Jak připravit přednášku? Marcela Buchtová 1 2 Struktura přednášky 3 Titulní strana Úvod Cíle Metody Výsledky/nálezy Závěry Poděkování Struktura přednášky 10min 1 2 1 (1) 3-4 1 1 15min 1 3 1 2 5 2 1 4 1min/slide Zorganizuj si hlavní myšlenky - vytvoř několik hlavních bodů - zmapuj hierarchii myšlenek (pavouka, strom) - mysli na cíl přednášky a pro koho je určen Hlavní zpráva = jasná zpráva 5 6 Osnova: ano nebo ne? - obsah přednášek jen v případě dlouhých přednášek 7 Úvod Cíle Metody Výsledky Závěry Osnova Osnova  Definice senescence  Molekulární mechanismy zahrnuté v kontrole senescence  Příklady senescence v regulaci morfogeneze  Příklady poruch spojených s abnormalitami buněčné senescence 8 Úvod = background Stručně uvést do problematiky Představit hlavní používané pojmy Co není známo? Proč jste studii dělali? Proč je to zajímavé? 9 10 11 12 13 Cíle/hypotéza/hlavní otázka - stručně v bodech - navázat na předchozí úvodní část 14 Máte pracovní hypotézu? Hypotéza - tvrzení/předpověď, jejíž platnost se pouze předpokládá, ale zároveň formulovanou tak, aby ji bylo možno potvrdit nebo vyvrátit. - musí být podložena celou řadou faktů vytyčujících nám další směr výzkumu. - hypotéza je formulace, která vysvětlí naše pozorování Kritéria hypotézy: - hypotéza je testovatelná (musí být způsob, jak ji falzifikovat) kompatibilita s dřívějšími hypotézami (kontinuita bádání) - jednoduchost („nejsprávnější je ta, která je nejméně komplikovaná“) - hypotéza je předběžná a nahraditelná 17 18 Materiál a metody - jednoduše, v bodech - jen to nejdůležitější - ilustrační obrázky - zdůvodni, proč jsi metody zvolil a k čemu slouží - proč jsi zrovna vybral modelový druh/buněčnou linii, který jsi využil (výhody/nevýhody) 19 20 21 Výsledky - uveď hlavní výsledek - jasná ilustrace dat (graf, obrázek) - nepoužívej složité tabulky - neprezentuj všechny experimenty a data - sumarizace výsledků - někdy méně je více 22 23 24 Závěr - shrnutí hlavních nálezů - přínosy - náhledy do budoucna, další plány .... - využij prostor k stručné diskuzi 25 26 27 Reference: ano nebo ne? - citace k převzatým obrázkům (rovnou k nim) Pažout et al. 2015 (Nature) - nedávat seznam referencí na závěr nebo si ho dát jen pro sebe nakonec 28 - poděkujte lidem, kteří Vám pomohli 29 30 Obhajoba nekončí přednáškou 31 Odpovědi na otázky oponentů - napsat otázku na slide - stručně v bodech vysvětlit (nějaké schéma, obrázek – z literatury nebo váš vlastní) - buďte připraveni, že přijde dotaz na poslední chvíli 32 Otázky a odpovědi komise - a proč se jich nebát Příprava mluveného projevu - používejte vlastní slova - pište elegantně, ale mluvte srozumitelně Vyhýbejte se: - pre-sofistikovaným obratům - prázdným frázím a výplňovým slovům - negativním výrazům 33 TEXT - používej slova a fráze (ne celé věty a paragrafy) - zkontroluj si gramatiku a překlepy - ne více jak dva fonty - velikost 24pt 34 - nedávat hodně textu - dostatečně velké a přehledné obrázky, grafy, tabulky - provázat jednotlivé části (slidy) TEXT 35 Ty jsi centrum přednášky - ne tvé slidy Slide - by měl být podporou, ne poskytovat všechny znalosti - uveďte pouze hlavní body - většinu času věnuj přípravě přednášky a ne slidů - nebuďte závislí na slidech - jednoduché prezentace 36 TEXT 37 Volba pozadí 38 Vložit čísla slidů 39 Vtipy: ano nebo ne? Vtipy: ano nebo ne? Řekni si svou přednášku nahlas (neuč se nazpaměť) - řekni svou přednášku přátelům či rodině - svému školiteli aspoň 2x - pravidelné konzultace se školitelem DODRŽUJ STANOVENÝ ČAS41Připrav si karty s poznámkami Před přednáškou - Nahraj přednášku před obhajobami - Projdi slidy/oprav chybky - Zkontroluj videa - Najdi si své oblíbené místo - Stát vs sedět? - Vyzkoušej si pointer/změny slidů 42 Udržování kontaktu s publikem - nepřednášejte do zdi, plátna, okna - stůjte stranou plátna - „ochranné bloky“ - s úsměvem na rtech 43 44 Vnímání publika Získání pozornosti Navázání kontaktu s publikem - kultivovaný projev - držení těla - gestikulace - oblečení 45 Využívání vizuálních předností rétoriky - pozor na zlozvyky 46 Využívání vizuálních předností rétoriky - nahlas - pomalu - nemumlat - dýchat Zbytečně nepoužívej ukazovátko 47 Artikulace Neztratit sebekontrolu!!! 48 - dobře organizovaná - logicky uspořádaná - jasná - hladce probíhající - svižná - přesvědčivá - zajímavá - plná entuziasmu 49 Ideální přednáška Neztrácet čas - každé slovo je důležité Začni s přípravou včas! 50 JEN JEDEN POKUS