Aplikovaná geoinformatika Tomáš Pavelka Lukáš Herman NÁVOD K ARCSCENE Obsah 1)Příprava a načtení dat 2)Nastavení zobrazení a)Jednotlivé vrstvy b)Celé 3D scény 3)Symbologie a)Bodové vrstvy b)Linie, plochy a tělesa 4)Export pohledů 5)Další funkce a nastavení a)Interaktivní funkce extenze 3D Analyst (funguje v ArcMapu) b)Popis c)Export animací (videa) ¨ ¤ ¤ Pro splnění odpovídající části zadání 1. projektu jsou klíčové body 1 až 4 Ad 1) Příprava a načtení dat Příprava dat (v ArcMapu) ¨Potřebuji získat ortofoto mapu zájmového území jako lokální rastrový soubor (ideálně TIFF nebo JPG) ¨Připojím vhodné WMS ¤https://geoportal.cuzk.cz/WMS_ORTOFOTO_PUB/WMService.aspx ¨Příblížim se na zájmové území ¨File – Export Map … ¤Nastavím dostatečně vysoké rozlišení (200 až 300 dpi) ¤Zaškrtnu možnost Write Word File ¨ ¨ ¨ Příprava dat (v ArcMapu) ArcScene – ovládání Ad 2) nastavení zobrazení ¨Dále popisované nastavení se ukládají do souboru projektu, který má v případě ArcScene příponu .sxd Base Heights Volba povrchu DEM Volba převýšení Volba výškového posunu 3D scény Vhodná hodnota převýšení závisí na rozměrech zobrazené 3D scény (čím větší plocha – tím vhodnější je vyšší hodnota převýšení). V případě cvičení nechceme aby území farmy Rostěnice vypadalo jako velehory. Extrusion Stanovení konstanty nebo výrazu výšky extruze Způsoby extrudování ArcScene – Base Height a Extrusion Display Nastavení kvality zobrazení Nastavení převzorkování Vhodné je pro ortofoto nastavit Cubic Convolution nebo Bilinear Interpolation. Výsledek vypadá lépe (hladce)! Nearest Neighbor Bilinear Interpolation Další nastavení vizualizace vrstev ¨K dispozici v toolboxu 3DEffects ¨Platí pro jednotlivé vrstvy ¨ ¨ ¤ ¤Průhlednost (0 až 100%) ¤Skrývání vybraných stěn (zobrazit obě, skrýt přední, skrýt zadní) ¤Osvětlení (zapnuto x vypnuto) ¤Stínování (ploché x s přechodem) ¤Priorita vykreslování při překryvu vrstev (0 až 1) The 3D Effects toolbar in ArcScene Nastavení pohledu na 3D scénu Accessing additional viewers and settings in ArcScene Osvětlení 3D scény ¨Platí pro celou 3D scénu Nastavují se parametry světelného zdroje (azimut a výška nad obzorem) a kontrast