35 Derivace funkce a její užití – met. Stručný přehled teorie – uváděn průběžně – spolu s metodickými radami a vzorovými výpočty úloh Met.: Derivace funkce představuje jeden ze základních pojmů diferenciálního počtu. Byl vytvořen ve druhé polovině 17. století při řešení konkrétních fyzikálních a geometrických problémů. Většina času, který je ve středoškolské matematice věnován diferenciálnímu počtu, je určena pro geometrický význam derivace funkce a jeho využití při vyšetřování průběhu funkcí a při řešení praktických úloh. Geometrický význam derivace funkce v daném bodě x0 je směrnice tečny ke grafu funkce v tomto bodě. Obrázek lze využít k vysvětlení způsobu určení směrnice tečny grafu funkce f (tedy způsobu určení derivace funkce f). Na obrázku: ➢ část grafu funkce f: y = f(x) ➢ sečna s = ↔TS se směrovým úhlem φ ➢ tečna t se směrovým úhlem α vedená ke grafu funkce f bodem T. Je zřejmé, že směrnici ks sečny s určíme z pravoúhlého trojúhelníku STQ takto: ks = tg φ ( ) ( ) x xfxxf x y  −+ =   = 00 Ze sečny se stane tečna v okamžiku, kdy bod S přejde po části grafu funkce f do bodu T. Pohyb bodu S do T a přechod sečny do tečny jsou na obrázku naznačeny červenými šipkami. Přitom se zároveň zmenšují rozměry ΔSTQ (např. Δx → 0). Směrnice tečny: kt = ( ) ( ) x xfxxf k x s TS  −+ = →→ 00 0 limlim Směrnicová rovnice tečny t je pak t: y = kt x + q Derivace funkce f v bodě x0 je tedy f´(x0) = ( ) ( ) x xfxxf x  −+ → 00 0 lim (čteme: limita podílu přírůstku funkční hodnoty a přírůstku argumentu za předpokladu, že se přírůstek argumentu blíží k nule). T S f:y = f(x) t s x0 x0 + Δx Δx f(x0) f(x0 + Δx) ΔyΔy = f(x0 + Δx) – f(x0) φα x x Q Derivace funkce v intervalu: Má-li funkce f: y = f(x) v každém bodě x jisté množiny M derivaci f '(x), pak funkci f ': y = f '(x) nazýváme derivací funkce f na množině M. Derivace některých elementárních funkcí: funkce její derivace v bodě x x z intervalu y = xn , nN y = n.xn-1 ( )− ; y = xk , kZ y = k.xk-1 ( ) ( )− ;00;  y = xr , rR y = r.xr-1 ( );0 y = c y = 0 ( )− ; y = sin x y = cos x ( )− ; y = cos x y = - sin x ( )− ; y = tg x y = x2 cos 1       ++−     kk 2 ; 2 , kZ y = cotg x y = x2 sin 1 − ( )( ) 1; +kk , kZ y = ex y = ex ( )− ; y = ax , a > 0, a ≠ 1 y = ax .ln a ( )− ; y = ln x x y 1 = ( );0 y = loga x , a > 0, a ≠ 1 ax y ln. 1 = ( );0 Základní pravidla pro derivování: 1. ( f ± g)'(x) = f '(x) ± g'(x) … derivace součtu (rozdílu) se rovná součtu (rozdílu) derivací 2. (cf)'(x) = c. f '(x) …… konstanta se „vynáší“ před znak derivace 3. (fg)'(x) = f '(x) . g(x) + f(x) . g'(x) ….. (uv)' = u'v + uv' 4. ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( )xg xgxfxgxf x g f 2 ' '..' − =      ….. 2 ' '..' v vuvu v u − =      5. derivace složené funkce: [f (g(x))]' = f '(g(x)) . g'(x) Zvládnutí derivování elementárních funkcí a funkcí složených, a také zvládnutí používání základních pravidel pro derivování, představuje „abecedu“ celého diferenciálního počtu. Tomuto cíli musí učitel přizpůsobit obsah vyučovacích hodin, během nichž důkladným procvičováním dosáhne u studentů dostatečné obratnosti a jistoty ve výpočtech derivací. Jako první úlohu může zařadit ukázku výpočtu derivace některé elementární funkce na základě definice: Př.1: Nechť je dána funkce 𝑓: 𝑦 = 𝑥2 . Vypočítejte její derivaci v libovolném bodě x. Řeš.: 𝑓ʹ(𝑥) = lim ∆𝑥→0 𝑓(𝑥+∆𝑥)−𝑓(𝑥) ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 (𝑥+∆𝑥)2−𝑥2 ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 𝑥2+2𝑥.∆𝑥+(∆𝑥)2−𝑥2 ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 (2𝑥 + ∆𝑥) = 2𝑥 ; Př.2: Nechť je dána funkce 𝑓: 𝑦 = sin 𝑥 . Vypočítejte její derivaci v libovolném bodě x. Řeš.: 𝑓ʹ(𝑥) = lim ∆𝑥→0 𝑓(𝑥+∆𝑥)−𝑓(𝑥) ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 sin(𝑥+∆𝑥)−sin 𝑥 ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 sin 𝑥.cos∆𝑥+sin∆𝑥.cos 𝑥 −sin 𝑥 ∆𝑥 = lim ∆𝑥→0 sin∆𝑥 ∆𝑥 . cos 𝑥 = cos 𝑥 Příklad prověrky, kterou by studenti měli bez větších problémů zvládnout po zmíněném důkladném procvičení, než se přejde k dalším typům úloh na využití derivací: A Derivujte: 1. y = 𝑠𝑖𝑛(−𝑥) 𝑙𝑜𝑔 7 2. y = 𝑥5 . 𝑒3 + cotg2 3. y = 1 𝑐𝑜𝑠(−5𝑥3+𝑥2) 4. y = 𝑥 𝑐𝑜𝑡 𝑔 𝜋 6 5. y = x.ln2 + log20 6. y = 2 𝑥 . 𝑐𝑜𝑡𝑔(8𝑥) 7. y = ( ) x xxtg 3ln 2 735 + 8. y = 53 log x e B Derivujte: 1. y = 𝑐𝑜𝑠(−3𝑥) 𝑠𝑖𝑛 𝜋 6 2. y = logln 45 +x 3. y = 35 9xx + 4. y = 𝑥 𝑡𝑔 𝜋 15 5. y = 52 log 6 . xtgx +  6. y = 54 sin. xex 7. y = ( ) 3 5 cot4 x gxxtg + 8. y = 5𝑙𝑛 𝑥7 . (𝑥4 − 3) Znalost derivování si studenti mohou procvičit a souvislost derivace funkce a směrnice tečny upevnit na příkladech zabývajících se tečnami grafů funkcí: Př.3: Napište obecnou rovnici tečny ke grafu funkce 𝑓: 𝑦 = 𝑓(𝑥) v bodě T. a) 𝑓: 𝑦 = 𝑥2 − 2𝑥 , 𝑇[4; ? ]; b) 𝑓: 𝑦 = sin2𝑥+1 cos 𝑥+sin 𝑥 , 𝑇 [ 𝜋 2 ; ? ]. Řeš.: a) Tečna obecně … 𝑡: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞, kde 𝑘 = 𝑦ʹ = 𝑓ʹ(𝑥) = 2𝑥 − 2. Směrnice tečny v bodě T … 𝑘 𝑇 = 𝑓ʹ(4) = 2.4 − 2 = 6. Pro určení q musíme vypočítat y-ovou souřadnici T: 𝑦 𝑇 = 42 − 2.4 = 8 ⟹ 𝑇[4; 8]. 𝑇 ∈ 𝑡 … 8 = 6.4 + 𝑞 ⟹ 𝑞 = 8 − 24 = −16 . Směrnicová rovnice tečny … 𝑡: 𝑦 = 6𝑥 − 16. Obecná rovnice tečny … 𝑡: 6𝑥 − 𝑦 − 16 = 0 . b) Tečna obecně …𝑡: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞, 𝑘𝑑𝑒 𝑘 = 𝑦ʹ = 2.cos 2𝑥.(cos 𝑥+sin 𝑥)−(sin 2𝑥+1)(− sin 𝑥+cos 𝑥) (cos 𝑥+sin 𝑥)2 = 2.(cos2 𝑥−sin2 𝑥).(cos 𝑥+sin 𝑥)−(sin2 𝑥+2 sin 𝑥 cos 𝑥+cos2 𝑥).(cos 𝑥−sin 𝑥) (cos 𝑥+sin 𝑥)2 = 2.(cos 𝑥+sin 𝑥)2.(cos 𝑥−sin 𝑥)−(cos 𝑥+sin 𝑥)2.(cos 𝑥−sin 𝑥) (cos 𝑥+sin 𝑥)2 = (cos 𝑥+sin 𝑥)2.(cos 𝑥−sin 𝑥) (cos 𝑥+sin 𝑥)2 = cos 𝑥 − sin 𝑥 . Směrnice tečny v bodě T … 𝑘 𝑇 = 𝑓ʹ ( 𝜋 2 ) = cos 𝜋 2 − sin 𝜋 2 = 0 − 1 = −1 . Pro určení q musíme vypočítat y-ovou souřadnici T: 𝑦 𝑇 = sin2. 𝜋 2 +1 cos 𝜋 2 +sin 𝜋 2 = 1 ⟹ 𝑇 [ 𝜋 2 ; 1]. 𝑇 ∈ 𝑡 … 1 = − 𝜋 2 + 𝑞 ⟹ 𝑞 = 1 + 𝜋 2 . Směrnicová rovnice tečny … 𝑡: 𝑦 = −𝑥 + 1 + 𝜋 2 . Obecná rovnice tečny … 𝑡: 2𝑥 + 2𝑦 − 𝜋 − 2 = 0 . Př.4: Vypočítejte směrový úhel tečny vedené ke grafu funkce průsečíkem grafu s osou x. a) 𝑓: 𝑦 = −𝑥2 + 2𝑥 ; b) 𝑓: 𝑦 = ln 𝑥 ; Průsečíky s osou x jsou dva: 𝑃𝑥1[0; 0], 𝑃𝑥2[2; 0]. Každým z nich lze vést jednu tečnu, jejíž směrnice 𝑘 = 𝑦ʹ = −2𝑥 + 2. 𝑡1: 𝑦 = 𝑘1 𝑥 + 𝑞1, 𝑘𝑑𝑒 𝑘1 = 𝑡𝑔𝜑1 = 𝑦ʹ(0) = −2.0 + 2 = 2 ⟹ 𝜑1 = 63°26ʹ ; 𝑡2: 𝑦 = 𝑘2 𝑥 + 𝑞2, 𝑘𝑑𝑒 𝑘2 = 𝑡𝑔𝜑2 = 𝑦ʹ(2) = −2.2 + 2 = −2 ⟹ 𝜑2 = 116°34ʹ . b) 𝑃 𝑥−? 𝑦 = 0 ⟹ ln 𝑥 = 0 ⟹ 𝑥 = 1 ⟹ 𝑃𝑥[1;0] je jediný průsečík s osou x. Tímto průsečíkem lze vést jedinou tečnu, jejíž směrnice 𝑘 = 𝑦ʹ = 1 𝑥 . 𝑡: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞, 𝑘𝑑𝑒 𝑘 = 𝑡𝑔𝜑 = 𝑦ʹ(1) = 1 1 = 1 ⟹ 𝜑 = 45°. Př.5: Na grafu funkce 𝑓: 𝑦 = 2𝑥2 + 𝑥 − 1 určete bod T tak, aby tečna vedená tímto bodem byla a) rovnoběžná s přímkou 𝑝: 𝑥 − 𝑦 + 10 = 0; b) kolmá k přímce 𝑞: 3𝑥 + 𝑦 − 1 = 0 . Řeš.: a) tečna 𝑡 ∥ 𝑝 ⟹ 𝑘 𝑡 = 𝑓ʹ(𝑥) = 4𝑥 + 1 = 𝑘 𝑝 = 1 (𝑝: 𝑦 = 𝑥 + 10 ) 𝑥 𝑇 = 0 ⟹ 𝑦 𝑇 = 2. 02 + 0 − 1 = −1. 𝑇[0; −1]; b) tečna 𝑡 ⊥ 𝑞 ⟹ 𝑡 ∥ 𝑞ʹ: 𝑥 − 3𝑦 + 𝑚 = 0 ⟹ 𝑘 𝑡 = 𝑓ʹ(𝑥) = 4𝑥 + 1 = 𝑘 𝑞ʹ = 1 3 (𝑞ʹ: 𝑦 = 1 3 𝑥 + 𝑚 3 ) 𝑥 𝑇 = − 1 6 ⟹ ⟹ 𝑦 𝑇 = 2. (− 1 6 ) 2 − 1 6 − 1 = − 10 9 . 𝑇 [− 1 6 ; − 10 9 ] . Souvislost derivace funkce a některých základních vlastností funkce: (Stále je třeba si uvědomovat, že derivace funkce je vlastně směrnice tečny grafu funkce a učitel může využít následující obrázek, aby upozornil studenty na to, jak informace o polohách tečen grafu v konkrétních bodech určuje (napovídá) průběh grafu funkce!!!) ❑ Spojitost funkce: Má-li funkce f v bodě a derivaci, pak je v tomto bodě spojitá. Obrácená věta ale neplatí! Funkce může být v bodě a spojitá a nemusí tam mít derivaci. (viz např. P11, P12, P13) ❑ Monotónnost funkce: Má-li funkce f v bodě a kladnou (zápornou) první derivaci, pak je v tomto bodě rostoucí (klesající). (viz např. P1, P5, P6, P10, (P3, P7, P9)). Obrácená věta ale neplatí! Funkce může být v bodě a rostouci (klesající) a derivace v bodě a se může rovnat nule (viz. např. P8) nebo dokonce vůbec nemusí existovat. (viz např., P11, P12, P13) ❑ Extrémy funkce: Funkce f může (ale nemusí!!) mít v bodě a lokální extrém pouze tehdy, když f´(a) = 0 (pak a je stacionární bod) (viz např. P2, P4) nebo když derivace v bodě a neexistuje (viz např. P12, P13). Uvedené podmínky pro existenci extrému v bodě a jsou nutné, nikoliv však postačující. Tozn., že podmínka může být splněna a funkce v bodě a přesto extrém nemá (viz např. P8, P11). Ověření existence extrému funkce v daném bodě je třeba provést buď za pomoci intervalů monotónnosti nebo za pomoci vyšších derivací funkce. ❑ Konvexnost a konkávnost funkce: Má-li funkce f v bodě a druhou derivaci fʺ(a) > 0, pak je funkce v bodě a konvexní (dutá). Je-li fʺ(a) < 0, pak je funkce v bodě a konkávní (vypuklá). Body, ve kterých fʺ(a) = 0 a ve kterých se zároveň mění konvexní charakter funkce na konkávní či naopak, jsou inflexní body. -2 0 3 -3 -1 1 4 − − +− − − + − + + + +𝒚ʼ A min B max C min Než učitel naučí studenty vyšetřovat celý a kompletní průběh funkce, měli by se studenti na několika příkladech naučit zpracovávat jednotlivé fáze této náročné úlohy: 1. Monotónnost a extrémy funkce: Př.6: Rozhodněte o typu monotónnosti funkce f v daném bodě x: a) 𝑓: 𝑦 = 𝑥3 3 + 𝑥2 2 − 3𝑥, 𝑥 = −2; b) 𝑓: 𝑦 = 2 sin (2𝑥 − 𝜋 4 ) 𝑥 = 𝜋 4 ; Řeš.: a) 𝑦ʼ = 𝑥2 + 𝑥 − 3, 𝑦ʼ(−2) = (−2)2 + (−2) − 3 = −1 < 0 ⟹ 𝑓 je v 𝑥 = −2 𝐾𝐿𝐸𝑆𝐴𝐽Í𝐶Í ; b) 𝑦ʼ = 4 cos (2𝑥 − 𝜋 4 ) , 𝑦ʼ ( 𝜋 4 ) = 4 cos (2. 𝜋 4 − 𝜋 4 ) = 4 cos 𝜋 4 = 4. √2 2 = 2√2 > 0 ⟹ ⟹ 𝑓 je v 𝑥 = 𝜋 4 𝑅𝑂𝑆𝑇𝑂𝑈𝐶Í ; Př.7: Určete intervaly monotónnosti a extrémy dané funkce: a) 𝑓: 𝑦 = 1 40 . (3𝑥4 − 4𝑥3 − 36𝑥2); b) 𝑓: 𝑦 = 𝑥2−3𝑥+2 𝑥 ; Řeš.: a) 𝑦ʼ = 1 40 . (12𝑥3 − 12𝑥2 − 72𝑥) = 12 40 . 𝑥( 𝑥2 − 𝑥 − 6) = 3 10 𝑥. ( 𝑥 + 2)( 𝑥 − 3) Funkce f je klesající v intervalech (−∞; −2⟩ a ⟨0; 3⟩ . Funkce f je rostoucí v intervalech ⟨−2; 0⟩ a ⟨3; ∞) . V bodě 𝑥 = −2 má funkce lokální minimum … 𝐴 [−2;− 8 5 ]. V bodě 𝑥 = 0 má funkce lokální maximum … 𝐵[0; 0]. V bodě 𝑥 = 3 má funkce lokální minimum … 𝐶 [3;− 189 40 ]. P1 P2 P3 P4 P5 P11 P12 P7 P8 P9 P13 P10 t1 t2 t3 t4 t5 t6 P6 t7 t8 t9 t10 −√𝟐 0 -2 -1 1 2 + − + − − + + − + + + + 𝒚ʼ √𝟐 A max B min 𝒚ʼʼ -1 1 -2 20 − − + − + + D inf E inf Asymptota bez směrnice: 𝑎 𝑏: 𝑥 = 1 Asymptota se směrnicí: 𝑎 𝑠: 𝑦 = 0 b) 𝑦ʼ = (2𝑥−3).𝑥−(𝑥2+3𝑥−2) 𝑥2 = 𝑥2−2 𝑥2 = (𝑥+√2).(𝑥−√2) 𝑥2 Funkce f je rostoucí v intervalech (−∞; −√2⟩ a ⟨√2; ∞) . Funkce f je klesající v intervalech ⟨−√2; 0) a (0; √2⟩. V bodě 𝑥 = −√2 má funkce lokální maximum … 𝐴[−√2;2√2 + 3]. V bodě 𝑥 = √2 má funkce lokální minimum …𝐵[√2; 2√2 − 3]. 2. Konvexnost a konkávnost funkce: Př.8: Určete intervaly konvexnosti a konkávnosti funkce: 𝑓: 𝑦 = 𝑥4 − 6𝑥2 + 8. Řeš.: 1. první derivace: 𝑦ʼ = 4𝑥3 − 12𝑥 ; 2. druhá derivace: 𝑦ʼʼ = 12𝑥2 − 12 = 12. (𝑥 + 1). (𝑥 − 1) ; Funkce f je konvexní v intervalech (−∞; −1⟩ a ⟨1;∞). Funkce f je konkávní v intervalu 〈−1; 1〉 . Funkce f má v bodech 𝑥 = −1 a 𝑥 = 1 dva inflexní body … 𝐷[−1; 3] 𝑎 𝐸[1; 3]. 3. Asymptoty grafu funkce: Př.9: Je dána funkce 𝑓: 𝑦 = 1 (1−𝑥)3 . Určete všechny asymptoty jejího grafu. Řeš.: 1. Asymptoty bez směrnice: Jediným bodem nespojitosti funkce f je 𝑥 = 1. Asymptota bez směrnice existuje v bodě nespojitosti právě tehdy, jeli alespoň jedna z jednostranných limit v tomto bodě nevlastní. lim 𝑥→1− 1 (1−𝑥)3 = 1 0+ = +∞; lim 𝑥→1+ 1 (1−𝑥)3 = 1 0− = −∞; 2. Asymptoty se směrnicí: 𝑎 𝑠: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞 𝑘 = lim 𝑥→±∞ 𝑓(𝑥) 𝑥 = lim 𝑥→±∞ 1 (1−𝑥)3.𝑥 = 0; 𝑞 = lim 𝑥→±∞ (𝑓(𝑥) − 𝑘𝑥) = lim 𝑥→±∞ (𝑓(𝑥) − 0. 𝑥) = lim 𝑥→±∞ 1 (1−𝑥)3 = 0; Pozn. k asymptotám se směrnicí: Je-li 𝑎 𝑠 asymptota, pak se pro 𝑥 → ∞ přímka 𝒂 𝒔 a křivka 𝒇, (tedy 𝒌𝒙 + 𝒒 a 𝒇(𝒙)) neomezeně přibližují. Proto: 1) lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) 𝑘𝑥+𝑞 = 1 ⟹ lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) 𝑥 . 1 𝑘+ 𝑞 𝑥 = 1 𝑘 . lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) 𝑥 = 1. Tozn., že lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) 𝑥 = 𝑘. = 0 2) lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) = lim 𝑥→∞ (𝑘𝑥 + 𝑞) = lim 𝑥→∞ 𝑘𝑥 + 𝑞. Tozn., že 𝑞 = lim 𝑥→∞ 𝑓(𝑥) − lim 𝑥→∞ 𝑘𝑥 = lim 𝑥→∞ (𝑓(𝑥) − 𝑘𝑥). Analogicky pro asymptotu při 𝑥 → −∞. 𝒂 𝒔: 𝒚 = 𝒌𝒙 + 𝒒 𝒇: 𝒚 = 𝒇(𝒙) y x 0 1 − + + + + + 1 2 -1 2 Osnova pro vyšetření průběhu funkce f: y = f(x): 1. D(f), sudost, lichost, periodičnost, průsečíky s osami, intervaly kladných a záporných funkčních hodnot 2. Chování funkce f v nevlastních bodech (určení ( ) ( )xfxf xx −→→ lim,lim ), určení asymptot (pokud existují) - bez směrnice … … asymptota ab bez směrnice může existovat pouze v bodě nespojitosti b, a to tehdy, jestliže alespoň jedna z jednostranných limit v b je nevlastní. Pak ab: x = b. - se směrnicí ……. as: y = k.x + q, kde ( ) ( )( )kxxfq x xf k xx −== →→ lim,lim 3. Určení intervalů monotónnosti a extrémů funkce (užití první derivace funkce) 4. Určení intervalů konvexnosti a konkávnosti a inflexních bodů funkce (užití druhé derivace funkce) 5. Graf funkce Př.10: Vyšetřete průběh funkce: 𝑓: 𝑦 = 𝑥3 (𝑥−1)2 . Řeš.: ① a) 𝐷(𝑓) = 𝑅 − {1}; b) Funkce f není ani sudá ani lichá …S, L ; c) Průsečíky s osami souřadnic: 𝑃𝑥 = 𝑃𝑦[0; 0]; d) Intervaly kladných a záporných funkčních hodnot: 𝑎 𝑏 … 𝑥 = 1 𝑎 𝑠 … 𝑦 = 𝑥 + 2 𝟎 1 -1 1 2 2 4 + − − + − − + − + + + + 𝒚ʼ 𝟑 A min 𝒚ʼʼ 0 1 -1 21 2 − + + + B inf + + ② a) lim 𝑥→−∞ 𝑥3 ( 𝑥−1)2 = [ 𝑥3 𝑥2.(1− 2 𝑥 + 1 𝑥2) ] = lim 𝑥→−∞ 𝑥 = −∞; lim 𝑥→∞ 𝑥3 ( 𝑥−1)2 = [ 𝑥3 𝑥2.(1− 2 𝑥 + 1 𝑥2) ] = lim 𝑥→∞ 𝑥 = +∞; b) Asymptoty: 1. bez směrnice …bod nespojitosti: 𝑥 = 1. lim 𝑥→1− 𝑥3 ( 𝑥−1)2 = 1 0+ = +∞; lim 𝑥→1+ 𝑥3 ( 𝑥−1)2 = 1 0+ = +∞; 2. se směrnicí … 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞; 𝑘 = lim 𝑥→±∞ 𝑓(𝑥) 𝑥 = [ 𝑥3 𝑥3−2𝑥2+𝑥 ] = 1; 𝑞 = lim 𝑥→±∞ (𝑓(𝑥) − 𝑘𝑥) = [ 𝑥3 (𝑥−1)2 − 𝑥 = 𝑥3−𝑥3+2𝑥2−𝑥 (𝑥−1)2 ] = 2; ③ 𝑦ʼ = 3𝑥2.(𝑥−1)2−𝑥3.2(𝑥−1) (𝑥−1)4 = (𝑥−1).(3𝑥3−3𝑥2−2𝑥3) (𝑥−1)4 = 𝑥3−3𝑥2 (𝑥−1)3 = 𝑥2.(𝑥−3) (𝑥−1)3 ; ◘ 𝑦ʼ neexistuje pro 𝑥 = 1, ale 1 ∉ 𝐷(𝑓) ; ◘ 𝑦ʼ = 0 ⟺ 𝑥 = 0 ∨ 𝑥 = 3 …. stacionární body V bodě 𝑥 = 3 má funkce lokální minimum …𝐴 [3; 27 4 ]; ④ 𝑦ʼʼ = [ 𝑥3−3𝑥2 (𝑥−1)3 ] ´ = (3𝑥2−6𝑥).(𝑥−1)3−(𝑥3−3𝑥2).3.(𝑥−1)2 (𝑥−1)6 = (𝑥−1)2.6𝑥 (𝑥−1)6 = 6𝑥 (𝑥−1)4 ; ◘ 𝑦ʼʼ = 0 ⇔ 𝑥 = 0 …. kritický bod V bodě 𝑥 = 0 je inflexní bod … 𝐵[0; 0]. ⑤ Graf: Slovní úlohy řešené užitím derivací: U slovních úloh jde o to, abychom na základě zadaných parametrů vztahujících se k nějakému ději, který musíme pro účely řešení matematizovat do podoby vhodné funkce f, nalezli hodnotu veličiny, případně několika veličin, pro které uvedená funkce f nabude extrémní, tedy buď maximální nebo minimální, hodnoty. Abychom byli v řešení slovní úlohy úspěšní, musíme provést přehledný zápis, ve kterém jasně určíme: Zadané veličiny: …… Hledané veličiny: je-li jich více, musíme všechny vyjádřit pomocí jedné z nich a pomocí veličin zadaných …… Funkci, u které budeme hledat extrém: …… Pozn. 1: V zadání každé úlohy je vždy naprosto jasně řečeno, jaká veličina má být maximální nebo minimální – – např.: 1) „…určete rozměry … tak, aby objem byl maximální …“, 2) „…určete rozměry … tak, aby povrch byl minimální …“, 3) „… určete čísla … tak, aby jejich součin byl maximální …“, … Učitel by měl na začátku projít se studenty v některé sbírce úloh pár zadání příkladů a vyzvat studenty, aby rychle v textu našli funkci, u níž budou hledat extrém. Zbaví je tím obav, že pro ně bude obtížné správnou funkci najít. Pozn. 2: Hledání extrémů funkce f se samozřejmě provádí za pomoci určení první derivace funkce, určení bodů, ve kterých první derivace neexistuje a především určení stacionárních bodů, ve kterých je první derivace rovna nule. Protože nás však u těchto praktických úloh vůbec nezajímá průběh funkce f, nýbrž pouze body, v nichž má extrém, můžeme místo intervalů monotónnosti použít následující tvrzení: Nechť 𝒇ʼ(𝒙 𝟎) = 𝟎, 𝒇ʼʼ(𝒙 𝟎) = 𝒇ʼʼʼ(𝒙 𝟎) = ⋯ = 𝒇 𝒏−𝟏(𝒙 𝟎) = 𝟎 , ale 𝒇 𝒏(𝒙 𝟎) ≠ 𝟎. Je-li n – sudé číslo, pak má f v 𝒙 𝟎 lokální extrém, a to: • maximum, když 𝒇 𝒏(𝒙 𝟎) < 𝟎; • minimum, když 𝒇 𝒏(𝒙 𝟎) > 𝟎. Je-li n – liché číslo, pak f v 𝒙 𝟎 lokální extrém nemá. x y 1 2 3 2 -2 𝟐𝟕 𝟒 A B 𝒂 𝒔 𝒂 𝒃 f 𝒇: 𝒚 = 𝒙 𝟒 𝑦ʼ = 4𝑥3 stac. bod …0 𝑦ʼʼ = 12𝑥2 , 𝒚ʼʼ(𝟎) = 𝟎 𝑦ʼʼʼ = 24𝑥, 𝒚ʼʼʼ(𝟎) = 𝟎 𝒚 𝑰𝑽 = 𝟐𝟒 > 𝟎 První od nuly různá derivace je čtvrtá, tedy sudá, pro bod 𝒙 = 𝟎 je kladná, proto má funkce f v tomto bodě minimum. 𝒈: 𝒚 = 𝒙 𝟑 𝑦ʼ = 3𝑥2 stac. bod …0 𝑦ʼʼ = 6𝑥, 𝒚ʼʼ(𝟎) = 𝟎 𝑦ʼʼʼ = 6 První od nuly různá derivace je třetí, tedy lichá, proto funkce g v tomto bodě extrém nemá. 𝒉: 𝒚 = −𝒙 𝟐 𝑦ʼ = −2𝑥 stac. bod …0 𝒚ʼʼ = −𝟐 < 𝟎 První od nuly různá derivace je druhá, tedy sudá, pro bod 𝒙 = 𝟎 je záporná, proto má funkce h v tomto bodě maximum. x x x y y y f g h x x x x x x x x 𝟖𝟎 𝒄𝒎 𝟓𝟎 𝒄𝒎 𝒂 = 𝟖𝟎 − 𝟐𝒙 𝒃 = 𝟓𝟎 − 𝟐𝒙 x y 0 10 25 40 100 3 f Studenti si nepochybně použití posledního tvrzení k určení extrémů funkce lépe zapamatují, jestliže jim učitel ukáže, jak tvrzení funguje na následujících třech jednoduchých funkcích: Př.11: Určete stranu čtverců, které musíme vyříznout ve všech rozích obdélníkového kartonu o rozměrech 80 cm a 50 cm tak, aby po složení vznikla krabice maximálního objemu. Řeš.: Dáno: rozměry obdélníku: 𝒎 = 𝟖𝟎 𝒄𝒎, 𝒏 = 𝟓𝟎 𝒄𝒎; Hledáme: 𝒙 … strana čtverce ; Funkce, u níž určujeme extrém: Objem kvádru 𝑽 = 𝒂𝒃𝒄; 𝑉 = 𝑎𝑏𝑐 = (80 − 2𝑥). (50 − 2𝑥). 𝑥 𝒇: 𝑦 = 𝑉 = 4𝑥3 − 260𝑥2 + 4000𝑥 𝑦ʼ = 12𝑥2 − 520𝑥 + 4000 = 4. (3𝑥2 − 130𝑥 + 1000) 𝑦ʼ = 0 ⟺ 3𝑥2 − 130𝑥 + 1000 = 0 ⟺ 𝑥 = 10 ∨ 𝑥 = 100 3 = 33, 3̅ Kořen 33, 3̅ nepřichází v úvahu vzhledem k zadaným rozměrům kartonu. Proto budeme dál pracovat pouze s kořenem 𝑥 = 10. Ověříme pomocí vyšších derivací, že pro 𝑥 = 10 nabude funkce f maxima: 𝑦ʼʼ = 24𝑥 − 520, 𝑦ʼʼ(10) = 240 − 520 = −280 < 0 ⇒ v bodě 𝑥 = 10 je maximum. Pozn.: Ve zvídavé třídě může učitel očekávat dotaz (nebo jej může v případě dostatku času položit sám): Jak s řešením úlohy souvisí druhý kořen 𝑥 = 100 3 = 33, 3̅? Aby neztrácel příliš mnoho času, měl by být učitel na tuto situaci připraven: 1) Graf funkce 𝑓: 𝑦 = 4𝑥3 − 260𝑥2 + 4000𝑥 = 4𝑥. ( 𝑥2 − 65𝑥 + 1000) = = 4𝑥. (𝑥 − 25)(𝑥 − 40) 2) Hledaná délka strany čtverce x evidentně musí ležet v (0; 25). Stacionární bod 𝑥 = 100 3 leží mimo tento interval, ale kubická funkce f v něm má minimum. Př.12: Do koule daného poloměru (𝑅 = 30 𝑐𝑚) vepište kužel maximálního objemu. Určete poloměr podstavy a výšku kužele. Řeš.: Dáno: koule s poloměrem R ; Hledáme: poloměr podstavy r a výšku v vepsaného kužele (dvě neznámé – jednu musíme vyjádřit pomocí druhé, případně pomocí zadané veličiny R; Funkce, u níž určujeme extrém: Objem kužele 𝑽 = 𝟏 𝟑 𝝅𝒓 𝟐 𝒗 ; 𝑉 = 1 3 𝜋𝑟2 𝑣 = 1 3 𝜋(2𝑅𝑣 − 𝑣2)𝑣 𝒇: 𝑦 = 𝑉 = 2𝜋𝑅𝑣2 3 − 𝜋𝑣3 3 𝑦ʼ = 4𝜋𝑅𝑣 3 − 𝜋𝑣2 = 𝜋𝑣. ( 4𝑅 3 − 𝑣) 𝑦ʼ = 0 ⟺ 𝑣 = 0 ∨ 𝑣 = 4𝑅 3 Pro řešení úlohy má evidentně význam pouze druhý kořen. Ověříme pomocí vyšších derivací, že pro 𝑣 = 4𝑅 3 nabude funkce f maxima. 𝑦ʼʼ = 4𝜋𝑅 3 − 2𝜋𝑣, 𝑦ʼʼ ( 4𝑅 3 ) = 4𝜋𝑅 3 − 2𝜋. 4𝑅 3 = − 5𝑅 3 < 0 ⇒ pro 𝑣 = 4𝑅 3 má 𝒇 maximum. Nakonec dopočítáme druhý požadovaný rozměr: 𝑟2 = 2𝑅𝑣 − 𝑣2 = 2𝑅. 4𝑅 3 − 16𝑅2 9 = 8𝑅2 9 ⇒ 𝑟 = + 2𝑅√2 3 ; Poloměr podstavy kužele je 𝑟 = + 2𝑅√2 3 (𝑟 = 20√2𝑐𝑚), výška kužele 𝑣 = 4𝑅 3 (𝑣 = 40 𝑐𝑚). Derivace funkce zadané implicitně: Funkce může být zadaná - explicitně (přímo, tedy rovnicí f: y = f(x)) - implicitně (nepřímo, zastřeně, zprostředkovaně) – např. pomocí analytického vyjádření křivky F(x, y) = 0, která sama nemusí být grafem funkce, ale může představovat sjednocení grafů několika funkcí fi (viz např. kuželosečky). Derivování implicitní funkce: x … známým způsobem y … jako složenou funkci závisící na x (např.: (y3 + x2 +7)´= 3y2 . y´ + 2x ) r R 𝒗 − 𝑹 v R OA B V S ∆𝑨𝑶𝑺: 𝒓 𝟐 + (𝒗 − 𝑹) 𝟐 = 𝑹 𝟐 𝒓 𝟐 + 𝒗 𝟐 − 𝟐𝑹𝒗 + 𝑹 𝟐 = 𝑹 𝟐 𝒓 𝟐 = 𝟐𝑹𝒗 − 𝒗 𝟐 Př.13: Napište rovnici tečny křivky k: 𝑥2 + 𝑦2 − 6𝑥 + 24𝑦 + 53 = 0 v jejím bodě 𝑇[9; −4]. Řeš.: 𝑡: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞 , 𝑘 = 𝑦ʼ 2𝑥 + 2𝑦𝑦ʼ − 6 + 24𝑦ʼ = 0 /: 2 𝑦𝑦ʼ + 12𝑦ʼ = 3 − 𝑥 𝑦ʼ = 3−𝑥 𝑦+12 𝑦ʼ(𝑇) = 3−9 −4+12 = − 3 4 𝑡: 𝑦 = − 3 4 𝑥 + 𝑞 𝑇 ∈ 𝑡 ⇒ −4 = − 3 4 . 9 + 𝑞 ⇒ 𝑞 = −4 + 27 4 = 11 4 𝑡: 𝑦 = − 3 4 𝑥 + 11 4 𝑡: 3𝑥 + 4𝑦 − 11 = 0 Př.14: Kterým bodem elipsy 𝐸: 4(𝑥 − 1)2 + 𝑦2 = 1 je vedena tečna, která svírá s kladnou poloosou x úhel 𝜑 = 45°? Řeš.: 𝑡: 𝑦 = 𝑘𝑥 + 𝑞, 𝑘 = 𝑦ʼ = tg 𝜑 8(𝑥 − 1) + 2𝑦𝑦ʼ = 0 𝑦ʼ = 𝑦 4(𝑥−1) = tg45° = 1 𝑦 = 4(𝑥 − 1) 𝐸: 4(𝑥 − 1)2 + [4(𝑥 − 1)]2 = 1 20𝑥2 − 40𝑥 + 19 = 0 𝑥1,2 = 40±√1600−1520 40 = 10±√5 10 𝑥1 = 10−√5 10 ⇒ 𝑦 = − 2√5 5 ⇒ 𝑇1 [ 10−√5 10 ; − 2√5 5 ] ; 𝑥2 = 10+√5 10 ⇒ 𝑦 = 2√5 5 ⇒ 𝑇2 [ 10+√5 10 ; 2√5 5 ] . Fyzikální význam derivace: Jednou z nejdůležitějších oblastí použití derivace ve fyzice je derivace podle časové proměnné vyjadřující rychlost změny nějaké proměnné v čase. Např. rychlost je derivace dráhy podle času; zrychlení je derivace rychlosti podle času; … Př.15: Kámen vyhozený z výšky ℎ = 10 𝑚 svisle vzhůru má počáteční rychlost 𝑣0 = 20 𝑚 𝑠 . a) Jakou rychlost bude mít kámen v čase 1,5 s? b) Za jaký čas dosáhne maximální výšku? c) Jakou výšku kámen dosáhne? Řeš.: a) 𝑠 = ℎ + 𝑣0 𝑡 − 𝑔𝑡2 2 𝑠 = 10 + 20𝑡 − 5𝑡2 𝑣 = 𝑠ʼ = 𝑑𝑠 𝑑𝑡 = 20 − 10𝑡 𝑣(1,5) = (20 − 10.1,5) 𝑚 𝑠 = 5 𝑚 𝑠 ; b)výška bude maximální ⇔ 𝑣 = 0 𝑚 𝑠 ⇒ 20 − 10𝑡 = 0 ⇒ 𝑡 = 2 𝑠 ; c) 𝐻 = 𝑠(2) = (10 + 20.2 − 5. 22)𝑚 = 30 𝑚 . Rychlost kamene v čase 1,5 s je 5 𝑚 𝑠 . Maximální výšku 30 𝑚 dosáhne za 2 𝑠 . Př.16: Těleso sjede po nakloněné rovině 50 m dlouhé za 10 s. Jaká je jeho konečná rychlost, pokud předpokládáme, že dráha je kvadratickou funkcí času a že počáteční rychlost je nulová? Řeš.: 𝑠 = 𝑎𝑡2 + 𝑏𝑡 + 𝑐 𝑣 = 𝑠ʼ = 𝑑𝑠 𝑑𝑡 = 2𝑎𝑡 + 𝑏 𝑠(0) = 0𝑚 ⇒ 𝑐 = 0 𝑣(0) = 0 ⇒ 𝑏 = 0 𝑠 … 50 = 𝑎. 102 + 0.10 + 0 ⇒ 𝑎 = 1 2 Závislost dráhy na čase: 𝑠 = 1 2 𝑡2 ; Konečná rychlost: 𝑣 = 2. 1 2 . 𝑡 = 2.0,5.10 𝑚 𝑠 = 10 𝑚 𝑠 . Konečná rychlost tělesa je 10 𝑚 𝑠 . Př.17: Rychlík jedoucí rychlostí 90 𝑘𝑚 ℎ má zabrzdit tak, aby se rovnoměrně zpomaleným pohybem zastavil na vzdálenost 1 𝑘𝑚. Po jakém čase zastaví? Řeš.: 𝑣0 = 90 𝑘𝑚 ℎ = 25 𝑚 𝑠 ; 𝑠 = 1 𝑘𝑚 = 1000 𝑚 ; 𝑠 = 𝑣0 𝑡 − 𝑎 2 𝑡2 = 25𝑡 − 𝑎 2 𝑡2 ; 𝑣 = 𝑠ʼ = 25 − 𝑎𝑡 = 0 ⇒ 𝑎 = 25 𝑡 ; 𝑠 = 25𝑡 − 25 2𝑡 𝑡2 = 12,5𝑡 ⇒ 1000 = 12,5𝑡 ⇒ 𝑡 = 1000 12,5 𝑠 = 80 𝑠; Rychlík zastaví za 80 𝑠 . Př.18: Množství elektrického náboje Q, který prochází vodičem, se mění s časem podle vztahu:𝑄 = 3𝑡2 + 2𝑡 + 2. a) Vypočítejte okamžitou hodnotu proudu i v době 𝑡 = 1 𝑠. b) Vypočítejte, kdy bude hodnota okamžitého proudu 𝑖 = 20 𝐴. Řeš.: 𝑄 = 3𝑡2 + 2𝑡 + 2 𝑖 = 𝑄ʼ = 𝑑𝑄 𝑑𝑡 = 6𝑡 + 2 a) 𝑖(1) = (6.1 + 2) 𝐴 = 8 𝐴; b) 20 = 6𝑡 + 2 6𝑡 = 18 𝑡 = 3 𝑠 . V čase 1 𝑠 je okamžitá hodnota proudu 8 𝐴. Hodnoty 20 𝐴 bude dosaženo za 3 𝑠 . Př.19: V indukční cívce s indukčností 𝐿 = 0,03 𝐻 protéká proud 𝑖 = 15𝑠𝑖𝑛5(3𝑡). Vypočtěte indukované napětí v čase 𝑡 = 2𝜋 9 𝑠. Řeš.: 𝑢 = −𝐿. 𝑑𝑖 𝑑𝑡 ; 𝑑𝑖 𝑑𝑡 = 15.5. 𝑠𝑖𝑛4(3𝑡). cos(3𝑡). 3 = 225. 𝑠𝑖𝑛4(3𝑡). cos(3𝑡); 𝑢 ( 2𝜋 9 ) = [−0,03.225. 𝑠𝑖𝑛4 (3. 2𝜋 9 ) . cos (3. 2𝜋 9 ) ] 𝑉 = [−0,03.225. 𝑠𝑖𝑛4 2𝜋 3 . cos 2𝜋 3 ] 𝑉 = = [−6,75. ( √3 2 ) 4 . (− 1 2 )] 𝑉 = 1,9 𝑉. Okamžitá hodnota indukovaného napětí je 1,9 𝑉. 𝑎) 𝑦 = √ 𝑥 3 . (2𝑥2 + 1) 𝑏) 𝑦 = cos2 ( 𝑥 2 ) + √1 + 𝑥2 𝑐) 𝑦 = ln √ 1 − sin 𝑥 1 + sin 𝑥 𝑑) 𝑦 = √ 𝑥. √ 𝑥. √ 𝑥 [𝑦ʹ = (14𝑥2 + 1). √ 𝑥 3 3𝑥 ] [𝑦ʹ = − sin 𝑥 2 + 𝑥 √1 + 𝑥2 ] [𝑦ʹ = −1 cos 𝑥 ] [𝑦ʹ = 7. √𝑥78 8𝑥 ] Př.20 Těleso koná harmonický kmitavý pohyb a pro jeho výchylku z rovnovážné polohy platí 𝑦 = 𝑦 𝑚. sin(𝜔𝑡), kde 𝑦 𝑚 je amplituda výchylky a 𝜔 je úhlová frekvence pohybu. Odvoďte vzorec pro výpočet rychlosti a zrychlení harmonického kmitavého pohybu. Řeš.: 𝑦 = 𝑦 𝑚. sin(𝜔𝑡); 𝑣 = 𝑦ʼ = 𝑑𝑦 𝑑𝑡 = 𝑦 𝑚. 𝜔. cos(𝜔𝑡); 𝑎 = 𝑣ʼ = 𝑑𝑣 𝑑𝑡 = −𝑦 𝑚. 𝜔2 . sin(𝜔𝑡) = −𝜔2 . 𝑦 . Základní poznatky: 1. Určete derivace funkce (Realisticky.cz – 10.2.7): a) 𝑦ʹ = ( 3 3𝑥−1 ) ˎ ; b) 𝑦ʹ = [cos(3𝑥 + 𝜋)]ʼ ; c) 𝑦ʹ = [ 1 (𝑥2+2𝑥−3)6 ] ˎ ; d) 𝑦ʹ = (√𝑥2 + cos 𝑥 3 ) ˎ ; [− 9 (3𝑥−1)2 ; −3. sin(3𝑥 + 𝜋) ; − 12.(𝑥+1) (𝑥2+2𝑥−3)7 ; 1 3 . 2𝑥−sin 𝑥 √(𝑥2+cos 𝑥)23 ] 2. Určete rovnici tečny a normály grafu funkce 𝑦 = 1 𝑥 v bodě [−1, −1]. [Realisticky.cz – 10.2.14, 𝑦 = −𝑥 − 2, 𝑦 = 𝑥] Typové příklady standardní náročnosti 3. Vypočítejte derivace funkcí: 4. Vypočítejte derivace (Realisticky.cz – 10.2.8): a) [sin(𝑒5𝑥)]ʹ b) [2cos(𝑥2+2𝑥) ] ʹ c) [𝑒sin2 𝑥 ] ʹ [𝑦ʹ = 5. 𝑒5𝑥 . cos 𝑒5𝑥 ; 𝑦ʹ = −(2𝑥 + 2). sin(𝑥2 + 2𝑥). 2cos(𝑥2+2𝑥) . ln 2 ; 𝑦ʹ = 𝑒sin2 𝑥 . sin 2𝑥] 5. Určete rovnici tečny grafu funkce 𝑓: 𝑦 = 𝑥2 − 2𝑥 + 3, která je rovnoběžná s přímkou 𝑝: 3𝑥 − 𝑦 + 5 = 0. [𝑡: 12𝑥 − 4𝑦 − 13 = 0, 𝑇 [ 5 2 ; 17 4 ] ] 6. Určete rovnici tečny ke křivce 𝑦2 + 3𝑥 + 4𝑦 − 7 = 0, v bodě T[-8, 4]. [ 𝑡: 𝑥 + 4𝑦 − 8 = 0] 7. Do koule o poloměru R vepište kužel maximálního objemu. Určete výšku tohoto kužele. [𝑣 = 4 3 𝑟] 8. Ze čtvrtky kartonu formátu A4 (210 x 297 mm) vystřihněte v rozích čtyři stejné čtverečky tak, aby složením vzniklého obrazce vznikla krabička maximálního objemu. [Realisticky.cz – 10.2.15: Je nutné vystřihnout čtverce o straně 40,4 mm.] 9. Určete ideální rozměry válcové pivní plechovky, která při objemu 0,5 l bude mít minimální povrch (minimální spotřeba plechu). [𝑅𝑒𝑎𝑙𝑖𝑠𝑡𝑖𝑐𝑘𝑦. 𝑐𝑧 – 10.2.15: 𝑟 = √ 𝑉 𝜋 3 , 𝑟 = 𝑣] 10. Vyšetřete průběh funkce: a) 𝑓: 𝑦 = 𝑥4 − 2𝑥2 ; b) 𝑓: 𝑦 = 𝑥−1 (𝑥−2)2 Rozšiřující cvičení 11. Určete rovnice tečen křivky k: 𝑥3 𝑦 + 𝑥2 𝑦2 = 1 + 𝑥 v jejích průsečících s přímkou 𝑝: 𝑥 = −1. [𝑡1: 𝑥 + 𝑦 + 1 = 0 ; 𝑡2: 𝑦 − 1 = 0] 12. Určete rovnici tečny křivky 𝑘: 𝑥. sin 𝑦 − cos 𝑦 + cos 2𝑦 = 0 v jejím bodě 𝑇 [1; 𝜋 4 ]. [𝑡: 2. (√2 + 1). 𝑥 − 4𝑦 + 𝜋 − 2. (√2 + 1) = 0] 13. Trosečníka na voru unáší mořský proud rychlostí 7 km/h. Kolmo na směr proudu pluje obchodní loď rychlostí 30 km/h (vzhledem k povrchu Země). V jeden okamžik je námořní loď vzdálena od místa, kde se protínají jejich trajektorie 100 km a trosečník 10 km. V jaké nejmenší vzdálenosti se minou? Zachrání loď trosečníka, když předměty jeho velikosti vidí na vzdálenost 20 km? [Realisticky.cz – 10.2.15: Minou se v minimální vzdáleností 13 km, asi ho loď zachrání.]