Motivace • Vnější • Vnitřní Motivace vnější • Trest – známky, práce, selhání, aj. • Odměna – pochvala, satisfakce, aj. Motivace vnitřní • TOUHA PO VZDĚLÁNÍ • Souvislost s praxí. • Efektní jevy – vyučování prostřednictvím zábavy. • Vyvolání zvědavosti (zvídavosti). • Problém (touha vypořádat se s výzvou). Autor obrázku: Zdeněk Hromádka Autor obrázku: Zdeněk Hromádka Autor obrázku: Zdeněk Hromádka Autor obrázku: Zdeněk Hromádka Organizační formy výuky  Vyučování je třeba podřídit (podle aktuálních podmínek a potřeb) vhodné organizační formě.  Volba organizační formy výuky do jisté míry závisí na učiteli a do značné míry na okolnostech. Organizační formy výuky FRONTÁLNÍ VYUČOVÁNÍ  Nejtradičnější forma výuky  Tento způsob vyučování by měl být založen na interakci  Problém nastává, když sklouzne do situace, kdy učitel předává a žáci pasivně přijímají učivo  Hromadná forma výuky – zapomíná se na individuální přístup Organizační formy výuky SKUPINOVÉ VYUČOVÁNÍ  Interakce mezi učitelem a žákem a mezi žáky navzájem  Kooperativní vyučování  Lavice bývají uspořádány do kruhu (aby se smazalo dominantní postavení učitele)  Učitel má nelehkou roli, musí: - vybrat vhodné skupiny - zajistit, aby všichni participovali - zhodnotit výkon jednotlivých žáků (to není zrovna lehké) Organizační formy výuky INDIVIDUALIZOVANÉ VYUČOVÁNÍ  Žáci zpracovávají dané učivo samostatně  Učitel se spoléhá na cílevědomost a píli žáků  Role učitele – supervize  Pomůcky: – encyklopedie, mapy, modely, PC, aj.  Daltonský plán, autonomní učení, BOV  Bloom – není dobré rozdělovat žáky podle inteligence (vzdělávání je dobré přizpůsobit individuálnímu tempu žáka)