MOC VE ŠKOLE 13549@mail.muni.cz Zdeněk Hromádka OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA - SEMINÁŘ MOC VE ŠKOLE Co je to moc? ➢ Thomas Hobbes (Leviatan); Nicollo Mchiavelli (vladař) ➢ „Mít moc znamená přinutit někoho, aby udělal něco proti své vůli.“ (N.M.) ➢ „Moc je měřítko schopnosti nějaké entity kontrolovat své prostředí včetně chování jiných entit (netýká se tedy pouze lidské společnosti)“ K ČEMU JE MOC? ➢ Prosazování vlastních zájmů. ➢ Čím víc zdrojů kontrolujeme, tím se cítíme lépe. ➢ Prostředek k naplňování vzdělávacích cílů. MOC VE ŠKOLE ➢ Škola jako instituce anonymní moci. ➢ Učitel potřebuje moc (legitimní moc) pro naplňování výukových cílů. ➢ Žák „zlobí“, protože chce část moci učitele pro sebe. KÁZEŇ VE VÝUCE ➢ Učitelé si často stěžují, že jsou proti žákům bezmocní (Co si dnes žáci dělají z důtky nebo dvojky z chování?) ➢ Příklad Bendl, s. 11 ➢ Učitelé si často neuvědomují, jakou mají nad žáky ve skutečnosti moc. ➢ „Pokud se týká povinností učitele, kloníme se k závěru, že v jeho aktivitách je dominantní přímá výuková činnost, ve výchovných aktivitách převažuje pedagogický dozor a udržování školní kázně.“ (Solfronk, 2000, s. 18 In Bendl 2004, s. 21) KÁZEŇ VE VÝUCE ➢ Výzkumy: Nekázeň představuje pro většinu učitelů největší zatěžující problém, vyvolává pocit bezradnosti. ➢ Nekázeň vede k významnému snížení podílu času věnovanému učení, což výrazně poškozuje výsledky výuky (Kalhous, Obst 2009, s. 386). PŘÍČINY NEKÁZNĚ VE VÝUCE - Biologické: - Sociální: - Situační: ➢ Adolescence: Odpovědi žáka na psychologický nátlak: - Protiútok (jednání učitele pokládá za nepřijatelné). - Útěk (záškoláctví, předstíraná nemoc, atd.). - Naučená negativní reakce na dospělé (nebezpečí generalizace). ➢ Liberalizace? JAK BUDOVAT UKÁZNĚNÉ PROSTŘEDÍ? ➢ Třída komunitou. ➢ Podíl na prosazování pravidel a hodnot. ➢ Třída kolektivem? ➢ Kvalitní klima třídy i školy (vztahy mezi kolegy a mezi učiteli a rodiči).