Změny skupenství úloha 1 V nádobě je 1 kg ledu o teplotě 0°C. Přilijeme 3 litry vody o teplotě 40°C a počkáme, až soustava dospěje do rovnovážného stavu. Jaký bude výsledek pokusu? Tepelné ztráty i tepelnou kapacitu nádoby můžeme zanedbat. [10°C] úloha 2 Kolik kostek ledu o teplotě 0°C musíme přidat do 0,3 litru vody o teplotě 16°C, abychom dosáhli výsledné teploty 7°C? Kostky ledu mají tvar krychle o hraně 1,5 cm, hustota ledu je 900 kg-rrr3. Tepelné ztráty i tepelnou kapacitu nádoby můžeme zanedbat. [10,8 kostek] úloha 3 V nádobě je 1,5 kg ledu o teplotě 0°C. Přilijeme 1,5 litru vody o teplotě 40°C a počkáme, až soustava dospěje do rovnovážného stavu. Jaký bude výsledek pokusu? Tepelné ztráty i tepelnou kapacitu nádoby můžeme zanedbat. [zůstane 0,74kg ledu] úloha 4 Ve sklenici je 0,3 litru vody o teplotě 8°C, do vody přidáme 4 kostky ledu o teplotě 0°C, které mají tvar krychle o hraně 1,5 cm, hustota ledu je 900kgnr3. Vypočtěte, jaká bude výsledná teplota soustavy po dosažení rovnovážného stavu. Tepelné ztráty i tepelnou kapacitu sklenice můžeme zanedbat. [5°C] úloha 5 V extrémních podmínkách, například v poušti, může člověk vypotit kolem jednoho litrů vody za hodinu. Určete výkon takového ochlazování. [628 W] úloha 6 Za určitých podmínek můžeme vodu přechladit až na teplotu -10°C, přičemž zůstává v kapalném skupenství. Kolik ledu vznikne z 1,2 kg takto přechlazené vody při jejím rychlém ztuhnutí? [0,15 kg] úloha 7 Graf na obrázku zachycuje závislost teploty 2,2 kg neznámé látky na dodaném teple během tání tělesa. Z grafu určete 300 200 100 100 200 300 400 500 600 q [kJ] (a) měrné skupenské teplo tání neznámé látky, (b) teplotu tání neznámé látky, (c) měrnou tepelnou kapacitu pevného skupenství látky. úloha 8 (a) Jaký je princip svařování? (b) Proč led klouže? (c) Za jakého počasí taje sníh nejrychleji a proč? (d) Kde najdeme sytou páru? (e) Za jakých podmínek máme doma příliš suchý vzduch a proč? (f) Proč je méně příjemné vlhké horko než suché? (g) Proč většina komínů i aut v zimě hodně "kouří"? (h) Vysvětlete princip destilace. (i) Jak funguje Papinův hrnec? (j) Jak funguje lednička? úloha 9 Pomocí fázového diagramu vody (viz obrázek) a závislosti atmosférického tlaku na nadmořské výšce (viz tabulky) sestrojte přibližný graf závislosti teploty varu vody na nadmořské výšce v rozmezí 0m až 8000m. i \ i i ) i | i i i i | i i i i | ) i i i | i i i i | i 280 310 330 350 370 360 Temperature in kelvins I I | I I 410 úloha 10 (a) Když se vzduch ohřeje, jeho relativní vlhkost se zmenší. Kam se přitom ztratí vodní pára obsažená ve vzduchu? (b) Vzduch o relativní vlhkosti 90% se v průběhu večera ochladí z 25°C na 10°C. Jaký jev přitom nastane? Vysvětlete! úloha 11 K vyřešení následujících úloh použijte přiložený graf. (a) Vzduch má teplotu 10°C a 50% vlhkost. Jak se změní jeho relativní vlhkost po ohřátí 30°C? (b) Vzduch o teplotě 23°C a 50% vlhkosti se k večeru ochladí na 15°C. Bude překročen rosný bod? (c) * Na základě stavové rovnice ideálního plynu vypočítejte tlak syté páry při teplotě 10°C. Závislost absolutní vlhkosti (obsahu vody) nasyceného vzduchu na teplotě 30 40 50 teplota (°C) úloha 12 (a) Jaké způsoby přenosu tepla se uplatňují v atmosféře? (b) Jaký vliv na klima mají velké vodní plochy? (c) Co je to rosný bod? (d) Kdy vzniká největší rosa a proč? (e) Jak se mění tlak vzduchu s nadmořskou výškou? (f) Co je to horizontální rozložení tlaku vzduchu? (g) Jaký je princip vzniku oblačnosti? (h) Proč je na horách víc srážek? (i) Jaký je rozdíl mezi tlakovou výší a níží? (j) Jaký je rozdíl mezi teplou a studenou frontou? (k) Co je to teplotní inverze?