Reflexe pedagogické praxe

Seminář 3 (17. 3.) - Skupinová reflexe

Témata a otázky, se kterými jsme pracovali

Model ALACT

V práci s budoucími a začínajícími učiteli používá Fred A. J. Korthagen model ALACT. Model je vytvořen tak, aby propojoval praxi a její reflexi, akcentoval jedince a rozvoj jeho kompetencí, emoce a potřeby. Model vychází z cyklu učení od Kolba a Frye a ve své ideální podobě popisuje učení v praxi a z praxe v pěti krocích. 


Klíčové jsou především dva elementy:

  • Nezapomínat na důležitost třetího kroku, tedy po prozkoumávání situace a tématu ve druhém kroku, nezůstávat  jen na povrchu. K posunu do hloubky nám pomáhají i cílené otázky (viz níže). Po jejich zodpovězení ale musí následovat cílené zkoumání a pojmenovávání podstatných aspektů. Tedy určení toho, co je pro danou situaci podstatné a co hraje klíčovou roli v tom, jestli se stane, co je zamýšleno. Jedině tehdy, když poctivě určíme tzv. podstatné aspekty, můžeme v kroku 4 vytvářet relevantní alternativní postupy.
  • Nesoustředit se pouze na hledání rychlých řešení (akčně orientovaná reflexe). Nepřecházet příliš rychle k alternativním řešením, tedy k návodům, jak znova a lépe. Užitečnost reflexe (a pužitelnost jejích závěrů) je přímo závislá na kvalitě procesu.


Otázky pro zajištění hloubky a kvality reflexe


                                                                                    0. Jaký je kontext situace?

  1. Co jsi chtěl(a)/zamýšlel(a)?

5. Co chtěli žáci?

                 2. Co jsi udělal(a)?

6. Co žáci udělali?

                 3. Co sis myslel(a)?

7. Co si žáci mysleli?

                 4. Jak ses cítil(a)?