OBSAH VÝUKY Kurikulární dokumenty: ➢ RVP (Rámcové vzdělávací programy) ➢ ŠVP (Školní vzdělávací programy) CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE (RVP) ➢ Klíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích ➢ Nejsou vázány na jednotlivé předměty ➢ Součást obecného základu vzdělávání KOMPETENCE „Na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií by si žák měl osvojit: ➢ kompetenci k učení, ➢ kompetenci k řešení problémů, ➢ kompetenci komunikativní, ➢ kompetenci sociální a personální, ➢ kompetenci občanskou, ➢ kompetenci k podnikavosti“ KOMPETENCE K UČENÍ KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE PERSONÁLNÍ A SOCIÁLNÍ KOMPETENCE OBČANSKÁ KOMPETENCE K PODNIKAVOSTI VZDĚLÁVACÍ OBLASTI 5. Vzdělávací oblasti: 5.1 Jazyk a jazyková 5.2 Matematika a její aplikace 5.3 Člověk a příroda 5.3.1 Fyzika 5.3.2Chemie 5.3.3Biologie 5.3.4Geografie 5.3.5Geologie 5.4 Člověk a společnost 5.5 Člověk a svět práce VZDĚLÁVACÍ OBLASTI Vzdělávací oblasti: 5.6 Umění a kultura 5.6.1 Hudební obor 5.6.2 Výtvarný 5.7 Člověk a zdraví 5.8 Informatika a informační a komunikační technologie VZDĚLÁVACÍ OBOR, PŘEDMĚT Například BIOLOGIE Obsah: ➢ Očekávané výstupy ➢ Učivo VZDĚLÁVACÍ OBOR, PŘEDMĚT VZDĚLÁVACÍ OBOR, PŘEDMĚT ➢ 6. Průřezová témata: ➢ 6.1 Osobnostní a sociální výchova ➢ 6.2 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ➢ 6.3 Multikulturní výchova ➢ 6.4 Environmentální výchova ➢ 6.5 Mediální výchova LITERATURA ➢ CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. ➢ KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. ➢ PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8. ➢ SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. ŽÁK: SUBJEKT EDUKACE ➢ Dítě či adolescent je svými vlastnostmi a vývojem předmětem zájmu několika vědeckých disciplín: - Vývojová psychologie - Pedagogická psychologie - Sociologie dětství a rodiny ➢ Jaké determinanty žáků jsou nejdůležitější? - kognitivní (poznávací): zejména inteligenční charakteristiky - sociokulturní a sociekonomické poměry v rodinách PSYCHOLOGIE A VZDĚLÁVÁNÍ Z vývojové psychologie ➢ Žáci sekundární školy (nižší a vyšší) jsou charakterističtí procesem dospívání pubescence (přibližně 11-15) let a adolescence (přibližně 15 - 22) ➢ Tato poměrně dramatická vývojová období kladou značné nároky na vychovatele PSYCHOLOGIE A VZDĚLÁVÁNÍ Z vývojové psychologie ➢ Díky emočním nestálostem může u dospívajícího docházet k častým výkyvům v prospěchu ➢ Dospívání je spojeno i s postupným osamostatňováním jedince - revolta vůči autoritám - úniky do vlastního vnitřního světa - pasivní nežádoucí setrvávání v roli dítěte (infantilní závislost) PSYCHOLOGIE A VZDĚLÁVÁNÍ Z vývojové psychologie ➢ Rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí dospívajících - subjektivní pocit dospělosti versus povinnosti žáka ➢ Rozpor mezi rolí a statusem - očekává se přijetí rolí dospělého (odpovědnost) - na druhou stranu status dospívajících je poměrně nízký (poslušnost, vnější kontrola, ekonomická závislost, aj.) ŽÁK: INTELIGENCE ➢ inteligence: - „účelná adaptace člověka v kontextu reálného světa“ (Sterneberg) - „schopnost člověka názorně nebo abstraktně myslet v řečových, numerických, časoprostorových aj. vztazích a nalézt řešení problému...“ - „to, co mohou měřit inteligenční testy“ ➢ Inteligenční test: Alfred Binet (1857 - 1911); schopnost logického uvažování ŽÁK: INTELIGENCE ➢ Inteligenční kvocient: „číselný údaj vyjadřující úroveň intelektových schopností vzhledem k věku IQ = (mentální věk) / chronologický věk . 100 IQ < 100; jedinec má nižší inteligenci IQ > 100; jedinec má vyšší inteligenci pásmo průměrných hodnot se pohybuje v Intervalu 100 +/- 10 pojmy jako debilita, imbecilita a idiocie se dnes již nepoužívají - velká část inteligenčních schopností je vrozená (82% ze skóre je určeno geneticky) ŽÁK: PROSTŘEDÍ ➢ Je prokázáno, že nedokonalost v užívání jazyka je velmi důležitým brzdícím faktorem školní edukace a že užívání jen omezeného jazykového kódu je kumulativním deficitem (tj. zábranou, která vytváří začarovaný kruh potíží zvětšujících se v průběhu školních let (Lawton 1968) KOGNITIVNÍ DETERMINANTY ➢ Bloomova teorie: - Neexistují „dobří“ a „špatní“ žáci, ale pouze žáci, kteří se učí rychleji a žáci, kteří se učí pomaleji - Všichni žáci mohou dosáhnou dobrých studijních výsledků, pokud k tomu budou mít vhodné podmínky - Problém je, že učitelé často předpokládají, že žáci vstupují do vyučovacího procesu vybaveni jistými znalostmi, aniž by si to ověřili (např. pokud žák nemá osvojenu schopnost porozumět čtenému textu, bude mít zřejmě problémy v dalším vzdělávání a to i v jiných než jazykových předmětech) UČITELSKÁ PROFESE ČÍM SE VYZNAČUJE PROFESE? - soubor znalostí a dovedností, který přesahuje znalosti a dovednosti laických osob? (Do jaké míry může být laik učitelem?) - aplikace výzkumu a teorie v praxi - dlouhá doba speciálního výcviku - kontrola nad licenčními standardy nad požadavky zahájení výkonu příslušného povolání - autonomie v rozhodování v rámci své pracovní činnosti - přijetí zodpovědnosti za výkon činností - vysoká sociální prestiž a vysoký ekonomický status profesionálů