28 Kombinatorika - met. Stručný přehled teorie Kombinatorika je součástí finitní matematiky, která studuje konečné soubory (množiny a uspořádané k-tice, ke N). Kombinatorická pravidla > Kombinatorické pravidlo součinu Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen lze vybrat ni způsoby, druhý člen po výběru prvního r\2 způsoby, ....., k-tý člen po výběru všech předchozích ni< způsoby, je roven číslu p, pro které platí: p = ni. r\2.....ni< > Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li Ai, A2,....., An konečné množiny, které mají po řadě pi, P2,....., pn prvků, přičemž každé dvě z nich jsou disjunktní, pak platí: \A1 U A2 U ... U An |= pi+ P2+ ... + Pn Skupiny, v nichž záleží na pořadí prvků Variace k-té třídy z n prvků bez opakování, představuje každou uspořádanou k-tici sestavenou z těchto n prvků tak, že se v ní každý z nich vyskytuje nejvýše jednou (k, n e N, k < n). Variace k-té třídy z n prvků s opakováním představuje každou uspořádanou k-tici sestavenou z těchto n prvků tak, že se v ní každý z nich vyskytuje nejvýše k-krát (k, ne N). počet všech popsaných variací:_V'(k,n)= n Permutace z n prvků bez opakování = variace n-té třídy z n prvků bez opakování - představuje každou uspořádanou n-tici sestavenou z těchto n prvků tak, že se v ní každý z nich vyskytuje právě jednou. počet všech popsaných permutací: P(„) = V („,n) = n.(n - l).(n - 2).....1 = n! Pozn.: n! .... čteme n faktoriál Permutace k prvků s opakováním z n prvků (k, n e N, k > n) - představuje každou uspořádanou k-tici sestavenou z těchto n prvků tak, že se v ní každý prvek vyskytuje aspoň jednou. Nechť se v uspořádané k-tici první prvek vyskytuje ki-krát, druhý prvek k2-krát, třetí prvek k3-krát,......, n-tý prvek kn-krát. Přitom k = ki+k2+...+kn. počet všech popsaných permutací s opakováním: P'u, a,.... kn (k) =-:- Skupiny, v nichž nezáleží na pořadí prvků Kombinace k-té třídy z n prvků bez opakování ■ je neuspořádaná k-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý z nich vyskytuje nejvýše jednou (k, n e N, k < n). počet všech popsaných kombinací: K (k, n) V, (k,n) k\ (n-k)\k\ čteme „n nad k" Kombinace k-té třídy z n prvků s opakováním -je neuspořádaná k-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý z nich vyskytuje nejvýše k-krát. počet všech popsaných kombinací: ŕn + k-l\ (k, n): Pravidla pro práci s kombinačními čísly a faktoriály: Faktoriál n! Pro každé n přirozené: n! = n.(n - l).(n - 2).....2.1 Pro n = 0 definujeme: 0! = 1 Kombinační číslo Pro všechna n, k celá nezáporná, k < n : Některé základní vlastnosti kombinačních čísel: <)=» (S) = i C) = i © = i 2»G) = (n-k) ProkSn Met.: Kombinatorika představuje relativně náročné téma, je však pro studenty zajímavá, hravá, pestrá. Učitel toho musí využít a dosáhnout u studentů co nejlepšího pochopení kombinatorických jevů a problémů a naučit je optimálním pohledům na kombinatorické úlohy a způsobům jejich řešení. Pokud by se mu to nepodařilo, měli by studenti potíže nejen s kombinatorikou, ale později i s mnoha dalšími oblastmi matematiky, do kterých ve větší či menší míře kombinatorika zasahuje (např. Pravděpodobnost,...). Úvod kombinatoriky by měl rozhodně patřit kapitole o faktoriálech a kombinačních číslech I Studenti by měli být důkladně seznámeni s oběma těmito matematickými objekty, jejich nadefinováním, podmínkami jejich existence, pravidly pro počítání s nimi, měli by dokonale zvládat středoškolskou úroveň úprav výrazů, důkazů rovností i řešení rovnic a nerovnic s faktoriály a kombinačními čísly. Až budou řešit např. slovní kombinatorické úlohy, musí už mít faktoriály a kombinační čísla „v malíčku". Řada kombinatorických úloh potřebuje k řešení znalost dvou základních pravidel, tedy kombinatorického pravidla součtu a kombinatorického pravidla součinu. Jakmile učitel s těmito pravidly studenty seznámí, měl by zařadit několik jednoduchých úloh, díky kterým studenti jejich podstatu lépe pochopí: Př. V první restauraci nabízejí 3 druhy polévek, 8 druhů hlavních jídel a 4 druhy nápojů. Ve druhé restauraci mají jen 2 druhy polévek, ale 10 druhů hlavních jídel a 5 druhů nápojů. Kolika způsoby si host může vybrat oběd za předpokladu, že a) zvolil první restauraci a bude jíst hlavní jídlo a nápoj? b) zvolil první restauraci a bude jíst polévku, hlavní jídlo a nápoj? c) bude vybírat restauraci a jíst polévku, hlavní jídlo a nápoj? Řeš.: a) hlavní jídlo ... 8 možností, nápoj... 4 možnosti_ počet všech možností (kombinatorické pravidlo součinu)... 8.4 = 32 b) polévka ... 3 možnosti, hlavní jídlo ... 8 možností, nápoj... 4 možnosti počet všech možností (kombinatorické pravidlo součinu)... 3.8.4 = 96 c) první restaurace ... 3.8.4 = 96 možností druhá restaurace ... 2.10.5 = 100 možností počet všech možností (kombinatorické pravidlo součtu)... 96 + 100 = 196_ Učitel musí k výuce přistupovat se stálým vědomím toho, že kombinatorika studuje dva typy konečných souborů, které jsou principiálně odlišné: • uspořádané k-tice, ke N, v nichž záleží na pořadí prvků, • množiny, ve kterých na pořadí prvků nezáleží. Učitel musí především naučit studenty spolehlivě rozpoznat, s kterým z uvedených dvou typů souborů mají v zadané kombinatorické úloze pracovat. Zkušenosti ukazují, že to některým studentům dělá občas potíže. Pozn.: Studentům je dobré poradit, aby si ze zadaných prvků vytvořili třeba trojici, pak v ní vyměnili pořadí prvků a promysleli si, zda jde o tutéž trojici nebo o trojici jinou: Př.l: Nechť jsou Adam, Bedřich a Cyril tři studenti. Vytvořme z nich trojici pro a) službu ve třídě: {A, B, C] = {B, C, A] = {A, C, B] b) první tři místa v soutěži: [A, B, C] =é [B, C, A] =é [A, C, B] Př.2: Tóny c, e, g zahrané a) najednou (souzvuk) na klavír: {c, e, g] = {e, c, g] = {g, c, e] b) postupně na trubku (jako souzvuk nelze): [c, e, g] [e, c, g] [g, c, e]. Vzorce, kterých je kombinatorika plná, si studenti jistě lépe zapamatují, když je jimi učitel nezasype, ale ukáže jim, jak se odvozují. Navíc, a to je jistě ještě mnohem důležitější, tak studenti uvidí další příklad toho, jak se matematika buduje a tvoří. Vzorce je třeba dokázat matematickou indukcí (některé - podle času). 1. Konečné soubory prvků, ve kterých záleží na pořadí prvků - variace, - variace s opakováním, - permutace, - permutace s opakováním ©I Variace k-té třídy z n prvků V7fc.tť)~^?| (prvky se nesmí opakovat) M = {1,2,3,4,5} ^(1,5)-? ^(2,5)-? 21 31 41 x 32 51 3 4 5 13 14 15 24 25 X 34 35 43 X 45 53 54 X ^(1,5) = 5 V(2,s) = 5.4 ^(3,5)—? ►(231 234 235) z každé uspořádané dvojice se vytvoří 3 uspořádané trojice 521 523 524) V(3i5) = 5.4.3 Zobecnění: M = {1,2,3, ...,n] V(2,n) = n. (n - 1) V(3,n) = n.(n- 1). (n - 2) (k,n) n. (n - 1). (n - 2).....(n - k + 1) n. (n - 1). (n - 2).....(n - /c + 1). (n - k).....3. 2.1 (n - k).....3.2.1 n! (n-k) (Ž) Variace k-té třídy z n prvků s opakováním V^kn^ M = {1,2,3,4,5} ľ(l.5)-? 1 2 3 4 5 (1,5) ii 12 13 14 15 24 25 22 21 31 32 33 34 35 41 42 43 44 45 53 54 55 ^0 ^(2,5) = 5-5 = 5' 231 232 233 234 235 521 522 523 524 52Š Zobecnění: M = {1,2,3.....n] V(X,n) = n V(2,n) = n2 V(?,n) = n3 (p|Permutace z n prvků P(n)~? I (prvky se nesmí opakovat) Permutace z n prvků = variace k-té třídy z n prvků: n! P(n) - V(n,n) _ ní _ ní _ | (n-n)! _ 0! _ 1 _ P(n) = n\ ® Permutace s opakováním P (fc)" M = {x1,x2,x3,x4,y1,y2,y3} V této množině je ki = 4 prvků typu x a k2 = 3 prvků typu y, tedy celkem k = ki + k2 = 7 prvků. Počet permutací (bez opakování) z těchto prvků je P(7) = 7!. Jedna z těchto permutací je např. [xlt x2,yi,x3,x4,y2,y3]- Kdybychom z této permutace tvořili další tak, že bychom všechny prvky typu y nechali na „svých" místech a „promíchávali" bychom pouze prvky typu x, získali bychom spolu s původní celkem 4! permutací. Ty všechny by ovšem splynuly v jedinou permutaci v okamžiku, kdy bychom přestali rozlišovat prvky typu x, tj. zavedli bychom xt, = x2 = x3 = x4 = x. Množina M by se změnila na M = {x, x, x, x, ylt y2, y3], vybraná permutace by se změnila na [x, x, ylt x, x, y2, y3] a počet permutací (teď už s opakováním 71 prvku x) by se změnil na —. Když přestaneme rozlišovat navíc i prvky typu y, bude M = {x, x, x, x, y, y, y] a počet permutací 71 s opakováním bude P43(7) = Zobecnění M = {x,..., x, y,..., y,......, z,..., z} Přitom k1+k2 + —\- kn = k. m- Počet všech permutací s opakováním z prvků množiny M je Pki k2 fcn(fc) = kilk2\.....knl 2. Konečné soubory prvků, ve kterých nezáleží na pořadí prvků - kombinace, - kombinace s opakováním d)|Kombinace k-té třídy z n prvků K(kn^ — ?| (prvky se nesmí opakovat) M = {1,2,3,4,5} 51 Vytvořme variace 3. třídy z těchto pěti prvků. Je jich ^(3,5) = _' . Uvědomme si, že např. 123, 132, 213, 231, 312, 321 představuje 3! = 6 různých variací, ale jedinou kombinaci třetí třídy z pěti prvků. Podobně každých 3! variací vytvořených „promícháním" každé 5! trojice prvků množiny M představuje jedinou kombinaci. Proto ^(3,5) = -^p = (5-3)!.3! ' Zobecnění: " = 11.2.3.....„} Uow-1^-7^5-0 Pozn n.(n-l).....(n-k+l).(n-k).(n-k-l).....3.2.1 n.(n-l).....(n-/c+l).(n-fc).(n-fc-l).....3.2.1 (n-fc)l.fc! (n-k).(n-k-l).....3.2.1M (n-fc).(n-fc-l).....3.2.1,/c! n.(n-l).....(n-fc+1) ... Skutečnost, že v čitateli i jmenovateli posledního zlomku je stejný počet činitelů, umožňuje velmi zjednodušit výpočet kombinačních čísel: Např.: 1) (®) = — = 28 místo (8>) = -^- ^ ' \2J 2.1 \2J (8-2)!.2! 6!.2! 2.1 7.6!=H=28. (|) Kombinace k-té třídy z n prvků s opakováním /f(fcn)—? I Aby učitel dosáhl pochopení tvorby kombinací s opakováním u co největšího počtu studentů, měl by jim na začátku ukázat několik konkrétních příkladů: Př.: Nechť M = {1,2,3}. Vypište několik kombinací s opakováním páté třídy ze tří prvků množiny M a pokuste se zjistit, kolik takových kombinací existuje. Řeš.: tf(5i3)-? {1,1,1,3,3} {2, 2,2,2,2} {3, 3,2,1,1} Jak zjistit počet všech možných kombinací s opakováním páté třídy ze tří prvků? 1. způsob .... Použít vzorec K(kn) = (n + ^~1^, tedy % 3) = (3 + j! ~ X) = Q = Q = ^ = 21 2. způsob .... Využít skutečnosti, že každou kombinaci s opakováním lze jednoduše převést na permutaci s opakováním. V případě tří prvků stačí vytvořit prostor s dvěma oddělovači (oddělovačů je vždy o jeden méně než prvků - viz obrázek). Pak zvolíme dva grafické znaky: - první pro oddělovač .... např. | - druhý jako značku registrující přítomnost prvku v „jeho" prostoru .... např. • prvky 1 prvky 2 prvky 3 • • • • • Zápis znamená {1,1,1,3,3} • • • • • Zápis •• |*|** znamená {1,1,2,3,3} = = {3, 3,2,1,1} Je evidentní, že všechny kombinace s opakováním páté třídy ze tří prvků dokážeme zobrazit pomocí pouhých dvou druhů znaků: pět modrých teček odpovídá pěti použitým prvkům (páté třídě), dvě červené rysky představují dva potřebné oddělovače). Zároveň je jasné, že na pořadí těchto znaků záleží. Proto musíme pracovat s permutacemi . , , ' - , . 7! 7.6.5! 7.6 s opakovaním: K(5 3) = P5>2(7) = — = ttt- = — =21 5!.2! 2.1 Tento druhý způsob řešení úlohy je jednoduchý, srozumitelný a logický, takže jej studenti mohou používat vždy, když hledají počet kombinací s opakováním, a to aniž by si museli pamatovat nepříjemný vzorec. 1Jdojít: Navíc díky němu muže učitel studentům ukázat, jak lze ke vzorci K^kn^ = I %3) - ^5,2 (7) - ^ - 7-^T ~ Ti ~ (?) ~ (D ~ C + 5 1 n + k k Základní poznatky: Poznámka: Ve výsledcích příkladů 2-6 této části uveďte také druh kombinatorické skupiny, kterou příklad procvičuje. 1) MA 2017 Čtyřciferné přirozené číslo se má sestavit ze čtyř různých číslic. Na prvním místě má být číslice 2 a na místě desítek lichá číslice. (Daným podmínkám vyhovují např. čísla 2 430 a 2 793.) Kolik různých čísel je možné uvedeným způsobem sestavit? a) 21 b)240 c) 280 d) 360 e) jiný počet [C] 2) Je dána množina M = {1, 2, 3, 4, 5}. a) Kolik trojciferných čísel, v nichž se neopakují cifry, lze vytvořit z jejich prvků? [60, variace 3. třídy z 5 prvků bez opakování] b) Kolik z nich je dělitelných pěti? [12, variace bez opakování] c) Kolik pěticiferných čísel bez opakování číslic lze vytvořit z prvků množiny M? [120, permutace z 5 prvků (bez opakování) nebo variace 5. třídy z 5 prvků bez opakování] Met.: Učitel by měl ukázat studentům dva způsoby řešení a nechat na studentech, který z nich si vyberou, až budou psát prověrku: 51 1. způsob: užitím vzorců a) ^(3,5) = _' = 5.4.3 = 60 ; b) Poslední cifra musí být 5, obsazujeme tedy jen první dvě 4' pozice v čísle a nesmíme už použít 5 ... V(_2i4) = ^ = 12 ; c) P(5) = 5! = 120. 2. způsob: užitím kombinatorického pravidla součinu: a) Trojciferné číslo - znázornění pozic r Počet možností: 5.4.3 = 60 o c o c o c Lfl b) Trojciferné číslo - znázornění pozic ,-A-í> T T T Počet možností: 4.3.1 o c o c o c c) Pěticiferné číslo - znázornění pozic T T T Počet možností: 5.4.3.2.1 = o c o c o c o c o c Lfl Pozn.: Zadání úlohy by měl učitel ještě zkomplikovat tím, že mezi prvky množiny M zařadí nulu. Pak může být např. M = {0,1,2, 3,4}. Předchozí výpočet je potom třeba doplnit o vyřazení všech trojic, které mají nulu na prvním místě. Úlohu lze nejprve využít jako prémiovou úlohu, jejíž správné řešení může učitel odměnit... 3) Řešte úlohu č. 2 pro případ, kdy se cifry mohou opakovat. [a) 125, variace 3. třídy z 5 prvků s opakováním b) 25, variace s opakováním c) 3125, variace 5. třídy z 5 prvků s opakováním] 4) Kolik existuje osmiciferných čísel, ve kterých jsou 3 dvojky, 1 pětka a 4 šestky? [280, 8 členné permutace s opakováním typu PV,4(8)] 5) Kolik existuje tříprvkových podmnožin množiny M? [10, kombinace 3. třídy z 5 prvků bez opakování] 6) Student psal v matematice během pololetí 7 písemných prací a známky na konci pololetí uspořádal od nejlepších po nejhorší, např. 1,1, 2, 3, 3, 4, 5. Kolik různých výsledků mohl student získat? [330, kombinace 7. třídy z 5 prvků s opakováním] 7) Vyjádřete jedním kombinačním číslem: í3^ f4> í5^ í6^ í1) a) + b) + + + [a) b) v8, v9, ,3, v3y v9y Typové příklady standardní náročnosti 8) 9) MA 2016 Je dána rovnice s neznámou ne N: Jaké je řešení rovnice? A) 11 B) 10 C) 9 D) 8 E) jiné řešení 80! 80!_n-80! 9! +10!~ 10! Kolik přímek je určeno 12 body, jestliže: a) žádné tři body neleží na přímce? b) čtyři z nich leží na přímce? [A] [66, 61] 10) S připomínkami k navrhovanému zákonu chce v parlamentu vystoupit 6 poslanců A, B, C, D, E, F. Určete počet: a) všech možných pořadí jejich vystoupení. b) všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž vystupuje A po E. c) všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž vystupuje A ihned po E [720, 360, 120] 11) MA 2014 Trenér vybírá z 5 děvčat a 4 chlapců šestičlennou skupinu, v níž budou 3 dívky a 3 chlapci. Kolika způsoby lze šestičlennou skupinu za těchto podmínek sestavit? A) 16 B)20 C)40 D) 180 E) jiným počtem [C] 12) V sérii 12 výrobků jsou 3 vadné. Kolika způsoby lze z nich vybrat 6 výrobků, z nichž právě 2 jsou vadné? [378] 13) a) Z kolika prvků lze vytvořit 600 variací druhé třídy bez opakování? [25] b) Kolik prvků dává 55 kombinací 2. třídy bez opakování? [11] 14) a) Upravte a určete podmínky pro n: -2 -9 6 1 n b) Řešte v Z: (n + 3)\ (n + 2)\ (n + l)\ (fi + 6)! n (fi-4)! (n + 4)l (n-5)l 5n + W (n + 2)\ , n g Z;n > -1 ] [5] 15) Řešte rovnici a nerovnici: a) fn-r fn -2\ + [n-3j [n -4, b) fn^ + fn -3> + fn -6\ v2y v 2 j v 2 , <72 [a) {5}, b) {8, 9}] Rozšiřující cvičení 16) V novinovém stánku lze koupit 10 druhů pohledů, přičemž každý druh je k dispozici v 50 exemplářích. Určete, kolika způsoby lze zakoupit: a) 15 pohledů b) 51 pohledů c) 8 různých pohledů [1 307 504; K'(51, 10) -10; 45]