Základy psychologie
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Základy psychologie
Info
Období
jaro 2021
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 1. 3. 2021 do 7. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 1. 3. 2021 do 7. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 8. 3. 2021 do 14. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Video
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 15. 3. 2021 do 21. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Video
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 22. 3. 2021 do 28. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 29. 3. 2021 do 4. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
5
PDF
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2021 do 18. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 4. 2021 do 25. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 26. 4. 2021 do 2. 5. 2021.
Kapitola obsahuje:
3
Studijní materiály
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 3. 5. 2021 do 9. 5. 2021.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 10. 5. 2021 do 16. 5. 2021.

Úvodní informace

Milé studentky, milí studenti,  

vítáme vás v kurzu Základy psychologie.


Ve středu 1.3. proběhlo první on-line setkání, týkající se organizace výuky v tomto semestru - níže je prezentace



V následujících termínech budou vždy od 10 hodin probíhat on-line diskusní setkání v Teamsech:

15.3., 29.3., 12.4., 26.4., 10.5.



Také jsme založili diskusní fórum, kde můžete řešit s námi, ale i s ostatními studenty předmětu nejasnosti, problémy, dotazy... 

Dotazy, které nechcete dávat do sdíleného prostoru diskusního fóra, směřujte na naše pracovní maily.

Předmět psychologie; metody zkoumání; podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.


Přemýšlel jsem o mluvených komentářích, ale i vzhledem k tomu, že pro některé studenty se specifickými nároky by to mohl být další „problém“, zvolil jsem verzi psaných komentářů v textu prezentace.

Pro „živé“ diskuse nad tématy, nejasnostmi a problémy vám budeme k dispozici především na on-line setkáních v průběhu semestru (terminář viz základní informace v Interaktivních osnovách)


Zde je komentovaná prezentace.


Ještě poznámka k literatuře: Národní knihovna ČR do června 2021 nabízí volně přístupnou digitální knihovnu.



Jedním z cílů studia psychologie nejen v Úvodu do ped psy je, abyste dokázali odlišit mediálně zajímavé, ale zkratkovité chápání psychologických pojmů. V této oblasti je relativně dobře oceňována kniha Lilienfeld S. O., Lynn S. J., Rusci o J., Beyerstein B. L. (2011). Padesát největších mýtů populární psychologieOpravník obecně oblíbených omylů o lidském chování.

Recenzi viz např. zde


A na obdobné téma se můžete podívat na portál TED

TED

Pozornost, paměť, představivost, myšlení a jazyk.

Milé studentky, milí studenti,

nabízím další okruh témat obecné psychologie



Zde si můžete vyzkoušet jednoduchý test pozornosti 

Pozn.: na daných stránkách jsou i tzv. osobnostní testy, ke kterým je ale nutné přistupovat s velkou rezervou :-)


Inteligence, učení.


Milé studentky, milí studenti,

v následující prezentaci se dostáváme k důležitému tématu inteligence a s ním spojenému učení



Článek o metakognici a jejích souvislostech s nastavením výuky



Na tento starší záznam z ČT se podívejte



Co je operantní podmiňování – snadno a rychle 😊

BBT

Emoce, osobnost.


Milé studentky, milí studenti,

nabízím další část témat z obecné psychologie. 

(a připomínám, že to, co vás zajímá nebo vám bude nejasné a nenaleznete v doporučené literatuře můžeme probrat on-line příští týden)


Pro zájemce je zde také zajímavá kniha Paula Eckmana o projevech emocí



„Měření“ emocí dle Sheldona (a výzkumu z MIT – viz článek v prezentaci) 😊



Nejnovější (2018) data o „nových“ čtyřech typech osobnosti – poněkud „náročnější“ anglický text, který ale může zaujmout i matematiky 😊

Ve zkratce můžeme tuto typologii popsat takto:

Průměrný typ: značně neurotický, značně extrovertní, málo otevřený

Zdrženlivý typ: emočně stabilní, málo otevřený, má nízké hodnoty neurotičnosti

Sebestředný typ: značně extrovertní, mírně neurotický, má malou schopnost dohodnout se, je málo otevřený

Modelový (vzorový?) typ: má nízké hodnoty neurotičnosti, značně otevřený, značně extrovertní, má schopnost dohodnout se

Potřeby, stres, psychohygiena, vůle.


Milé studentky, milí studenti,

zde je poslední část témat, která by šla přiřadit k obecné psychologii, příště se již přesuneme k psychologii vývojové.



Jeden z původních textů A. Maslowa, kde „jeho“ pyramida potřeb není



Zde je článek o stresu z mezioborového pohledu (psychologie, psychiatrie, lékařství)



Nabízím odkaz na jeden z článků Ireny Smetáčkové z Univerzity Karlovy, další si můžete vyhledat ve vám dostupných databázích přes knihovnu MUNI. Pozn.: pro přístup ke článkům tohoto typu si musíte zprovoznit vzdálený přístup na servery MU a přihlásit se



Doporučuji také knihu o startu začínajících učitelů na školách, ke které se v průběhu studia můžete vracet. Nemluví se v ní sice primárně o syndromu vyhoření, ale naleznete v ní možné důvody, proč už začínající učitelé ze škol mohou odcházet.

Ontogeneze psychiky. Periodizace vývoje. Teorie vývoje. Rané fáze vývoje člověka.


Milé studentky, milí studenti,

předkládám vám první část témat z vývojové psychologie. V prezentacích tentokráte není mnoho komentářů, tak jak byly doplňovány dříve, protože témata vývojové psychologie jsem zpracoval podrobněji. Opět vás v nich také odkazuji na Interaktivní osnovu a pochopitelně na základní literaturu.


Tuto část Interaktivních osnov zveřejňuji dříve než bylo plánováno, abychom ji 12.4. mohli na on-line setkání probrat. 


V první prezentaci je zmíněna vývojová psychologie jako věda, její předmět, činitelé našeho vývoje. Také jsou v ní uvedeny základní teorie vývoje a běžné periodizace vývoje, uváděné v českých učebnicích.


Druhá prezentace je věnována prvním obdobím vývoje člověka (do cca 3 let) a zároveň je v ní popsán attachment a související téma deprivace.


Poslední krátká prezentace shrnuje vývoj kresby, jejíž podoba je do velké míry ovlivněna vývojovým stádiem dětí a má i diagnostickou hodnotu.




V průběhu změn chápání ontogeneze člověka se objevily také přístupy, které se snažily oprostit od "jednoduché" periodizace a členěni vývoje na dané fáze. 



Jak lze chápat ZMĚNU



Za důležitý považuji koncept vývoje člověka dle E. Eriksona



Pro zájemce je zde odkaz na knihu Gilliganové, která mimo jiné kritizovala pojetí vývojových fází morálního vývoje z "mužského" pohledu (v odkazu se musíte přihlásit přes VŠ) 



Zde je krátká ukázka z průběhu testu neznámé situace (Ainsworthová).

SST



A na závěr poměrně starý dokumentární film o deprivaci, který ovšem v mnoha ohledech neztrácí platnost a působí místy velmi emotivně. Pro budoucí učitele to mimo jiné znamená, že je třeba uvědomovat si, z jakého prostředí mohou pocházet jeho žáci a jak toto prostředí ovlivňuje jejich vývoj a vnímané chování ve třídě.

   

Charakteristika vývoje „od dítěte po dospělého”.

Milé studentky, milý studenti,

v této části je vám k dispozici druhá část témat z vývojové psychologie. Věnuji se v ní těm vývojovým fázím, jejichž znalost je pro budoucí učitele podstatná - tedy jak se z období předškoláka postupně dostáváme do období dospělého. Témata dospělosti a stáří si můžete v doporučených knihách projít, ale součástí zkoušky nebudou. 

Pro doplnění některých informací z prezentace odkazuji na  knihu Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie – dětství a dospívání. Praha: Karolinum, nicméně základ je opět celý v prezentaci.



Zde je (v prezentaci zmíněný) zajímavý "koncept" z fantasy literatury, který mimo jiné opravdu netradičně popisuje učitele :-) 

 


Tento odkaz jednak doplňuje téma vynořující se dospělosti, jednak nám naznačuje, že poznatky vývojové psychologie mají pochopitelně i odraz ve vývoji učitele.

Týden 8 - Sociální psychologie - k čemu je učiteli dobrá. Přehled témat. Skupinový vliv.

Týden 9 - Sociální komunikace, atribuce (vlastností, úspěchu), struktura sociální skupiny (sociometrie)

Týden 10 - Postoje, postojová změna. Dav, davové chování