18 Kvadratická funkce - met. Stručný přehled teorie Kvadratická funkce je funkce f: y = ax2+bx+c, kde a,b,ce R, a * 0. Grafem kvadratické funkce je křivka zvaná parabola, která je souměrná podle osy o rovnoběžné s osou y. Průsečík osy o s parabolou nazýváme vrchol paraboly. Vlastnosti kvadratických funkcí/-' y = ax2 + by + c □EEI a<0 c — ■ 4a f:y = ax2 + bx + c,a > 0 • D(f) = R, H(f) = {c-—; °°) 4a • Je zdola omezená, není shora omezená. • Je rostoucí v • Je klesající v ' ^ b\ v ' 2a/ • V bodě xo = -minimum b --ma ostré 2a f:y = ax2 + bx + c, a < 0 • D(f) = R, H(f) = {-^c~— ) 4a • Je shora omezená, není zdola omezená. • Je rostoucí v " b\ V 2a/ • Je klesající v i \ 2a ' • V bodě xo = -maximum b — ma ostré 2a et.: Kvadratická funkce patří k tématům určeným k probrání na ZŠ, a to v 9. třídě. Ale objem informací je tam omezen pouze na práci s funkcí typu /: y = ax2 a okrajově s /: y = + x2 + c. Středoškolští studenti tedy budou většinou vědět, že grafem kvadratické funkce je parabola a vzpomenou si i na to, jakým způsobem je tvar paraboly ovlivněn kvadratickým koeficientem a a její poloha v soustavě souřadnic koeficientem c. Probírání tématu o kvadratických funkcích na střední škole by měl učitel zahájit samozřejmě plnou informací, že kvadratická funkce je funkce daná rovnicí/-' y = ax2 + bx + c, kde a, b, c jsou reálná čísla, přičemž a ^ 0. Ale cesta k nakreslení grafu takové úplné kvadratické funkce by měla být vedena postupně s vysvětlováním vlivu jednotlivých přidávaných parametrů na tvar a umístění paraboly v soustavě souřadnic: ® fi-y = x2 f1:y=-xl k :y = 3x2 fi -y = -3x5 f1:y = x2 Í2 y -- = (x-3)2 h :y = (x + 2)2 h ■ y = -(x-2)2 Se studenty je samozřejmě třeba krátce prodiskutovat důvod posunutí parabol: např. f2: - nezápornost pravé strany rovnice - vrchol - bod, kterému odpovídá minimum funkce ... y = 0 pro x = 3. Proto V[3;0]. Velmi vhodné je také pro základní funkci fi a pro jednu nebo dvě další vybrané funkce vytvořit tabulku ... Jakmile se studenti naučí kreslit parabolu odpovídající poslednímu typu rovnice, tedy/: y = a(x-m)2 + n, může učitel obrátit jejich pozornost na skutečnost, že kvadratická funkce bývá nejčastěji zadána v souladu s definicí/-' y = ax2 + bx + c. A s takto zadanou funkcí zatím studenti pracovat neumí. Z toho logicky vyplývá, že se studenti musí naučit převádět výraz ax2 + bx + c do tvaru a(x - m)2 + n. Je jistě dobré ukázat jim převod obecně zadaného kvadratického trojčlenu:_ ?, ( ~> b \ ( j b PT\ b2! / b\2 b2 y = ax + bx + c = a x + -x + c = a x + -xH--- + cl--= a x H--+ c--; \ a J \ a \_4a/y 4a\ \ 2a/ 4a Odsud v\- — ;c-—]. L 2a 4a\ Učitel může tento převod ukázat sám, nebo jej zadá studentům, přičemž rychlou a správnou práci jednotlivců drobně ocení (úpravy výrazů se probíraly dříve, takže by to neměl být pro nikoho problém). V druhém případě je namístě napsat pak správné řešení na tabuli. Po práci s obecným převodem by měl následovat ihned konkrétní příklad:_ př. lf:y = -2x2 + 4x + 1 = -2(x2 - 2x + 1) + 1 + 2 = -2 (x -l)2 + 3 .. pr. 2 f: y = - x — 3x — = - (x — 4x + 4)---3 = - (x ^ ' y 4 24V J 2 4V -2)2 -f - "[ Občas se v některé třídě najdou studenti (zpravidla ti se solidní mechanickou pamětí), kteří vezmou za vděk „vzorcem" V \— —; c — — 1, domnívají se, že k nalezení vrcholu paraboly stačí dosadit do „hotového" předpisu a uvedený převod neprovádět. Takový přístup studentů nesmí učitel připustit. Jednak by to znamenalo nezbytnost (ale nepochybně i krátkodobost) zcela zbytečné zpaměťové znalosti a nedůstojného dosazování do nějakých výrazů, jednak budou podobný převod studenti potřebovat během středoškolského studia mnohokrát (např. u všech kuželoseček). Základní poznatky: Př. 1 Načrtněte grafy funkci (graf s průsečíky a vrcholem): a) /:y = -(x-2)2 + 5 b) g- y = x2 — 5x + 6 c) h: y = 2x2 + 5x — 1 d) p: y = — 0,5x2 + x + 2 [F[2,5], [0,l],[±VŠ+2,0]] 7 E'"3' [0'6]' [2'°L [3'0]] [o,2],[i±Vš,o]j M V 33 et: l.c)/i:y = 2x2 + 5x-l = 2fx2+-x + ——= 2fx + -)2-— ... 1 J V 2 16/ 8 V 4/ 8 U každé funkce, jejíž graf se má kreslit, je nezbytné určit souřadnice všech průsečíků s oběma osami souřadnic. Tyje nejlepší určovat z té rovnice funkce, jejíž pravá strana představuje klasický kvadratický trojčlen: 1. Průsečík s osou x ... Px - ? platí: y = 0 y = 2x2 + 5x - 1 = 0 -5±V25+8 -5±VŠ3 2. Průsečík s osou y ... Py - ? y = 2. O2 + 5.0 - 1 = Učitel může vyvolat diskusi o souvislosti polohy vrcholu paraboly a jejích průsečíků s osou x, pokud tyto existují. Vzhledem k souměrnosti paraboly podle její osy lze x-ovou souřadnici vrcholu vypočítat také pomocí středu úsečky Pxi Px2 jako aritmetický průměr x-ových souřadnic těchto průsečíků. xl -5-V33 ;0 x2 -5+VŠ3 ;0 platí: x = 0 -1; Pv[0;-1] Pozn.: -5-VŠ3 '2,69; -5+VŠ3 -0,19. Výpočet 4 ' ' 4 přibližných hodnot je zde jistě potřebný. Do grafu se však musí zapsat přesné hodnoty!!! Př. 2 Pomocí grafu funkce určete řešení nerovnic: a) x2 + 1 < 0 b) x2 - 2 > 0 [K = 0] [/ř=(-oo,-V2]U[V2,oo)] Př. 3 Státní maturita 2017 16 Grafem kvadratické funkce f: y - 9 — x2 pro x G R je parabola. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (16.1-16.4), zda je pravdivé (A), či nikoli (N). A N 16.1 Vrchol paraboly je V[0, 9]. D D 16.2 Jeden z průsečíků paraboly se souřadnicovými osami je P[—3; 0]. Q Q 16.3 f (p) = -3 □ □ 16.4 Obor hodnot funkce/" je IIf - {9; +oo). | | | | Typové příklady standardní náročnosti: Př. 4 Načrtněte grafy funkcí: a) fi'-y = x2 — 5x + 6 b) fi'-y = x2 — 5|x| + 6 c) f3 - y = \%2 ~ 5IXI + 6| Met.: Vzhledem k velmi úzké souvislosti funkcí/i, f2, a f3 stojí rozhodně za to zamyslet se se studenty nad možností zjednodušení cest k jejich grafům. Pro učitele se zde naskýtá ideální možnost poskytnout studentům radost z objevování jednotlivých kroků, které by měly vést až k poznání, že stačí podrobně prostudovat pouze funkci fi a grafy zbývajících dvou funkcí z ní už logicky vyplynou. fi'.y = x2 — 5x + 6 = (x2 — 5x + ^j Průsečíky s osami: 1. s osou x .... y = 0 + 6-^ 4 = ('-i)! V 5 _ 2' x2 - 5x + 6 = 0 (x - 2). (x - 3) = 0 x = 2 V x = 3 2. s osou y .... x = 0 °*i[2;0]| y = O2 - 5.0 + 6 = 6 f 2-y = x2 — 5|x| + 6 je funkce sudá, proto je její graf souměrný podle osy y. Pro x > 0 má funkce f2 evidentně stejnou rovnici jako/i, což znamená, že pro x > Odkopíruje graf f 1. Část grafu f2 vlevo od osy y je souměrný s částí nakreslenou vpravo od osy y pro nezáporná x, osou souměrnosti je osa y. f3.y=\x2— 5 |x| + 6| je rovněž sudá funkce, která se od f2 liší pouze vnější absolutní hodnotou. Ta určuje, že všechny funkční hodnoty f3 jsou nezáporné. To ale znamená, že všechny části grafu funkce f2 , které odpovídají nezáporným funkčním hodnotám (tedy se nacházejí "nad" osou x), jsou společné i pro f3. A ty části grafu f2, které odpovídají záporným funkčním hodnotám, se pro graf f3 "překlopí" "nad" osu x jako jejich obrazy v osové souměrnosti podle osy x. Př. 5 Určete předpis kvadratické funkce, která má minimum v bodě [-2; -2] a prochází bodem [-1;1]. _ [Realisticky.cz - 2.5.5, y = 3(x + 2)2 - 2] Met.: Vzhledem k tomu, že jsou zadány souřadnice vrcholu paraboly, která je grafem hledané kvadratické funkce, zvolíme pro řešení rovnici/: y = a(x-m)2 + n. V ní figuruje celkem 5 proměnných, přičemž za 4 z nich můžeme dosadit jednak zmíněné souřadnice vrcholu (m, n) a pak za x a y souřadnice bodu, o němž víme, že jím parabola také prochází: 1 = a(—1 + 2)2 — 2 . Odsud a = 3. Hledaná rovnice funkce bude tedylf: y = 3(x + 2) - 2\ a jistě bude vhodné ji převést do tvaru|/: y = 3x + 12x +10. Př. 6 Pro kterou kvadratickou funkci platí: /(O) = 1; f (2) = -1; /"(l) = -1 ? [y = x2 - 3x + 1] Met.: Na rozdíl od předcházející úlohy zvolíme v této úloze pro řešení rovnici/: y = ax2 + bx + c. /(0) = 1 -/(2) = -1 ... /(1) = -1... 1 = a. O2 + b.O + c - 1 = a. 22 + b.2 + c - 1 = a. I2 + b. 1 + c Hledaná funkce je [ /: y = x2 - 3x + l.\ 1 = c - 1 = 4a + 2b + c — 1 = a + b + c soustava tří rovnic o třech neznámých ... a = 1, b = -3, c = 1 Př. 7 Sestrojte graf fun kce[ f: y = 2x + II — x 11 [Pro x £ (—1,1) y = —x2 + 2x + 1, v dalších intervalech y = x2 + 2x — 1. Met: Tabulka: nulové body jsou +1 (-00;-1> <-i;i> c X2 - 1 / y = 2x + x2 — 1 = x2 + 2x — 1 y = 2x + 1 — x2 = —x2 + 2x + 1 y = x2 + 2x — 1 (-oo;-l>U: 1. Vrchol: y = x2 + 2x - 1 = (x2 + 2x + 1) - 1 - 1 = (x + l)2 - 2 ... V[-l; -2] 2. Průsečíky s osami: Px - ? y=0 x2 + 2x - 1 = 0 -2±VŠ xl,2 — ' = -l±V2 Pxl[-1 - V2;0] Px2[-1+V2;0 Pv[0;-1] Py-? x = 0 y = O2 + 2.0 - 1 =-1 3.Je třeba ještě určit souřadnice bodů odpovídajících krajním bodům intervalů: /(-l) = -2 ...A[-l; -2]; /(l) = 2 ...B[l; 2] 1. Vrchol: y = -x2 + 2x + 1 = -(x2 - 2x + 1) + 1 + 1 = -(x - l)2 + 2 ... W\l; 2] 2. Průsečíky s osami: Q*-? y = 0 — x + 2x + 1 = 0 xl,2 — -2±VŠ Qy- ? x = 0 y = ••• = 1 3. Souřadnice bodů odpovídajících krajním bodům intervalu: /(-l) = -2 ...A[-l; -2]; /(l) = 2 ...B[l; 2] Qxi 1 - V2; 0] <2y[0;l] Graf: Studenti zatím neznají pojem spojitosti funkce. Musí se jim tedy aspoň sdělit, že grafem je souvislá křivka. Proto je důležitý výpočet souřadnic bodů v krajních bodech intervalů, kde na sebe jednotlivé části křivek musí navazovat Rozšiřující cvičení Př. 8 Zemědělec chce postavit výběh pro kuřata ve tvaru pravoúhelníku tak, že jednu stranu výběhu bude tvořit hospodářská budova. Celkem má k dispozici 20 m pletiva. Jaké mají být rozměry výběhu, aby jeho plocha byla co největší? [Realisticky.cz - 2.5.5, rozměry 5 m x 10 m] Met.: S úlohou, jejíž řešení vyžaduje nalezení extrému funkce, se studenti setkávají poprvé právě při probírání kvadratické funkce. Učitel je si jistě vědom, že podobné úlohy budou řešit mnohem rychleji, snadněji a pohodlněji, až je seznámí se základy diferenciálního počtu. V současné fázi výuky je vhodné použít podobné úlohy především ze dvou důvodů: ■ matematizací úloh z běžného života se nepochybně výuka matematiky oživí, ■ učitel může využít této a podobných jednoduchých úloh, aby už nyní vedl studenty ke schopnosti určit správně funkci, jejíž extrém je třeba nalézt, a také provést další kroky, které bude nutné provádět i později, až se bude k výpočtům používat derivací. iDánot \d = 20m\ IFunkcel u níž hledáme extrém: |Obsah pravoúhelníku y = S = a.b Proměnné: a, b naše funkce musí vyjadřovat závislost y = S pouze na jedné nezávislé proměnné - je tedy nutné vyjádřit jednu proměnnou pomocí druhé, případně pomocí konstant: a + 2b = 20, proto a = 20-2b y = S = a.b = (20-2b).b y = -2{b2 - 10b + 25) + 50 y = -2(b - 5)2 + 50 ■E F[5;50] - 2b2 + 20b = 0 -2b(b - 10) = 0 ... Z grafu je dobře vidět, že funkce S = —2b2 + 20b nabývá maxima pro b = 5 m. Odsud a = 20-2b = 10 m. Studentům zcela jistě prospěje, když se spolu s učitelem nad nakresleným grafem zamyslí a podiskutují o něm: ■ proč má smysl uvažovat pouze část paraboly „nad" osou x? Pozn. Pokud by učitel zadal na pár minut studentům za úkol jako samostatnou práci najít tuto parabolu, spousta z nich by ji nakreslila „celou" ... ■ co znamená číslo 50 představující y-ovou souřadnici vrcholu paraboly? ■ jaký význam pro řešení úlohy mají průsečíky paraboly s osou x? Jak by vypadal výběh, kdyby proměnná b nabyla hodnoty odpovídající x-ové souřadnici některého z těchto průsečíků? Př. 9 Státní maturita 2017 Matematika+ Kvadratická funkce/ je sudá, /(l) = 1 a graf funkce / má právě jeden společný bod s grafem funkce g:y = cos x — 2. i 0 Zapište předpis funkce f. [f{x) = 2x2 - 1] Met.: Tuto úlohu nelze zadat studentům v době, kdy se teprve probírá kvadratická funkce, protože goniometrické funkce se probírají později a studenti netuší, jak vypadá graf funkce g:y = cos x — 2. Možná by ale stálo za to zvážit zjednodušení zadání náhradou goniometrické funkce funkcí konstantní h:y = —1. Základní úvaha o řešení by zůstala stejná, úloha by byla zvládnutelná všemi studenty, výsledek úlohy by byl stejný a učitel by mohl šikovné řešitele odměnit podle nastavených pravidel. Řeš.: Dáno: Kvadratická funkce (graf je parabola) je sudá (parabola je souměrná podle osy y). /"(I) = 1, vzhledem k sudosti funkce musí také /(—l) = 1. "y Má-li mít graf hledané kvadratické funkce/s grafem funkce g právě jeden společný bod, musí to být bod [0; —1], který bude zároveň vrcholem paraboly. Rovnice funkce: /: y = a(x- m)2 + n f: 1 = a(l — O)2 — 1, odsud a = 2 f:y = 2x2-l