06 Kvadratické nerovnice – met. Stručný přehled teorie Kvadratickou nerovnicí rozumíme výrokovou formu tvaru ax2 +bx+c > 0; ax2 +bx+c < 0; ax2 +bx+c ≥ 0; ax2 +bx+c ≤ 0, kde a, b, c  R, a ≠ 0 Met.: Metod řešení kvadratické nerovnice je celá řada: početně, graficky (časově náročné a nepřesné), kombinací početní a grafické metody (nejlepší z uvedených), ... Vyučující by měl zvážit, s kterými z nich, a do jaké hloubky, studenty seznámí. Ve třídě nadaných studentů může klidně projít všechny zmíněné a doporučit používání nejvýhodnější z nich. Je-li však třída slabá, je rozumnější ukázat studentům pouze jednu nejvýhodnější metodu a důkladně ji s nimi procvičit. Vzhledem k tomu, jak často se budou studenti ve středoškolské matematice s kvadratickými nerovnicemi setkávat, je nezbytné, aby chápali, že znalost jejich řešení patří k nejzákladnějším znalostem, a aby je vždy řešili obratně a s jistotou. Řešení kvadratické nerovnice: 1. POČETNĚ (převedením kvadratické nerovnice na nerovnici v součinovém tvaru) Př. Řešte v R: ax2+bx+c < 0, kde a > 0 Řeš.: Nechť r a s jsou kořeny rovnice ax2 +bx+c = 0. Pak převedeme zadanou kvadratickou nerovnici do součinového tvaru a(x-r).( x-s) < 0 a dořešíme ▪ buď metodou nulových bodů s použitím číselné osy ▪ nebo úvahou, že a(x-r).( x-s) < 0   (x-r > 0 ˄ x-s < 0) ˅ (x-r < 0 ˄ x-s > 0)   (x > r ˄ x < s) ˅ (x < r ˄ x > s)   x є K1 ˅ x є K2 K = K1 ∪ K2 Pozn. Pokud kořeny r, s neexistují, je množinou kořenů nerovnice buď množina všech reálných čísel nebo prázdná množina. 2. GRAFICKY Př. . Řešte v R: ax2+bx+c < 0, kde a > 0 Řeš. (jedno z možných): 𝑎𝑥2 < −𝑏𝑥 − 𝑐 Zavedeme funkci 𝑓: 𝑦 = 𝑎𝑥2 a relaci T: 𝑦 < −𝑏𝑥 − 𝑐 Znázorníme jejich grafy v soustavě souřadnic – množina kořenů je množina x-ových souřadnic všech bodů, které tvoří průnik obou grafů, tedy K= (r, s). Pozn. Nevýhodou popsané metody je nepřesnost při „čtení“ průsečíků r, s. 3.KOMBINACÍ POČETNÍ A GRAFICKÉ METODY Př. Řešte v R: ax2+bx+c < 0, kde a > 0 Řeš.: Nechť r a s jsou kořeny rovnice ax2 +bx+c = 0. Pak parabola, která je grafem funkce f: y = ax2 +bx+c, protíná osu x v bodech P1[r,0] a P2[s,0]. Pokud je podle zadání a > 0, má funkce f minimum v bodě, který odpovídá vrcholu dotyčné paraboly. Množina kořenů se určí podle znaménka nerovnosti v zadané nerovnici. V našem příkladu je y = ax2 +bx+c < 0 a tomu odpovídá K= (r, s). T: y < -bx-c r s x y f: y = 5x2 – 2x + 10 Základní poznatky Př. 1 Řešte v R: 0652 +− xx ( ) 3;2=K Př. 2 Řešte v R: 0276 2 +− xx )         −= ; 3 2 2 1 ;K Met.: Pokud chce vyučující pracovat s kombinací početní a grafické metody (je velmi rychlá a názorná), je nezbytné, aby nejprve studentům vysvětlil její podstatu. V levé straně kvadratické nerovnice studenti musejí vidět pravou stranu pomocné kvadratické funkce, jejíž graf (parabola) načrtnutý do soustavy souřadnic využijí při určení množiny řešení nerovnice. Např.: Př. 2 0276 2 +− xx ……. pomocná kvadratická funkce je f: y = 6x2 – 7x + 2 … využití jejího grafu: 1) podle koeficientu kvadratického členu určíme polohu paraboly v soustavě souřadnic … a = 6 > 0 → vrchol paraboly odpovídá minimu funkce (parabola „otevřena nahoru“) 2) průsečíky paraboly s osou x jsou body, pro něž souřadnice y = 0. Vyřešením rovnice 6x2 – 7x + 2 = 0 určíme x-ové souřadnice průsečíků (x1 = 1 2 , x2 = 2 3 ) a zakreslíme je i s náčrtem paraboly do soustavy souřadnic. Pak už lehce z obrázku určíme, kterým argumentům x odpovídají požadovaná y = 6x2 – 7x + 2 ≥ 0. 𝐾 = (−∞; 1 2 ⟩ ∪ ⟨ 2 3 ; ∞) Tato metoda se ukáže jako zásadním způsobem užitečná, názorná a srozumitelná i pro slabší studenty zejména v úlohách podobných následujícím dvěma: Např. Př. 1 Řešte v R: 5x2 – 2x + 10 ≥ 0. Velmi častou chybou, které se studenti dopouštějí, je, že vyřeší pomocnou kvadratickou rovnici 5x2 – 2x + 10 = 0, konstatují, že její diskriminant je záporný, takže řešení v R neexistuje a z toho udělají zbrklý závěr, že množina řešení dané nerovnice je prázdná. A tady musí vyučující vyvolat diskusi o tom, proč studenti pomocnou rovnici řešili – šlo o nalezení průsečíků paraboly s osou x. Záporný diskriminant znamená tedy pouze to, že průsečíky s osou x neexistují. Vzhledem k tomu, že kvadratický koeficient je 5 (větší než nula), odpovídá vrchol paraboly minimu pomocné funkce, tedy parabola je „otevřena nahoru“. Náčrt: Z náčrtu je zřejmé, že pro každé x ϵ R platí, že y = 5x2 – 2x + 10 ≥ 0. Tozn.: K = R. Pozn. Při procvičování a v prověrkách je třeba myslet i na zadávání podobných úloh. Vyučující by měl promyslet i to, že kdyby zadal k řešení nerovnici 5x2 – 2x + 10 ≤ 0, bude řešením prázdná množina a nemusí být zřejmé, zda student nerozhodl o výsledku pouze na základě záporného diskriminantu. 1 2 2 3 x y x y f: y = 6x2 – 7x + 2 Nebo: Př. 2 Řešte v R: – x2 + 6x – 9 < 0. Kvadratická rovnice – x2 + 6x – 9 < 0 má jediný kořen (x = 3). Tozn., že odpovídající parabola má s osou x jediný společný bod – bod dotyku. Kvadratický koeficient –1 určuje polohu paraboly tak, že vrchol odpovídá maximu. Náčrt: Z náčrtu je zřejmé, že pro x = 3 je y = 0. Pro všechna ostatní reálná x je y = – x2 + 6x – 9 < 0. Tozn.: K = R - {3} Typové příklady standardní náročnosti Met.: Následující úlohy představují příklady, které ukazují, že se studenti při probírání nejrůznějších matematických témat často setkávají průběžně po celou dobu středoškolského studia s potřebou řešit kvadratické nerovnice Př. 3 Určete, pro která x má daný výraz smysl: 65 2 2 +− − xx ( ) 3;2x Met.: Častou chybou, které se studenti při řešení této úlohy dopouštějí, je, že sice správně stanoví výchozí podmínku −2 𝑥2−5𝑥+6 ≥ 0, ale s ohledem na záporného čitatele udělají chybný následující krok, kdy zapomenou, že ve jmenovateli nesmí být nula a stanoví nesprávně, že má platit x2 – 5x + 6 ≤ 0 namísto správného x2 – 5x + 6 < 0. Př. 4 Určete, pro která x má daný výraz smysl: ( )485log 2 −− xx ( )            −− ;2 5 2 ;x Met.: Této úlohy lze využít k připomenutí práce s logaritmy. Studenti by měli sami stanovit podmínku, že argument logaritmické funkce musí být kladný. Tedy 5x2 – 8x – 4 > 0. Př. 5 Řešte nerovnici s faktoriály ( ) 9037 !3 ! 3 +− − nn n n   10;9;8;7;6;5;4;3=K Met.: V této úloze je velmi důležité správné stanovení podmínek. Nestačí konstatovat, že n ≥ 3, je nezbytné uvést, že n ϵ N. A podmínky se musí zohlednit při stanovení množiny kořenů nerovnice. Př. 6 Řešte nerovnici s kombinačními čísly 55 2      n   11;10;9;8;7;6;5;4;3;2=K Met.: V této úloze je velmi důležité správné stanovení podmínek. Nestačí konstatovat, že n ≥ 2, je nezbytné uvést, že n ϵ N. A podmínky se musí zohlednit při stanovení množiny kořenů nerovnice. 3 x y y = -x2 + 6x - 9 Př. 7 Pro které hodnoty parametru m má rovnice 05,7232 22 =−−+− mmmxx reálné kořeny? ( ) −−− ;610;m Met.: Kvadratická rovnice má reálné kořeny v případě, že její diskriminant je větší nebo rovný nule. Tedy 9m2 – 4.2.(m2 – 2m – 7,5) ≥ 0 m2 + 16m + 60 ≥ 0 … Pozn.: Úlohy 4, 5 a 6 jsou samozřejmě určeny až pro maturitní opakování.