PEDAGOGICKÉ ZÁSADY o J. A. Komenský, J. H. Pestalozzi, H. Spencer, aj. o základní pravidla, která zajistí efektivnost výuky o obecné požadavky, které společně s cíli určují charakter výuky o zásady jsou formulovány z hlediska určité filozofie o nebyl ještě vytvořen obecně platný systém zásad DIDAKTICKÉ ZÁSADY o Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka o Zásada vědeckosti o Zásada individuálního přístupu k žákům o Zásada spojení teorie s praxí o Zásada uvědomělosti a aktivity o Zásada názornosti o Zásada postupnosti o Zásada soustavnosti (systematičnosti) a přiměřenosti DIDAKTICKÉ ZÁSADY o Zásada trvalosti o Zásada emocionálnosti o Zásada zpětné vazby DIDAKTICKÉ ZÁSADY – J.A. KOMENSKÝ o Učitel nechť neučí, kolik sám může učiti, nýbrž kolik může žák pochopiti o Vždy postupně nikdy krokem o Vše vlastními smysly, vždy a rozmanitě o Všemu se vyučuje a učí příklady, ukázkami a cvičeními o Nechť se vyučuje a učí: Nečetným před četným. Krátkým před obšírným. Jednoduchým před složenými. Obecným před zvláštními. Blízkým před odlehlejšími JINÉ DIDAKTICKÉ ZÁSADY o Princip soustředění na klíčové pojmy (to je požadavek, aby se zajistilo, že výuka bude zaměřena na několik klíčových pojmů a generalizací a ne na memorování izolovaných fakt) o Princip kulturního kontextu (zajišťuje respektování důstojnosti obou pohlaví i odlišných kultur) o Princip předchozích znalostí (zajišťuje vhodnou reflexi dosavadních znalostí žáků, na kterých je třeba stavět nebo je vhodně rekonstruovat) o Princip rozmanitosti (zajišťuje přizpůsobení výuky různým učebním stylům, potřebám a preferencím žáků) (Pasch 1998 In Průcha 2000) DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty o přírodniny (nerosty, sloučeniny, preparovaní živočichové, aj.) o výrobky (měřící přístroje, umělecká díla, historické artefakty, součástky, aj.) DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY o Znázornění předmětů a skutečnosti - Modely - Znázornění jevů