STÁTNÍ POLITIKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ČR 2030 s výhledem do 2050 Anna Pasková ředitelka odboru politiky ŽP a udržitelného rozvoje 2 2018 – zahájení prací na SPŽP 2030 2019 (1. pol.) Příprava podkladů a analytické části 2019 (2.pol.) Formulace návrhové části, tj. cílů a příprava textových částí SPŽP 2020 (1.Q) Finalizace dokumentu SPŽP 2030 2020 (2. a 3.Q) Schvalovací procedury Prosinec 2020 Předložení SPŽP 2030 ke schválení vládě HARMONOGRAM PRACÍ 3 PARTICIPACE NA SPŽP 2030 •ministerstva •Akademická sféra •Zástupci podnikatelů •Neziskový sektor •Parlament ČR Koordinační skupina • PS1 Životní prostředí a zdraví • PS2 Nízkouhlíkové a oběhové hospodářství • PS3 Příroda a krajina Pracovní skupiny Konzultační subjekty konzultace, návrhy na úpravu formulace cílů, tvorba textů, připomínky připomínky, doplnění • např. Český Ramsarský výbor, • Adaptační platforma, • RVUR + Výbory RVUR • a další 4 BŘEZEN 2019 ČERVENEC 2020 PARTICIPACE OBYVATEL - VEŘEJNÉ KONZULTACE přes 900 podnětů, otázky: ke zlepšení ŽP za posledních 25 let, k hrozbám pro ŽP, k realizaci dalšího zlepšování a co ve struktuře SPŽP 2012-2020 aktuálně chybí. Cca 65 odpovědí, propracované Nejvíce Obecné připomínky, 1.1 Voda. Výstupy: nutnost osvěty obyvatel k šetrnějšímu chování, revize nastavení finančních nástrojů, důraz na ZK atd. Obecné otázky k ŽP Otázky k návrhu SPŽP 2030 5 Sektorové strategie ČR 2030 Adaptační strategie NPSE SPOPK, SOBR Cirkulární Česko 2040 Politika ochrany klimatu Bílá Místa Dlouhodobé scénáře Globální megatrendy Slabé signály a nastupující technologie Evaluace SPŽP 2012- 2020 Mezinárodní závazky Vyhodnocení Indikátorů SPŽP Podkladové materiály 6 Průřezové nástroje Nástroje přímé regulace a výkonu státní správy Ekonomické nástroje Dobrovolné nástroje EVVO Ostatní nástroje Životní prostředí a zdraví 1.1 Voda 1.2 Ovzduší 1.3 Rizikové látky 1.4 Hluk a světelné znečištění 1.5 Mimořádné události 1.6 Sídla Přechod ke klimatické neutralitě a oběhovému hospodářství 2.1 Přechod ke klimatické neutralitě 2.2 Přechod na oběhové hospodářství Příroda a krajina 3.1 Ekologicky funkční krajina 3.2 Zachování biodiverzity a přírodních a krajinných hodnot STRUKTURA SPŽP 2030 7 OSVĚTA, MEZINÁRODNÍ DIMENZE, SOCIÁLNÍ PŘESAHY, MEZINÁRODNÍ ZÁVAZKY STRUKTURA SPŽP 2030 Úvodní část o SPŽP shrnutí stavu ŽP externí vlivy (Socioekonomický vývoj, Globální tlaky na životní prostředí ČR) mezinárodní dimenze Návrhová část vize SPŽP přehled cílů SPŽP (vč. vizí tematických oblastí) jednotlivé kapitoly Přílohy: analytická část (vč. SWOT) přehled indikátorů SPŽP vazba na ostatní strategie česká a evropská legislativa mezinárodní úmluvy VIZE SPŽP 2030 8 „ČR poskytuje svým občanům bezpečné, zdravé a resilientní životní prostředí, které umožní kvalitní život i budoucím generacím. Společnost i hospodářství se přizpůsobily změně klimatu, využívají co nejméně neobnovitelných přírodních zdrojů a nebezpečných látek, naopak široce využívají druhotné suroviny a bezemisní energii. Udržitelné využívání krajiny a biologická rozmanitost jsou vnímány jako jeden ze základů kvalitního života a přispívají ke zmírnění projevů změny klimatu. ČR dodržuje mezinárodní dohody a svým působením přispívá k celosvětové ochraně životního prostředí a udržitelnému rozvoji“. Vize 2050 9 STRUKTURA TÉMAT NÁVRHOVÉ ČÁSTI Název oblasti (ŽP a zdraví, Přechod na nízkouhlíkové a oběhové hospodářství…) Název tématu (1.1 Voda, 1.2 Ovzduší…) Strategický cíl Popis problematiky, Odkaz na mezinárodní dokumenty, českou legislativu a strategické dokumenty Specifický cíl (1.1.1. , 1.1.2., 1.1.3…) Popis problematiky Související strategie implementující cíle Typová opatření Gestoři, Spolugestoři Indikátory Zdroje financování Průřezové nástroje Struktura kapitoly Název skupiny nástrojů Název konkrétního nástroje Obecný popis Příklady nástroje + Konkrétní 10 1. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZDRAVÍ Vize: Česká republika v roce 2050 disponuje kvalitním a bezpečným životním prostředím 1.1.1 Jakost povrchových vod se zlepšuje 1.1.2 Jakost podzemních vod se zlepšuje 1.1.3 Zásobování obyvatelstva pitnou vodou s vyhovující jakostí se zlepšuje 1.1.4 Čištění odpadních vod se zlepšuje 1.1.5 Efektivita využívání, vč. její recyklace, se zvyšuje 1.1 Dostupnost vody je zajištěna a její jakost se zlepšuje 1.2.1 Emise znečišťujících látek do ovzduší se snižují 1.2.2 Imisní limity znečišťujících látek jsou dodržovány 1.2.3 Přeshraniční přenos znečišťujících látek se snižuje 1.2 Kvalita ovzduší se zlepšuje 1.3.1 Emise a úniky nebezpečných chemických látek do všech složek životního prostředí se snižují 1.3.2 Kontaminovaná území, vč. starých ekologických zátěží, jsou evidována a účinně sanována 1.3 Expozice obyvatel a životního prostředí nebezpečným chemickým látkám se snižuje Strategickécíle Specifickécíle 11 1. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZDRAVÍ Vize: Česká republika v roce 2050 disponuje kvalitním a bezpečným životním prostředím Strategickécíle Specifickécíle 1.4.1 Hluková zátěž obyvatelstva a ekosystémů se snižuje 1.4.2 Světelné znečištění se snižuje 1.4 Hluková zátěž a světelné znečištění se snižují 1.5.1 Připravenost, resilience a adaptace na extremitu počasí se zvyšuje 1.5.2 Negativní dopady mimořádných událostí a krizových situací antropogenního a přírodního původu jsou minimalizovány 1.5.3 Vznik mimořádných událostí a krizových situací antropogenního původu je minimalizován 1.5 Připravenost a resilience společnosti vůči mimořádným událostem a krizovým situacím se zvyšuje 1.6.1 Sídla se účinně adaptují na rizika spojená se změnou klimatu 1.6.2 Rozvoj sídel je koncepční, přednostně jsou využívány brownfieldy a již využité území 1.6.3 V sídlech je zaveden systém hospodaření s vodou, vč. vody srážkové 1.6.4 Kvalita zelené infrastruktury přispívající ke zlepšení mikroklimatu v sídlech se zvyšuje 1.6 Adaptovaná sídla umožňují kvalitní a bezpečný život obyvatel 12 2. NÍZKOUHLÍKOVÉ A OBĚHOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Vize: V roce 2050 ČR maximálně přispívá ke klimatické neutralitě EU a oběhové hospodářství podporuje udržitelný rozvoj a konkurenceschopnost ČR Strategickécíle Specifickécíle 2.1.1 Emise skleníkových plynů klesají 2.1.2 Energetická účinnost se zvyšuje 2.1.3 Využívání obnovitelných zdrojů energie se zvyšuje 2.1 Emise skleníkových plynů jsou snižovány 2.2.1 Materiálová náročnost ekonomiky se snižuje 2.2.2 Maximálně se předchází vzniku odpadů 2.2.3 Hierarchie způsobů nakládání s odpady je dodržována 2.2 Oběhové hospodářství zaručuje hospodárné nakládání se surovinami, výrobky a odpady v ČR 13 3. PŘÍRODA A KRAJINA Vize: Česká republika má v roce 2050 rozmanitou, ekologicky stabilní krajinu a přírodu, kterou chrání a šetrně využívá Strategickécíle Specifickécíle 3.1.1 Retence vody v krajině se zvyšuje prostřednictvím ekosystémových řešení a udržitelného hospodaření 3.1.2 Degradace půd, vč. zrychlené eroze, a plošný úbytek zemědělské půdy se snižuje 3.1.3 Mimoprodukční funkce a ekosystémové služby krajiny, zejména zemědělsky obhospodařovaných ploch, rybníků a lesů, jsou posíleny 3.1 Ekologická stabilita krajiny je obnovena, hospodaření v krajině je dlouhodobě udržitelné a reaguje na změnu klimatu 3.2.1 Stav přírodních stanovišť se zlepšuje a ochrana druhů je zajištěna 3.2.2 Ochrana a péče o nejcennější části přírody a krajiny je zajištěna 3.2.3 Negativní vliv invazních nepůvodních druhů je omezen 3.2.4 Ochrana volně žijících živočichů v lidské péči je zajištěna 3.2 Biologická rozmanitost je zachovávána v mezích tlaku změny klimatu 14 Indikátory + realizované aktivity Platforma pro monitoring plnění SPŽP 2030 V roce 2025 publikováno „Střednědobého vyhodnocení SPŽP 2030“. MONITORING IMPLEMENTACE 15 Národní plány povodí ČR Plán rozvoje vodovodů a kanalizací území ČR NAP čisté mobility NPSE ČR KEB Radonový program Koncepce ochrany obyvatelstva Politika územního rozvoje ČR Politika architektury a stavební kultury ČR NAP AZK a další… Politika ochrany klimatu v ČR Vnitrostátní plán ČR v oblasti energetiky a klimatu Surovinová politika v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů Cirkulární Česko 2040 POH ČR Politika druhotných surovin ČR Hospodářská strategie ČR 2020– 2030 a další… SOBR ČR Národní strategie řešení nelegálního zabíjení a otrav volně žijících živočichů v ČR 2020–2030 SPOPK ČR AP pro potírání nelegálního obchodu s ohroženými druhy živočichů a rostlin do roku 2023 AP pro rozvoj ekologického zemědělství 2020- 2025 a další… IMPLEMENTUJÍCÍ STRATEGIE 16 Analytická část A dalších… 17 DĚKUJI za pozornost. Prostor pro vaše dotazy. Anna Pasková, M.A. anna.paskova@mzp.cz