D OJiTLI P N DiíT J ACCESSIBILITY ■nrf*-"1**^* win*"**-*!* rijLllfa. ■ Vi SITIJA.T1QU AMUJTBOPt pMMN ROLE DOPRAVY IICT 1/ GLOBALIZACI ENVIRONMENTÁLNI DOPADY DOPRAVY 2 vfEU-lďbarik anise iJ.il.l ra zva put a b jib B mo OBLASTI DOPADŮ DOPRAVY fl ICT DOSTUPNOST DOPRAVY niťotnsm^lhu 'JoitiiprtHj rjopťřnij JS*<0 Hwl ri|tlyr« iU4t? ^líIV jI'uiIj Wuttí cuiih "tlILr I *fWĽi*.y u lili v 'l iteWíuňr Ml MOBILITY GAP ÍT.jpjiiiíiiPt'VJiicii-iieísitílKiiŤ- přis^ju kdqpHV ii- pŕflilľuHlť* nfra^nikljrr, :r-:liii.-ilx im;<:r',.,i,ii '.hiiljYu V.i .cmczcnd-rnažniiirli val by v4kn4 fi u j i 11 ■ i mj m .hH ■ rjzl ii J-Jiit 1 ítj*) 4 limr^rm r rfi| jHftO DOPADY ICT na DOPRAVU l MOBILITU TELECĽSMULľTIMí: II* LhUl^fcJllMii IBUWltl P hwi!KMtmirit«iH?fll "if .^p DEKUJI ZA POZORNOST MOBILITA jako NORMATIV ■ □ OPRAVA a LOKALIZACE i linut* I b^ltarriy produkci -liVICUdírKWM ŘÍHU uJM.il Ulili Md :au otavili Jfí jl'í.ap'.'H'ľitl'C^l^lj i'.HOvľ IhlmilninUFil j'uíilnUDlIHlic ■eU'Ii.c d b U but rfc h I ta-j I ■ udl jih srn -A*r • ): H ■-■ ' . > -{I.-.Ill ■* .. ruinu rormy kn-kikuĽC fcú lotjuanl BACK-OFFICES Ir epcriErjľ«] lulimi *,ff*\vQf ŕ.iinrňli ijífii* IriKí-fi-tíLrtfriHiŕs! LIXJUIiGrrJI KUN Itlľ im^iw I Wmhii I 5Hn I limb I C*frrei Duitn Kroka- (hre- Jrjh|ircibii( bíko, InrJK, Jiľľ^kt BirtMdta jita význomU ulobUnl otlst™ lEwa ČASOPROSTOROVÁ KOMPRESE IPH iabjMMH|MMHI spac-e shrinking ICĽnnoloqies VLIV DOPRAVY NA EKONOMICKY ROZVOJ kn I li 14tc i m' i r 11 ki*wú i i pc+M r,t n t« íriífí pľífí*it kíi ä l Mb ^\ ■tmu! i lAilpLi£Uirt**MHKi*Jr T—" rigdno kva'WTtkrrŕiiŕnjiŕ r » vZIu'li* i*íí» k m. Akiniuiiliikliľii.k bur popuj rj'ľn □ rldri'n. rnlrií a iHrarrV ■ íl^F* nDMUU kvalitu ^Plntml j rípirzen^ne no n -ílMf.ľiDii ctTcdĹ ■lino 'tt*V*u fjurrifrf' DOPRAVA a ENERGIE dnprnvaxE pnriilľnn rrjíR ^ rrlknvř^ďábii :palirhy ŕfvfQir DOPRAVA A VNÍMANÍ CASU WSOprOElflrpŕj discipline? minus i CHfiauas ■ r,™ ft ľ ČASOPROSTOROVÁ KONVERGENCE í.Mľl ' íi"j:i:m •** p.ii.iiriilr ■.imi^-!"--- p'ilih^i:v: -i i:r uy:n.ir/i:-i - aulaniútiil 3 Icle komunikace PiJTilHUlp, FrUĽHEhliJADf LiriAmii^ri j i dkz-k-jf i l_iŕ>jľ DESTrlĽMU]hl!*££ BlbnUAI l/M ^5 upru I mrve J r. ŕ* Je lil ( ENVIRONMEMTÁLNÍ DOPAOY DOPRAVY ptlliir iatmúf l«ptlmÉ4»p»#r IumMiwiI icpoóf GEOGRAFIE DOPRAVY důsledky a dopady dopravy Jiří Malý Ondřej Mulíček OBLASTI DOPADU DOPRAVY a ICT MOBILITA jako NORMATIV ? současné fungování společnosti předpokládá / vyžaduje vysokou míru mobility individuální organizace každodenního života | systémy produkce a spotřeby způsoby uvažování o světě | chápání vzdálenosti a času od sedentarismu lokalizovaná místa jako podstata lidské zkušenosti a identity -> k nomadismu "deterritorialized" identity - identita vyplývající z pohybu středověká zemědělská společnost vs současná znalostní společnost ...the town is the correlate of the road. The town exists only as a function of circulation and of circuits; it is a singular point on the circuits which create it and which it creates. It is defined by entries and exit... Deleuze, Guattan 1997 obýváme a vytváříme časoprostor, který je: • strukturován mobilitou (dodavatelsko-odběratelské řetězce, jízdní řády, kongesce,...) ■ je plánován pro mobilitu (ulice města?) ■ do jisté míry znevýhodňuje imobilní aktéry (senioři,...) ČASOPROSTOROVÁ KOMPRESE doprava a telekomunikace jako součást Space-Shrinking technologies časoprostorová komprese procesy, které natolik mění objektivní vlastnosti prostoru, že nás nutí ke změně vnímání prostoru a světa David Harvey ...capitalism became embroiled in an incredible phase of massive long-term investment in the conquest of space. The expansion of the railway network, accompanied by the advent of telegraphs, the growth of steam shipping, and the building of the Suez Canal, the beginnings of radio communication and bicycle and automobile travel at the end of the century, all changed the sense of time and space in radical ways... ...the wheat farmers of California had to recognize that they were merely a part of an enormous whole, a unit in the vast agglomeration of wheat land the world around, feeling the effects of causes thousands of miles distant... pojem "time-space compression" se vztahuje spíše k sociálnímu prostoru, k jeho tzv. stlačení či anihilaci časoprostorová komprese mění obsah pojmů blízko a daleko, známý a neznámý, dosažitelný a nedosažitelný... nejde o kvantifi kováte Iný fenomén - spíše novou kvalitu vnímání a reprezentace DOPRAVA A VNÍMANÍ CASU rozvoj pravidelné veřejné dopravy = nástup mechanického času do běžného života (+ průmyslová organizace práce) časoprostorová disciplinace KAIROS VS CHRONOS doprava jako médium přenášející institucionalizované rytmy automobil a telekomunikace y*i€s ftvui N'chMb £ Dit lin-ton h»Terk.pti;n4;i;! J 16 Yt*rk+ WĚg9 77. | YOEK, SCAEBOROÜGH, PICKERING, «e WIIITBY-Yort aod Nortb Midland." DOTTTl. -i Tŕorli. .-dep. rjti Sirensall .......... 94 Fiaxton ,,.......... U5: Eiirtijn ............ KlrfclIHm .......... Castle Hoirard...... Huttou .... ........ Maltou .......... nHUncKM WliilirrJ II i'fi. lidi JI. til__ ■ itiliífiíiin.ior Wby ■gfjfll Marlrtws Itood .. | ;i2á Piclteriii^ .. > ■ 'i í-^\^''--r____.... "~ 471 ^ontblsnd ...... 3 i'M Ciro^nicnt........ 2 Ml sif iciui.......... = li i.. .i ........ Mj XV hito7 ,...arr, ST] Knopton ....... 39)1 Hrsltri™....... 33 \ SherljuTU ...... ;,I4) Gaiicon......... 3S, Sciímcr......... J-) i Fllny........... 8carl>oroneli To ; r 7 11 7 7 3S ; s* 7 3»; J 45 S » a lo ti lü iu .1 8 Jß S 3* K'» 8 +v a i? I 40 !» .'.II H M m 0 b in" 8 2.3 S «2 a sc 8 44' II 25, fl 0 _n taina Dm noon alt I.' HS IUI ,12 7 s y? 13 12 s ti 12 Iiis « IS St\i 5S 11 M 6 5 12 30tí II ,12 4-i ti Ii I c ij :m 11 IC fl AV I 3(1 411 i sos 4.j 1 40 7 D 2 15 7 15 2 W 7 45 3 10 5 d .1 32 l» 3 3 4M d 2 3 43« :;» 1 IM.) 41* 1 tSjŠ U 1 327 í 1 W|2 6 1 44 7 9 2 2i. 2 U 7 .10 SCH-IMYS 1 « m. d. >. d, 1 00 1 tí 1 2 0 L 1 62 3 112 S 6* 4 0:4 * 03 5 04 d. I . íl 0 00 (í 1 0 1 «2 (i 2 02 6 2 03 8 4; 8 31 8 44 12 na ľ. 14 S 64 7 t» 5 8 05 9 V* II) 67 11.10 1)7 ÍL * 6.1 sa 64 64 64 6.1 0.Í Stations. Up. Scarborough,... dep .. ;.;:V......... 'ilSBuner.............. .. '!] Ganton................í .. S»l Sherí>uni.... . 123! Hcshrtan..............\ Knapton ..............I Igj1 miliíiffltin.Tľftittu Jane .. 12 WWtby......dep.iTľ ■g 45) Rimvaip, ..... ....j .. S 44 Sleights ............j _. .. J .. £ 41 Grt.5[110flt____ SOS 64 0 * 3a Gnathknd____ ^28 LeiMshsni .... ■ |2"i Pickerínpt . : 20 Muriilien Koni Kiliinttiort..... 21" Ml 12a 1 ť 2 I 2 :i ■aru morn! aft 'Til i SO 13 19 ľ : ,. Ill Hit íl S 44 12 Í.-.4 15 S 52 12 yJ4 ľt! 5 íi: 12 4U4 J H i 12 4s J M 10 S.12 S2 4 4u iio II I 0 4 :,o á|U3.ini B 1» B 2» 8 2.1 8 M 8 511 !t 2.1 n v <\ 3 10 ^ 20 * * 4 i 111,!, Malton____,,,,, Hulen........... Castle Howard .. . Kirkham........ Uatioii......., „. Flaxton,........,. Ii Slrmsall......... 6jii7i HaiJjy . I)|J2)' Vrirlt 20 9 45 I? SO! 30 Ii IS 12 X>i 4t) Ii) i 13 .'íl .. 10 .III 1 In J .. ;10 38 1 20 J 7 .. 110 4.Í 1 -ůi Y. .. 110 4* 1 30i y. .. !IO 88. 1 4l>S 2» ..11 4! 1 40'.'. 30 ,. II 10. 1 sni ;i ,. II I», 1 .Vi .S 4 mm tti „I 3 i'i: 4 21 4 s; 1 3S j4 4! 4 .1 I) 3 1(1 3 20 [3 40 U S 'C1! 23 I 1 ;s i S )■'! 5 25 |5 3d 4 38 5 4. o • S 3 . — - FLEXIBILITA FRAGMENTIZACE DESYNCHRONIZACE INDIVIDUALIZACE rychlá doprava a komunikace úspora času nebo zvětšování tzv. activity space? cestovní čas jako konstanta? dopravní technologie jako faktor zrychlování sociálního života? průměrné trvání dojížďky za prací USA 27 min UK 30 min CR 27 min Litva 23 min DOSTUPNOST / ACCESSIBILITY dostupnost dopravy motilita (motility) = potenciál jednotlivce či skupiny být mobilní fyzický čí ekonomický přístup k dopravní technologii kompetence/oprávnění technologii používat kognitivní kapacity k osvojení technologie mobilita = realizovaná motilita dostupnost míst v důsledku dopravního (ne)obsloužení nárůst významu horizontálních vztahů v období industrializace a moderní urbanizace vlastnosti místa ve smyslu SITUATION ANIZOTROPIE prostoru connectivity topologický termín pozice místa v síti /grafu propojení systémů různých dopravních módů accessibility proximity "blízkost" vnímaná dostupnost místa daná společným působením dopravních, psychologických, ekonomických a sociálních faktorů DOSTUPNOST DOPRAVY nárok na mobilitu / dostupnou dopravu jako součást sociál welfare state? přeprava pracujících mezi místy bydliště a práce - zásadní úloha socialistické veřejné dopravy podle odhadu World Bank nemá cca 1 mld lidí přímý přístup ke zpevněné cestě MOBILITY GAP omezení spočívající v nedostatečném přístupu k dopravním příležitostem, infrastruktuře, technologiím; omezení vyplývající z omezené možnosti volby faktory MG genderové (nižší mobilita žen) věkové (mobilitní omezení /mladých či starších osob) zdravotní/kognitivní (nemožnost řídit auto) sociální (omezení danou cenou dopravy) geografické (nižší dostupnost dopravy ve venkovském prostředí) POLOHOVÝ POTENCIÁL OBCÍ rok 2010 Velikost polohového potenciálu ťažená pracovní velikost center PMR* 25 000 a méně 25001 -35 000 35001 -45 000 45 001 -55 000 I 5? 001 avice pracovni mUrangpon Pracovní centra (2001) počet obsazených pracovních míst 1 000 -10 000 • 10001 -30 000 • 30 001 - 70 000 0 70 001 a více Silniční síť (2008) -sinice I. třídy -dálnice a rychlostní komunikace Správní hranice (2000) hranice státu -hranice kraje 1 -BotwnH :-Fryaw-Ms:« 3 - Jaotoree nau t**ou u - jr. 3 5 • Va 3Sí«9 wezifiäi Data POLYREG, 2011 (SLDB 2001, vlastní analýzy) Mapový podklad: ArcČR 500 ver. 2.O., ARCDATA Praha s.r.o. 2003; ŘSD. 2010, vlastní generalizace FREKVENCE SPOJENÍ DO CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU ČASOVÁ DOSTUPNOST CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU 56 TYPOLOGIE OBCÍ DLE DOSTUPNOSTI CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU rok 2010 i* typ popis řízky počet spojů ve všední dny i víkendy, vysoká dojezdná doba, nevhodné časy odjezdu prvního spoje z obce do centra a příjezdu posledrího spoje z centra do obce nfzký počet spojů zejméra o víkendech, relativně uspokojivá dojezdná doba ve všední dny, spatná o víkendech r nevhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje uspokojivý počet spojů, vysoké dojezdné doby, relativně vhodné časy odjezdu prvního s příjezdu posledního spoje vyhovující počty spojů ve všední dny nízké o víkendech, dobré dojezdové doby, relativná vhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje výborné počty spojů ve vsedni dny, uspokojivé o víkendech, dobré dojezdové doby relatívne vhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje výborné hodnoty ve všech ukazatelích Pracovní centra počet obsazených pracovních míst • 1 000- 10 000 • 10 001 -30 000 • 30 001 -70 000 O 70 001 avíce Ostatní hranice státu hranice PMR 50 km _l DOPRAVA a LOKALIZACE ...the location of economic activities is related to their nature and function with each activity having a level of dependence on transportation... doprava zajišťuje přístup k pracovní síle přístup k dodavatelům/zdrojům dopravní faktor lokalizace obzvlášť významný v případě just-in-time řetězců, velkých nákupních center, resp. při přístup k odběratelům/zákazníkům zpracování velkých objemů surovin nejde jen o cenu dopravy, ale také o spolehlivost / nízkou zranitelnost, resp. o flexibilitu logistika jako součást produkčně-spotřebního řetězce význam lokalizace ▼ distribučních / logistických center logistické firmy jako zprostředkovatelé ve vztahu doprava - lokalizace problémy logistického trhu (např. COVID 19) = tlak na lokalizaci produkce blíže trhům (?) ]idnn me:vfLiich lu-gliMckych leníci Lidluv EvropěJihájILu proum Hcrt. vpalidiU in* l:gnllrll :«rvun I hilu ■ lut:ikridJ i Lidní rifulli i*u| pinm. Ji*- i rfliKUrh i 1"W :t rwldidiPH WítltíDWamenrch (wwír«ti.»oiwj«<-tatie ttwtovm li 'JDpHiyt-' ip:s xs ■o < Low R&D Design/branding Fabrication N/ Sales/services Marketing Concept Procurement Distribution Manufacturing ff Logistics Pre-production (intangible) Production (tangible activities) Post-production (intangible) ■*• Value chain doprava a ICT umožňují jednotlivé prvky řetězce přizpůsobovat změnám na straně vstupů/zdrojů (suroviny, kapitál, práce, dodavatelé...) přizpůsobovat změnám na straně výstupů (trhy, zákazníci, odběratelé...) efektivněji provazovat mezi sebou, organizovat competition over concepts, processs, markets DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blocke hair Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive, store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional cist r button center Travel store Store deliveries O O O O O O Customers E-commerce retail logistics Suppliers r_____ i "A 'Order/ s Online purchases O ry Parcel oteliveiy conpanv Horne * \^ deliveries :v 4 i * \ \ O O O O O O Customers Conventional retail logistics Suppliers Regional distribution center Store deliveries Travel to store ÖOOOOO Customers E-commerce retail logistics Suppliers purchases Parcel delivery company Home deliveries i o o o o o o Customers DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blocke hair Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive, store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional cist r button center Travel store Store deliveries O O O O O O Customers E-commerce retail logistics Suppliers r_____ i "A 'Order/ s Online purchases O ry Parcel delivery conpanv Horne * \^ deliveries :v 4 i * \ \ O O O O O O Customers DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blocke hair Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive, store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional cist r button center Travel store Store deliveries O O O O O O Customers E-commerce retail logistics Suppliers r_____ i "A 'Order/ s Online purchases O ry Parcel deliveiy conpanv Horne * \^ deliveries :v 4 i * \ \ O O O O O O Customers BACK-OFFICES telegenerated jobs rutinní kancelářské činnosti (opak front-office activities) back office is the portion of a company made up of administration and support personnel who are not client-facing... LOKALIZAČNÍ KONTEXT dobrý přístup k datům/ dobrá úroveň telekomunikačních sítí | nižší platová úroveň | kvalifikovaná pracovní síla I jazyková vybavenost | (časový posun) Archiving paper documents Debt collection Electronic archiving of documents Supplying IT applications Data registration in clients' systems Servicing offices Electronic document emulation Handling personal and payroll files Consultancy in the scope of back-office processes 80»d B09Ó 100% Bangalore | Mumbai | Delhi | Manila | Chennai | Dublin | Krakow | Brno | Johannesburg. Irsko, Indie, Jamajka, Barbados jako významné globální off-shore regiony pro back-offices Archiving paper documents Debt collection Electronic archiving of documents Supplying IT applications Data registration in clients' systems Servicing offices Electronic document circulation Handling personal and payroll files Consultancy in the scope of back-office processes 00o 20% •OK 60% 80Ob BACK-OFFICES telegenerated jobs rutinní kancelářské činnosti (opak front-office activities) back office is the portion of a company made up of administration and support personnel who are not client-facing... LOKALIZAČNÍ KONTEXT dobrý přístup k datům/ dobrá úroveň telekomunikačních sítí | nižší platová úroveň | kvalifikovaná pracovní síla I jazyková vybavenost | (časový posun) Archiving paper documents Debt collection Electronic archiving of documents Supplying IT applications Data registration in clients' systems Servicing offices Electronic document circulation Handling personal and payroll flies Consultancy in the scope of back-office processes 80»i. B09Ó 100% Bangalore | Mumbai | Delhi | Manila | Chennai | Dublin | Krakow | Brno | Johannesburg. Irsko, Indie, Jamajka, Barbados jako významné globální off-shore regiony pro back-offices DOPRAVA a ENERGIE doprava se podílí na cca 25 % celkové globální spotřeby energie 180 '50 -20 energetická spotreba dle zdroje (Btu) Otrier liquids Electrica energetická spotřeba dle módu Percent of world total by region 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 20% 40% 60% 60% 100% Percent of region total by mode Mtoe toe = tuna ropného ekvivalentu kvantifikace energie získané spálením 1 milionu tun surové ropy Btu British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 7 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Passenger Sensitivity of fuel costs to crude ail price Share of energy costs in total trän spart casts Effect of doubling of crude otl price on transport casts Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 10« 25% 25% Maritime 100% 50% 50% ."'.v .1. ::i i 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy 3.S i 2.5 D E 2 LH ns o- 1.5 Í 1 0.5 0 energetická efektivita (dopravní módy) ■-.......................................................... 2.3 ............... Freight 2.0 1.8 1.5 1.3 1.0 0.5 Q .3 0.0 Large cars Air Cars Buses and 2-and 3-minibuses wheelers Ha il Medium trucks Heavy trucks Rail Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zboží? závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání dopravních nákladů 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 energetická spotřeba dle módu Percent of world total by region United States OECD Europe Australia/ New Zealand South Korea China India Russia 0% Passenger Road freight ^ 2 B 20% 40% 60% 80% Percent of region total by mode 25% 18% 2% 2% 12% 3% 3% 100% 1 1 0% 12% 3% 3% 20% 40% 60% 80% Percent of region total by mode 100% BtU British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 7 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita Passenger energetická efektivita (dopravní módy) 2.3 Freight Large cars Air Cars Buses and 2-and 3- Rai minibuses wheelers Medium trucks Heavy trucks Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zbož závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců ožadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy DOPRAVA a ENERGIE doprava se podílí na cca 25 % celkové globální spotřeby energie 180 '50 -20 energetická spotreba dle zdroje (Btu) Other liquids Electrica energetická spotreba dle módu Percent of world total by region 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 20% 40% 60% 60% 100% Percent of region total by mode Mtoe toe = tuna ropného ekvivalentu kvantifikace energie získané spálením 1 milionu tun surové ropy Btu British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 7 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Passenger Sensitivity of fuel costs to crude ail price Share of energy costs in total trän spart casts Effect of doubling of crude otl price on transport casts Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 10« 25% 25% Maritime 100% 50% 50% ."'.v .1. ::i i 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy 3.S i 2.5 D E 2 lh ns o- 1.5 Í 1 0.5 0 energetická efektivita (dopravní módy) ■-.......................................................... 2.3 ............... Freight 2.0 1.8 1.5 1.3 1.0 0.5 Q .3 0.0 Large cars Air Cars Buses and 2-and 3-miriibuses wheelers Ka il Medium trucks Heavy trucks Rail Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zboží? závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání dopravních nákladů ENVIRONMENTÁLNÍ DOPADY DOPRAVY přímé dopady dopady jasně kauzálně spojené s dopravou hluk, oxid uhličitý, nehody... nepřímé dopady nižší čitelnost vztahu příčina-následek vliv zatížené silnice na nemocnost kumulativní dopady synergické, multiplikativní dopady do komplexních systémů globální oteplování environmentálni externality ekonomický koncept odkazující na aktivity určitých aktérů, které mají dopady, ať už pozitivní či negativní, na aktivity jiné skupiny aktérů - tyto aktivity vyvolávají náklady, které nejsou (zcela) hrazeny jejich původci problém vztahu mezi dopravou a externalitou problém ekonomického vyjádření a internalizace Infrastructure Labor Productivity Agricultural Productivity Social Costs Environmental Costs ®l Public health 0\ Damage to ecosystems air-pollution externality Loss of useful life (amortization) Replacement and restoration People-tiours-wage losses Yield decrease Biomass restoration time Medical services costs Burden of diseases Duration Biological diversity and suslainability _ 002 NOX * Lead A/o/se Particulates Space Local Regional Global časové a prostorové měřítko vybraných externalit Economic Costs m Infrastructure Labor Productivity Agricultural Productivity Loss of useful life (amortization) Replacement and restoration People-hours-wage losses Yield decrease Biomass restoration time Social Costs m © Public health Medical services costs Burden of diseases Environmental Costs 0 Damage to ecosystems Cj air-pollution externality Biological diversity and sustainability C02 NOX Lead Particulates Noise Space Local Regional Global časové a prostorové měřítko vybraných external it ENVIRONMENTÁLNÍ DOPADY DOPRAVY 2 Figure ES.i Emission costs of different transport modes (500 km) Euros per passenger 20 - 15 - 10 - E i I A319 A320 B73S A321 ATR72 Electric Petrol Diesel Electric Petrol Diesel HSR IC Air Car(1P) Car (4P) Train well-to-tank emise emise z produkce, úpravy a distribuce paliva tank-to-wheel emise emise z provozu dopravního prostředku emise z výroby dopravního prostředku? Climate (non-COJ ■ Climate (Well-to-tank) Climate (Tank-to wheel) Air pollution Noise Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území 0B3 Metropolitní rozvojové oblasti Brno rozptylové a hlukové studie hodnocení dopadů na lidské zdraví JJjJ Jlll Ulil Dl Dl Di jí D9. S H E3 94 si HB DS 9G IH ES E5 ■ -urůst r-Nľíihrj jauitn ■ poBeMmijilho rclftrii ■ vytTamnf poHrj imwilľj HdlM Obf.Ei SfůvJtífíf tíiMň!tuttíŕtí väfläOiyS.TŮJ/isláAľsJET(fOCla0t)yvä\6>. u^ýtftaaj&ktäutfuífMíifytíaifXíC), k pcrWfrĽi {waniony stiĽfwc.l ň A irjonanmBmL1 rict^sL i'šffiŕý ftoiipsc,1 z rUsťíerVa inkpil rárěie oprcrf: .ilVohitil íi5vu M-203SL 400000 35ŮŮOO .100 ŮO0 JWUOO 200000 150000 1COO0Ů 100 00 m sio si Di n-j sj sľs wí nc m sr= ní na sít m ipn_>_h:ívv ■ i pn_<_obyv ťKŕ. É2 SrcwiAii räiífiiíi'nCgmfi iřitan!^i./ty^aííiilsorjW-lL ciiŕVa'a'. l kís.^tuna's .ií-uS'li fri'.-rij- eiíi^sí.i ■ifiscflKÍľiiňiií.íii i'Ji'j'/.íia-jpŕí.1 íí-.-ŕSiŕ.i'i'JtŕJi'sni'ií^.-.í'^i'.ij "aíi. siiiiť.'iii.ortŕiň.^íiawjUU-iŕíĽllEi lllIVrlII U IIVM II vM IV* V J U VII \J 3000000 2500000 D2 D3 D5 S2 Dl S10 S3 S94 SI S93 D6 S6 D4 S8 S5 S4 ■ nárůst imisního zatížení ■ pokles imisního zatížení ■ významný pokles imisního zatížení Obr. E3 Srovnání variant (včetně varianty S. 10) na základě počtu obyvatel, u kterých dojde k nárůstu (modrý sloupec), k poklesu (oranžový sloupec) či k významnému poklesu (šedý sloupec) z hlediska imisni zátěže oproti nulovému stavu 00-2035. 450000 400000 350000 300000 250000 200000 150000 100000 50000 S4 S10 SI D3 D2 S2 S5 S3 S8 D6 Dl S6 D5 D4 S93 S94 IPN_>_obyv ■ IPN_<_obyv Obr. E2 Srovnání variant (včetně varianty S. 10) na základě počtu obyvatel u kterých dojde k nárůstu (červený sloupec) či naopak k poklesu (žlutý sloupec) ekvivalentních hladin akustického tlaku oproti nulovému stavu 00-2035. DĚKUJI ZA POZORNOST