11 Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova a Euklidovy věty - met. Stručný přehled teorie Eukleidovy věty: a) o výšce: AAKC-ACKB I± = cjl cb vc 2 _ vc — ca-cb Obsah čtverce sestrojeného nad výškou pravoúhlého trojúhelníku se rovná obsahu obdélníku sestrojeného z obou úseků přepony. b) o odvěsně: AABC ~ AACK l) - = ^ c b b2 = c. cb 2) Analogicky - = — c a a = c. cn Obsah čtverce sestrojeného nad odvěsnou pravoúhlého trojúhelníku se rovná obsahu obdélníku sestrojeného z přepony a přilehlého úseku. ^thagorova věta: a2 = C.Ca b2 = c.Cb a2+bl = C.Ca + C.Cb = C.( Ca+Cb ) Obsah čtverce sestroje nad oběma odvěsnami nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku s součtu obsahů čtverců sestrojených Goniometrické funkce ostrého úhlu: a protilehlá odvěsna b přilehlá odvěsna sma = — =-; cosa = — =-; c přepona c přepona b protilehlá odvěsna a přilehlá odvěsna tga = — =---3-; cotga - — - a přilehlá odvěsna b protilehlá odvěsna Met.: Znalosti související s pravoúhlým trojúhelníkem a jeho vlastnostmi patří k nejzákladnějším v geometrii. V průběhu celé středoškolské matematiky se jich velmi často využívá při probírání nejrůznějších (i negeometrických) témat. Studenti by měli být vedeni k tomu, aby • v libovolném pravoúhlém trojúhelníku s libovolně označenými vrcholy a stranami dokázali s jistotou pracovat s větou Pythagorovou i oběma větami Euklidovými a využívat jich při řešení různých úloh; • při řešení úloh využívali dostatečně velkých a přehledných náčrtů (bohužel spousta učitelů na základních školách k tomu žáky nevede, takže studenti často kreslí malé nepřehledné náčrty tužkou (nebo dokonce propisovačkou), nejsou zvyklí pomoci si barevným vyznačením zadaných prvků, pojmenovávají hledané prvky jinak v náčrtu a jinak ve výpočtech • s pomocí Pythagorovy věty vypočítali (a uložili do paměti!!!) velikost výšky rovnostranného trojúhelníku o straně délky a (v = a-^), velikost úhlopříčky ve čtverci o straně délky a (u = aV2), velikost tělesové úhlopříčky krychle o hraně délky a (u = aVŠ), apod. • dokázali použít pravoúhlý trojúhelník k určení ostatních základních goniometrických funkcí ostrého úhlu, je-li zadána jedna z těchto funkcí; • dokázali využít pravoúhlé trojúhelníky vzniklé jako polovina rovnostranného trojúhelníku, příp. polovina čtverce, k výpočtu (a uložení do paměti!!!) všech základních goniometrických funkcí pro úhly 30°, 45°, 60°. Tato znalost se jim bude hodit později při práci s libovolnými celočíselnými násobky těchto úhlů ... Základní poznatky: Př. 1 Je dán pravoúhlý trojúhelník ABC s pravým úhlem při vrcholu C a dále: a) ca = 4 cm, Cb = 9 cm b) b = 5 cm, c = 13 cm Určete početně (a výsledek ověřte graficky) prvky: a, b, c, ca, Cb, vc, a, |3. 144 [a) VŠ2 cm, Vin cm,13 cm, 4 cm, 9 cm, 6 cm, 33°4ľ, 56°19' b) 12 cm, 5 cm, 13 cm, ~^~cm> — cm, — cm, 67°23', 22°37'] 13 13 Př. 2 Je dána úsečka | AB| = a (např. 6 cm). a) Rozdělte úsečku AB v poměru 2:3. 2 4 b) Sestrojte úsečku IAXI = — I AB I, IAYI = — I AB I. 3 3 Př. 3 MA-podzim 2016 V každé zobrazené situaci je šířka řeky označena písmenem s a vzdálenost AB je 50 m. K situacím na obrázcích a), b) přiřaďte odpovídající šířku řeky s, zaokrouhlenou na celé metry. a) b) A B A) méně než 28 m B) 30 m C) 32 m D) 34 m E) více než 36 m [a) C, b) B] Př. 4 Sestrojte úsečku délky VÍŠ cm užitím: a) Pythagorovy věty b) Eukleidovy věty o výšce c) Euleidovy věty o odvěsně Správnost výsledku ověřte výpočtem na kalkulačce a přeměřením. Typové příklady standardní náročnosti Př. 5 Je dána kružnice k (S, r) a bod M, který má od středu S kružnice k vzdálenost | SM | = d > r. Z bodu M vedené tečny ti, t2 se dotýkají kružnice k v bodech Ti, T2. Určete délku tětivy | T1T21 a její vzdálenost od středu kružnice k. r 2r r-2-- r2 n L —\d -r ,— J d d Př. 6 Určete obsah obdélníku, jehož délka a = 84 cm, má-li jeho úhlopříčka délku o 72 cm větší než je jeho šířka. [1092 cm2] Př. 7 Dvě tětivy AB a CD kružnice k (S, 7 cm), které mají délky | AB | =6 cm, | CD | = 10 cm se protínají, kolmo v bodě T. Vypočítejte vzdálenost bodu T od středu kružnice k. [8 cm] Př. 8 Jakou část zemského povrchu lze vidět z kosmické lodi letící ve výšce 250 km nad povrchem Země? [9 670 650 km2] /7 a. b Př. 9 Sestrojte úsečku délky: a) vo cm; b) x =- (a, b, c ... zadáno); c) x = — (a, b, jednotková úsečka ...zadáno); d) x = a +b—- b d Volte délky úseček např. a = 8 cm, b = 2 cm, c = 4 cm, d = 3 cm, jednotková úsečka má délku 1 cm. Správnost konstrukce ověřte výpočtem a přeměřením. Př. 10 Sestrojte čtverec stejného obsahu, jako je obsah zadaného: a) obdélníku se stranami a, b; b) trojúhelníku se stranami a, b, c. Volte délky úseček např. a = 6 cm, b = 4 cm, c = 7 cm. Správnost konstrukce ověřte výpočtem a přeměřením. (Zadáním stran trojúhelníku je po jeho sestrojení známá také délka kterékoliv jeho výšky.) [a) x = y/a-b cm b) x = ^EŽIcm] Př. 11 Sestrojte kružnici, která je soustředná s daným kruhem o poloměru 4 cm a dělí ho na dvě části o stejném obsahu. [r = 2^ cm Př. 12 MA-2017 Ve větru se zlomil 36 m vysoký strom. Vrchol zlomeného stromu se dotýká země, a to ve vzdálenosti 12 m od paty kmene stromu. (Tloušťku kmene stromu zanedbáváme.) Vypočtěte, v jaké výšce h nad zemí se strom zlomil. [h = 16 m] p p<-> v 12m Rozšiřující cvičení Př.13 Vypočítejte obsah rovnoramenného lichoběžníku, jehož základny mají délky a = 22 cm, c = 12 cm, je-li jeho výška o 1 cm menší než délka ramene. [204 cm2] Př. 14 Je dána kružnice k (S; 5 cm) a bod M, který má od středu S kružnice k vzdálenost d = 10 cm. Jakou vzdálenost od středu S má přímka p, která prochází bodem M a vytíná na kružnici k tětivu délky n = 6 cm? [4 cm] Př. 15 Kružnice o poloměru r je opsána rovnoramenným trojúhelníkem ABC, jehož výška v = 5r. Vypočítejte délku základny AB tohoto trojúhelníku. pWišj