Výherce fotografie roku v soutěži Czech Nature Photo 2022 Vít Lukáš - Pulci Výchova k respektu k přírodě a ke zdraví Pokusme se zanechat tento svět o trochu lepším, než jaký byl, když jsme na něj přišli. (Robert Baden-Powell, zakladatel skautingu, v dopise skautům na rozloučenou) c*b SKAUT Eliška Sychrová, květen 2022 Ekologická vs environmentálni výchova, popř. globální výchova Ekologické vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) J Jeho 72 Č. j. 16745/2008-22 V Praze dne 27.října 2005 Metodický pokyn MŠMT k zajištěni environmentálního vzdelávaní, výchovy a osvety [EWQ] Ministerstvo skolstvi, mládeže a telovýchovy (dále jen M5MT) vydává novelizovaný metodický pokyn, kterým informuje zřizovatele a ředitele skol a školských zařízeni idale jen škola) c environmentálním vzděláváni, výchove a osvétá (dále jen EVVO) a stanoví doporučené postupy při jeho realizaci ve ško ách. příručka učitele prd % ítUJJCŕi ZÍ a adpůvrd3;:ei ročníky vicclŕíýíh gyjHrtÄiií ■S Ekologická vs environmentálni výchova, popř. globální výchova Ekologické vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) Bělehradská charta (1975) 1.mezinárodním dokumentem týkajícím se environmentální výchovy a vzdělávání Deklarace o ekologické výchově (Tbilisi, 1977) principy, zásady, cíle: 1. Posílit naše vědomí a porozumění ekonomické, sociální a ekologické provázanosti v městských i venkovských oblastech 2. Poskytnout každému příležitost dosáhnout znalostí, hodnot, názorů, odpovědnosti a dovedností k ochraně a zlepšování životního prostředí 3. Tvořit nové vzorce chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku vstřícné k životnímu prostředí" .nejen o tvorbě znalostí ale i o formování postojů a jednání... Činčera (2007) • „Objektivními informacemi, inspirací i vlastním příkladem naučit děti rozeznávat hodnoty, principy a vzorce chování, podle kterých budou schopny a ochotny samostatně nacházet své vlastní odpovědné přístupy k životu, k lidem a k životnímu prostředí a které dokáží projevovat v každodenním životě svým eticky i environmentálne příznivějším jednáním, tj. nikoliv pouze slovy, nýbrž svou každodenní žitou praxí." Máchala (2012). • vztah k přírodě je složitě tvořen skrze hodnoty a postoje, které jsou společensky ovlivněny a mohou někdy tvořit i překážku pro tvorbu pozitivního vztahu (Ajzen, 2006). • Jedním ze zjištění bylo, že více než 80% účastníků výzkumu (environmentálni vzdělavatelé a aktivisti) poukazují na velmi významný vliv z dětství, kde měli možnost mít zkušenost a zážitky spojené s přírodou. Výsledné chování je dále také ovlivněno dalšími faktory jako informovanost o přínosu ochrany přírody pro člověka, gender, socio-ekonomický status, environmentálním postoje a vzděláním.(Chawla, 2007) Ajzen, I. Handbook of Consumer Psychology. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008 Chawla, L, & Cushing, D. Education for strategie environmental behavior. Environmental Education Research, 2007 vol. 13(issue 4), pp. 437 - 452. DOI: 10.1080/13504620701581539. Činčera, J. Environmentálni výchova: od cílů k prostředkům . Brno: Paido, 2007 Máchal, A. Z historie české a československé ekopedagogiky. In: Máchal, A., Nováčkova, H., & Sobotová, L. Úvod do environmentálni výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. (1. vyd., pp. 13-24). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentálni vzdělávání, 2012 Skauting • Robert Baden-Powell (*1857 - tl941) • Ernest Thompson Seton (*1860 -tl946), zakladatel woodcraftského hnutí • Antonín Benjamín Svojsík (*1876 - tl938) ZtZ SKAUT Junák - Český skaut Junák - český skaut, z. s. je dobrovolný, nezávislý a nepolitický spolek, jehož posláním a účelem je - v souladu s principy a metodami stanovenými zakladatelem skautského hnutí Robertem Baden-Powellem a zakladatelem českého skautingu A. B. Svojsíkem -podporovat rozvoj osobnosti mladých lidí; jejich duchovních, mravních, intelektuálních, sociálních a tělesných schopností tak, aby byli po celý život připraveni plnit povinnosti k nejvyšší Pravdě a Lásce; sobě samým; bližním, vlasti, celému lidskému společenství a přírodě, (hlava 1, (1)) Stanovy Junáka - českého skauta) Skauting Skauting v České republice 73 315 členů největší výchovnou organizací Skauting celosvětově 40-60 milionů členů Skautská výchovná metoda (prostředky) Respektování mravních hodnot /skautský zákon a slib Týmová práce v malých skupinách / družinový systém Učím se tím, že to dělám / učení zkušeností Motivace pomocí příběhů / symbolický rámec Pobyt v přírodě / příroda Programy vedoucí k seberozvoji / program osobního růstu Průvodcovská role dospělých / podpora dospělými Služba společnosti / zapojení společnosti Příroda ve skautské výchově 1) Příroda jako POMOCNÍK PRO OSOBNÍ ROZVOJ (TĚLESNĚ, DUŠEVNĚ I DUCHOVNĚ). - kreativní prostředí (podpora fantazie) - reálný svět (podpora soběstačnosti a praktických činností) - jako podpora vnímání krásy 2) Příroda jako VÝCHOVNÝ prostředek K ŠETRNÉMU CHOVÁNÍ. .mýty, které nás vedou v ochraně přírody do slepých uliček... Jan Krajhanzl Í.Lidem chybí dostatek informací, aby mohli chránit životní prostředí 2. Lidem chybí strach z environmentálních problémů 3. Lidé budou chránit životní prostředí, až se situace zhorší 4. Lidem chybí správné postoje a hodnoty 5. Lidem chybí kontakt s přírodou 6. Lidé jsou příliš hloupí, sobečtí a narušení 7. Lidé mají dobrý (spřízněný) nebo špatný (odcizený) vztah k přírodě a životnímu prostředí .mýty, které nás vedou v ochraně přírody do slepých uliček... Jan Krajhanzl Í.Lidem chybí dostatek informací, aby mohli chránit životní prostředí 2. Lidem chybí strach z environmentálních problémů 3. Lidé budou chránit životní prostředí, až se situace zhorší 4. Lidem chybí správné postoje a hodnoty 5. Lidem chybí kontakt s přírodou 6. Lidé jsou příliš hloupí, sobečtí a narušení 7. Lidé mají dobrý (spřízněný) nebo špatný (odcizený) vztah k přírodě a životnímu prostředí Bytí v přírodě kontakt Bytí v přírodě pokora, vlastní limity Zkoumání, bádání, získávání informací VZDUCHU & OHNĚ 2. stupen skautské stezky aga Skautské nástroje Stezka, odborky, ... VNÍMANÍ PRÍRODY Příroda je nesmíme zajímavá, a manám co říci, proto v ní můžeme nacházet stále něco nového. Je v ní také spoustu krásného. Snažím se tuto krásu hledat. 35. ZÁŽITEK V PŘÍRODĚ Napíšu nebo jinak ztvárním (komíksově, hudebně, dramaticky) krátký príbeh o nějakém svém zajímavém zážitku v přírodě (noční zvuky pří hlídce, východ slunce nad rybníkem, setkání s vydrou apod). Vybral/a jsem si zážitek: .......................................................................................................................... Príroda líqlem nás Strážce přírody Strážkyne přírody | Odborky (skaut.cz) POZNÁVANÍ PRÍRODY Chci toho vědět o přírodě víc a víc. Snažím se porozumět vztahům v ní. Uvědomuji si, že růst a vznik v přírodě trvá mnohem déle než zánik nebo zahynutí. Vztahy v prírodé. Půl hodiny budu pozorovat potok/louku/tes a sledovat vztahy mezi jednotlivými rostlinami a zvířaty. Co vypozoruji, převyprávím kamarádovi či kamarádce (můžeme pozorovat i spolu), ONávštěva v ekocentru. Navštivim centrum ekologické výchovy a zúčastním se tam jednoho programu. Ekologická brigáda. Zúčastním se jedné ekologické brigády zaměřené na ochranu přírody O Ekolog Ekoložka I Odborky (skaut.cz) O pořádané organizadf jako je např. ČSOP. Čas v přírodě. Navštiv mohl na daném miste Příroda kolem nás SETRNE CHOVANÍ Naše každodenní chování ovlivňuje přírodu. 1 přírody pochází jídlo, které jíme, energie, kterou topíme, svítíme a která pohaní naše auta, suroviny, z nichž se vyrábí věd, které používáme — pTostě všechno. A vše, co nepotřebujeme, vracíme do přírody - jako odpad na skládku, jako kouř z komína při spalovaní ř jako znečištění. Snažím se porozumět, jaké dopady má moje chování na přírodu, a choval se k přírodě Co nejšetrněji - šetřit energií, Surovinami, neplýtvat, nevytvářet zbytečný odpad a ten, který vytvořím, třídit- Zeleny Edison Zelená Edisonka | Odborky (skaut.cz) O o o o 50. SETRNE CHOVANÍ Plýtvání jídlem. Vypozoruji, kolik se u nás v domácnosti nebo na táboře za týden vyhodi jídla, a zkusím zjistit proč. Vyhodnotím, jestli jde o problém. Navrhnu, jak plýtvání omezit. Domácí výrobek. 5 družinou zdusíme sami připravit výrobek, Vterý běžně kupujeme v obchodě, a výsledek porovnáme s koupeným produktem (např. upéct chleba, vyrobit marmeládu, kompot nebo nakládané zelí). Můj dopad. Sepíšu pět činností, které maji dopad na přírodu. Např. spotřeba elektřiny j konzumace exotického ovoce, nákup oblečeni. O jedné zjistím, jaké m i dopady a jak je lze omezit. Jiné využití. Najdu využití pro starší nebo opotřebované oblečeni (přetvořím jej, najdu jiného majitele apod.). s mm mm Projekty Krajina v našich rukou (skautskyinstitut.cz) Ekoodbor Skauti naZemi KomoccetKc AttrvUy Metodiky Vnmile ľdrote ílii*K» Udá Aktivity a programy NIJvi njkjJiMile ™ liuiii.lulru jlMwlt j |noíf Jinfi, klurBujm g ľinnmii nnnvihni skauiikŕiTi pfC^irwŕŕmpnjvDOtlfU chysumprogrimjItMLcz. /(n -i 'i '.h ■ ii íl Ii p |l .■*■*■ 11 Kdojiau J id «PilujtrfrKHtl UW jjl Hd». kwrt «MUH ŕia totognHtfi prougiovai, Ddjovji neocprcnii z Jí)k lldonwwfl' ľrngiim \flDťlu,i u prkJ t futixjrJfwu SevrifaS w M trtťvAuii vnlnUnl iMogrill a |dk w ru /ikl jiÍě obr j/ú utvari? naíe předsuny Vede k uvWomŕní amtier* wýpovMi o6fi.ii bŕ7 pŕKkhari .Tuimll pflbMu a k hbdanl roOMbu. lak s neúpinoju obrazu hmoon* vti u-n KKIlUCUtW-tD Kruhy obnovy PtLsyJni iŕ f úŕ.r.tnlky iúŕ^lnk v pouílVatieaoratrwriltiíííln. ktníjsm rikl*Jcrnpr(ic«Ci rKtorailiiTif .wilduiŕ kvťlh okolnostem muMn.1 intenžwnŕ ■ [".■'.. [> ľ. o .■ i" c i ■ ľ" i'" . ■. o) nato v n ii* h n m r 11 Mikrosvet Rodlnw u* do ^KJnírfbo ipotof mm '■ ■ akr -ľ -, ale |ak procházíme Iiw.wn, vynarriTH?ei pod virwn okoii wfi) vtjiln mJkmuA. iraii vLnlnl n...li[ J l ri.ijr, ;i ...l'.;r'!.:'i.|.. n , faktory, kiert ovlh^ujt vycvtfcnl rwílfrtmikrowPtu. aMrdarrw) nim Boj o h ■■ Im' ■ i. a moc í'.'iil.-i ■ ■%■ i ■ «-ŕ:.'ľi Al.- v^ii In m )irhmi|lsiB]nŕ .'JnxiWnlhra zkoumá. Mklsoubohamvi a moc ... .1.i?..i,!■,.■-.•,{:•'• mul i .lvu. (Hu Ľhudŕ ifcohat*. Prúgr*m vPdpk lik M i -. i ôm ku í[íijiímíW™ Přibéh mobilu Kityl I eU .Jui)«u AEhMHM umhi 5tiro«růídl mobrly ru )ed™ hruriAíii. l(oMt dinic dohromady jIiIji" 1 j'bnmii iůjnfti)lul^lril Mwttaal ttWBtocykfj ímMui OdnŕiiKly! musí kut ji drihŕ kcvy u 1. VODA VE MĚSTĚ kkmjtickych imř>? 1N4 00 m musfmf pŕipra^r i** vypadají pŕídady adaatacn'ťh apauVm? A aj mCie ;!-!.:: i 1-7 7 f ,; Abytlp mo-li video lapojit do piďce s tlermi [v oddik?, v* iloleh Lŕiyr^'i jsme I nérrv mtitvOkkuu aiUivilu. AKTIVITA PRO OD Dl TY 3. VODA V KRAJINE Jak se ia pcílecra neletí im*iBia cestá a monhsů krj| rwT ;ak to souvisí s lr\ zs máme treb err se ■.ih-hr-ni iv-ro naosak s pc.v.?dr>ŕrn " Dá se hr^inj ftjprBv.if a j umučit' i vi*tov«i mím dsporučíni, co rú» ■■:■!■.' knóa obK. kaŕdy majrle. p:iz*m*ú n kaJdp r nAs AKTIVITA PRO ODDÍLY 2. ZDRAVY 1ES ■í: li..v-i^iľi. iíiuliu.ľ lu,> nim 1111.-1 ■!• i,.' «■ 1 |.."il •» i.h na.ih'I.i I po V.l.i udámespointy rsustotcrrvch mýtn. Co sc ".o dř|ef Co sc rrusi udéUL aby » nate lesy naly odolnějíimi' A Ttiůimvp trjrnu nejan pomrtíi j*ko pm«-' oricanŕ [ s * 11 1 Im tánu ubfvri*! s um ■. ■ jiiiou dvlikuu SKupmou n^ i. 1. .t.-.- - . \. AKTIVITA PRO ODDÍLY (JAK) MLUVIT S DĚTMI O VÁLCE? ». í. »12 Vi* iMKledujľti lipy jim* pf ipfa^ll pro sksuisk* vedoucí, ale ulltŕťné (nohou být ■UprTklAd 1 pra pedajojy. dobrovolníky prUujKI t dŕtmi v* voknotatevyin o - í;.i - ľ «c.: n nebo rodife. 4. ZÍVA PUDA klá nejakou souvislcrit boj proli suchu a kvalita r«m*di*kit* p.tdy» rhivímp (r> n«ir<» k iiíkwu nsiúdi ii-ij bohaUM, IrtefyTn cúd* eT Co je poveba udělat, aby kvah'.a púdy naiklnala, «Li>ilium o pudu nepflchizd? jc 10 i«n vfcŕ zemMékd a viaunftů půdy? Video rra ukázat. íc podpořit séti c pudu PP Kolowratův rybník nedaleko Přimdy Kriticky ohrožená rosnatka prostřední, která je potlačována rozrůstající se třtinou šedou. Pravidelné sekáni třtiny a její odklízení. Narušování drnů pro další místa příhodná pro růst rosnatky. Kaprálův mlyn - skautské středisko ekologické výchovy Kaprálův mlýn středisko ekologické výchovy ■ Pobytové výukové programy Jednodenní programy v budově Ceník Chatka Zdenka Dopravní dostupnost Volné termíny Kontakt #v Junák ■ C*3 ř«ký*kaut. '^earthtribé Pobytové výukové programy Terénní ekologie Proč učit o přrodě :-:uie ve íkc ,n'ch lavic ich? Je celá rada míst, která jsou otevřenou učebnicí přírodních věd pod širým nebem, Kaprálův mlýn v Moravském krasu ]e Jedním z nich. Přijeďte se přesvědčit se o výhodách terénní výuky, ZeMě pro Nás - adaptační kurz Vše řiď Zem je vzájemně propojeno, Nelze žit, aniž bychom byli ovlivněni lidmi kolem nás a naším životním prostorem vůbec. Zpětně na své okolí sami p:e--::-'re. L,Ja"-:ář'e c-i své -i =tc ve světě., učie se řešit situace tak, abychom pamsiova ' na sebe i na ty druhé. ■ více informaci Technologie pro XXI. století Exotech:-r; -"í-cte-é \-. - .->.lis, : :■; -é zíc--0110 ;lňii'řv1 Země. Pojďme aplikcva: zna is:i : fyziky, ré it 2 ■• ;e:nim" výpočty :j štova:. co se vyplatí a za jakých podmínek. (Ekologicky šetrná škola Chcete posunout vaši eo;'řdsn' ce ostatní setkání |;±;s;:;;. : ■: :.ľ ři ;-::či.Í ekc-lap ckýih programů, 50 věcí, které by dítě mělo zažít do 12 let věku - skaut.cz Britská organizace The National Trust for Places of Historie Interest or Natural Beauty Vylézt na strom Skutálet se z velkého kopce Stanovat v přírodě Postavit si přístřešek Házet žabky Běhat venku v dešti Pouštět draka Chytit rybu do sítě Chytání akvarijních rybek se nepočítá! Utrhnout jablko přímo ze stromu a sníst Hrát kaštany nebo třeba cvrnkat kuličky Vyrazit na dlouhou cestu na kole Vyznačit ostatním dětem trasu klacíky Udělat bábovičku z bahna nebo písku Udělat hráz na potoce Hrát si ve sněhu Uvít věnec ze sedmikrásek Uspořádat šnečí závod Namalovat něco opravdu "divokého" Hrát Púovy klacíky Pamatujete Medvídka Púa? A pamatujete Púovy klacíky? Dva hráči vhodí vlastní klacík z mostu do řeky a ten, čí klacík vyplave na hladinu dříve, je vítěz. Příklady organizací zabývající se environmentálni výchovou (zaměřeno na Brno) www.lipka.cz (kroužky, tábory, programy,...) www.rezekvitek.cz (podklady, výukové materiály, udržování chráněných území,..) brontosaurus.cz (pořádání dobrovolnických akcí,...) www.veronica.cz (výzkumná a vzdělávací činnost pro veřejnost,...) ...různá ekologická místní centra Díky za pozornost KAUT