Úvod do teorie her Teorie her je disciplína aplikované matematiky, která analyzuje široké spektrum konfliktních rozhodovacích situací, které mohou nastat kdekoliv, kde dochází ke střetu zájmů. Herně-teoretické modely se pak snaží tyto konfliktní situace nejen analyzovat, ale sestavením matematického modelu daného konfliktu a pomocí výpočtů se snaží nalézt co nejlepší strategie pro konkrétní účastníky takových konfliktů. Teorii her založil jeden z předních matematiků John von Neumann. Hra je matematický model rozhodovací situace, jejíž výsledek závisí na rozhodnutí alespoň dvou různých hráčů. Protože takové situace můžeme nalézt téměř ve všech oblastech týkajících se našeho života, obor aplikací teorie her je mimořádně široký a bohatý. Zahrnuje ekonomii, telekomunikace, politologii, sociologii, biologii, etiku, dopravu a mnoho dalších oblastí. Hra 1: Sedm sirek Na stole je hromádka sedmi sirek. Hráč, který je na řadě, může odebrat jednu nebo dvě sirky. Kdo nemůže táhnout (na stole už není žádná sirka), prohrál. Rozhodněte (a zdůvodněte), který z nich má vyhrávající strategii. Počty sirek s možnými tahy: Hra 2: Ořechy V košíku je 17 ořechů. Míša s Filipem se pravidelně střídají v tazích, začíná Míša. V každém tahu sní hráč minimálně jeden ořech a maximálně třetinu všech zbývajících ořechů. Kdo nemůže udělat tah, prohrál. Rozhodněte (a zdůvodněte), který z nich má vyhrávající strategii. Hra 3: Přičítání dělitelů (kradení strategií) Začíná se dvojkou. V jednom tahu hráč přičte k číslu jeho libovolného vlastního dělitele. Kdo jako první překročí hodnotu 5773, prohrál. Kdo má vyhrávající strategii? A co kdyby ten, kdo první překročí 5773, vyhrál? Řešení. Nakresleme si, jak vypadá prvních pár pozic, viz obrázek. Díky tomu, že hra je konečná a nepřipouští remízy, je pozice 6 buď vyhrávající, nebo prohrávající. Pokud je prohrávající, pak začínající hráč, který je na řadě rovněž v pozici 4, bude volit přičtení dvojky, čímž se druhý hráč dostane do prohrávající pozice 6. Na druhou stranu, je-li pozice 6 vyhrávající, pak začínající hráč může z pozice 4 táhnout do pozice 5, odkud jeho protivník musí nutně táhnout do pozice 6, čímž se první hráč ocitl ve vyhrávající pozici. Tím jsme dokázali, že první hráč má vyhrávající strategii – vždy si ji může pro sebe ukrást. Únik od tématu: Kruhy Na obrázku jsou tři kruhy se zadaným průměrem. Je větší červená nebo modrá plocha? Vypočítejte, o kolik se barevné plochy liší. Zdroje: Teorie her pro nadané žáky středních škol, Bc. Alena Skálová, https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/129490/ Přednáška z teorie her https://olympiada.karlin.mff.cuni.cz/prednasky/hyksova.pdf Videopřednáška Teorie her v praxi https://www.youtube.com/watch?v=WH-H0a_wlK8 Řešení: Hra 1: Sedm sirek Hra 2: Ořechy Kruhy Odpověď: 0 Označme bílé plochy X, Y. Pak platí, že 𝜋 ⋅ 132 − 𝑋 − 𝑌 − (𝜋 ⋅ 122 − 𝑋 + 𝜋 ⋅ 52 − 𝑌) = 169𝜋 − 144𝜋 − 25𝜋 = 0.