Datum: 29. 4. 21 Hodina: 6 Čas: 13:05-13:50 Třída: 4.ag Místnost: online Název hodin: Sídelní struktura ČR Cíle hodiny: Žák si dokáže popsat rozdíly v sídelní struktuře mezi jednotlivými kraji ČR. Žák dokáže vypočítat hustotu zalidnění. Žák zformuluje, co je míra urbanizace. Výukové cíle: Práce s mapou a orientace na mapě ČR. Uvědomění si rozdílů v sídelní struktuře jednotlivých krajů. Motivace k dalšímu přemýšlení o sídelní struktuře ČR. Návaznost na vzdělávací plán: Návaznost na jiné vědomosti: Regionální geografie ČR: Město – základní pojmy, funkce a struktura, historický vývoj a budoucí rozvoj Občanská výuka – kraje Dějepis – historie ČR Zeměpis – regionální geografie ČR (reliéf, biota) Zdroje: Příprava místnosti a materiálu: Učebnice – Zeměpis 9 (Fraus), Zeměpis naší vlasti Mapy – ČSÚ Hodina je koncipována online. Žáci následně dostanou dokument pro vypracování úkolu. Diferenciace: Akční body: Přidání času na vypočítání příkladů. Možnost spíše poslouchat. * Aktivizace u opakování * Doplňování názvů * Čtení informací z mapy * Výpočet hustoty zalidnění Aktivity/úkoly: Čas: Učební postup: Zopakování Žáci poslouchají, doplňují a odpovídají 0-5 min. Aktivizace, fixace minulého učiva Aktivizace, motivace Kraje Žáci doplňují názvy, opakují si známé informace 5-12 min. Mapa sídelní struktury Žáci diskutují a čtou v map, hledají argumenty do debaty 12-25 min. Získávání znalostí, obhajování názorů, interpretace mapy Získávání znalostí, matematická úloha, interpretace mapy Získávání znalostí, interpretace mapy, obhajování názoru Hustota zalidnění Žáci poslouchají, následně počítají a pracují s mapou 25-30 min. Míra urbanizace Žáci pracují s mapou, porovnávají mapy 30-35 min. Zadání úkolu Žáci poslouchají 35-40 min. Fixace Základní opěrné pojmy Město, obec, vesnice, kraj, urbanizace, suburbanizace Základní nové pojmy Hustota zalidnění, míra urbanizace, sídelní struktura