Inspiratorium pro učitele 2

Metoda Peer instruction

O metodě

Peer Instruction (z anglického peer – vrstevník, spolužák, instruction – vyučování) je vyučovací metoda založená na aktivní práci studentů, kteří nejprve samostatně a následně po diskuzi v malých skupinách spolužáků odpovídají na zadané otázky (KoncepTesty, viz níže).

Hlavní využití metody je při výkladu nové látky, částečně upravenou metodu lze využít i při opakování, prohlubování učiva nebo závěrečném hodnocení.

Vyučovací metoda Peer Instruction byla vyvinuta v devadesátých letech minulého století Ericem Mazurem pro výuku základních kurzů fyziky v prvních ročnících vysoké školy. Za více než dvacet let vývoje se metoda rozšířila z vysokoškolského prostředí do nižších stupňů výuky a do různých vyučovacích předmětů.

Jak název napovídá, metoda Peer Instruction je založena na vyučování mezi vrstevníky. Žáci v průběhu výuky odpovídají na speciálně vytvořené otázky, takzvané konceptesty, které u žáků odhalují zažité miskoncepce. Konceptest (ConcepTest) je otázka s výběrem z několika možných odpovědí. Odpovědi jsou voleny tak, aby zahrnovaly nejčastější chybné představy žáků. Žáci pomocí hlasovacích zařízení odesílají učiteli odpovědi, učitel tak získává okamžitou informaci o představách žáků.  


Další zdroje:

FyzWeb:

http://fyzweb.cz/materialy/peer-instruction/

Diplomová práce Marie Múčkové:

Metoda Peer Instruction v hodině fyziky
PDF ke stažení