Metoda Peer instruction
O metodě
Peer Instruction (z anglického peer – vrstevník, spolužák, instruction – vyučování) je vyučovací metoda založená na aktivní práci studentů, kteří nejprve samostatně a následně po diskuzi v malých skupinách spolužáků odpovídají na zadané otázky (KoncepTesty, viz níže).
Hlavní využití metody je při výkladu nové látky, částečně upravenou metodu lze využít i při opakování, prohlubování učiva nebo závěrečném hodnocení.
Vyučovací metoda Peer Instruction byla vyvinuta v devadesátých letech minulého století Ericem Mazurem pro výuku základních kurzů fyziky v prvních ročnících vysoké školy. Za více než dvacet let vývoje se metoda rozšířila z vysokoškolského prostředí do nižších stupňů výuky a do různých vyučovacích předmětů.
Jak název napovídá, metoda Peer Instruction je založena na vyučování mezi
vrstevníky. Žáci v průběhu výuky odpovídají na speciálně vytvořené otázky, takzvané
konceptesty, které u žáků odhalují zažité miskoncepce. Konceptest (ConcepTest) je otázka
s výběrem z několika možných odpovědí. Odpovědi jsou voleny tak, aby zahrnovaly
nejčastější chybné představy žáků. Žáci pomocí hlasovacích zařízení odesílají učiteli
odpovědi, učitel tak získává okamžitou informaci o představách žáků.
Další zdroje:
FyzWeb:
http://fyzweb.cz/materialy/peer-instruction/