MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA PŘÍPRAVA PREZENTACE  Raport-úvod  Osnova  Jen body – text umíme nazpaměť  Využít všech možností názornosti (vedoucích k výukovému cíli)  Zpětná vazba  Závěr (shrnutí, opakování, procvičování) LITERATURA  CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.  KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.  PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8.  SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA ▪ ALTERNATIVNÍ ŠKOLA: netradiční škola; volná škola, svobodná škola, otevřená škola, nezávislá škola, experimentální škola ▪ ALTERNATVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (alternative schooling): Je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi; alternativní školy jsou obvykle (nikoli nezbytně) spojeny s radikálními koncepcemi vzdělávání, jako je např. odmítání formálního kurikula či formálních metod výuky. ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA ▪ VZNIK KLASICKÝCH REFORMNÍCH ŠKOL TYPY ALTERNATIVNÍCH ŠKOL ▪ Montessoriovská škola ▪ Daltonská škola ▪ Waldorfská škola ▪ Freinetovská škola ▪ Jenská škola ▪ Církevní školy ▪ České alternativy (Zdravá škola, Otevřená škola, …) MONTESSORIOVSKÁ ŠKOLA ▪ Tento typ školy je nazván podle Marie Montessoriové (1879 – 1952); Italská lékařka (první žena v Itálii, která absolvovala studium medicíny), pedagožka (původně se věnovala dětem s mentálním postižením), průkopnice mírového hnutí a organizátorka boje za práva dětí a žen; založila v Římě „Dům dětí“ (Casa dei bambini), kde vytvořila originální edukační metodu v duchu výrazného pedocentrismu. ▪ Senzitivní fáze: období, v nichž je dítě obzvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů vnější reality (pohyb. činnosti, řeč, morální cítění atd.) – úkolem výchovy je připravovat podněty a prostředky specifické pro tyto fáze. ▪ Individualizaci vzdělávání umožňuje předem připravené prostředí (např. školka); zásadní roli hrají speciální pomůcky a činnosti z praktického života. MONTESSORIOVSKÁ ŠKOLA ▪ Motto: „Pomoz mi, abych to mohl udělat sám“. ▪ Dítě si do značné míry určuje tempo výuky. ▪ M.M. si všimla, že děti se výborně učí vzájemně – je efektivní využít přirozených edukačních tendencí dětí – pak jsou tvořivější. ▪ slučování dětí různého věku – odmítání striktního rozdělování podle ročníků; harmonické soužití; vzájemná spolupráce; vědomí sociální jednoty a solidarity; respekt. ▪ kosmická výchova – povědomí o vzájemných vazbách člověka a přírodního prostředí; budování pocitu zodpovědnosti za důsledky vymožeností uměle vytvořené kultury civilizace ▪ 1929 AMI - Association Montessori Internacionale ▪ V ČR – zejména mateřské školy DALTONSKÁ ŠKOLA ▪ 1919 experimentální škola v Daltonu (USA Massachusetts) ▪ Helen Parkhurstová (1887 – 1973); spolupracovala s Montessoriovou; hlavní dílo: Education on the Dalton Plan ústřední principy: ▪ Svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost – každý žák má vytvořen svůj vlastní program práce na jeden měsíc (zvlášť pro každý předmět), v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má v učení dosáhnout. Žák postupuje svým tempem a zodpovídá za úspěch svého učení. ▪ Zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí u dětí. ▪ Vyvážené střídání mezi výukou v rámci celé třídy a skupinovou a individuální prací na úkolech, jejichž pořadí si žák určuje sám. DALTONSKÁ ŠKOLA - „školy s uvolněnou třídní strukturou“ - USA, GB, Nizozemsko, ČR kritika DŠ: - nedostatečné opakování látky - nesystematické získávání poznatků - přílišné spoléhání na žákovu aktivitu WALDORFSKÁ ŠKOLA ▪ Asi nejznámější typ. ▪ Studdgart 1919 (v roce 1933 byly WS nacistickým režimem zakázány). ▪ Škola vznikla na popud továrníka Emila Moltse spolumajitele továrny na cigarety (Waldorf Astoria), požádal Rudolfa Steinera, aby vybudoval školu pro dělníky. ▪ Zajímavý podnět nebo izolovaná alternativa? ▪ Zakladatel hnutí: Rudolf Steiner (1861 – 1925). ▪ Filozoficko-pedagogická soustava ANTROPOSOFIE. ▪ V Německu soukromá škola označovaná freie Schule svobodná škola. ▪ V ČR státem uznávané experimentální školy. WALDORFSKÁ ŠKOLA ▪ Nerespektují se obvyklá rozdělení předmětů do ročníků. ▪ Učitel nezkouší, netrestá, neznámkuje. ▪ Dbá se na vývojové fáze (ale ne podle poznatků vývojové psychologie) a z počátku nejsou děti zatěžovány abstraktním myšlením. ▪ To znesnadňuje (ne-li) znemožňuje přechod na jiný typ škol. ▪ Část odborné veřejnosti WŠ nekriticky obdivuje a část na ni nazírá skepticky. ▪ Škola se pokládá za svobodnou – na druhé straně vnucuje žákům určitý styl výchovy, určité světonázorové principy (dogmatická výchova? Příznaky sektářství? „Okultní světonázorová výchova“). ▪ U nás kritika ze strany inspekce: učitelé nemohou obsáhnout odbornost všech předmětů – povrchní výuka. WALDORFSKÁ ŠKOLA ▪ Plně organizovaná WŠ je dvanáctiletou školou (1. stupeň 1. – 8. ročník; vyšší stupeň 9. – 12 ročník). ▪ Obsah vzdělávání je rozdělen do bloků (epoch), kde se žáci po určitou dobu soustavně zabývají týmiž předměty. ▪ Svobodní učitelé – nejsou vázáni osnovami – plánují výuku společně s žáky i rodiči. ▪ Za vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor v těsné spolupráci se sdružením rodičů. ▪ Důraz na společenství; spolupráce místo konkurence. WALDORFSKÁ ŠKOLA ▪ Antroposofie: více méně esoterická nauka odvozená od teosofie ▪ Sisyfos – český klub skeptiků: ▪ http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1165077007 ▪ Steiner byl nesmírně produktivní (ovlivnil výtvarné umění, dramatické umění, euritmie – speciální rytmický tanec, medicína, pedagogika, založil vlastní křesťanskou společnost – vymyslel pro ní i obřady a liturgii, pokoušel se zasahovat i do matematiky a přírodních věd, ale tam se mu příliš nedařilo) FREINETOVSKÁ ŠKOLA ▪ Francouzský učitel Célestin Freinet (1896 – 1966) ▪ Zejména Francie, Belgie a Nizozemí ▪ Pracovní škola; motto: „Z života – pro život – prací“ ▪ Nutnost vybavit třídu různými pracovními koutky, ve kterých se žáci mohou jednotlivě nebo ve skupinách věnovat činnostem z oblasti přírodních věd a techniky, domácím pracím, umělecké tvorbě i jazykové komunikaci ▪ Byl vyvinut velký počet didaktických pracovních technik FREINETOVSKÁ ŠKOLA ▪ Podle Freineta jsou nejdůležitější prvky školní práce: ▪ třída jako mnohostranně rozčleněný pracovní prostor pro získávání zkušeností ▪ Individuální týdenní pracovní plán žáka, projednaný na začátku týdne s učitelem ▪ „Pracovní knihovna“, obsahující informativní sešity, která podněcuje k dalším činnostem i k „bádání“, nyní včetně audiovizuálních materiálů ▪ Kartotéka, rozdělující základní učivo pomocí karet s testy a informacemi o úkolech a řešeních ▪ Akustické učební programy, zvláště pro jazykovou výuku ▪ školní tiskárna (např. pro účely školního časopisu aj.) ▪ Nástěnka pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledků žáků JENSKÁ ŠKOLA ▪ Peter Peterson (1884 – 1952) ▪ Jenský plán (Jenaplan) - označení koncepce ▪ koncepce integruje více prvků reformního školství ▪ Učební skupiny žáků přesahují ročník (např. jedna skupina sdružuje děti ve věku od 6 do 9 let) ▪ Rytmický týdenní pracovní plán skupiny: vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, hra, práce, slavnost) ▪ „Školní obytný pokoj“, tj. místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti ▪ Neuplatňuje se známkování a vysvědčení v tradiční formě ▪ Zejména Nizozemsko CÍRKEVNÍ (KONFESNÍ) ŠKOLY - Nestátní školy; zřizovatel je církev nebo náboženská skupina - V Německu a Nizozemsku nejrozšířenější typ nestátních škol - V EU jsou to zejména školy katolické a evangelické; v USA protestantské, katolické, židovské ČR: po roce 1989; katolické, evangelické, židovské - specifika: např. rozšíření kurikula (náboženství, latina, aj.); křesťanská etika; - od církevních škol se obvykle očekává vysoká kvalita vzdělávání, proto jsou na ně často přihlašovány i děti bez vyznání ALTERNATIVY Z HLEDISKA ORGANIZAČNÍCH FOREM VÝUKY - Individuální vyučování - Vzájemné vyučování - Individualizované vyučování - Kolektivní vyučování - Projektová soustava - Aj. POUŽITÁ LITERATURA PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (2. aktualizované vydání). Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1. HEŘT, J. Antroposofie waldorfské školství. Praha : Sisyfos, 2006. dostupné na: http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=116507 7007