E2000 Nástroje pro ochranu ZP - typologie, možnosti a limity, preventivní role RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostredí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) Ukliďme Česko Ukliďme okolí RECETOXu tm 1. dubna 2022 KB Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá (motivační) - pozitivní x negativní i$ When poll is active, respond at pollev.com/lindan443 Směrem k přírodě působí nástroje OŽP: Vždy pozitivně Vždy Některé negativně pozitivně, jiné _negativně Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Směrem ke znečišťovateli působí nástroje OŽP: Vždy pozitivně Vždy Některé negativně pozitivně, jiné negativné Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pallev.com/app Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) III. Koncepční (plánovací) nástroje IV. Ekonomické nástroje (daně, poplatky, dotace...) V. Informační nástroje (výchova a osvěta) VI. Dobrovolné nástroje (EMAS, ekolabeling,...) iui When poll is active, respond at pollev.com/Undan443 Kolik hlavních skupin nástrojů OZP v CR máme? 2 4 6 8 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app I. Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP - zaštiťují všechny ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Instituce: - Ministerstva - MŽP, MZ... - Ústřední orgány státní správy - (SÚJB, BÚ) fc^^^^^™ - Specializované správní úřady s celostátní působností (ČIŽP) - Veřejné stráže SUJB I. Organizační a institucionální nástroje Publikováno 14. 2. 201G SPOUŠTĚNI ELEKTRÁRNY Dukovany se znovu rozbíhají. Průšvih se sváry stál 2,5 miliardy! Jaderná elektrárna - ilustrační foto Témata: jaderná elektrárna. Dukovany, sváry, odstávka, elektřina, enerp etika. ČEZ domácí A5 n To se mi líbí * Tweel 0 Jaderná elektrárna Dukovany včera obnovila výrobu energie na druhém bloku. Do provozu se vrací i první blok, ten by měl začít energii vyrábět dnes. Odstávky na obou blocích kvůli opakované kontrole svárů trvaly delší dobu než bylo v plánu. Škody činí 2,5 miliardy korun! CIZP I. Organizační a institucionální nástroje Novinky.cz Friřlssit se Sežrán Hledej Hlavni stránka » Krimi Muž z Brna měl v mrazáku stovky chráněných brouků, nabízel je po 8 dolarech za kus Za osm dolarů za kus (asi 200 korun) nabízel na zahraničních serverech sedmatricetilerý muž z Brna roháče obecné či tesaříky zavalité. Nyní čelí kvůli neoprávněnému nakládání s chráně mini živočichy policejnímu stíhání. Už na konci loňského roku brněnská kriminálka odhalila další dva podobné podnikavce. SJEDNAT CESTOVNÍ _ ~ POJIŠTĚNÍ ONLINE ' pátek 17. února 2017.11:22 - Brno Nej vetšírybou1:, která uvízla v síti detektivů, je a Roháči obecní nalezeni při domovní prohlídce FOTO: Peb Koze Die, Pjbvp Ležérní sako 499.- I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Veřejné Stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a kraji - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Povinnosti - Prokázat se průkazem strážce a nosit služební odznak - Dohlížet na dodržování právních předpisů v dané oblasti - Oznamovat neodkladně závady, nedostatky, škody nadřízenému orgánů I DOPORUČUJEME vnazeieno toawAiR (IVaill. Chytrá řešení pro každého BYDLENÍ HOBBY DOTACE CENY ENERGIE CHYTRÁ DOMÁCNOST STAV Stráž přírody má nové pravomoci. Jak to ovlivní návštěvníky? W 26. l. 2022 I Bára Kocmántová I Komentáře: 0 Novela zákona o ínvazivních druzích dává ochráncům prírody vyšší pravomoci. Ty by jim mely pomoci lépe bojovat proti žhářům, vandaLům a neoprávněným vstupům nebo vjezdům autem. Jak to ovlivní návštěvníky chráněných obLastí a co na novelu říkají sami členové lesní stráže a stráže ochrany prírody? 1 ké středohoří Za re g i strovat se... Přihlásit se_ Úvod >> Kdo nebo co je stráž přírody * Asociace strážců * Stráž přírody * Vzdělávání Zajímavé odkazy Ke stažení Fotogalerie CHKO Moravský kras Kdo nebo co je stráž přírody Strážci přírody a jak je poznáte V současnosti trochu opomíjenou a přesto významnou úlohu mají při styku s návštěvníky chráněných území strážci. Neboť právě oni znají dokonale terén a mnohdy jsou jedinými, kteří mohou poradit, pomoci ve svízelné situaci apod. U nás jsou lidé stále ještě zvykl pohlížet na strážce jen jako na represivní složku, jakousi zelenou policii. Pokud nám podaří tento pohled trochu změnit, nevznikli (tento web ani Asociace strážců) zbytečné. Více... Podmínky pro ustavení stráže přírody Činnost stráže přírody, její poslání, povinnosti, oprávnění a povinnosti jsou uvedeny v zákoně č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny v platném znění a ve vyhlášce MŽP č. 395/92 Sb. Stráž přírody se skládá ze strážců a zpravodajů, které jmenuje a odvolává správa příslušného CHKO, národního parku či Krajský úřad (pro území mimo CHKO a NP) - www.ochranaprirody.cz . Více... KODEX strážce přírody 1) Strážce svým vystupováním na veřejnosti reprezentuje státní ochranu přírody. 2) Strážce je loajální k orgánu, který jej ustanovil - ve styku s veřejností zastává názory OOP. 3) Strážce při plnění svých povinností zachovává důstojnost - svou vlastní i osob, se kterými přichází do styku. 4) Strážce je aktivní v přístupu ke svěřeným úkolům i k návštěvníkům. 5) Strážce zná svěřené území, jeho hodnoty a seznamuje s tím i druhé. 6) Strážce dbá na průběžné zvyšování své kvalifikace (ve.jazykové) i udržování fyzické kondice. 7) Strážce upřednostňuje podání informace a poučení před sankcí. 8) Strážce vystupuje rozhodně a profesionálně. 9) Strážce usiluje o dobré vztahy s místní komunitou - obyvateli, hospodařícími subjekty a orgány veřejné správy. IQ) Strážce ve službě je vždy řádně ustrojen a upraven. Přijato valnou hromadou Asociace strážců dne 9.4.2010 v CHKO Moravský kras. IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) ■ Normativní (administrativní) nástroje založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy stěžejní prvek politiky ochrany ŽP tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUVODY □ 1« vyhlášky 140/2007. 5b. Hodnoceni budovy Typ budovy: Adresa: Lilomůtlco stávajíc! stav po hěauíaci doporučeni Celkůva plůCha: 150 A 1 B~> 1 c> t o> 1 e> r f> ^^^^ Mfirníi vypočtena rot™ spoiřcba energie v kWh.m2.rak a Celková vypoClena roim dodaná energie vGJ 117 0,0 Podii dodané energie připadají na Jednotlivé oaal v % Chlazeni Velráni Tep la voda Osvětleni CeJkem 55,3 0.0 19,1 20.6 4,3 ■00.0 Průkaz vypracoval .'!■:■■.,.' a ... i ■. log Zpracovatel Osvidconi i. : Daluťrt vypracování: f.l 7003 IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí Výhody - radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně - tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky —> většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty Kolik typu poplatku či daní k ochraně ŽP v CR mame? 10 15 >19 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky —> většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty III. Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) III- Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, z miner. olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) III. Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na 7?3nnP76ní znečištění ZP zdemék »*"'ela tahaná mí pavel ondrej i ii í.iivviwiviii c—i svěrák kolářová vilhelmovä macháček landovský vetchý - pozitivní stimulace a) daňové úlevy b) finanční podpory c) zálohové systémy - akumulátory, lahve v r ABY MOHLO BÝT NĚJAKÉ VÍTÁNÍ, MUSÍ BÝT NAPŘED LOUČENÍ 22 III- Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, daně z minerálních olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) c) zálohové systémy (akumulátory, lahve) d) environmentálni pojištění - pojištění odpovědnosti za škodu na ŽP - obvykle se nevztahuje na škody na ŽP samotném, na biodiverzitě a nezahrnuje náklady na sanace pojištění sanačních nákladů - pojištění při dopravě - kryje nehody při dopravě nebezpeč. látek - pojištění skládek - pojištění provozovatelů skládek III. Ekonomické nástroje - zhodnocení Výhody: -Tržní konformita - Nižší náklady regulace - Ekonomická efektivnost - Inovativnost Nevýhody: - Nejistý výsledek - Omezený věcný dopad - Zátěž „nevinných" (např. EDR) IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a UR - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a UR - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů - obecný obsah koncepcí: - popis a hodnocení stavu - analýza problémů a rizik - definice cílů - návrh opatření a nástrojů - uplatnění: téměř ve všech oblastech ochrany ŽP IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2030 IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství... IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - napr.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - napr: územní plán, plán odpadového hospodářství... 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšení kvality ovzduší města Brna. X IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství ... 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšení kvality ovzduší města Brna, X 4) koncepce - např. Koncepce ochrany přírody a krajiny JČK IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) C) předcházení rizik - havarijní plány - povodňové plány V - Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů V - Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů - různé cílové skupiny - provádějí: veřejná správa, školy, neziskové organizace, ... - stát: podpora metodická, finanční - např. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO V - Informační nástroje B) Informativního charakteru - registry apod., - např. Integrovaný registr znečišťování - IRZ INTEGROVANÝ REGISTR ZNEČIŠŤOVÁNÍ O IRZ LÁTKY V IRZ OHLAŠOVÁNÍ DOKUMENTY DŮLEŽITÉ POJMY REGISTRY ZNEČIŠŤOVÁNÍ ROZPTÝLENÉ ZDROJE KONTAKTY SLUŽBY Právní předpisy Kompetence jednotlivých orgánů, veřejné správy Jaké látky se do IRZ ohlašuji vfce informaci".. Základní informace o IRZ Právní předpisy Príručka pro ohlašováni Ohlaíované látky více informaci... Základní informace o IRZ Jaké látky se do IRZ ohlašuji Kdo ohlašuje do IRZ Důležité pojmy víte informaci.. Vítejte na stránkách integrovaného registru znečišťování VL Dobrovolné nástroje umožňují subjektům vzít na sebe při výkonu podnikové činnosti závazek šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, než vyžadují právní normy ekoznačení EMAS/ISO14001 LCA-E0380 ;-) aRNiKA «Ékk mm*— Naše témata O | O nás O | Nabízíme O Poraďte se O Arnika ve světě O Hlavnf stránka ► Novinky ► NejšetrnějšTnápajavéobařydJestLjdieUCA Filtrovat podle tématu B Nejšetrnější nápojové obaly dle studie LCA zfl.l.zoio-PRAHA | Novinky N a kon ci I istopa du 2009 uverej n i I o M i n iste rstvo ži votn ího prostřed í stud i i posuzující ekologickou šetrnost nejfrekventovaněji využívaných nápojových obalů na českém trhu. Pro tento účel byla využita metoda LCA (Life Cycle Assessment). Zmíněná metoda posuzuje většinu fází životního cy kl u n ápoj o vých o ba I ú od těž by surov i n, pres vý ro b u, (zn ovu) n apl n ě ní a distribuci obalu, uvedení druhotné odpadové suroviny sběrem a recyklací zpět do oběhu, až po vznik odpadu. Fáze užití do posouzení zahrnuta nebyla. Z obalových materiálů nápojů dostupných na českém trhu. byly ve studii MŽP posuzovány plastové (PETh kovové (hliník), kombinované (nápojový karton) a skleněné obaly. Ze závěrů studie vyplývá, že nejvíce energie je spotřebováno během životního cyklu hliníkových plechovek, nevratného skla a PET lahví. Spotřeba surovin a vcdyjenejzásadnějšíu