Využití UAV v geomorfologii UAV •UAV = unmanned aerial vehicle = bezpilotní letadlo •Kvadrokoptéry •Multikoptéry •Křídla • •Parametry: •Výdrž baterie •Rychlost a délka letu •Nosnost • • • • Structure-from-motion •Metoda vycházející z principů stereoskopické fotogrammetrie •Vytvoření detailního 3D obrazu z 2D snímků •-> vytvoření DEM •-> ortofoto • •Kolmé (vertical) i šikmé (oblique) snímkování • •Software •Metashape (dříve Photoscan) •Pix4D • Dekompozice obrazu na mrak bodů (Westoby et al., 2012) •Šikmé snímkování •Kolmé snímkování https://www.geos.ed.ac.uk/~mscgis/15-16/s1577970/ Příklad snímkování ze země (https://dshean.github.io/technology/sfm/) •Příprava letové mise krok po kroku Parametry letové mise •Výška a dráha letu •Rychlost letu •Překryv obrazů •Místo startu • Zpracování dat •Časově a výpočetně velmi náročné •Závisí na kvalitě snímků •Letových parametrech Srovnání SfM s dalšími technikami (Voumard et al., 2018) Využití UAV •Periglaciální geomorfologie •Horské oblasti •Polární oblasti •Fluviální geomorfologie •Svahové procesy •Voumard, J., et al., 2018. Pros and Cons of Structure for Motion Embarked on a Vehicle to Survey Slopes along Transportation Lines Using 3D Georeferenced and Coloured Point Clouds. Remote Sensing, 10, 1732 •Westoby et al., 2012. ‘Structure-from-Motion’ photogrammetry: A low-cost, effective tool for geoscience applications. Geomorphology, 179, 300–314. • •Publikace od Marka Ewertowskiho, Jonathana Carrivicka •Obecně publikace v časopisu Remote Sensing