Další vzdělávání pedagogů, kariérní řád Podmínky stanovuje a upravuje Zákon o pedagogických pracovnících v hlavě IV http://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich § 24 Další vzdělávání pedagogických pracovníků (1) Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci. (2) Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace se podle zvláštního právního předpisu (Zákoníku práce) rozumí též její získání nebo rozšíření. (3) Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým orgánem. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy. (4) Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje a) na vysokých školách, v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních (dále jen "vzdělávací instituce") na základě akreditace udělené ministerstvem, b) samostudiem, c) dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků podle zvláštního právního předpisu v případě učitelů zdravotnických studijních oborů. (5) Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání podle odstavce 4 písm. a) je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala. (6) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení. Ministerstvo vnitra nebo Ministerstvo obrany stanoví prováděcím právním předpisem druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení pro pedagogické pracovníky škol, které zřizuje. (7) K dalšímu vzdělávání uvedenému v odstavci 4 písm. b) pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce, nebrání-li tomu vážné provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání podle odstavce 1 nebo 2; dobu čerpání volna určuje ředitel školy. Za dobu čerpání tohoto volna přísluší náhrada platu, která se rovná výši ušlého platu. Trvá-li pracovní poměr jen část školního roku, přísluší za každý měsíc trvání pracovního poměru jedna dvanáctina volna podle věty první. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah volna podle věty první. Nevyčerpané volno či jeho poměrná část bez dalších nároků zaniká. Volno podle věty první se pro pracovněprávní účely považuje za překážku v práci na straně zaměstnance. § 29 Kariérní systém (1) Kariérní systém je soubor pravidel, stanovených pro zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů. (2) Kariérní stupeň je určen popisem činností, odbornou kvalifikací, popřípadě dalšími kvalifikačními předpoklady a systémem hodnocení, které musí pedagogický pracovník plnit, aby tyto činnosti mohl vykonávat. (3) Zařazení pedagogického pracovníka do vyššího kariérního stupně je podmíněno a) výkonem činností 1. specializovaných, nebo metodických, nebo metodologických, nebo náročnějších zejména z hlediska psychické námahy a náročnosti na přípravu, 2. řídících, b) plněním odborné kvalifikace podle § 6 až 21 a u činností, které stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem, též plněním dalších kvalifikačních předpokladů. (4) Dalšími kvalifikačními předpoklady jsou a) pedagogická praxe, kterou se rozumí výkon přímé pedagogické činnosti, b) osvědčení o způsobilosti k výkonu specializované nebo metodické nebo metodologické nebo řídící činnosti vydané akreditovanou vzdělávací institucí (dále jen "osvědčení o způsobilosti"). (5) Podmínky zařazení pedagogického pracovníka do kariérního stupně, popis činností, délku pedagogické praxe, podmínky získávání osvědčení a systém hodnocení stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem vydaným podle § 24 odst. 6. (6) Osvědčení o způsobilosti podle odstavce 4 písm. b) vydané pedagogickému pracovníkovi musí obsahovat tyto náležitosti a) jméno, příjmení, titul, datum a místo narození pedagogického pracovníka, b) číslo akreditace příslušného vzdělávacího programu a pořadové číslo osvědčení, c) název a sídlo vzdělávací instituce a název příslušného vzdělávacího programu, d) datum vydání, e) razítko vzdělávací instituce, f) podpis oprávněného pracovníka. Vývoj problematiky v poslední době, další informace, návrhy http://zpravy.aktualne.cz/domaci/priplatky-za-postup-v-kariere-ucitele-nedostanou-ministryne/r~8c9c df5c7f2511e5b605002590604f2e/ http://zpravy.idnes.cz/zkuseni-ucitele-by-meli-zacit-pomahat-novackum-za-rok-pdq-/domaci.aspx?c=A16 0831_134050_domaci_zt https://www.novinky.cz/veda-skoly/419765-karierni-rad-ucitelu-by-mel-mit-tri-stupne-nejdrive-ale-za -pet-let.html http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-pripravilo-karierni-rad-pro-ucitele http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad http://zpravy.idnes.cz/karierni-rad-pro-ucitele-je-ma-motivovat-aby-chteli-ucit-tvrdi-vlada-110-/do maci.aspx?c=A161107_115005_domaci_kop http://zpravy.idnes.cz/snemovna-karierni-rad-pro-ucitele-dlx-/domaci.aspx?c=A161206_152329_domaci_k op Odkaz na aktuální „platovou tabulku“ https://www.mpsv.cz/web/cz/narizeni-vlady-c.-341-2017-sb. (2. odkaz, pedagogičtí pracovníci – příloha č. 4, str. 12, příplatky za třídnictví str. 6 – (2) a) ) Další vzdělávání – možný význam, smysl · setkávání pedagogů · výměna zkušeností · zamýšlení se nad vlastní prací a možnostmi jejího zlepšování · získávání inspirace pro vlastní práci · seznámení se s jinými přístupy, metodami, ukázkami práce · obohacení o nové poznatky, rozšíření obzorů · obdržení nových materiálů, informace Nabídka programů dalšího vzdělávání (zaměřeno na matematiku) · http://www.descart.cz/ · http://www.sssbrno.cz/ · http://www.nidv.cz/ o zde též nabídka studia pro funkce k maturitě (zadavatel, hodnotitel, …) http://www.nidv.cz/statni-maturita · http://www.jcmf.cz/ · https://www.muni.cz/uchazeci/vzdelavani-po-cely-zivot/dalsi-vzdelavani · http://ucitele.sci.muni.cz/ · https://www.jcmm.cz/ucitele · http://195.113.76.20/vzdelavani/dalsi-vzdelavani Informace o „novém“ kariérním systému pedagogických pracovníků - NÁVRH I. kariérní stupeň Učitel disponuje osobnostními předpoklady pro výkon učitelské profese. Je po teoretické, a v nezbytné míře i praktické, stránce vybaven znalostmi, které jsou předpokladem k jejímu úspěšnému zvládnutí. II. kariérní stupeň Svou práci ve škole a ve třídě odvádí v požadované kvalitě. Učitel disponuje profesními kompetencemi na úrovni zaručujícími výkon učitelské profese na státem očekávané úrovni. Profesní kompetence potvrdil v atestačním řízení, jímž ukončil své adaptační období ve škole po ukončení pregraduální přípravy na fakultě vzdělávající učitele. Učitel se samostatně věnuje výchově a vzdělávání žáků, udržuje si své profesní dovednosti a průběžně aktualizuje své odborné znalosti. III. kariérní stupeň Učitel odvádí práci ve vysoké kvalitě, která přesahuje běžný standard. Učitel je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v oblasti managementu třídy. Ve své práci dlouhodobě dosahuje prokazatelně výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Je respektovaným rádcem a pomocníkem svým kolegům ve škole, předává jim své zkušenosti. Přispívá tak aktivně k růstu kvality v rámci své školy. Jeho práce pro školu je díky jeho kvalitám velmi obtížně nahraditelná. Je pedagogickým lídrem školy. IV. kariérní stupeň Učitel odvádí práci ve vysoké kvalitě, která přesahuje běžný standard. Učitel je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v oblasti managementu třídy. Učitel dosahuje ve své práci dlouhodobě výborných výsledků. Pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Je díky svým kvalitám a zkušenostem vnímán jako lídr ve svém oboru i za hranicemi své školy. Angažuje se v profesních sdruženích, publikuje a lektoruje v rámci předmětů své aprobační skupiny nebo v oblasti pedagogických nebo psychologických věd nebo v oblasti manažerských dovedností. Přispívá tak aktivně k růstu kvality v rámci systému školství. Je připraven vést a hodnotit ostatní učitele v jejich profesním růstu i mimo svou školu. · http://www.eduin.cz/clanky/zaznam-kulateho-stolu-pripravovany-karierni-rad-vyvolava-rozporuplne-rea kce/