SÍDELNÍ GEOGRAFIE 4 Ondřej Mulíček moderní urbanizace 1. vysoký středověký růst (900 - 1300) 2. relativní stabilita (1300 - 1800) 3. moderní růst (1800 - 2000) Table 2 European urbanisation 1700.-1970 {cities with >1O,O00) and >5,O0O inhabitants and indwes). Europe Index ElJWp* Index Europe Inde* <>10,000) without England without England : -' •'"iní: ■:^.nrm 1700 MD.ODIII r> 10.0001 a.2 1.00 7.9 1.00 11.4 1 co 1730 80 0.97 7.6 0.9S 11.7 1.03 1BĎQ 9.0 110 8.3 1.05 12.4 1-00 1ST0 15 D 1 B3 12.a 1.62 19.4 1.70 Urbanization rates (%) (10,000 inhabitants and above) 1700 17» 1 aoo 19 70 1 Scandinavia 4.3 4.6 4 h s s ? England (Walts) 13.2 16.4 22 3 43 D s Scotland 5.3 11.5 23.9 35 3 4 Ireland r..J 5.1 ■ S 14 Z 5 Netherlands 32.S ; h h 19.1 Fi Belgium 20.2 Ir, 5 ' G rj 25 y 7 France 6.7 8.7 e.fl in i ti Italy CN 1 í C • 9 B '4 i:-! 4 Ob Italy SI Iŕ - 19.4 21 25 4 9 Spain 9.6 3.1 '4 T 1f;4 10 Portugal 9.5 7.5 7.0 io e 11 Switzerland 3.3 4 D 37 S 2 12 Austria (Hungary) \7 1 fi B 2 7 7 13 Germany SA S 7 6.1 lľ í) 14 Poland i.A 3.4 4.1 ľJ 15 Balkans 14 D 1 7 3 ' 7 h, in k ie Russia (European} 2.1 2£ 3.6 6.7 poslední epochou premoderní stability bylo období 1700 - 1800; počátek moderní sídelní tranzice lze zasadit do období 1800 - 1870 Table 2. European urbanisation 1700-1870 (cities with >10,000 and >5,000 inhabitants and indices). 1700 Europe (>10,000) 8.2 Index (>10,000) 1.00 Europe without England (>10.000) 7.9 Index without England (>10.000) 1.00 Europe (>5,000) 11.4 Index (>5,000) 1.00 1750 8.0 0.97 7.6 0.96 11.7 1.03 1800 9.0 1.10 8.3 1.05 12.4 1.09 1870 15.0 1.83 12.8 1.62 19.4 1.70 Urbanization rates (%) (10,000 inhabitants and above) 1700 1750 1800 1870 1 Scandinavia 4.3 4.6 4.8 5.5 2 England (Wales) 13.2 16.4 22.3 43.0 3 Scotland 5.3 11.5 23.9 36.3 4 Ireland 5.1 5.1 7.3 14.2 5 Netherlands 32.5 29.6 28.6 29.1 6 Belgium 20.2 16.5 16.6 25.0 7 France 8.7 8.7 8.9 18.1 8a Italy CN 13.0 13.6 14.2 13.4 8b Italy SI 16.1 19.4 21.0 26.4 9 Spain 9.6 9.1 14.7 16.4 10 Portugal 9.5 7.5 7.8 10.9 11 Switzerland 3.3 4.6 3.7 8.2 12 Austria (Hungary) 1.7 2.6 3.2 7.7 13 Germany 5.4 5.7 6.1 17.0 14 Poland 3.8 3.4 4.1 7.8 15 Balkans 14.0 12.3 12.8 10.6 16 Russia (European) 2.1 2.5 3.6 6.7 ne vždy přinášela modernizace (industrializace) centralizační tendence (příkřejší sklon rank-size křivky) „v V| n , n . Itálie, Španělsko, Balkan, Belgie výrazná centralizace v Nizozemí Německu, Francii moderní urbanizační proces proces spjatý s (proto)industrializací doplněný dopady demografického přírůstku obyvatelstva v rámci tzv. demografického přechodu Bairoch: urbanizace je proces, který přivádí mobilitu do běžného života I (K) % 1800 1900 2000 prulvh urbanizace typick) pro v\sp£lé /cmf průbth urbanizace typický pro rozvojové zanž moderní urbanizační proces proces spjatý s (proto)industrializací doplněný dopady demografického přírůstku obyvatelstva v rámci tzv. demografického přechodu Bairoch: urbanizace je proces, který přivádí mobilitu do běžného života Phaser of innovation in transportation modes in Europe Innovation phased and periods Transportation modes and infrastructure Comments and effects upon the landscape 16th to early-17 th century Barge boats: canals, canalized rivers, harbors ISth century 1825 to ca. 1875 1919-1924 1930s I960 onwards 1960 onwards 1960 onwards 1960 onwards 1980 onwards New 'royal' or 'imperial7 roads Railway railroad network Airplane Car Car Sea ports Energy lmes: pipelines and power lines Airplane High speed train new railroad network Fast expansion in early industrialization period: waterways initiate important landscape changes: fragmentation and new corridors; industrial development along. Dense network of waterways in England and the low countries. In the beginning of the 19th most of Western Europe is connected by inland waterways At the end of the 18th century the travel time from the capital to the border is reduced by half in England and France. The new road network reflects the central or decentralized organized countries The railroad network spread from Northern England, covered Northwest Europe around 1850 and almost the whole of Europe by 1875. When doubling waterways, the railways take over the fiinctionality Most capitals of Europe (except Balkan and Ireland) are connected by airway? The first controlled access motorways are built in Germany Improvement of existing roads, new roads supenmposmg the existing network: extension of the motorway network follows international European cooperation. Fragmentation effects by roads increases rapidly Increasing sea traffic demands vast areas for storing transit goods and larger harbor mfrastmcnires; mainly wetlands along nver estuaries and coastal areas are reclaimed Hie diffusion follows international European cooperation. The transport volume of pipelines doubled between 1970 and 1990 Increasing mass transportation with an annual growth rate of approximately 10°o between 1970 and 1990; indirect effect upon the fast development of new tourists resorts areas, mostly undeveloped coastal areas are affected First high speed railway (TGV) in France. The new railroads are characterized by a strong barrier effect in the landscape městská stádia diferenciální urbanizace II III iv ; v VI s / / 1 Ľ 1 --- 1 y s \l / N \ A ' / ; ! \ ! / 1 l 1 1 1 1 V / N. / v S/ urbanizace polarizace deurbanizace _ _ _ _ koncentrace dekonventrace I - ranná fáze vedoucího mesta II - prechodná fáze vedoucího města III - pokročilá fáze vedoucího města IV - ranná fáze středního města V - pokročilá fáze středního města VI - fáze malého města kategorie vedoucího městu kategorie středního města kategorie malého města í 3 a - Early Primate City Stage b -Intermediate Primate City Stage A. EPC/IPC transition 4> 2 + § 1 Z Settlement size B. IPC/APC transition | + 2 5b ettlement size C. APC/HC transition Table 1. Temporal sequence of progression through the stages of the differential urbanisation model as identified in nine developing and developed countries. First cycle of urbanisation Second cycle oi urbanisation Country Urbanisation Polarisation Counter- Urbanisation reversal urbanisation Finland 1941-55 1955-65 1965-75 1990-98 Britain 1921-31 1901-21 1931-91 Western Germany 1939-50 1950-61 1961-70 1970-87 1987-95 1995-2010 Estonia 1950-90 1990-2000 Italv 1921-71 1971-99 Turkey 1955-80 1980-97 South Africa 1951-80 1980-91 India 1961-81 1981-91 Russia 1856-14 1914-26 1926-89 1989-99 RELATIVE DECLINE: I absolute dedre St on 3 then m odervte decline RELATIVE GROWTH: hfigheftrineteen4> centLry growth -j | T«n*4ti «tyw;j» growth tJ.EFEIJ.QMDOE, UPLMJJH QF£EEr€l 5 km2 Urban areas 2000 no data Source: EEA Corine land cover 2000 / 2006, Version 14 (UK is included from version 15) 0 125 250 500 I km © Christian Fertner University of Copenhagen chfe@life.ku.dk July 2011 periferie periferie JÁDRO VS. PERIFERIE METAFORY EVROPSKÉHO SÍDELNÍHO SYSTÉMU modrý banán takto bylo evropské jádro znázorněno poprvé před rokem 1989 francouzskou regionálně-plánovací institucí DATAR, resp. GIP-RECLUS týmem vedeným Rogerem Brunetem, často se také užívá pojem Hot Banana bunch of grapes red octopus 4 Figure no 8: The bunch of grapes (Kunzmann and Wegener, 1991) děkuji za pozornost