Globální mapování

Blender

Free a open-source 3D modelovací a renderovací software.

Instalace Blenderu zde.

Pro nás jsou zajímavé především 2 add-ony (rozšíření), které nabízí částečnou GIS funkcionalitu a také import globálních OSM a terénních dat.


Instalace add-onů je jednoduchá:

  1. Stáhnout příslušný .zip archiv z GitHubu (Obr. 1).
  2. Následně jej v Blenderu nainstalovat přes Edit–PreferencesAdd-onsInstall..., kde vyberete stáhnutý .zip archiv (Obr. 2). 
  3. Pro jejich správné fungování je pak nutné ještě nastavit složku, ve které se bude uchovávat cache ("mezipamět") (Obr. 3); BlenderGIS by si ji měl vytvořit sám, ale u blender-osm je nutné ji vytvořit/zvolit.
  4. Máte hotovo a add-ony by teď měly být plně funkční. Zkontrolujete si to tak, že v hlavním okně softwaru uvidíte záložky GIS (BlenderGIS) a osm (blender-osm) (Obr. 4). (Pro zobrazení blender-osm je nutné vysunout postranní lištu (nalevo od "Scene Collection – seznam objektů ve scéně) je taková šipka, kterou stačí přetáhnout doleva a objeví se vám nové možnosti).

Při vykreslování některých dat se vám může stát, že při odzoomování nic neuvidíte, nebo že se vám budou zobrazovat jen části modelu. To je způsobeno nastavením "klipování" viewportu kamery, respektive vzdálenosti, od které se objekty přestanou vykreslovat. Je tedy dobré tuto vzdálenost pod "View" v postranní liště (tam, kde je také blender-osm) nastavit na nějakou vyšší hodnotu (třeba milion) (Obr. 5). Objekty by se pak už měly vykreslovat celé.