Projekt Brno-Zdravé město Praktické zkušenosti s realizací Zora Prosková – koordinátor projektu Brno-Zdravé město Brno-Zdravé město Zkušenosti z praxe Základní údaje o projektu Brno-Zdravé město: Statutární město Brno je Zdravým městem od roku1994 a je zakládajícím členem Národní sítě Zdravých měst (NSZM pracuje v ČR již 26 let, sdružuje 130 měst obcí a regionů) Od roku 1996 je město Brno jako jediné město v České republice členem Evropské sítě Zdravých měst WHO Aktuálně se město Brno akreditovalo do Fáze VII Evropské sítě Zdravých měst WHO (2019-2025). ESZM byla iniciována Světovou zdravotnickou organizací OSN v roce 1998, sdružuje 1300 Zdravých měst ze 30 zemí 1.Náměstek primátorky města Brna Mgr. Hladík je členem Politického výboru Evropské sítě Zdravých měst WHO jako jediný zástupce za Českou republiku Projekt Brno- Zdravé město je v gesci Odboru zdraví Magistrátu města Brna Zora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 2 Projekt Zdravé město dle definice OSN – čím je charakterizován Základní podmínky pro realizaci projektu Zdravé město 1. Podpora kvality života a zdraví, uplatňování udržitelného rozvoje 2. Strategické řízení (strategie) 3. Zapojení veřejnosti (komunikace) 4. Otevřené sdílení zkušeností Odpovědný politik – optimálně starosta, místostarosta, člen Rady města Koordinátor na úřadě – nejméně na úvazek 0,5 Komise při Radě města Schválení Deklarace Zdravého města Zastupitelstvem města aZora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 3 Co je vlastně „Zdravé město“? Z čeho vychází Brno- Zdravé město – Zdravé město není jen projekt, ale vize, strategie a konkrétní realizace opatření ve prospěch občanů s cílem, který je shrnutý ve stručné definici WHO, která říká, že zdraví je stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody, nikoli pouze nepřítomnost nemoci – Zdravé město musí mít jasnou vizi a strategii, v oblastech, které přímo nebo nepřímo ovlivňují život občanů (životní prostředí, zdravotnictví a sociální služby, bytová výstavba, školství, doprava, sport a kultura, vzájemná spolupráce města, organizací a občanů na podpoře zdraví a zdravého životního stylu atd.) a usilovat o jejich realizaci . Základním předpokladem je politická vůle město optimálně rozvíjet a přijímat všechna opatření ve prospěch občanů. Druhým nezbytným předpokladem je participace občanů na přípravě strategických dokumentů i na realizaci opatření, která ovlivňují jejich život. – Vize a strategie Brno 2050 a na ni navazující oborové strategické dokumenty – základní strategický dokument města, který určuje jeho dlouhodobý směr vývoje – Další dokumenty z nichž „zdravé město“ vychází: – Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR – Zdraví 2030 – Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR do roku 2030 – Implementační rámec pro Fázi VII Evropské sítě Zdravých měst – Kodaňská deklarace starostů: Zdravější a šťastnější města pro všechny – Agenda 2030 OSN pro udržitelný rozvoj aZora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 4 Jaké výhody přináší městu, pokud je „Zdravým městem“ a členem Národní sítě Zdravých měst (NSZM) – Díky tomu, že město má vizi a strategii směřuje k vytyčeným cílům a je schopno vyhodnocovat provedená opatření a případně některé záměry přehodnocovat nebo naopak výrazněji rozvíjet. – Zdravé město není jen o zdraví obyvatel nebo zdravotnických službách ale o komplexu opatření ke stálému zlepšování života obyvatel (bydlení, školství, kultura, sport, doprava, sociální péče ale také územní rozvoj, zlepšování životního prostředí, zajištění tzv. udržitelného rozvoje a další oblasti). – Vedení města komunikuje s občany a občané se podílejí na stěžejních projektech města (participace), úřady jsou přístupné a vstřícné k občanům a prezentují svou činnost srozumitelně – V rámci NSZM získávají města informace o celostátních i místních aktivitách, dělí se o zkušenosti s jinými městy, v rámci školení a metodických materiálů NSZM získávají informace k optimalizaci své vlastní realizace strategických cílů, mohou porovnávat své postupy s postupy v jiných městech (materiály NSZM, školení, konference, televize NSZM atd).autor prezentace, datum prezentace, oddělení, adresa 5 Hlavní témata, kterými se zabývají strategické dokumenty Evropské sítě Zdravých měst, která jsou obsažena ve fázi VII ESZM WHO: aktuálně nejvýznamnější inspirace pro směřování projektu Brno- Zdravé město – 1. Investice do lidí, kteří tvoří naše město – 2. Navrhování prostředí města, které zlepšuje zdraví a kvalitu života – 3. Participace a partnerství pro zdraví a kvalitu života – 4. Prosperita komunity a dostupnost všech typů služeb – 5. Zvyšování bezpečnosti komunity prostřednictvím inkluzivních společenství – 6. Ochrana životního prostředí a udržitelný rozvoj Zora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 6 Základní dokument schválený Radou a Zastupitelstvem města Brna z něhož vychází realizace cílů Brna - Zdravého města Vize a strategie Brno 2050 – schválena zastupitelstvem města Brna v roce 2017 Základní tematické okruhy: 1. Kvalita života – tematický okruh, jehož některými částmi se projekt Brno Zdravé město v rámci Odboru zdraví aktivně zabývá nebo spolupracuje na realizaci s jinými odbory Magistrátu města Brna 2. Zdroje – tematický okruh, o jehož některé části se projekt zajímá a případně spolupracuje s jinými odbory Magistrátu města Brna na jejich realizaci 3. Správa – tematický okruh, který je sledován Zora Prosková, odbor zdraví Magistrátu města Brna 7 Tematický okruh kvalita života – obsah tematického okruhu témata, kterými se zabývá Zdravé město realizovaná přímo Odborem zdraví MMB témata na nichž v rámci Zdravého města spolupracuje Odbor zdraví s jinými odbory Zdraví lidé ve zdravém městě – Odbor zdraví MMB je garantem tohoto tématu Soudržné a respektující město – spolupráce s Odborem sociální péče MMB Zdravé životní prostředí – spolupráce s Odborem životního prostředí MMB Příroda ve městě – spolupráce s Odborem životního prostředí Kompaktní a vyvážené město – odstraňování bariér Město s dostupným bydlením – spolupráce s bytovým odborem v oblasti bezbariérových bytů Prosperující město- slaďování rodinného a pracovního života (dětské skupiny) Zora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 8 Zdraví lidé ve zdravém městě Cíle tematického okruhu jehož garantem je Odbor zdraví MMB Ochránit zdraví obyvatel a posílit roli prevence a zdravého životního stylu Udržovat kvalitní a dostupnou zdravotní péči a poskytovat ji s ohledem na demografický vývoj s důrazem na prevenci včetně opatření pro snížení počtu chronicky nemocných Posílit zdravou demografickou strukturu města s využitím dat o životním prostředí Podpořit rodiny napříč generacemi, mezigenerační soudržnost a solidaritu v poskytování zdravotní i sociální péče včetně pečujících a zařízení paliativní péče Zvyšovat zdravotní gramotnost obyvatel prostřednictvím popularizačních i preventivních programů zaměřených na častá onemocnění (ICHS, CMP, diabetes nádorová onemocnění atd.) Podpořit zdravý životní styl včetně zdravého stravování Využívat moderní technologie a postupy Budovat centra zdravotně-sociálních služeb v rámci komunitní sítě autor prezentace, datum prezentace, oddělení, adresa 9 Plán zdraví města Brna 2018- 2030 – základní strategický a programový dokument realizovaný Odborem zdraví – nedílná součást projektu Brno-Zdravé město Základní oblasti řešené plánem zdraví: Politika a rozvoj zdravotnických služeb a prevence Politika zdravé rodiny Aktivní a zdravé stárnutí Prevence násilí v rodině – problematika domácího násilí Dokument obsahuje část analytickou, část strategickou a akční plán. První akční plán zahrnuje období 2018- 2020, aktuální akční plán je na období 2021-2023 10 Jsme „Zdravé město“, jsme šampioni, už nemáme co zlepšovat? úvaha ke specifické situaci v Brně Ano, mnoho věcí děláme, jsme v mnoha oblastech velmi aktivní, ale stále je co zlepšovat  Je nutné ještě více propagovat značku Zdravé město jako rozsáhlý komplex aktivit, které zahrnují všechny oblasti života města  Je možné ještě zvýšit spolupráci mezi těmi, kdo připravují a realizují aktivity a opatření projektu BrnoZdravé město  Národní síť zdravých měst nabízí celou řadu doporučení a příkladů dobré praxe která budeme ještě více využívat. Chceme také ještě více využívat i zkušeností Evropské sítě Zdravých měst  Nový odbor participace Magistrátu města Brna má jako hlavní úkol zvýšit participaci občanů na rozhodování o důležitých otázkách života města Brna – participativní rozpočet je jenom začátek Protože jak jsem už řekla na začátku: Zdravé město není jen projekt, ale vize, strategie a konkrétní realizace opatření ve prospěch občanů s cílem, který je shrnutý ve stručné definici WHO, která říká, že zdraví je stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody, nikoli pouze nepřítomnost nemoci Zora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna 11 Děkuji za pozornost Zora Prosková – koordinátor projektu Brno-Zdravé město Zora Prosková, Odbor zdraví Magistrátu města Brna Být „Zdravým městem“ se vyplatí