MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA DIDAKTIKA ➢ Didaktika (přesněji „obecná didaktika“) je „pedagogická disciplína, teorie vyučování. ➢ Jejím předmětem se staly cíle, obsah, metody a organizační formy ve vyučování.“ ➢ Problémy jednotlivých stupňů a typů vzdělávání se zabývají odpovídající didaktiky, např. didaktika mateřské školy, didaktika základní školy, didaktika odborných škol (školská didaktika). ➢ Specifickými problémy vyučování v jednotlivých vyučovacích předmětech se zabývají předmětové didaktiky , resp. oborové didaktiky.“ (Maňák 1993 In Průcha, Walterová, Mareš 2003 s.44) DIDAKTIKA ➢ Dnes: Teorie vyučování. ➢ Didaktika magna – širší pojetí didaktiky J. A. Komenský: „všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“. ➢ Až v 19. století se v dílech významných pedagogických teoretiků (J.J. Pestalozzi, J.F. Herbart) vyčlenila didaktika jako do značné míry samostatná část pedagogiky zabývající se systematickým výkladem otázek z teorie vyučování. DIDAKTIKA ➢ Pozor! V anglofonním světě se pojem didaktika nestal součástí systému pedagogických pojmů. ➢ V anglofonním světě má pedagogická disciplína didaktika svůj ekvivalent (vedle termínu „instructional science“) v následujících oblastech pedagogické vědy: - curriculum research and development - instruction (and training) research and developement - teaching-learning evaluation - technology of education DIDAKTIKA ➢ Didaktiku můžeme chápat jako relativně samostatnou oblast mezi jednotlivými oblastmi pedagogiky jako jsou například obecná pedagogika; dějiny pedagogiky a dějiny školství; srovnávací (komparativní) pedagogika; filozofie výchovy; teorie výchovy; sociologie výchovy; pedagogická antropologie; ekonomie vzdělávání; pedagogická psychologie; sociální pedagogika; speciální pedagogika; pedagogika volného času; andragogika aj. ➢ Nicméně je neustále třeba si uvědomovat, že didaktiku nelze zcela izolovat od ostatních součástí pedagogiky a je často třeba hledat vztahy mezi jednotlivými oblastmi.