Role NGO při tvorbě environmentální politiky RNDr. Jiří Jakl předseda Zvonečník, z.s. 21.4.2022, ŽP a zdraví NGO a environment  Ekologické organizace (typicky v Zeleném kruhu)  Svazy a jednoty (ČSOP, ČZS, ČRS, ČMMJ)  Vědecké a oborové společnosti (ČBS, ČZS, ČSO)  Vzdělávají, hospodaří, pěstují vědu a vstupují také do politiky NGO - nevládní neziskové organizace  Nevládní - mohou vládu kritizovat i podporovat její kroky  Neziskové - na rozdíl od firem cílem není zisk, ale bez prostředků se také neobejdou financování z darů i veřejných rozpočtů  Spolky - od roku 2014 právní forma podle nového občanského zákoníku (89/2012 Sb.) "Demokracie je diskuse" (T. G. Masaryk) Zelený kruh ● Asociace "ekonevládek" - členové řádní (25 členů) a členové přidružení ("oborová platforma" 65 členů) ● Jednodušší komunikace a postupování informací mezi organizacemi, poradenství ● Na rozdíl od svazů nemá řídící a zastupující vedení, spíše koordinující ústředí pro jednotlivé organizace Radikálnost  Blokování dálnic, elektráren, spaloven, dolů Radikálnost  Definice s extrémistickými postoji a aktivitami, netolerance  Únik ekologických organizací z extrémismu a přeměna na lobisty, příjemce grantů a pracovníky - umírněnost místo radikálnosti Aktivismus  Jednání aktivistů, činnost z přesvědčení, motivace ke zlepšení společnosti  Formy: politické kampaně, pouliční pochody, bojkoty, stávky, demonstrace, petice, psaní dopisů politikům nebo do novin, hladovky Spolupráce s veřejnou správou  Ke spolupráci musejí mít vůli obě strany, jinak jen marné doprošování či neschopnost vůbec spolu věcně jednat  Kde je vůle, tam je cesta (A. Einstein)  Spolupráce má smysl, pokud jeden druhému nedělá jen užitečného účastníka ("...máte přeci možnost jednat a participaci podporujeme" ...jen co říkáte je ve skutečnosti jedno) Jak něco prosadit  Politik má program, kandiduje a podle podpory ve volbách prosazuje  Neziskovka něco navrhuje politikům a rozhodování je na jejich mandátu  Participace - často může jít o možnost vůbec zaznění nějakého argumentu či řešení v politické rozpravě a zvážení politiky Politické neziskovky  "Pletou se do politiky a nejsou užitečné"  Varování politiků "skryté nebezpečí", "sosání rozpočtu", "deformování"  Kritika z KSČM, ODS, SPD, Trikolóra (2019)  Snaha politiků rozlišit "prosté neziskovky" s uznáním užitečnosti, ale při vyjádření k politice užitečnost pozbývají a už jde politické neziskovky - má neziskovka právo na vyjádření názoru? Poradní orgány  Odborné komise, týmy poradců - jmenovány politiky, pracují při nich a radí  Projednání problému mezi odborníky a formulace doporučení  Zestručnění informací, shrnutí různých úhlů, analytika  Možnost křížení názoru neodborné členské základny strany a odborného názoru bez politické podpory - důležitější názor zdola či odborný? Osvěta  Spotřebitelství (odpady, energie, voda, doprava), přiblížení ochrany přírody  Volnější proti školní výuce, garance kvality i jen na samotné neziskovce Obohacení politického procesu  Iniciativy, nápady a řešení - viditelně i do politických stran Zodpovědnost  NGO nenesou zodpovědnost za rozhodování  Kvalitní NGO mají výstupy na úrovni, jako kdyby zodpovědnost měly - zodpovídají za kvalitu a o zodpovědnosti uvažují, včetně požadavků na ekonomiku a dopadů na sociální sféru Odbornost  Než nástroje aktivismu využití odbornosti  Působení v odborných poradních orgánech s odbornými argumenty a debata o nich v odborném kruhu Tlaky na vládu  Vláda pod vlivem firem, institucí, svazů, médií atd.  Tlak na vládu z pozice mocnější EU  Moc korporací - možnost přesunutí pracovních míst a danění, zájem méně přísných norem na ochranu zdraví a životního prostředí  NGO mohou ovlivňovat veřejné mínění, ale nemají moc a kapitál Role médií  Politici otevírají společenskou debatu a získávají pro svá řešení podporu veřejnosti  Média mají své vlastníky, prostor pro politiky a naladění článků může vycházet více ze zaměstnaneckého poměru novináře a rozhodování redakce o zveřejnění článku  Novinky čte více občanů, než výstupy přímo politiků Vztahy  Místo věcné debaty větší význam, kdo koho podporuje  Konkurence, spojenectví, nepřátelství silnější, než argument a vhodné řešení Iniciativa k zastupiteli, poslanci  Koaliční a opoziční - buď rovnou všem, nebo nejprve ke koaličním a v případě nezdaru k opozičním  Opozice nemá většinu a k většině je tedy potřeba hledat podporu v koalici  Řadoví zastupitelé a poslanci mívají více času, svůj postoj mohou přinést dále vyšším politikům Iniciativa k předsedovi  Předseda rady (starosta, hejtman), vlády (premiér), strany, výboru  Známost, vliv, možnost pověřit ostatní politiky, výbory, prověřit poradci a někam dovést  Psát rovnou premiérovi bez předchozího projednání a získání podpory na nižší úrovni v případě neznámých jednotlivců spíše zdvořilostní odpovědi kabinetu k dalšímu zabývání a s poděkováním Iniciativa k úředníkovi  Úředník nemá politický mandát, ale politické koncepce, zákony atd. sepisuje, může mít v rukách i management (správu chráněného území, údržba silnic)  O iniciativě může informovat politiky a s pověřením připravit podklady pro rozhodování Úspěchy "ekonevládek"  Náhrady freonů, nedovoz německých odpadů  Limity pro těžbu uhlí a odklon od uhlí  Ne spalovnám (plasty do rozvojových zemí "na recyklaci"), ne velkým přehradám a jezům na Labi, oddalování nových jaderných bloků  Konec podpory pěstování řepky  Sporné úložiště jaderného odpadu Příklad vysokorychlostní železnice ● Hluk ze železnice předmětem ochrany zdraví ● Oddělená jednání ke hluku - protihlukové valy mohou mít přínos i pro životní prostředí ● Rozsáhlá modernizace x úplně nové tratě ● Ředitel přípravy VRT SŽ Martin Švehlík: "připomínky ekologů mohou přispět k dalšímu zkvalitnění projektu" Závěrem  Politika se vyvíjí a s tím i náhled na NGO  Možností vstupů do politiky existuje celá řada a NGO je jednou z legitimních možností  K úspěchu vede dlouhá cesta Děkuji za pozornost!