Případové studie – terénní šetření v obchodě (prodavačka, provozní…) Jména studentů: Název obce: Buďte v obci v době, kdy je obchod otevřený. Ověřte výskyt a otevírací dobu obchodu. Navštivte obchod a proveďte vlastní pozorování. Pokud si nebudete u některé otázky zcela jisti, nebude možné jednoznačně odpovědět, doplňte k odpovědi slovní komentář.[DEL: :DEL] Pozorování před obchodem: ještě než do obchodu vstoupíte, tak zjistěte: 1. Jaké je umístění obchodu? (můžete uvést více možností) a) Na návsi b) U hlavní silnice c) Blízko od zastávky veřejné dopravy d) Mimo centrum obce a mimo hlavní silnici e) Jiné, uveďte: 2. Zapište adresu obchodu (v elektronické verzi dotazníku navíc zaznačte polohu do mapy): 3. Existují možnosti parkování blízko (do cca 50 m) obchodu? a) Ano b) Ne 3. Je u obchodu stojan na kola? a) Ano b) Ne 4. Jaká je otevírací doba obchodu? Uveďte přesnou otevírací dobu. 5. Je obchod v nějaké maloobchodní síti (COOP, Můj obchod, Bala, Brněnka ...)? (určete podle samolepky na dveřích, polepu obchodu, v případě potřeby posléze ověřte vevnitř u paní prodavačky) a) Ano, uveďte název sítě: b) Ne 6. Byl obchod podpořený z dotačního programu obchůdek 2021+? (prověřit nálepky na dveřích) a) Ano b) Ne 7. Byl obchod podpořený z krajského dotačního programu? (prověřte nálepky na dveřích) a) Ano b) Ne 8. Lze v obchodě platit kartou? (prověřte nálepky na dveřích, v případě potřeby posléze ověřte vevnitř u paní prodavačky) a) Ano b) Ne 9. Nabízí obchod cashback – možnost výběru hotovosti v obchodě kartou? (prověřte nálepky na dveřích, v případě potřeby posléze ověřte vevnitř u paní prodavačky) a) Ano b) Ne 10. Je v obchodě výdejní místo doručovacích služeb (např. zásilkovna, balíkovna, PPL…)? (prověřte nálepky na dveřích) a) Ano b) Ne 11. S jakou další provozovnou existuje u obchodu propojení? a) Obchod není propojený s žádnou další provozovnou b) Hospoda c) Kavárna / cukrárna d) Vinárna e) Pošta f) Půjčovna kol g) Jiné, prosím uveďte: 12. Je před ochodem místo pro posezení / setkávání lidí (stolek, lavička...)? a) Ano b) Ne Pozorování v obchodě Vejděte do obchodu, pozdravte. Řekněte: Jmenuji se xy a jsem student/ka Masarykovy univerzity v Brně. Navštívil/a jsem vás kvůli úkolu v rámci školy, který se týká fungování obchodů na venkově. Mohl/a bych se prosím po obchodu porozhlédnout položit vám potom pár otázek? Zdůrazněte, že děláte na studentské práci týkající se fungování obchodů na venkově. 1. Odhadněte velikost prodejní plochy obchodu. V případě potřeby posléze ověřte u paní prodavačky. Délka (v m): Šířka (v m): 2. Je v obchodě wi-fi pro zákazníky? Ověřte na telefonu, v případě potřeby ověřte u paní prodavačky. a) Ano b) Ne 3. Je v obchodě nějaký (neformální) prostor pro posezení (stolek + židle, prostor pro setkávání)? a) Ano b) Ne 4. Zhodnocení sortimentu zboží Ověřte, zda daný sortiment v obchodu existuje (ano / ne). Pokud to bude možné, zaznamenejte u potravinářského zboží hlavní výrobce / dodavatele. Speciálně se zaměřte na lokální výrobce / dodavatele. Výrobce / dodavatele posléze proberete s paní prodavačkou.[DEL: :DEL] Stačí jeden druh z uvedených příkladů uvedený v závorce. Potravinářské zboží Druh zboží Součástí nabídky obchodu (ano / ne) Mléčné výrobky (mléko, máslo, jogurt, sýr...) Vejce[DEL: :DEL] Zelenina (brambory, cibule, rajčata...) Ovoce (jablka, banány...) Uzeniny (šunka, salám, párky…) Maso (vepřové, hovězí, kuře, vč.mražených…) Pečivo (rohlíky, chleba) Lahůdky (např. zákusek, obložený chlebíček) Med[DEL: :DEL] Nepotravinářské zboží Druh zboží Součástí nabídky obchodu (ano / ne) Drogerie Domácí potřeby / průmyslové zboží Papírnictví Oděvy Krmení pro zvířata Drobná elektronika, hračky Léky / potravinové doplňky Tiskoviny 5. Lokální výrobci / dodavatelé: Otázky pro prodavačku 1. Jaké má obchod hlavní výrobce / dodavatele? - Pečivo: - Uzeniny: - Mlékárenské výrobky: 2. Jak funguje v obchodu systém dodávání (odebírají z velkoobchodu nebo přímo od výrobců; název velkoobchodu, jak často…)? 3. Jaké má obchod lokální výrobce / dodavatele? 4. Jaké doplňkové služby obchod nabízí? (např. vaří v obchodě neformálně kávu, funguje zde bazar s oblečením…) 5. Jaká je historie obchodu v posledních 10 letech? Byl v posledních 10 letech uzavřený? 6. Po opuštění obchodu subjektivně ohodnoťte na škále 1 až 5 chování / vystupování prodavačky (1 = příjemná, 5 = nepříjemná). a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 e) 5 7. Po opuštění obchodu ho vyfoťte (nefoťte předem, aby to paní prodavačku nerozladilo) - zvenku, celou budovu, včetně posezení - dveře se samolepkami a otevírací dobou - budovu obchodu s parkovištěm, pokud je parkoviště poblíž - další fotky dle uvážení