MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA MOTIVACE ▪ Vnější ▪ Vnitřní MOTIVACE VNĚJŠÍ ▪ Trest – známky, práce, selhání, aj. ▪ Odměna – pochvala, satisfakce, aj. MOTIVACE VNITŘNÍ TOUHA PO VŽDĚLÁVÁNÍ ▪ Vyvolání zvědavosti (zvídavosti) ▪ Problém (touha vypořádat se s výzvou) ▪ Souvislost s praxí ▪ Efektní jevy – vyučování prostřednictvím zábavy MĚŘENÍ OBVODU ZEMĚ Urči obvod Země trojčlenkou Zadání:  Obvod Země?  Plný úhel: 360°  Vzdálenost mezi Alexandrií a Asuánem je s = 794 km  Úhel, který svírají gnómony v Alexandrii a Asuánu: α = 7° Trojčlenka (přímá úměrnost): 7,13° …………… 793,6 km 360° ……………. x km 𝑥 793,6 = 360 7,13 𝑥 = 360 7,14 ∙ 793,6 𝑥 ≈ 40 000 km MĚŘENÍ OBVODU ZEMĚ ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY ▪ Vyučování je třeba podřídit (podle aktuálních podmínek a potřeb) vhodné organizační formě. ▪ Volba organizační formy výuky do jisté míry závisí na učiteli a do značné míry na okolnostech. ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY FRONTÁLNÍ VYUČOVÁNÍ ▪ Nejtradičnější forma výuky ▪ Tento způsob vyučování by měl být založen na interakci ▪ Problém nastává, když sklouzne do situace, kdy učitel předává a žáci pasivně přijímají učivo ▪ Hromadná forma výuky – zapomíná se na individuální přístup ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY SKUPIONOVÉ VYUČOVÁNÍ ▪ Interakce mezi učitelem a žákem a mezi žáky navzájem ▪ Kooperativní vyučování ▪ Lavice bývají uspořádány do kruhu (aby se smazalo dominantní postavení učitele) ▪ Učitel má nelehkou roli, musí: - vybrat vhodné skupiny - zajistit, aby všichni participovali - zhodnotit výkon jednotlivých žáků (to není zrovna lehké) ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY INDIVIDUALIZOVANÉ VYUČOVÁNÍ ▪ Žáci zpracovávají dané učivo samostatně ▪ Učitel se spoléhá na cílevědomost a píli žáků ▪ Role učitele – supervize ▪ Pomůcky: – encyklopedie, mapy, modely, PC, aj. ▪ Daltonský plán ▪ Bloom – není dobré rozdělovat žáky podle inteligence (vzdělávání je dobré přizpůsobit individuálnímu tempu žáka) ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY PROJEKTOVÉ A TEMATICKÉ VYUČOVÁNÍ ▪ Tematické vyučování (často se zaměňuje s projektovým) ▪ PV a TV: žáci zpravidla řeší komplexní problémy (musí je nahlížet z mnoha stran – například prizmatem několika různých oborů). ▪ PV a TV překonává roztříštěnost jednotlivých poznatků získaných v jednotlivých předmětech. Jevy se zkoumají v kontextu života. ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ ▪ V úvodu projektu se zvolí skutečný a komplexní problém (např. životní prostředí v dané obci). Následuje diskuse nad problémem. ▪ Poté se zformulují úkoly, které je třeba provést pro vyřešení problému a určí se, kdo a jak je vyřeší. ▪ Pak přijde fáze skutečného řešení problému – studium problému, rešerše literatury, cesty do terénu, fotografování, pozorování, studium příslušných dokumentů atd. ▪ V závěru projektu pak dojde k zveřejnění výsledků a k promyšlené zpětné vazbě. ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY DALŠÍ FORMY VYUČOVÁNÍ ▪ Exkurze (prostředí mimo školu – například pracoviště související s daným učivem, podporuje názornost); ▪ Diferencované vyučování (vytváření skupin žáků podle určitých vlastností, např. IQ – vždy hrozí nebezpečí segregace, diskriminace či elitářství); ▪ Domácí práce žáků; otevřené vyučování (společná činnost v kruhu, svobodná práce, týdenní plánování, aj.) PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ o Placená příprava o Naprostá většina učitelů (alespoň v počátcích profesní dráhy) nenechává přípravu pouze na paměti o Nikde není předepsaná forma přípravy PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ Typy příprav na vyučování (podle Kalhous, Obst 2009) o první typ: blesková příprava (Co?, Jak?; Obsah, Neformulují se cíle – předpokládá se, že jsou v učebnici – příprava podle učebnice) o druhý typ: Co už bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina důsledky? PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ třetí typ (nejnáročnější): o cíle o prostředky o časový projekt výuky (harmonogram výuky předmětu, harmonogram hodiny) o organizace podmínek výuky o zvláštní didaktická hlediska (prekoncepty, mezipředmětové vazby, atd.) o výchovné využití vyučování (také průřezová témata a kompetence RVP) PŘÍPRAVA PREZENTACE  Raport-úvod  Osnova  Jen body – text umíme nazpaměť  Využít všech možností názornosti (vedoucích k výukovému cíli)  Zpětná vazba  Závěr (shrnutí, opakování, procvičování) LITERATURA  CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.  KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.  PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8.  SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.