Didaktika fyziky 2 1) Příprava vzorové hodiny Písemný návrh obsahu jedné vyučovací hodiny: – Zařazení do tématu, cíle hodiny – Konkrétní fyzikální obsah – Použité metody práce – Orientační časový plán – Nadhled (možnosti rozšíření, VŠ úroveň) 2) Doplňující otázky Například: – Uveďte základní kvantitativní úlohu, kterou byste zařadili do testu. – Uveďte rozšiřující (obtížnější) kvantitativní úlohu pro chytřejší žáky. – Uveďte kvalitativní úlohu, kterou byste zařadili do testu. – Jaké jsou nejdůležitější poznatky, které by si žáci měli pamatovat? – Jaké experimenty by žáci rozhodně měli vidět? – Navrhněte rozšiřující / motivační / zajímavý experiment. – Navrhněte účelné využití appletů / animací / fotografií / videa. – Jak podpořit souvislost daného tématu s realitou kolem nás? – Navrhněte téma teoretického cvičení – Navrhněte téma praktického cvičení – Navrhněte téma projektu / referátu / domácího úkolu – Kterou část kapitoly považujete za problematickou / obtížnou na správné pochopení? 3) Přehled teorie “Těžko provozovat didaktiku, když neznáte řešení” Příklady otázek: – Definujte hustotu látky. – Vysvětlete, proč je na ISS stav beztíže. – Jaké bude gravitační zrychlení na povrchu planety, která má stejnou hustotu jako Země ale poloviční poloměr? – Vzduch o teplotě 25^oC a 80% vlhkosti se ochladí na 15^oC. Jaký jev přitom nastane a proč? – Nakreslete a vysvětlete zapojení potenciometru pro regulaci napětí na spotřebiči. Témata 1. Fyzikální veličiny 2. Kinematika 3. Dynamika 4. Práce, energie 5. Gravitace 6. Mechanika tuhých těles 7. Mechanika tekutin 8. Termika a molekulová fyzika 9. Plyny 10. Pevné látky a kapaliny 11. Změny skupenství 12. Kmitání 13. Vlnění a akustika 14. Elektrostatika 15. Elektrický proud 1 16. Elektrický proud 2 17. Magnetismus 18. Střídavý proud 19. Elektromagnetické záření 20. Vlnová optika 21. Geometrická optika 22. Kvantová fyzika 23. Atomová a jaderná fyzika 24. Relativita a astrofyzika