3D kino lidi plátno Projektor(y) brýle Projektor(y) d l( zdroj detektor l( Důkaz zákona odrazu d y l(x)=√(d−x)2 + y2 +√(d+ x)2 + y2 dl(x) dx =0→... x zdroj detektor l(x)=√(d−x) 2 + y 2 +√(d+ x) 2 + y 2 zdroj detektor Důkaz zákona odrazu Průchod světla nehomogenním prostředím Fermatův princip: světlo se od zdroje k pozorovateli šíří nejrychlejší cestou. Důsledky: Odkud si myslí pozorovatel, že se to světlo šíří? – zákon odrazu – zákon lomu (Snellův zákon) – přeludy a další jevy v atmosféře Refrakce či totální odraz: Haló, duha, koróna, a další optické atmosférické jevy… n1 v2 Průchod světla teplým/studeným vzduchem Index lomu vzduchu klesá s rostoucí teplotou (teplejším vzduchem se světlo šíří rychleji), vliv vlhkosti se dá zanedbat, platí n(p,T) = 1 + malá_konst * p/T (cca 1e-7) Superior mirage (horní přelud, horní zrcadlení) Inferior mirage (spodní přelud, spodní zrcadlení) předmět pozorovatel teplejší studenější předmět (zdroj) pozorovatel (detektor) studenější teplejší Fata morgana: kombinace obou jevů (vrstvy vzduchu o různé teplotě) Duha úhel cca 42° Průchod světla destičkou Fyzika, Snellův zákon Geometrie, trojúhelníky α t β d n1 n2 a b α Posun paprsků d = ? Průchod světla destičkou Fyzika, Snellův zákon: n1 sin α = n2 sin β Geometrie, trojúhelníky: (a+b)/t = tan α a/t = tan β d /b = cos α α t β d n1 n2 a b α Posun paprsků d, přesně: Průchod světla destičkou Fyzika, Snellův zákon: n1 sin α = n2 sin β Geometrie, trojúhelníky: (a+b)/t = tan α a/t = tan β d /b = cos α α t β d n1 n2 a b α d = b cosα = (t tan α−a)cosα = (t tan α−t tanβ)cosα = t cos α(tan α−tan β) = t cos α(tan α− sinβ cosβ ) = t sin α(1−n1 cosα/√n2 2 −n1 2 sin 2 α) Posun paprsků d, přesně: sin α ≈ α , n1α ≈ n2β → d ≈ t (α−β) = t α n2−n1 n2 Skoro kolmý dopad: Průchod světla destičkou Fyzika, Snellův zákon: n1 sin α = n2 sin β Geometrie, trojúhelníky: (a+b)/t = tan α a/t = tan β d /b = cos α α t β d n1 n2 a b α d = b cosα = (t tan α−a)cosα = (t tan α−t tanβ)cosα = t cos α(tan α−tan β) = t cos α(tan α− sinβ cosβ ) = t sin α(1−n1 cosα/√n2 2 −n1 2 sin 2 α) Posun paprsků d, přesně: sin α ≈ α , n1α ≈ n2β → d ≈ t (α−β) = t α n2−n1 n2 Skoro kolmý dopad: Průchod světla destičkou G N U P L O T Version 5.2 patchlevel 2 last modified 2017-11-15 Copyright (C) 1986-1993, 1998, 2004, 2007-2017 Thomas Williams, Colin Kelley and many others gnuplot home: http://www.gnuplot.info faq, bugs, etc: type "help FAQ" immediate help: type "help" (plot window: hit 'h') Type `load "all.dem"` to display a large number of examples. They are located at /usr/share/doc/packages/gnuplot/demo/* Terminal type is now 'qt' gnuplot> load 'desticka.gp' gnuplot> # Simulace posuvu paprsku pri pruchodu destickou n=1.5 # index lomu t=10 # tloustka desticky (mm) set angles deg set title "Posuv paprsku v desticce tloustky 10 mm" set xlabel "uhel dopadu (deg)" set ylabel "posuv (mm)" posuv(alfa) = (1 - cos(alfa)/sqrt(n*n-sin(alfa)*sin(alfa))) * t * sin(alfa) posuv_approx(alfa) = t * alfa*pi/180 * (n-1)/n set xrange [0:80] plot posuv(x), posuv_approx(x) Skript pro zobrazení grafů srovnávající přesný a aproximativní vzorec. Textový soubor desticka.gp: Grafy – zobrazení vzorců v programu gnuplot, http://www.gnuplot.info Spuštění skriptu: Průchod světla destičkou *** polarizace: Malusův zákon: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/polarized_light_onepolarizer.html *** paprsková optika: Rainbow: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/rainbow.html Prism: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/prism.html Refraction in a rectangular block: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/refraction_block.html *** zrcadla a čočky: Mirrors: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/Mirrors.html http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/Mirrors_and_time.html Lenses: http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/Lenses.html *** refrakce Refrakce světla - refraktometr: http://www.thephysicsaviary.com/Physics/Programs/Labs/RefractionLab/index.html Aplety HTML5