Datum: 8.3.2021 Hodina: 1. Čas: 10:00 – 11:00 Třída: 1. B Místnost: online Název hodiny: Hydrosféra Cíle hodiny: Přiblížit žákům rozložení vody na Zemi a světový oceán. Výukové cíle: Žák dokáže vytvořit schéma rozložení vody na zemi a k jednotlivým částem uvést příklady. Zná názvy čtyř oceánů a dokáže určit jejich polohu v mapě. Zná pojmy vnitřní a okrajové moře, sopečný a pevninský ostrov, poloostrov, záliv, průliv – dokáže je identifikovat v mapě a zná konkrétní příklady. Dokáže vysvětlit vznik sopečného a pevninského ostrova. Návaznost na vzdělávací plán: Návaznost na jiné vědomosti:  Zeměpis: Krajinná sféra: Hydrosféra: světový oceán – moře, průlivy, zálivy, ostrovy, poloostrovy, vlastnosti a pohyby mořské vody  základní poznatky o vodě v přírodě  atmosféra  litosféra Zdroje: Příprava místnosti a materiálu:  KOLEKTIV (2013): Zeměpis 6. Učebnice pro základní školy a gymnázia, 1. vydání. Fraus, Plzeň, 136 s.  ČERVINKA, P., TAMPÍR, V. (2018): Přírodní prostřední Země. Učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia, 4. upravené vydání – dotisk. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 96 s.  výuková prezentace  pracovní list  Google Earth Diferenciace: Akční body:  možnost vybrat si obrázek (obrázky různé náročnosti), o kterém bude žák mluvit  možnost výběru formy odpovědi (promluva x napsat do chatu)  otázky na představu o hydrosféře  přiřazování k obrázkům  přiřazování názvů oceánů  diskuse o videích a obrázcích  dú: vypracování pracovního listu Aktivity/úkoly: Čas: Učební postup: 1) představení a úvod hodiny 2 2) hydrosféra – úvod 3  žáci odpovídají, jaký pro ně má pojem význam 3) schéma rozložení vody na Zemi 8  výklad + aktivity pro žáky 1) přiřazování názvů do schématu 2) 8 obrázků – jejich porovnání a zařazení do schématu 4) Světový oceán 3  přiřazování názvů k číslům v mapce – všichni žáci píšou do chatu 5) Atlantský oceán 10  výklad – poloha, moře, ukázky ostrovů, zálivů v Google Earth – žáci sami vybírají, co chtějí vidět  video s pohledem na oceán  výklad – poloha, moře, ukázky ostrovů, zálivů v Google Earth – žáci sami vybírají, co chtějí vidět  video s pohledem na oceán + popis obrázků (tsunami) 6) Indický oceán 7 7) Tichý oceán 7  výklad – poloha, moře, ukázky ostrovů, zálivů v Google Earth – žáci sami vybírají, co chtějí vidět, video s pohledem na oceán 8) Severní ledový oceán 5  výklad – poloha oceánu  video znázorňující tání ledu a environmentální problémy Základní opěrné pojmy voda oceán moře řeka vodní pára ostrov Základní nové pojmy průliv vnitřní moře záliv okrajové moře sopečný ostrov pevninský ostrov, poloostrov Datum: 9.3.2021 Hodina: 2. Čas: 10:00 – 11:00 Třída: 3. B Místnost: online Název hodiny: Itálie a Balkánský poloostrov Cíle hodiny: Zopakovat fyzickogeografické a socioekonomické charakteristiky Itálie a Balkánského poloostrova. Výukové cíle: Žák dokáže vyjmenovat fyzickogeografické charakteristiky Itálie a vybraných států na Balkánském poloostrově. Dokáže určit jejich důsledky a vliv na socioekonomickou sféru. Žák dokáže porovnat severní a jižní Itálii. Umí určit polohu států na mapě, stejně jako polohu vybraných ostrovů, poloostrovů, pohoří, sopek. Návaznost na vzdělávací plán: Návaznost na jiné vědomosti:  Zeměpis: Regionální geografie Evropy  základní znalosti o evropských státech, poloostrovech, ostrovech, mořích Zdroje: Příprava místnosti a materiálu:  KOLEKTIV (2016): Zeměpis 8. Učebnice pro základní školy a gymnázia, 1. vydání. Fraus, Plzeň, 136 s.  JEŘÁBEK, M., VILÍMEK, V. (2016): Zeměpis světa 3. Učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia, 4. upravené vydání – dotisk. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 64 s.  výuková prezentace  Google Earth  pracovní list Diferenciace: Akční body:  možnost vybrat si obrázek (obrázky různé náročnosti), o kterém bude žák mluvit  možnost výběru formy odpovědi (promluva x napsat do chatu)  aktivizační otázky  přiřazování k obrázkům  práce s mapou a Google Earth  diskuse o obrázcích  dú: vypracování pracovního listu Aktivity/úkoly: Čas: Učební postup: 1) představení a úvod hodiny 2 2) FG mapa Itálie – základní char. 10  mapka Itálie – výklad + aktivita žáků  žáci odpovídají, jaký pro ně má Itálie význam a píšou do chatu názvy italských ostrovů a moří  Google Earth: ukázka pohoří, jezer, ostrovů, sopek 3) severní Itálie 8  výklad + aktivity pro žáky: o popis obrázků (oblasti) o italské značky (odpovědi do chatu) 4) jižní Itálie 5  výklad + aktivity pro žáky: o popis obrázků (oblasti) o popis obrázků (zemědělské plodiny) 5) italská města 5  aktivita pro žáky – popis obrázků + přiřazování k bodům na mapce 6) Balkánský poloostrov 15  žáci v mapce čtou názvy států a vyjmenovávají nebo píšou do chatu  4 balkánské státy – výklad + popis obrázků (žáci) Základní opěrné pojmy Itálie Alpy Slovinsko zemědělství Chorvatsko průmysl Řecko názvy ostrovů, poloostrovů, moříBosna a Hercegovina názvy hl. měst Základní nové pojmy Pádská nížina názvy měst, památek Dolomity Gardské jezero názvy sopek zemědělské plodiny značky firem