Vybrané regionální úmluvy EHK OSN: prevence závažných havárií, dálkové znečišťování ovzduší, registry znečištění a právo na informace o ŽP Kurz E-0250, 27. dubna 2021 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D Mgr. Lukáš Pokorný Mezinárodní organizace hrají významnou roli při: • řešení globálních a regionálních problémů, na které samy státy nestačí • identifikaci nových témat, která se budou muset řešit • spolupráci a porovnávání efektivity politik jednotlivých států Hlavní MO v oblasti ochrany ŽP a zdraví: • Program OSN pro Životní prostředí (UNEP) • Evropská hospodářská komise (EHK OSN) • Světová zdravotnická organizace (WHO) …celkově ale existují desítky organizací a smluv „Kořan M., Bílková V., Kolmaš M., Kolmašová Š.: ČR v mezinárodních organizacích: mezi teorií a praxí. Praha 2015 (dostupné online: https://www.dokumenty-iir.cz/Knihy/CR_mezinarodni_organizace.pdf) Úvod – úloha mezinárodních organizací (MeO) EHK OSN - přeshraniční spolupráce *1947 / sídlo: Ženeva / 56 států / doprava – žp – bydlení… • Vznikl 1991 v tehdejším Československu: konference v Dobříši • Založil tradici rámcových politických setkání, která určují další vývoj v rámci EHK OSN • Jednotlivé konference: nové nástroje • Reforma 2009: důraz na efektivitu a „stopka“ nárůstu dalších instrumentů • 2022: Kypr – v době CZ PRES Proces ŽP pro Evropu (Environment for Europe) 1991 – Dobříš / 1993 – Luzern / 1995 – Sofie / 1998 – Aarhus / 2003 – Kyjev / 2007 – Bělehrad / 2011 – Astana / 2016 - Batumi https://www.youtube.com/watch?v=l7PTtLKwufQ&t=282s Úmluvy sjednané v rámci EHK OSN Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států Úmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer Úmluva o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států (Espoo úmluva) Protokol o strategickém posuzování vlivů na životní prostředí (Protokol o SEA) Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva) Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol o PRTR) Znečištění ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) CLRTAP Vznik na základě negativních zkušeností se znečišťováním ovzduší špatný stav lesních a vodních ekosystémů a zdravotní dopady - zejména Skandinávie (od 60.let, vědci poukazovali na emise SO2). První mezinárodní právní nástroj k ochraně ovzduší. Cíl: kontrolovat a snižovat negativní účinky na lidské zdraví a životní prostředí způsobené znečištěním ovzduší přesahujícím hranice států. • podpis 1979 v Ženevě, vstup v platnost 1983 (most mezi politickými bloky) • celkem 51 smluvních stran (včetně EU) • sekretariát úmluvy sídlí v Ženevě • nejvyšší jednání tzv. Executive Body 1x ročně, týden http://www.unece.org/env/lrtap/welcome.html CLRTAP Závazky se plní prostřednictvím konkrétních protokolů (8): • Protokol o EMEP (monitorovací síť) • První protokol o síře • Protokol o NOX • Protokol o těkavých organických látkách (VOC) • Druhý protokol o síře • Protokol o těžkých kovech • Protokol o POPs • Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu – Göteborský protokol Protokol o EMEP The Protocol to the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution on the Financing of the Cooperative Programme for Monitoring and Evaluation of the Long-range Transmission of Air Pollutants in Europe (EMEP) Základní povinnost – podílení se na programu monitorování a hodnocení dálkového přenosu znečišťujících látek v Evropě • podpis 28. září 1984 v Ženevě, vstoupil v platnost 28.ledna 1988 • k dubnu 2021 má 47 smluvních stran Nástroj pro sdílení nákladů na monitorovací program pro další protokoly úmluvy – původně SO2, NOx, (acidifikace a eutrofizace), pak ozon, těkavé organické sloučeniny, POPs, těžké kovy a částice – ve vzduchu a ve srážkách • Sledování emisí • Vlastní měření • Modelování dálkového přenosu • Přes 200 monitorovacích stanic – data www.emep.int • jednou z důležitých stanic jsou KOŠETICE (Vysočina), CZ • zprávy o monitoringu - viz “obrázek” slide 17 Protokol o těžkých kovech Základní povinnost – omezení emisí Cd, Pb, Hg • podpis 1998, vstoupil v platnost 29. 12. 2003 • k dubnu 2021 má 35 smluvních stran (původní znění) • změněno 2012, ale zatím jen 19 smluvních stran (a jen rozvinuté země) • stanovuje pravidla pro snížení a omezení emisí Cd, Pb, Hg z průmyslových zdrojů, spaloven odpadu a spalovacích procesů - k referenčnímu roku (1990, nebo vybraný rok z let 1985 – 1995 při ratifikaci) • ukládá přísné limity na emise těžkých kovů ze stacionárních zdrojů a navrhuje (BAT) • vyžaduje postupné vyřazení benzínu s příměsí olova • revize Protokolu probíhala od roku 2004 v rámci Task Force (Úkolová skupina) do 2009 - přijato problém je zpřísnění požadavků na jedné straně ale zároveň ústupky - snaha o rozšíření počtu ratifikací na straně druhé (aby vstoupilo v platnost, musí být 2/3 počtu z 35 ratifikací • ale - funguje - viz dlouhodobé grafy… Protokol o POPs • podepsán 1998, vstoupil v platnost říjen 2003 • k březnu 2021 má 34 smluvních stran, ovšem změny z r. 2009 mají méně (19 resp 21 ratifikací) • základní povinnost - omezení emisí POPs (původně 16 látek) referenčnímu roku (1990, nebo vybraný rok z let 1985 – 1995), ve 2009 schváleno dalších 7 • rozdíl od SC = jsou tam i některé PAH, řeší se ovzduší a odpady (limity - ELVs) • revize schválena v prosinci 2009, ale ještě nevstoupila v platnost ✓ rozšíření příloh protokolu o nové látky (7 látek schváleno) ✓ zjednodušení technických příloh ✓ aktualizace technických příloh a pokynů k BAT ✓ zavedení zrychlené procedury pro nové změny Protokol o POPs (2) - co se změnilo • Příloha I - rozšíření počtu látek o 7 látek a zpřísnění požadavků pro PCB • Příloha II: odstranění DDT, HCH a PCB a Zařazení: PFOS, SCCP • Příloha III: PCB – jako nezamýšlené vedlejší produkty • Příloha č. IV – emisní hodnoty (ELV), zpřísnění emisních limitů pro spalování odpadu (nová zařízení 0,1 ngm-3 PCDD/F), aglomerace a druhotnou výrobu oceli (0,5 ngm-3 PCDD/F) • Příloha VIII: prodloužení aplikačních lhůt pro ELV a BAT pro země s přechodnou ekonomikou (15 let) • Úkolová skupina k POPs (POPs Task Force) provedla v roce 2009-10 přezkum pro látky: trifluralin, dicofol, endosulfan, pentachlorfenol (+PCA) a hexabromocyklododekan (HBCDD) • poslední vědecké zprávy ukazují snížení koncentrací v prostředí oproti referenčnímu roku Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu - Göteborgský protokol • stanovuje emisní limity k roku 2010 pro síru, NOx, těkavé organické látky a amoniak • podepsán 1999 v Göteborgu, vstoupil v platnost 2005 • k dubnu 2021 má 29 smluvních stran (původní znění) • změněn 2012, nyní 23 smluvních stran - (změny platí) • při plné implementaci protokolu by emise vzhledem k roku 1990 poklesly u síry o 63%, pro NOx o 41%, emise těkavých látek 40% a amoniak o 17% • hodnoticí zpráva (vědecká) vydána r. 2016 - významné poklesy! Göteborgský protokol - co se změnilo revizí ve 2012? Cíle revize: • rozšíření záběru o tuhé znečišťující látky – PM2,5, black carbon (USA) • aktualizace a zjednodušení příloh protokolu • stanovení nových cílů (2020) • zvýšení počtu ratifikací (EECCA) Obsah revize: • Příloha č. II: stanovení národních emisních stropů k r. 2020 pro SO2, NOX, VOC, NH3 rozšířeno o PM2,5 • Přílohy č. IV (síra), V (dusík), VI (VOC): aktualizace emisních limitů (ELV) - prosazuje se EU směrnice o IED (o průmyslových emisích) • Příloha č. VII: lhůty pro aplikace ELV, úleva pro země VEKSA • Příloha č. VIII: mobilní zdroje, zrušena • Příloha č. IX: zemědělské zdroje • Příloha č. X: tuhé látky Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu - Göteborgský protokol Hodnocení výsledků (snižování emisí CLRTAP látek mezi roky 1990-2010: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/lrtap/ExecutiveBody/35th_session/CLRTAP_Scie CLRTAP shrnutí • Vstup v platnost revizí… (2/3 počtu ratifikací) • Zvyšovat počet ratifikací jednotlivých protokolů • Do budoucna? potenciálně - protokoly o síře, NOx, VOC - de facto splněno nebo pokryto jinou celosvětovou legislativou možnost - zrušit a nechat jen ty tři, změněné (POPs, HM a Göteborg) a mají stále opodstatnění? Velmi složité… Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států (Helsinská úmluva) - stručně Cíl: předcházet účinkům závažných průmyslových havárií přesahujících hranice států za účelem ochrany zdraví, životního prostředí a majetku • sekretariát úmluvy sídlí v Ženevě; • nejvyšší jednání COP 1x za 2 roky (COP7 v roce 2012) • byro úmluvy má 10 členů (max. 3 z nich nejsou ze smluvní strany úmluvy) - nejen administrativní, i věcná práce • podpis 1992 v Helsinkách, vstup v platnost duben 2000 • celkem 41 smluvních stran (duben 2021) Industrial Accidents - Home - UNECE Rozsah úmluvy • vztahuje se na prevenci průmyslových havárií včetně havárií způsobených přírodními pohromami • nevztahuje se na válečné stavy, jaderné havárie, havárie na vojenských zařízeních, havárie přehrad, při pozemní dopravě, havárie na moři a v důsledku činností v mořském prostředí • havárie = událost vzniklá následkem nekontrolovaného vývoje během jakékoliv činnosti spojené s nebezpečnými látkami v zařízení při jejich výrobě, používání, skladování, manipulaci nebo zneškodňování a omezeně při dopravě • úmluva podporuje preventivní opatření a spolupráci či pomoc, výzkum a rozvoj, výměnu informací a technologií (součástí úmluvy je rovněž příprava na havárie a postupy likvidace) • látky, jichž se úmluva týká - příloha I • součástí úmluvy od r. 2003 - Program technické pomoci zemím VEKSA/ CEE a ECCA Výstupy úmluvy • výstupem úmluvy je spolupráce (Asistenční program), směrnice (průmyslové kaly, zpracování bezpečnostní dokumentace, používání notifikačního systému k oznamování havárie (IAN system, Industrial Accidents Notification) - heslované • české znění úmluvy vyšlo v č. 94/2005 Sb.m.s (58/2002 Sb.m.s.) + • zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) - pro objekty a zařízení s vybraným(i) nebezpečným(i) CHL stanoví systém prevence, snižuje pravděpodobnost vzniku a omezí následky na zdraví, životy, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních v jejich okolí, reaguje na směrnici EU a na nařízení o CLP (klasifikace směsí!) • + vyhlášky ministerstva ŽP, MPO a MV https://www.mzp.cz/cz/pravni_ramec_havarii • EU legislativa - Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU (SEVESO III) ze dne 4. 7. 2012, o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO II) - vstup v platnost k 1. 6. 2015 - https://echa.europa.eu/regulations/clp/understanding-seveso Chemical Accidents (Seveso II) - Prevention, Preparedness and Response - Environment - European Commission Užitečné odkazy Ministerstvo životního prostředí - OEREŠ Havárie - Ministerstvo životního prostředí Výzkumný ústav bezpečnosti práce Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) APELL - program UNEP - povědomí a připravenost na mimořádné události způsobené haváriemi na lokální úrovni UNEP DTIE SCP Branch: Safer Production Úřad pro rizika závažných havárií (ISPRA, Itálie) http://mahbsrv.jrc.it/NewProducts.html Řešení sporů mezi státy, vyplývající ze sdílených záležitostí 1991 – podpis v Espoo (FIN) / 1997 – vstup v platnost / 45 smluvních stran / Příklady: Most přes Dunaj (RO/BG) / Jaderná elektrárna Loviisa-3 (FIN) / podmořský plynovod (IT-CHOR) Nástroj prevence a mezinárodní spolupráce Úmluva o přeshraničním posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. Espoo úmluva) 1998 – podpis v dánském Aarhusu / 2001 – vstup v platnost / 2021 – ratifikována 46 státy a EU Právo na: informace – účast v řízeních s přesahem na ŽP – přístup k právní ochraně Důležitá součást: kontrola implementace (tzv. Výbor pro plnění úmluvy = nesoudní orgán) - Aktuálně 185 případů (strmý nárůst za posledních 5 let) - ČR: zákon č. 123/1998 Sb. Aarhuská úmluva o přístup k informacím, účasti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech ŽP Další nástroj EHK OSN - přístup k informacím a registry Aarhuská úmluva ✓ sjednána za účelem podpory zpřístupňování informací o životním prostředí veřejnosti ✓ vytváření podmínek pro aktivní účast veřejnosti v rozhodovacích procesech životního prostředí ✓ zajištění právní ochrany v záležitostech životního prostředí K úmluvě existuje Kyjevský protokol (PRTR) ✓ o registru úniků a přenosů látek ✓ faktické zpřístupňování informací o znečištění životního prostředí z různých zdrojů Protokol o PRTR • cílem je zlepšit přístup veřejnosti k informacím prostřednictvím sestavení ucelených, integrovaných, celostátních registrů úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR – pollution release and transfer registers) a usnadnit tak účast veřejnosti na rozhodování v záležitostech životního prostředí a přispět k prevenci a snižování znečištění ŽP • podepsán v Kyjevě v roce 2003 • vstup v platnost říjen 2009 ➔38 smluvních stran (říjen 2017) Globální smlouva, samostatná (není nutné být “v Aarhusu”) ✓Protokol má 30 článků ✓Přílohy I - seznam činností jež podléhají hlášení ✓Příloha II - seznam 86 látek, jež mají být hlášeny (ovzduší, voda, půda, odpady) = látky s významnými vlivy na životní prostředí a lidské zdraví ✓Příloha III - definice odstraňování (“D”), využití (“R”) ✓Příloha IV - Rozhodčí řízení (Arbitration and conciliation procedure) Protokol o PRTR Požadavky na PRTR portál (článek 5 a 10) • veřejně přístupný pomocí internetu, zdarma, prohledávací databáze podle podniku/závodu, látky, lokality, složky životního prostředí • pokryje emise a úniky minimálně 86 látek zařazených v protokolu (skleníkové plyny, látky způsobující kyselé deště, těžké kovy, ODS..) • zahrne přenos do prostředí z hlavních typů zdrojů a dopravy a zemědělství. Veřejnost se podílí na úpravách obsahu protokolu hlášení do PRTR je roční, povinné ve složkách ŽP (vzduch, voda, půda), přenos v odpadech, lze třídit a vyhledávat dle závodu, dle chemické látky a typu emisí PRTR.net: Welcome to PRTR.net Odkazy | irz.cenia.cz EU protokol o PRTR • v prosinci 2005 přijala Rada EU rozhodnutí č. 2006/61/ES o Kyjevském protokolu • v návaznosti vydáno nařízení EP a Rady ES č. 166/2006 o zřízení registru - začleněna ustavení Protokolu • obsahuje v příloze II 91 látek včetně prahových hodnot • registr zahrne úniky látek do ovzduší, vody a půdy, o přenosech odpadů, látky v odpadních vodách (čištěné mimo lokalitu a úniky látek z rozptýlených zdrojů (jsou-li data k dispozici) • obecně lze rozdělit do 9 odvětví: energetika, výroba a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemický průmysl, nakládání s odpady a odpadními vodami, intenzivní živočišná výroba, živočišné a rostlinné produkty - výroba potravin a nápojů a ostatní činnosti E-PRTR Národní úroveň - IRZ • národní databáze obsahující informace o únicích a přenosech vybraných znečišťujících látek, které jsou každoročně ohlašovány za jednotlivé provozovny (každoročně do 15.2.) znečišťování vody, ovzduší, půdy či na produkci chemických látek v odpadech a odpadních vodách • Ohlášené informace jsou odstupné státní správě, veřejnosti, vědeckým pracovištím i nevládním organizacím a médiím • legislativně je seznam stanoven v nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí • novela č. 450/2011 Sb. snižuje celkový počet sledovaných látek v přenosech v odpadech z původního počtu 72 na 26 znečišťujících látek, ohlašovací limity se nemění www.irz.cz DOTAZY?