21 Mocniny a odmocniny – met. Stručný přehled teorie Pravidla pro počítání s mocninami Nechť 𝑎, 𝑏 ∈ 𝑅+ ; 𝑟, 𝑠 ∈ 𝑅; Pak platí: ▪ 𝑎 𝑟 . 𝑎 𝑠 = 𝑎 𝑟+𝑠 ▪ 𝑎 𝑟 𝑎 𝑠 = 𝑎 𝑟−𝑠 ( 𝑎0 = 𝑎 𝑟 𝑎 𝑟 = 1 1 𝑎 𝑠 = 𝑎−𝑠 ) ▪ (𝑎 𝑟) 𝑠 = 𝑎 𝑟.𝑠 ▪ 𝑎 𝑟 . 𝑏 𝑟 = (𝑎. 𝑏) 𝑟 ▪ 𝑎 𝑟 𝑏 𝑟 = ( 𝑎 𝑏 ) 𝑟 Pravidla pro počítání s odmocninami Nechť NnmRba  + ,,, ; Pak platí: • √ 𝑎 𝑛 . √𝑏 𝑛 = √𝑎. 𝑏 𝑛 • √ 𝑎 𝑛 √ 𝑏 𝑛 = √ 𝑎 𝑏 𝑛 • √ √ 𝑎 𝑛𝑚 = √ 𝑎 𝑚𝑛 • ( √ 𝑎 𝑛 ) 𝑚 = √ 𝑎 𝑚𝑛 • √ 𝑎 𝑚𝑛 = 𝑎 𝑚 𝑛 Pozn.: Využití pravidel pro a) částečné odmocňování: √𝑎 𝑛. 𝑏 𝑛 = 𝑎. √𝑏 𝑛 b) usměrňování zlomků: např. √ 𝑎 √ 𝑏 = √ 𝑎.√ 𝑏 √ 𝑏.√ 𝑏 = √ 𝑎.𝑏 𝑏 ... Met.: Učitel musí přistupovat k výuce práce s mocninami a odmocninami s vědomím, že jde vlastně o součást jakési abecedy matematiky. Středoškolský student by měl zvládat všechny základní operace s číselnými výrazy bez chyb, bez váhání, s jistotou. S mocninami a odmocninami, s velkými a malými čísly,… se setkává a bude setkávat nejen v matematice, ale i ve fyzice a v dalších oborech. Některé rady a doporučení: 1) Studenti musí mít jasno v otázkách úrovně priority operací s čísly a výrazy – učitel by měl občas vsunout mezi „běžné“ úlohy taková zadání, která „svádějí“ k chybám: a) (−2)3 = −8 … lichý exponent → ve výpočtu je lichý počet znamének mínus → výsledné znaménko je mínus ; (−5)4 = +625 … sudý exponent → ve výpočtu je sudý počet znamének mínus → výsledné znaménko je plus ; −34 = −81 … exponent je sice sudý, ale operace umocnění má přednost před odčítáním, na čtvrtou umocňujeme jen číslo 3 → ve výpočtu je jen jediné znaménko mínus (tedy lichý počet) → výsledné znaménko je mínus ; b) √𝑎2 + 𝑏2 =? Mezi studenty se najde řada takových, kteří vypočítají √𝑎2 + 𝑏2 = 𝑎 + 𝑏. Učitel by neměl reagovat na tuto chybu jen konstatováním, že je to špatně. Nejlépe je ukázat studentům příklad: Správný výpočet: √32 + 42 = √9 + 16 = √25 = 5 (srovnej s výpočtem provedeným podle uvedeného chybného zápisu √32 + 42 = 3 + 4 = 7). c) 27.106−30.105 3.105.6.104 = 27.106−3.106 18.109 = 24.106 18.109 = 4 3.103 = 4 3 . 10−3 Místo tohoto správného výpočtu někteří studenti nerespektují prioritu operací a krátí 27 v čitateli proti 3 ve jmenovateli, 30 v čitateli proti 6 ve jmenovateli, eventuálně chybně krátí mocniny deseti !!! Nevhodným způsobem výpočtu je jistě také 27.106−30.105 3.105.6.104 = 27000000−3000000 3.100000.6.10000 = ⋯ 2) Učitel musí vést studenty k tomu, aby prováděli pokud možno přesné výpočty a nedopouštěli se např. nahrazování přesného čísla π nepřesným 3,14, přesného čísla √2 nepřesným 1,414 apod. Např.: a) √12 − √27 + √48 + √75 = 2√3 − 3√3 + 4√3 + 5√3 = 8√3 b) √625 3 − √5 3 + √135 3 − √40 3 = 5. √5 3 − √5 3 + 3. √5 3 − 2. √5 3 = 5. √5 3 Oba výpočty jsou přesné a přesný je i výsledek. A takový výpočet i výsledek by měl učitel rozhodně od všech studentů vyžadovat. Je třeba ale počítat s tím, že studentům chybí ze ZŠ zběhlost a obratnost v jednoduchých výpočtech, takže mnozí „nevidí“, že např. 135 = 27.5 = 33 . 5 apod. I z tohoto důvodu často sahají po kalkulačce. Pokud ji používají pouze k tomu, aby „napravili“ svoji neobratnost v uvedených pomocných výpočtech, neměl by jim učitel bránit. Jakmile ale zneužijí kalkulačky k tomu, aby počítali √12 − √27 + √48 + √75 = 3,46 − 5,2 + ⋯ , je třeba ihned zasáhnout … 3) Studenti musí perfektně ovládat pravidla pro počítání s mocninami a odmocninami a učitel je musí vést u všech typů úloh k optimálním způsobům řešeni: Např. a) (−8)5.103.(−12).(−81)2 94.64.(−10)3.3−5.642 = − (23) 5 .(2.5)3.(22.3).(34) 2 (32)4.(2.3)4.(2.5)3.3−5.(26)2 = − 215.23.53.22.31.38 38.24.34.23.53.3−5.212 = = −215+3+2−4−3−12 . 31+8−8−4+5 . 53−3 = −2. 32 = −18 1. krok … rozhodnutí o znaménku výsledku – na základě celkového počtu znamének mínus u základů mocnin – v tomto výrazu je jich 11, tedy lichý počet, proto je výsledné znaménko mínus (samozřejmě záporný exponent (-5) nemá na znaménko výsledku vliv); 2. krok … předřazení vypočítaného znaménka před výraz (s následným ignorováním záporných znamének u všech základů mocnin); 3. krok … převod všech čísel ve výrazu na mocniny s prvočíselným základem s následnou úpravou do podoby jednoduchých mocnin; 4. krok … zápis výsledku jako součinu mocnin s prvočíselnými základy Pozn.: Řešení této úlohy je provedeno bez krácení. Pokud ale ve výrazu je krácení možné, samozřejmě je dobré je využít a výpočet díky tomu zjednodušit. b) √√ 𝑎 √2 4 . √ 𝑎2. √2 4 2 . √3.√6𝑎 3. √ 𝑎58 =? 1. způsob – práce s odmocninami: √√ 𝑎 √2 4 . √ 𝑎2. √2 4 2 . √3.√6𝑎 3. √ 𝑎58 = √√ 𝑎 2 4 . √ √𝑎84 . √2 4 √244 . √348 . √64.𝑎48 √38.𝑎58 = √ 𝑎 2 8 . √ 𝑎8.2 24 8 . √ 34.34.24.𝑎4 38.𝑎5 8 = = √ 𝑎13.25.38 𝑎5.25.38 8 = √𝑎88 = 𝑎 2. způsob – užitím převodů odmocnin na mocniny s racionálním exponentem √√ 𝑎 √2 4 . √ 𝑎2. √2 4 2 . √3.√6𝑎 3. √ 𝑎58 = ( 𝑎 1 2 2 1 2 ) 1 4 . ( 𝑎2.2 1 4 2 ) 1 2 . 3 1 2.(6𝑎) 1 2 3.𝑎 5 8 = 𝑎 1 8.𝑎.2 1 8.3 1 2.2 1 2.3 1 2.𝑎 1 2 2 1 8.2 1 2.3.𝑎 5 8 = = 𝑎 1 8 +1+ 1 2 − 5 8. 2 1 8 + 1 2 − 1 8 − 1 2. 3 1 2 + 1 2 −1 = 𝑎 13 8 − 5 8 = 𝑎 Pozn.: ⁃ uvedení podmínek, za kterých má upravovaný výraz smysl, je nezbytnou součástí řešení (v této úloze … podm.: 𝑎 > 0 ) ⁃ způsob zápisu výsledku by měl korespondovat se způsobem zápisu zadání, a to bez ohledu na to, jaká metoda řešení byla zvolena Základní poznatky: Př. 1 Vypočítejte: a) 0,0006∙3.107∙0,9 5,4.10−3∙300∙100000,5 = b) (33.2)100 3150.(3.22)50 = c) 729 2 3 + 81 3 4 + 243 4 5 = d) 10. √5 3 − 7. √40 3 + 5. √135 3 − 4. √320 3 + 2. √625 3 = [𝑎) 100, 𝑏) státní maturita 2016: 3100 , 𝑐) 189, 𝑑) √543 ] Met.: a) 0,0006∙3.107∙0,9 5,4.10−3∙300∙100000,5 = 6.10−4.3.106.9 54.10−4.3 102.102 = 102 … Typové příklady standardní náročnosti: Př. 2 Vypočítejte: a) (8 − 1 2.10 1 3) −3 (25 1 4.4 1 8) −2 : √2 √4 3 √2 √64 43 = b) 5 √2 . (√ 5 2 3 ) 2 3 . √5−1715 . 2− 1 30 = [𝑎) 16, 𝑏) √ 54 234 45 ] Př. 3 Upravte: 𝑎) ( 4 𝑎 ) −1 2 + ( 9 𝑎 ) −1 2 + ( 16 𝑎 ) −1 2 + ( 25 𝑎 ) −1 2 − 9 20 𝑎 1 2 =? Podm.: 𝑎 > 0 Met.: K řešení této úlohy je třeba využít pravidla 𝑎−𝑘 = 1 𝑎 𝑘 , neboli ( 𝑎 𝑏 ) −𝑘 = ( 𝑏 𝑎 ) 𝑘 . ( 4 𝑎 ) −1 2 + ( 9 𝑎 ) −1 2 + ( 16 𝑎 ) −1 2 + ( 25 𝑎 ) −1 2 − 9 20 𝑎 1 2 = ( 𝑎 4 ) 1 2 + ( 𝑎 9 ) 1 2 + ( 𝑎 16 ) 1 2 + ( 𝑎 25 ) 1 2 − 9 20 𝑎 1 2 = = √ 𝑎 2 + √ 𝑎 3 + √ 𝑎 4 + √ 𝑎 5 − 9√ 𝑎 20 = 30√ 𝑎 + 20√ 𝑎 + 15√ 𝑎 + 12√ 𝑎 − 27√ 𝑎 60 = 5√ 𝑎 6 𝑏) [ (𝑎 1 4.𝑏−1) −1 𝑐−2.𝑑 1 2 ] −3 . [ 𝑎 3 4. √𝑏23 .√ 𝑑5 (𝑐 3 2) 4 ] −1 =? Podm.: 𝑎 > 0, 𝑏 ≠ 0, 𝑐 > 0, 𝑑 > 0 Met.: Při řešení této úlohy je naopak použití pravidla 𝑎−𝑘 = 1 𝑎 𝑘 nebo ( 𝑎 𝑏 ) −𝑘 = ( 𝑏 𝑎 ) 𝑘 zbytečné. Úloha se tím nijak nezjednoduší, pouze dojde k mírné ztrátě času provedením zcela zbytečného kroku. Optimální řešení: [ (𝑎 1 4.𝑏−1) −1 𝑐−2.𝑑 1 2 ] −3 . [ 𝑎 3 4. √𝑏23 .√ 𝑑5 (𝑐 3 2) 4 ] −1 = 𝑎 3 4.𝑏−3 𝑐6.𝑑 − 3 2 . 𝑎 − 3 4.𝑏 − 2 3.𝑑 − 5 2 𝑐−6 = 𝑎 3 4 − 3 4. 𝑏−3− 2 3. 𝑐−6+6 . 𝑑− 5 2 + 3 2 = 𝑏− 11 3 . 𝑑−1 𝑐) √ 𝑥512 .𝑦 5 6.𝑦 − 1 2 𝑥 − 3 4. √𝑦.𝑥23 = 𝑑) √ 𝑥. √ 𝑦. √𝑥3. 𝑦343 : √ 𝑥3. √ 𝑦. √ 𝑥. 𝑦 34 = [ 𝑎) 5 6 √ 𝑎, 𝑎 > 0 , 𝑏) 𝑏− 11 3 . 𝑑−1 , 𝑎 > 0, 𝑏 ≠ 0, 𝑐 > 0, 𝑑 > 0, 𝑐) √ 𝑥, 𝑥 > 0, 𝑦 > 0, 𝑑) √ 𝑦 𝑥 6 , 𝑥 > 0, 𝑦 > 0 ] Př. 4 Dokažte, že platí: a) 1−𝑎 − 1 2 1+𝑎 1 2 − 𝑎 1 2+𝑎 − 1 2 𝑎−1 = 2 1−𝑎 ; 𝑎 > 0, 𝑎 ≠ 1; b) 𝑎−𝑏 𝑎 1 3−𝑏 1 3 − 𝑎+𝑏 𝑎 1 3+𝑏 1 3 = 2(𝑎𝑏) 1 3 ; 𝑎 ≠ 𝑏, 𝑎 ≠ −𝑏; Met.: Zásadní chybou, které se občas studenti dopouštějí při řešení úloh zaměřených na důkazy rovností, je to, že s dokazovanou rovností pracují jako s rovnicí. Správný postup je ovšem takový, že se musí upravit každá strana dokazované rovnosti zvlášť. Pokud se podaří obě strany upravit do stejné podoby, rovnost platí.