Dynamický rozsah Scéna vs. snímač Dynamický rozsah scény • dynamický rozsah scény (kontrast scény, tonální rozsah) je rozdíl mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem fotografie -uváděno v EV. • lidské oko zaznamená DR až 15 EV, při plné adaptaci na tmavou a světlou část až 30 EV • nejlepší FF zrcadlovky zvládají rozsah cca 14.5 EV (lab.) Okno expozice 2015 2 Dynamický rozsah scény překročí-li DR scény dynamický rozsah snímacího prvku - problém indikace „problému" na histogramu nebo v „highlights" (nejvyšší jasy) 672-7236 B3 100 1/125 3.5 0*0 ES ál 25/02/2003 08:31 2015 3 Dynamický rozsah scény • způsob řešení "problému" záleží na fotografované scéně: 1) Expozice bez přípravy na jeden snímek • obětovat světla a správně exponovat stíny • obětovat stíny a správně exponovat světla 2) Příprava scény/techniky před expozicí • osvítit tmavá místa bleskem nebo odraznými deskami • použití šedých přechodových filtrů (ND filtry) 3) Expozice na více snímků lepení expozic (exposure blending) • HDR - high dynamic range (výpočtová optimalizace) 2015 4 Dynamický rozsah scény Expozice na stíny/expozice na světla exponuje se jeden snímek zvoleným způsobem a případně se upraví v post-procesu, tj. vytáhnou se stíny nebo ztmaví světla (pokud nejsou tyto data zcela ztracena) zpravidla expozice na světla, tj. aby nedošlo k přepalům | i CL 1 Á 1 Ví 2015 5 Dynamický rozsah scény Blesk/odrazné desky - vyžaduje větší nebo menší přípravu před expozicí - „výplňový blesk" (fill-in) - problém se synchronizačním časem v případě odrazných desek je hned vidět účinek 2015 6 Dynamický rozsah scény Přechodové šedé filtry (ND filtry) kruhové nebo čtvercové filtry, jejichž část je ztmavena - ztmavená část ubírá světlo ve světlých místech snímku (např. obloha) rozdílná síla (zatmavení) a gradient přechodu (soft/hard) - vyžadují přípravu před expozicí - použití u krajinářské fotografie - problematické využití při nerovném horizontu (stromy, věže, kopce...) lze využít i polarizační filtr (eliminuje odlesky = nejjasnější místa) 2015 7 Dynamický rozsah scény Expozice na více snímků - lepení expozic a HDR základem je pořízení více snímků s různou expozicí, které se musí překrývat - použití statívu zejména pro statické snímky (překrytí) - typicky pro krajinářskou fotografii lze využít i pro dynamické děje - pro vícenásobnou expozici se použije jeden snímek (RAW) - je vyvolán s různou expozicí a snímky se pak vhodně složí (zesvětlování zvyšuje šum) 2015 8 Dynamický rozsah scény Lepení expozic (exposure blending) - použití pouze dílčích částí podkladových snímků pro výsledný snímku 2015 9 Dynamický rozsah scény HDR (high dynamic range) optimalizovaný obraz je získán počítáním a složením podkladových snímků z celé jejich plochy - vyžaduje speciální program, který umí zpracovat (počítat) HDR nutno užívat s citem - _ 2015 10