MUNI I RECETOX Environmentálni politiky a strategie EU Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. a Mgr. Lukáš Pokorný Seminář E-2000, 17. března 2021 Když se řekne Evropská unie a instituce European Council (summit) m European Parliament Council of Ministers (The Council) European Commission Court of x—' Court of Justice Auditors Economic and Social Committee Committee of the Regions European Investment Bank Agencies European Central Bank Když se řekne Evropská unie a instituce Q1. Kolik z těchto institucí se podílí na evropské politice ŽP? European Council (summit) m European Parliament Council of Ministers (The Council) European Commission Court of x—' Court of Justice Auditors Economic and Social Committee Committee of the Regions European Investment Bank Agencies European Central Bank RECETOX Historie environmentálni politiky v Evropě Q2. Od kdy je environmentálni politika součástí základních Evropských smluv? MUNI RECETOX Historie environmentálni politiky v Evropě Q2. Od kdy je environmentálni politika součástí základních Evropských smluv? • 1957 Římské smlouvy zřízení EHS, žádná koncepce ochrany ŽP • 1973 První akční program pro ŽP (inspirován konferencí o ŽP ve Stockholmu) • 1982 - 1986 Třetí akční program - integrace politiky ŽP do řízení ostatních oblastí politiky ES • 1987 Jednotný evropský pakt = začlenění kapitoly „Životní prostředí" do Římské smlouvy • 1992 Maastrichtská smlouva = trvale udržitelný růst a princip předběžné opatrnosti • 1993 Pátý akční program - „Směrem k udržitelnosti" • 2001 - 2010 Šestý akční program: „Životní prostředí 2010: naše budoucnost, naše volba" • 2012-2020 Sedmý akční program: Spokojený život v mezích naší planety • 2020 a dále Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) MUNI RECETOX EU environmentálni strategie a politiky Občany EU chrání jedny z nejpřísnějších environmentálních norem na světě. Q3 Které instituce/nástroje nad rámec EU institucí podporují environmentálni strategie EU? M U IM I RECETOX EU environmentálni strategie a politiky Občany EU chrání jedny z nejpřísnějších environmentálních norem na světě. Q3 Které instituce/nástroje nad rámec EU institucí podporují environmentálni strategie EU? Evropská komise + DGs - nejen DG ENVI ale i další - spolupráce mezioborová nutná vlády jednotlivých členských států výzkumné programy odvozené právní předpisy finanční prostředky (operační programy - cohesion policies) UIUMI RECETOX Čeho už se v EU v oblasti ŽP a zdraví dosáhlo? Občany EU chrání jedny z nejpřísnějších environmentálních norem na světě, tady je pár příkladů: EU action has helped bring about: cleaner bathing water much less acid rain lead-free petrol easy and safe disposal of old electronic equipment strict rules on food safety from farm to fork more organic and quality farming more effective health warnings on cigarettes registration and control of all chemicals (REACH) MUNI RECETOX Strategie EU a životní prostředí Q4 - Když mluvíme o nových či aktualizovaných dlouhodobých strategiích/plánech/ programech, ke kterému roku se většinou vztahují? MUNI RECETOX Strategie EU a životní prostředí Q4 - Když mluvíme o nových či aktualizovaných dlouhodobých strategiích/plánech/ programech, ke kterému roku se většinou vztahují? • je toho víc: * zavedení legislativní balíčků v klíčových oblastech k řešení neudržitelné spotřeby (viz 1.7 zeměkoule z GE06) • souvisí s Evropa 2020, * balíček opatření EU v oblasti klimatu a energetiky, • strategie EU v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2020, * plán pro Evropu účinněji využívající zdroje a plán přechodu na nízkouhlíkové hospodářství do roku 2050. MUNI RECETOX Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) představeno 11. prosince 2019 novou předsedkyní Evropské komise na období 2020-30/50 EU chce být prvním klimaticky neutrálním kontinentem na světě (ve 2050) Co je Zelená dohoda pro Evropu? #EUGreenDeal Zelená dohoda pro Evropu má zlepšit kvalitu života lidí. Z toho, že učiníme Evropu klimaticky neutrální a budeme chránit naše přírodní stanoviště, budou mít prospěch lidé, planeta i hospodářství. Nikdo nebude opomenut. Evropská unie bude: do roku 2050 klimaticky neutrální snížením znečištění chránit lidský život, živočichy a rostliny □□ 0 □ Do- pomáhat společnostem stát se světovými lídry v oblasti čistých produktů a technologií pomáhati zajistit spravedlivou a inkluzivní transformaci MUNI RECETOX Green Deal - transformace ekonomiky • Hlavní téma: změna klimatu s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do 2050 » Obsahuje ale další důležité oblasti (oběhové hospodářství, biodiverzita, zdravé potraviny, čistá mobilita) Mobilizace výzkumu a podpora inovaci Zvýšeni ambic EU v oblasti klimatu pro roky 2030 a 2050 Dodávky čisté, dostupné a bezpečné energie Aktivizace průmyslu pro čisté oběhové hospodářství Stavět a renovovat za účinného využíváni energie a zdrojů Transformace ekonomiky EU pro udržitelnou budoucnost Životni prostředí bez toxických látek diky ambicióznímu dli nulového znečištěni Ochrana a obnova ekosystémů a biologické rozmanitosti „Od zemědělce ke spotřebiteli"': spravedlivý a zdravý potravinový systém šetrný k životnímu prostředí Urychleni přechodu k udržitelné a inteligentní mobilitě Financováni transformace Nikdo nesmi zůstat opomenut (spravedlivý přechod) EU jako globálni lidr Relevantní pro RECETOX: • Životní prostředí bez toxických látek (Zero Pollution Action Plan) _. • Mobilizace výzkumu / Od zemědělce ke spotřebiteli (nedůležitější termíny v aj nas. 15) (EU Partnerships in Horizon Europe) MUNI I RECETOX evropský klimatický pakt Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) * Která témata Zelená dohoda řeší? 1. Čistá energie = Příležitosti k využití alternativních, čistších zdrojů energie 2. Udržitelný průmysl = Způsoby, jak zajistit udržitelnější výrobní cykly, které budou šetrnější k životnímu prostředí - Oběhové hospodářství 3. Výstavba a renovace = Potřeba ekologičtějšího stavebního odvětví 4. Udržitelná mobilita = Prosazování udržitelnějších způsobů dopravy 5. Biologická rozmanitost = Opatření na ochranu našeho křehkého ekosystému 6. Od zemědělce ke spotřebiteli = Způsoby, jak zajistit udržitelnější potravinový řetězec 7. Odstranění znečištění = Opatření k rychlému a účinnému snížení úrovně znečištění 8. Chemická politika pro udržitelnost MUNI RECETOX Green Deal - co se stane, pokud nebudeme jednat („cost of inaction") Pokud nepřijmeme opatření v oblasti změny klimatu, budeme za života našich dětí v EU svědky: Znečištění A 400 000 předčasných úmrtí za rok v současné době v důsledku znečištění ovzduší. Zdroj: Evropská agentura pro životní prostředí, Air Quolity in Europe (Kvalita ovzduší v Evropě) zpráva za rok 2019 Období veder a sucha A 90 000 úmrtí A o 660 000 více žádostí A 16 % druhů ročně způsobených o azyl v EU ročně při nárůstu ohrožených vyhynutím při vlnami veder teploty o 5 °C nárůstu teploty o 4,3 °C MU NI I RECETOX Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: čistá energie (1) Evropská komise předloží návrhy na zvýšení úsilí EU v oblasti klimatu pro rok 2030. Do června 2021 budou přezkoumány a v případě potřeby revidovány příslušné právní předpisy v oblasti energetiky. Členské státy EU poté v roce 2023 aktualizují své vnitrostátní plány v oblasti energetiky a klimatu tak, aby odrážely nové ambice v oblasti klimatu. 0 @ 2020 2030 2023: Členské státy EU zaktualizují své vnitrostátní plány v oblasti energetiky a klimatu tak, aby odrážely nové ambice v oblasti klimatu. 2040 2050 • Emise, které se nepodaří eliminovat do roku 2050, budou např. pohlceny přírodními úložišti uhlíku, jako jsou lesy, nebo odstraněny pomocí technologií zachycování a ukládání uhlíku. UNI RECETOX Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: udržitelná mobilita (4) Vozidla na alternativní paliva a veřejné dobíjecí stanice v EU 975 000 140 000 dnes • Dobíjecí stanice Zdroj: Evropská alternativní' paliva milionů do roku 2025 Vozidla s nízkými emisemi CD c CL O Snižování znečištění Zelená dohoda se zaměří na emise, dopravní přetížení měst a zlepší veřejnou dopravu. K tomu potřebujeme: přísnější normy proti znečišťování ovzduší automobily, snížit znečištění v přístavech EU, zlepšit kvalitu ovzduší v blízkosti letišť. Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: odstranění znečištění/životní prostředí bez toxických látek (7) Nulové znečišťování Abychom chránili evropské občany a ekosystémy, přijme Komise akční plán pro nulové znečištění, abychom předešli znečišťování ovzduší, vody a půdy. Čistá voda £| Zachovat biologickou rozmanitost v našich jezerech, řekách a mokřadech. Snížit znečištění z nadbytečných živin díky strategii Q^J) „od zemědělce ke spotřebiteli". Snížit zvláště škodlivé znečištění z mikroplastů a léčivých přípravků. UNI RECETOX Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: odstranění znečištění (7) (^22) Čisté ovzduší ^ Přezkoumat normy kvality ovzduší v souladu s pokyny Světové zdravotnické organizace. O Poskytovat podporu místním orgánům s cílem dosáhnout čistšího ovzduší pro naše občany. rrrd Průmysl Snížit znečištění z velkých průmyslových zařízení. Zlepšit schopnost předcházet průmyslovým haváriím. Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: odstranění znečištění (7, ale i 8) ô ---- Chemické látky ^ Chránit občany před nebezpečnými chemickými látkami pomocí nové strategie udržitelnosti chemických látek k zajištění prostředí bez toxických látek ^ Vyvinout udržitelnější alternatívy. £ Spojit lepší ochranu zdraví se zvýšenou celosvětovou konkurenceschopností. ^% Zlepšit předpisy týkající se posouzení látek uvedených na trh. III RECETOX ŽP bez toxických látek - 2 systémové priority • Efektivnější využití agentur EU a vědeckých institucí = směrem k premise „jedna látka v EU - jedno hodnocení v EU" • Zajištění rychlejší reakce regulačního rámce na vědecké poznatky v oblasti rizik (endokrinní disruptory, nebezpečné chemické látky ve výrobcích - i dovážených - kombinované účinky různých chemických látek a vysoce perzistentní chemické látky). = EU Partnership for Chemicals Risk Assessment na 7 let (2022-28) v rámci Horizon Europe spolupráce EK-členské státy, EU agencies M U N I I R E C E T 0 X Context for the PARC proposal Challenges: Risk assessment agencies and regulatory bodies and associated research community in the EU are confronted with ^persistent science-regulatory gap gaps in knowledge of and information on hazards, occurrence and exposures to chemicals and mixtures ^scattered and non-accessible evidence ^screening, testing and assessment methods to be developed, validated and taken-up ^duplication of efforts and inefficient use of resources insufficient risk communication Horizon Europe A partnership to boost research and innovation in support of chemical risk assessment Responding to policy priorities: SDGs, 2019 Council Conclusions, Green Deal, Towards a Sustainable Chemicals Policy Strategy... Requirement: A joint research and innovation roadmap set by risk assessors & managers in consultation with academia, association, industry and other stakeholders Worked on it with a Steering Group (Sept 2019-Nov 2020): 25 countries: AX BE, CH, CY, CZ, DE, DK, EE, ES, Fl, FR, GR, HR, HU, IS, IT, LV, LU, NL, NO, PL, PT, SE, SI, SK And ECHA, EE A, EFSA, JRC, DG R&l, DG SANTE, DG ENV, DG GROW & others Concept paper published early June 2020: Provides an overview of the context, objectives and expected impacts and the planned implementation with the suggested structure, activities and governance European Partnership for the Assessment of Risks from Chemicals - interim GB and GSB meeting 1 Dec 2020 Specific objectives of the Partnership_ The general objective is to: Consolidate and strengthen the Ell's research and innovation capacity for chemical risk assessment to protect human health and the environment and contribute to a non-toxic environment and a circular economy. The impacts related to the specific objectives will be seen on 3 levels by: Specific Objective 3 Capacitiesand platformsfor R&l European Partnership for the Assessment of Risks from Chemicals - interim GB and GSB meeting 1 Dec 2020 Objectives-oriented structure 9 work packages High-level network for regulatory science (SOI) WP 2-A common science-policy agenda (OOl.l, 001.2, 001.3, 001.4) • Priority setting • Knowledge management and uptake into policy • Sustainability f \ WP 3-Synergies, collaborations and awareness (001.5,001.6) • Stakeholder Forum and International Board • Communication and dissemination Research and innovation supporting regulatory risk assessment processes and moving towards new generation risk assessment (S02) WP 4- Monitoring and exposure (002.1,002.2) Human biomonitoring ■ Environmental and multisource monitoring Innovative methods and tools for monitoring and surveys w ^ WP 6- Innovation in regulatory risk assessment (002.3) Integrated Approaches to Testing and Assessment (IATA) Integrative exposure and risk assessment Review of risk assessment methodologies Transposing results to regulatory risk assessment methodologies WP 5 - Hazard assessment (002.1) • Toxicity testing addressing data gaps of concern • Innovative methods and tools for toxicity testing and modelling Capacities and platforms for research and innovation (S03) WP 7- FAIR data (003.1) • Data policy (management, harmonisation, interoperability, exchange) • Data libraries • Innovation for data analysis and uncertainty WP 8 - Concepts and Toolboxes WP 9 - Capacities (003.3) • Safe and Sustainable-by-Design • Early warning system • Integrative Models I (003.2, 003.4) • Laboratory capacities and networking • Training and capacity building_ WP 1- Partnership management and coordination SO: Specific Objectives 00: Operational Objectives European Partnership for the Assessment of Risks from Chemicals - interim GB and GSB meeting 1 Dec 2020 "The coronavirus crisis has shown how vulnerable we all are, and how important it is to restore the balance between human activity and nature. At the heart of the Green Deal the Biodiversity and Farm to Fork strategies point to a new and better balance of nature, food systems and biodiversity; to protect our people's health and well-being, and at the same time to increase the EU's competitiveness and resilience. These strategies are a crucial part of the great transition we are embarking upon." Frans Timmermans, Executive Vice-President of the European Commission The use of pesticides in agriculture contributes to pollution of soil, water and air. The Commission will take actions to: >/ reduce by 50% the use and risk of chemical pesticides by 2030. >/ reduce by 50% the use of more hazardous pesticides by 2030. The excess of nutrients in the environment is a major source of air, soil and water pollution, negatively impacting biodiversity and climate. The Commission will act to: y/ reduce nutrient losses by at least 50%, while ensuring no deterioration on soil fertility, v reduce fertilizer use by at least 20% by 2030. Antimicrobial resistance linked to the use of antimicrobials in animal and human health leads to an estimated 33,000 human deaths in the EU each year. The Commission will of antimicrobials for farmed animals and in aquaculture by 2030. Organic farming is an environmentally-friendly practice that needs to be further developed. The Commission will boost the development of EU organic farming area with the aim to achieve 25% of total farmland under orqanic farminq by 2030. Green Deal: globální agenda • Prioritní hráči: OSN / G7 / G20 / WTO / „Sousedé" • „Sousedé" - západní Balkán / země Východního partnerství / Afrika • „Návrh Komise týkající se nástroje pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci počítá s tím, že na opatření v oblasti klimatu bude přiděleno 25 % jeho rozpočtu." ED jako globální lídr EU bude nadále v čele mezinárodních jednáni o klimatu a biologické od roku 2019 rozmanitosti, a dále tak posílí mezinárodní politický rámec Posílení diplomacie EU v rámci Zelené dohody ve spolupráci s od roku 2020 členskými státy EU bude vc dvoustranných jednáních povzbuzovat své partnery, aby od roku 2020 jednali a zajistili kompatibilitu svých opatřeni a politik Zelená agenda pro západní Balkán od roku 2020 UNI RECETOX Mise programu Horizon EU • Inspirováno nejdůležitějšími úspěchy lidstva (mise na Měsíc, pozorování Země...) • Tvůrce konceptu: Mariana Mazzucato - autorka knihy „Mission Economy : A Moonshot Guide to Changing Capitalism" •TED Talk MM: https://www.voutube.com/watch?v=3rllPsldbBg • Modelování a konzultace misí probíhala během 2020 , schválení v únoru 2021... • Hlavní cíl misí EU: průřezově řešit největší výzvy v EU jako např.... Conquering Cancer: Mission Possible Targets by 2030: more than 3 million more lives saved, living longer and better, achieve a thorough understanding of cancer, prevent what is preventable, optimise diagnosis and treatment, support the quality of life of all people exposed to cancer, and ensure equitable access to the above across Europe. A Climate Resilient Europe - Prepare Europe for climate disruptions and accelerate the transformation to a climate resilient and just Europe by 2030 Targets by 2030: prepare Europe to deal with climate disruptions, accelerate the transition to a healthy and prosperous future within safe planetary boundaries and scale up solutions for resilience that will trigger transformations in society. Mission Starfish 2030: Restore our Ocean and Waters Targets by 2030: cleaning marine and fresh waters, restoring degraded ecosystems and habitats, decarbonising the blue economy in order to sustainably harness the essential goods and services they provide. 100 Climate-Neutral Cities by 2030 - by and for the citizens Targets by 2030: support, promote and showcase 100 European cities in their systemic transformation towards climate neutrality by 2030 and turn these cities into innovation hubs for all cities, benefiting quality of life and sustainability in Europe. Carina for Soil is Carina for Life Targets by 2030: at least 75% of all soils in the EU are healthy for food, people, nature and climate. The proposed mission combines research and innovation, education and training, investments and the demonstration of good practices using "Living labs" (experiments and innovation in a laboratory on the ground) and "Lighthouses" (places to showcase good practices)._ Matthew Baldwin Deputy Director-General at Directorate-General for Mobility and Transport (DG MOVE) Mission manager for the area of climate-neutral and smart cities Patrick Child Deputy Director-General at Directorate-General for Research and Innovation (DG RTD) Mission manager for the area of cancer Bernhard Friess Director at Directorate General for Maritime Affairs Fisheries (DG MARE) Mission manager for the area of healthy oceans, seas coastal and inland waters Clara de la Torre Deputy Director-General at Directorate General for Climate Action (DG CLIMA) Mission manager for the area of adaptation to climate change including societal transformation Nathalie Sauze-Vandevyver Director at Directorate General for Agriculture and Rural Development (DG AGRI) Mission manager for the area of soil health and food Vyhodnoťme výsledky kvízu. Vyhodnoťme výsledky kvízu. Otázky k dnešnímu tématu? Vyhodnoťme výsledky kvízu. Otázky k dnešnímu tématu? Děkuji za pozornost!