Fyziologie rostlin - cvičení 10. Kultivační experiment Techniky kultivace rostlin Kultivace rostlin za definovaných podmínek prostředí je jedním ze základních přístupů k získávání poznatků o fyziologii rostlin. Klíčové faktory kultivace rostlin:  Klimatické podmínky (zejména nadzemní část)  Kultivační médium (podzemní části) Klimatické podmínky teplota; relativní vzdušná vlhkost (RH); ozářenost rostlin, spektrální složení záření průměrné hodnoty, maxima, minima periodicita podmínek: simulace přirozeného denního nebo i sezónního rytmu (např. střídáním ročních období) Klimatické podmínky Podle stupně regulace podmínek: kultivace ve fytotronech kultivace ve sklenících venkovní kultivace Kultivace ve fytotronech Umělé uzavřené systémy umožňující  regulaci teploty (tepelné výměníky, topení)  Regulaci vlhkosti vzduchu(zvlhčovače, vysoušeče)  Regulaci ozářenosti a spektrálního složení  Nastavení časových změn všech klimatických faktorů  fotoperioda (např.12/12 hodin světlo/tma)  teplota den/noc (např. 22/18 (± 2) °C)  Vlhkost den/noc (70/85 (± 10) %) Výhody: zjednodušení klimatických podmínek umožňuje lepší reprodukovatelnost výsledků Omezení: plynulost přechodů změn faktorů, zejména intenzity ozářenosti a spektrálního složení http://pixfr.eu/image/b8e37b8c/ http://www.hellopro.fr/ Kultivace ve sklenících Umožňuje významně ovlivňovat faktory prostředí (teplota, vlhkost, závlaha, záření, fotoperioda) ovšem v menší míře než u fytotronů. Výhody: zdroj záření – slunce (přirozené spektrální složení, vyšší intenzita než u fytotronů; možnost doplňkového osvětlení) větší plocha pro rozsáhlejší experimenty Omezení: Potíže se stabilizací teploty http://www.everythingsimple.com/1963/buildingbuying-a-greenhouse/ http://www.ekobydleni.eu/biopotraviny/britanie-ma-nejvetsi-hydroponicky-sklenik http://www.biology.duke.edu/plantfacility/phytotron/facilities/greenhouses.html Venkovní kultivace Omezené možnosti regulace pěstebních podmínek, mezisezónní rozdíly. Klimatické podmínky sledovány na základě kontinuálního záznamu (klimatická ústředna) Výhody:  nejpřirozenější podmínky podobné těm, ve kterých rostou v přírodě  prakticky neomezená plocha https://www.maes.umn.edu/ https://isps.yale.edu/field-experiments-initiative https://www.scidev.net/asia-pacific/news/transferring-innovation-universities-farms/ Kultivační médium Kultivační médium/pěstební médium/substrát poskytuje rostlinám:  prostor pro růst kořenů  zásobu vody a živin  umožňuje výskyt ( nejen symbiotických) mikroorganismů Hlavní typy kultivačních médií:  vodní (hydroponické) kultury rostlin  agarové kultury  pískové kultury  půdní kultury Vodní kultury (hydroponie) Živný roztok - médium pro růst kořenů a zdroj vody a živin. Roztok anorganických solí prvků hlavních makro- a mikroživin. Výhody  snadná definovatelnost a příprava živného média  dostupnost, technická nenáročnost, cena Nevýhody  odlišnost vlastností půdního prostředí absence symbióz (mykorrhiza; fixace N2) Alternativa: aeroponické kultury (kořeny rostlin jsou smáčeny aerosolem živného roztoku) – prevence hypoxie Vodní (hydroponické) kultury rostlin Typy vodních kultur: promíchávané kultury (proti difúzním gradientům kolem kořenů) okysličované kultury (u rostlin citlivých na hypoxii - anoxii) dle vlastností živného média v průběhu kultivace  stacionární kultury - bez výměny média; krátkodobé  průtokové kultury – výměna média  periodické  kontinuální pH-stat, chemostat, http://www.growtoronto.com/tag/water-culture-sys http://www.bioquant.uni-heidelberg.de/research/groups/ag_kraemer/research_topics. Agarové kultury Živný roztok dostupný v agaru, regulátory růstu  opora pro kořeny rostlin  možnost symbiózy  in vitro kultivace zejména tkáňových a meristémových kultur Anorganické substráty kultivace na inertním pevném nosiči – písek, perlit, zeolit, keramzit, minerální vata (Rockwool); Všechny živiny dodány formou živného roztoku Výhody  Přesná regulace dodávaných živin  Přirozenější fyzikální prostředí pro kořeny (tvorba kořenového vlášení)  Možnost tvorby kořenových symbióz Omezení  Menší kapacita pro vodu  Omezená mikrobní http://www.ehow.co.uk/how-does_4614895_hydroponics-tomato-grower-work.html http://www.flickr.com/photos/thehydrobros/ http://www.flickr.com/photos/thehydrobros/3433800558/ http://www.hydroponicgardening.homehydroponics.info/category/hydroponic-systems Půdní kultury využívají jako pěstební médium půdu – přírodní, upravenou, připravenou možnost úprav média:  sterilizace (teplem, chemicky, gama záření)  ředění inertním materiálem (písek, zeolit)  Příprava vlastního složení (poměry složek)  Přídavku symbiotických organismů (inokulace) Výsledky dobře aplikovatelné na konkrétní ekologické podmínky Obtížné nastavení dostupnosti živin a obtížná opakovatelnost http://www.stapeliads.info http://forum.grasscity.com/coco-coir/ http://fungardener.wordpress.com/2009/12/05/hydroponics-signs-of-success/ Praktická část Provedení experimentu Vliv úplné deficience vybraných živin na růst kukuřice (Zea mays L.) Cíl: Zjistit, jak ovlivňuje úplná deficience vybraných živin (N, P, Fe) růst a morfologické charakteristiky kukuřice (Zea mays L.) Materiál a pomůcky: Zea mays - v destilované vodě hydroponicky předpěstované, cca 5 dní staré rostliny Kultivační vany, upevňovací materiál (pěnové zátky) Zásobní roztoky pro přípravu Reid-Yorkova živného roztoku, odměrný válec, destilovaná voda Průběh experimentu  Založení experimentu  Výměna kultivačních roztoků  Sběr dat a vyhodnocování Vizuální pozorování Analýza růstu rostlin Parametry růstové analýzy Odběr biomasy >> analýzy  Vyhodnocení Založení experimentu  Připravíme kultivační vany s roztokem (ReidYork) pro všechny varianty experimentu (kontrola, -N, -P, -Fe a 5L). >>Pozor na vysrážení solí  Naklíčené rostliny po dvojicích upevníme do otvorů víka kultivačních van s roztokem  Rostliny umístíme v částečně klimatizovaném skleníku, kultivace bude probíhat po dobu několika týdnů.  V týdenních intervalech vyměňovat živné roztoky za nové, čerstvě připravené. Tabulka pro přípravu živného Reid-Yorkova roztoku ze zásobních koncentrovaných roztoků. Množství v ml na 1L roztoku KH2PO4 KCl CaCl2 MgSO4. 7H2O NH4NO3 FeCl3.6 H2O Mikro elementy kontrola 5 5 5 5 5 5 1,5 -N 5 5 5 5 - 5 1,5 -P - 5 5 5 5 5 1,5 -Fe 5 5 5 5 5 - 1,5 Úkoly pro protokol:  Vypočtěte molární koncentrace N-NH4 a N-NO3, P a K v plné, kontrolní variantě!  Zásobní roztoky makroelementů (200× koncentrované) jsou připraveny tak, že každý roztok soli je v samostatné lahvi. Jaký je k tomu důvod?  Popište detailně souvislým textem (rozsah zhruba 10 řádků) kultivační podmínky, za kterých provádíte kultivační experiment! Měření a zpracování dat Analýza růstu rostlin Rozbor znaků ovlivňujících růst rostliny, určení příčin zpomaleného růstu při působení deficience Přímo stanovené znaky suchá hmotnost (DM) listová plocha – LA (cm2) délka kořenů – RL (cm) průsečíková metoda – GLI náhodné uspořádání RL=N×(a/1,25) Měření délky kořenů: Průsečíková metoda Grid-line intersect method Hodnocení rostlin při destruktivním odběru  Vizuální  výška rostlin, vzhled, obsah asimilačních pigmentů, rozvoj kořenového systému  Destruktivní analýza  výběr rostliny, popis (exp. varianta, jméno, skupina, zjištěné hodnoty LA a RL)  stanovení listové plochy (LA <0,1cm2>) => DM listů  stonek => DM stonku  stanovení RL (GLI) => DM kořenů (bez obilky)  Stanovení sušiny (DM)  části rostlin v označených papírových sáčcích  sušení do dosažení konstantní hmotnosti (80°C; ca. 24h)  stanovení suché hmotnosti rostlin a jejich částí (0,001g) Počítané znaky růstové analýzy Zkratka Název veličiny Výpočetní vzorec Jednotky LAR poměrná olistěnost (leaf area ratio) LAR=LA/DMplant m2ꞏkg-1 SLA specifická listová plocha (specific leaf area) SLA=LA/DMleaves m2ꞏkg-1 SRL specifická kořenová délka (specific root length) SRL=RL/DMroots mꞏkg-1 LMR poměrná hmotnost listů (leaves mass ratio) LMR=DMleaves/DMtotal bez rozměru SMR poměrná hmotnost stonku (stem mass ratio) SMR=DMstem/DMtotal bez rozměru RMR poměrná hmotnost kořenů (roots mass ratio) RMR=DMroots/DMtotal bez rozměru RSR poměr hmotnosti kořenů k nadzemní části rostliny RSR=DMroots/(Dmleaves+DMstem) bez rozměru Vyhodnocení experimentu Postup vyhodnocení experimentu  Protokoly se základními naměřenými daty  Výpočty odvozených znaků růstové analýzy  Statistická analýza  jednocestná analýza rozptylu (ANOVA)  test nejmenšího průkazného rozdílu průměrů (LSD; alfa=0,05)  Přehledná tabulka průměrných hodnot znaků růstové analýzy pro destruktivní odběr se statistickou průkazností  Slovní hodnocení výsledků Vysvětlení statistických pojmů na příkladu znaku sušina celé rostliny: průměr, směrodatná odchylka, interval spolehlivosti varianta bez Fe 0,20 0,25 0,30 0,35 0,40 0,45 0,50 0,55 0,60 0,65 _DW[g] Průměr Průměr±SmCh Průměr±0,95 Int. spolehl. Zdroj. data Graf  _DW 2.odběr v KultExp-results2010 Vertikální sloupce označují 0,95 intervaly spolehlivosti kontrola bez_P bez_N bez_Fe varianta 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 _DW[g] c ab b a Vysvětlení principu určení statisticky významného rozdílu mezi průměry Příklad výsledkové tabulky Otázky a úkoly  1. Popište rozdíly mezi variantami pro znak celková sušina. (Tip: Začněte s popisem rozdílů ve vztahu ke kontrolním rostlinám.)  2. Ovlivnila deficience prvků rozvoj listů? Pokud ano, v jakých znacích? U které deficience byl efekt nejvýraznější?  3. Reagovaly rostliny na některý typ deficience změnou morfologie kořenového systému? K hodnocení využijte znaky RMR a SRL.  4. Ze znaku RMR a LMR porovnejte jednotlivé varianty z hlediska strategie udržení rovnováhy mezi rychlostí asimilace uhlíku a rychlostí příjmu minerálních živin.