Co je pedagogika? Zuzana Šalamounová PS 2016 Vymezení pedagogiky Míchání různých typů výroků: -deskriptivní výrok -hodnotový výrok -normativní výrok Vymezení pedagogiky -laické pojetí: pedagogika jako receptář http://img.reflex.cz/img/3/full/2206778-img-rx022015.jpg Vymezení pedagogiky Vymezení pedagogiky Vymezení pedagogiky Pedagogika jako věda o výchovné a vzdělávací (edukační) realitě a jejích souvislostech. -Předmět -Metodologie -Infrastruktura oboru -Terminologie (RVP, kurikulum, kompetence, SES …) -Struktura disciplín Základní pedagogické disciplíny Obecná pedagogika Vědecká disciplína zabývající se srovnáváním pedagogických jevů ve dvou nebo více geografických oblastech. Obecná didaktika Disciplína rozvíjející systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů. Dějiny výchovy a vzdělávání Disciplína pedagogické vědy zabývající se formulací a výkladem základních pojmů a teoretických konstruktů vzdělávání a výchovy. Srovnávací pedagogika Pedagogická disciplína zkoumající historický vývoj pedagogických teorií a výchovně-vzdělávací praxe. Pedagogická metodologie Teorie vzdělávání a vyučování. Jejím předmětem jsou cíle, obsah, metody a organizační formy vyučování. Základní pedagogické disciplíny Obecná pedagogika Vědecká disciplína zabývající se srovnáváním pedagogických jevů ve dvou nebo více geografických oblastech. Obecná didaktika Disciplína rozvíjející systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů. Dějiny výchovy a vzdělávání Disciplína pedagogické vědy zabývající se formulací a výkladem základních pojmů a teoretických konstruktů vzdělávání a výchovy. Srovnávací pedagogika Pedagogická disciplína zkoumající historický vývoj pedagogických teorií a výchovně-vzdělávací praxe. Pedagogická metodologie Teorie vzdělávání a vyučování. Jejím předmětem jsou cíle, obsah, metody a organizační formy vyučování. Aplikované pedagogické disciplíny -dle věku -dle instituce -dle specifických potřeb cílové skupiny… Hraniční pedagogické disciplíny Hraniční pedagogické disciplíny -pedagogická psychologie -filozofie výchovy -sociologie vzdělání a výchovy -vzdělávací politika -ekonomie vzdělávání -školský management - … Dualistické pojetí výchovy A) Rozvoj přirozených vloh (Rousseau, subjektivismus) -výchova rozvíjí potence jedince -svobodný rozvoj dětské přirozenosti bez společenských zásahů a nátlaku -„Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“ (Emil I) B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky -výchova je formativní činnost -výchova je konverze lidské přirozenosti (dětská nehotovost) Durkheim: vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu Výchova a vzdělávání -záměrné, soustavné, organizované, realizované na základě cílů, prostřednictvím vzájemného působení = edukace (educational science/s) (Průcha) edukační procesy, prostředí, realita Výchova a vzdělávání Výchova: rozvíjení a formování postojů jedince, vztahů k hodnotám Vzdělávání: osvojování poznatků, dovedností Vzdělání, vzdělanost, vzdělavatelnost http://img.geocaching.com/cache/99d03c2d-0e82-48bd-bc17-ae1484dd63ef.jpg http://chcipracovat.info/wp-content/uploads/2014/03/Vzdelani-v-CR.jpg Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání Vyučování a učení Vyučování = jednání vedoucí k vytváření učebních situací za účelem komunikace poznatků, stimulování procesů myšlení a podněcování osobnostního vývoje Učení = proces osvojování vědomostí, schopností, dovedností, postojů, návyků