Výukové (vyučovací) metody Domácí úkol: pročtěte si níže uvedenou klasifikaci metod: Klasifikace metod • Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický (slovní, názorně demonstrační a praktické metody) • Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický (sdělovací metody, metody samostatné práce, aj.) • Charakteristika metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický (postup induktivní, deduktivní, srovnávací, aj.) • Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu – aspekt procesuální (metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační) • Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační (kombinace metod s výukovými formami a pomůckami) • Aktivizující metody (diskuse, situační metody, didaktické hry, aj.) (Maňák 1996 In Skalková 2007) Slovní metody Monologické metody: • Vysvětlování: Postupný, účelný a výstižný výklad, ve kterém se učitel zaměřuje zejména na objasňování vztahů a zákonitostí. • Přednáška: Přednáška je způsob předávání poznatků prostřednictvím jazykově a logicky připraveného a prezentovaného projevu. Může mít tři části – vyvolání zájmu (úvod); následuje samotný výklad a v závěru může v rámci přednášky dojít k rekapitulaci. Slovní metody • Vyprávění: citově podbarvený způsob verbálního zprostředkovávání poznatků • Instruktáž: teoretický (slovní nebo písemný) přenos poznatků, který předchází praktické činnosti (Kalhous, Obst 2009 s. 317) Slovní metody Dialogické metody (metody založené na přímé interakci učitele a žáků): • Rozhovor: Jev se osvětluje prostřednictvím formy otázek a odpovědí (užívá se při seznámení s učivem, při upevňování vědomostí, při kontrole získaných vědomostí) • Dialog: je to rozvinutější forma, než samotný rozhovor – dochází ke komunikaci učitele a žáka navzájem (předmět dialogu by měl být pro žáky zajímavý) Slovní metody Dialogické metody (metody založené na přímé interakci učitele a žáků): • Diskuse: vzájemná diskuse, do které jsou zapojeni (pokud možno) všichni členové skupiny. • Brainstorming (burza nápadů): Podpora tvořivosti při hledání nových řešení problémů prostřednictvím spontánních nápadů, které jsou zapisovány a podněcují tak další myšlenky. Teprve po pauze se nápady analyzují a hledá se jejich racionální základ. Metody názorné, demonstrační • Metody demonstrační mají ve vyučování (zejména přírodních věd) obrovské uplatnění. Mohou sloužit k jasnému objasnění daného jevu či k zřetelné vizualizaci nějakého objektu. • Žáci vedeni k jasnému názoru. Důraz na názorné, demonstrační vyučovací metody má tradici už u Jana Amose Komenského. • Názornosti se dosahuje především prostřednictvím didaktických pomůcek, prostředků (viz Didaktické prostředky). Metody praktických činností • Ukazuje se, že velmi vhodný způsob, jak objasnit daný jev je, když se žákovi umožní, aby si názor vytvořil sám prostřednictvím samostatné (popř. skupinové) práce např. s danou pomůckou. • Pomocí metody praktických činností získává žák velice efektivně příslušné vědomosti, ale také dovednosti. Metody praktických činností • Mezi metody praktické činnosti můžeme zařadit například: laboratorní práce, ostatní praktické činnosti (pěstitelské, chovatelské, pohybové, výtvarné, zdravotnické, technické, kuchařské, aj.). • Mezi nezastupitelné metody při přípravě žáků (učňů či studentů) na zaměstnání je učení praxí. Aktivizační výukové metody • Samotná aktivizace žáků by však neměla být samoúčelná, ale vždy podřízená výukovým cílům. Aktivizační výukové metody • heuristické: Učební úlohy jsou zkonstruovány tak, aby představovaly rozpor – obtíž, což vyžaduje samostatné řešení (podle Bloomovy taxonomie se jedná o úroveň aplikace). • výzkumné: Žáci hledají samostatně řešení daného problémového úkolu pomocí výzkumných metod. Aktivizační výukové metody • Hra: Správně didakticky připravená hra má velký didaktický význam zejména u dětí předškolního věku. Aktivizační výukové metody • Inscenační: využívají se prvky dramatické výchovy, jednotliví žáci rozhodují ve vybraných nebo přiřazených rolích • Televizní (video) výuka: Didakticky korektně a obratně zpracovaný výukový pořad, může umožnit efektivní získávání poznatků. • Výuka podporovaná počítačem: Počítač, projektor a interaktivní tabule jsou dnes běžnými didaktickými pomůckami. Žáci se dnes učí jednak prostřednictvím počítačů ale i práci s počítači (tablety, mobily, výukové programy, výukové hry). Učení z textu • Jednou z povinností učitele je, aby naučil žáky, jak pracovat s učebnicí nebo obecně s psaným textem. • Učitel by měl vézt žáky k čím dál větší samostatnosti při práci s učebnicí. • Žáci si postupně osvojují schopnost porozumět obsahu učebnice (nejen textu, ale také obrázkům, mapám, schématům, grafům a diagramům) Učení z textu • Žáci se z textu, kriticky text hodnotí, vybírají z textu podstatné informace (provádějí konspektování popř. excerpování) • konspektování: pořizování si výpisků z části dané knihy • excerpování: pořizování si výpisků z celé knihy • Komiks Literatura • HROMÁDKA, Z. Fyzika v příbězích. Metodický portál RVP.CZ, 2019. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21953/fyzika-v- pribezich.html • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.