Vzdělávací cíle • Zařadit se dokonale do společnosti? • Nenechat společnost, aby nás pohltila a přizpůsobila svým potřebám? (Bělohradský, Rogers). • Dobrý zaměstnanec? • Michel de Montaigne: - Nižší ročníky – socializace. - Vyšší stupeň – rozvoj individuálních kvalit. Vzdělávací a výukové cíle • Není možné předat vše, co lidská civilizace umí. • Obecné cíle • Krátkodobé výukové cíle Vzdělávací a výukové cíle • Zprostředkující model (pro evropský přístup ke vzdělávání typický, zaměřený na cíle, je obviňován z toto, že je manipulativní) • Vstřícný model (zaměřený na proces, cíle příliš neuznává) Cíle • Obecně cílem rozumíme stav, kterého má být dosaženo. • Výukovým cílem rozumíme očekávanou změnu v úrovni poznání vzdělávaného, která je dosažena výukou. Cíle V didaktice někdy rozdělujeme cíle na: • Kognitivní (poznávací): osvojování poznatků, osvojování intelektuálních dovedností. • Afektivní (postojové, emocionální): vytváření hodnotové orientace. • Psychomotorické: rozvíjení především dovedností spojených s pohybem a manuální činností (psaní, kreslení, rýsování, psaní na klávesnici, sport, atd.) Vzdělávací a výukové cíle • Konzistence cílů (od nižších cílů k vyšším). • Přiměřenost cílů (náročné ale splnitelné). • Jednoznačnost cíle (formulovány tak, aby nepřipouštěly více různých výkladů). • Kontrolovatelnost cíle (možnost zjistit, že cíle bylo dosaženo). Požadavky na výukové cíle Vzdělávací a výukové cíle Dělení podle míry obecnosti • obecné (vzdělávací cíle) • specifické (výukové cíle) • konkrétní (učební cíle) Vzdělávací (obecné) cíle Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto vzdělávacích cílů: • vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G • vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G • připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Výukové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit VÁGNÍ VÝKONOVÉ Výhody výkonových výukových cílů • Jsou pozorovatelné, měřitelné • Jsou snadno srozumitelné pro žáky • Usnadňují organizaci výuky specifickými cíli a výsledky • Vyjasňují myšlení a plánování • Jsou jasné učitelům • Usnadňují evaluaci a hodnocení Výkonové a nevýkonové cíle Nevýkonový Rozvinout u žáků pochopení obrazu Albert Einstein Výkonový Na konci hodiny bude žák schopný: • Identifikovat základní vizuální charakteristiky kompozice. • Analyzovat jednotu struktury kompozice. • Vysvětlit význam kompozice jako součást zobrazování v 60. letech 20. stol. • Rozeznat prvky pop-artu. • Popsat osobní pohled na obraz. Nevýhody výkonových výukových cílů • Činí z učení technickou disciplínu • Zdůrazňují pouze pozorovatelné aspekty edukačních procesů • Popírají neměřitelné, nepozorovatelné a dlouhodobé • Edukace je příliš zaměřena na dosahování výsledků • Z pochopení dělají výkon, předvedení Revidovaný systém Bloomovy taxonomie výukových cílů HODNOCENÍ SYNTÉZA ANALÝZA APLIKACE POCHOPENÍ ZNALOST Prozkoumejte všechny části koncepce (pojetí), a proveďte zhodnocení nebo posouzení. Posouzení významu problému. Zkombinujte nové pojetí s tím, co už víte, a vytvořte novou úroveň znalosti. Sestavte, navrhněte, znovu uspořádejte, naplánujte. Rozdělte novou koncepci na části a pochopte vzájemné vztahy. Porovnejte, postavte do kontrastu, analyzujte, identifikujte. Rozpoznejte typové vzory. Použijte novou koncepci k řešení problémů. Aplikujte tuto koncepci v nové situaci, odlišné od té, kterou jste právě studoval(a). Vysvětlete nebo formulujte vlastními slovy. Přeložte a interpretujte. Použijte novou koncepci jako stavební kámen pro další učení. Rozpoznejte a vybavte si fakta. Zopakujte, co jste se naučil(a), anebo použijte daná pravidla. Materiál naučený tímto způsobem si lze pamatovat až do doby, kdy bude testován, ale pokud mu nerozumíte, nelze ho použít jako základ pro další učení. Naučte se nazpaměť básničku. Vyjmenujte periodickou tabulku. Zopakujte báseň vlastními slovy. Vysvětlete, co je to prvek. Použijte německá slovesa, která jste se právě naučil(a), v 5 větách. Použij vztah pro výpočet k určení velikosti hodnoty fyzikální veličiny. Identifikujte 3 autorovy argumenty (názory) v článku. Vyřešte fyzikální úlohu (použijte znalosti z geometrie). Vytvořte původní odbornou (vědeckou) studii. Přečtěte si článek a zhodnoťte názor autora. Naslouchejte debatě: kdo předložil nejlepší argumenty? Transformace cílů v edukační procesy • Co učit a jak? • Zohlednit hledisko žáka. • Zohlednit paradigma vědy. • Spojení s každodenním životem. • Didaktická transformace – tvořivá činnost učitele. • Interakce odborné a pedagogické přípravy. Literatura • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.