I. Úvod do studia Základy muzejní konzervace definice, historie, etické kodexy a zásady, požadavky na profesi Ing. Alena Selucká Technické muzeum v Brně Metodické centrum konzervace selucka@tmbrno.cz Poslání konzervátora-restaurátora • Základním posláním konzervátora-restaurátora je podílet se na zachování hmotného kulturního dědictví v zájmu současné a budoucí generace. Konzervátor-restaurátor významným způsobem přispívá k rozpoznání a vnímání kulturního dědictví s ohledem na jeho estetickou, historickou a fyzickou integritu. (E.C.C.O. Professional Guidelines, 2002). Konzervování-restaurování orientální přilbice, MCK TMB, 2015 Historie konzervování-restaurování Estetické restaurování Vědecké metody restaurování Interdisciplinární konzerování- restaurování Restaurování sochy – Bohyně zdraví , The Getty Conservation Institute The Hope Hygieia , Roman, A.D. 140–160. Restaurování kolem r. 1800 De-restaurování v r. 1973 Restaurování v r. 2006 - 2008 Terminologie • Usnesení k terminologii konzervace hmotného kulturního dědictví, Konference ICOM – CC, New Delhi , 22 – 26. 9. 2008: – Conservation: preventive conservation / remedial conservation / restoration • Dokument o profesi konzervátora-restaurátora AMG ČR, Komise konzervátorů-restaurátorů AMG, 2011 – https://www.cz-museums.cz/web/amg/organy-amg/komise/komise- konzervatoru-restauratoru/dokumenty • Evropská komise pro standardizaci CEN – Europian Comitte for Standardisation (CEN T/ 346 – Conservation of Cultural Property – ČSN 961509, EN 15898: Ochrana kulturního dědictví Základní obecné termíny a definice; účinnost: 1. 9. 2012 Konzervování-restaurování (konzervování): • preventivní konzervace • sanační (kurativní) konzervace • restaurování Terminologie • Konzervování-restaurování (konzervace), Dokument o profesi ko-re AMG, 2011: – Preventivní konzervace (PK): soubor nepřímých opatření vedoucích k ochraně předmětu prostřednictvím systematické kontroly a případné úpravy prostředí, v němž je či bude předmět uchováván tak, aby předměty setrvávaly v pokud možno nezměněném stavu. – Sanační konzervace (SK): konzervace spočívá v ochraně předmětu pomocí systému přímých zásahů s cílem stabilizovat jeho současný fyzický stav při maximálním úsilí o zachování komplexní hodnoty předmětu. – Restaurování (R): je činnost, která interpretuje celistvost-integritu předmětu na určitém známém stupni jeho historického vývoje. Hlavním důvodem je dosažení srozumitelnosti předmětu. V určité míře tak dochází k obnovení estetické, technické, hudební aj. funkčnostiúčinnosti předmětu. Restaurování zahrnuje nejen doplňování chybějících či silně poškozených prvků, ale také odstranění těch prvků, které srozumitelnost nebo funkčnost-účinnost předmětu omezují. Zásah do autenticity předmětu je přitom nezbytný, ale měl by být co nejmenší. PK: Balení a transport SK: Chemická desinsekce R: Doplnění intarzie Etické kodexy • The Conservator-Restorer: a Definition of the Profession, ICOM-CC, Copenhagen, 1986 • Profesní etický kodex ICOM pro muzea, 2006 (revize 2017) • E.C.C.O. Professional Guidelines I. (2002), II. (Code of Ethics, 2003), III. (Education, 2004) • The Ethics Checklist, Victoria & Albert Museum, 2004 (2. vydání), • Dokument o profesi konzervátora-restaurátora AMG, Komise konzervátorů-restaurátorů, 2011 • Etický kodex a zásady pro praxi restaurování výtvarných uměleckých děl Asociace restaurátorů Praha, 2014 http://www.ckr.g6.cz/?page_id=9 Komplexní hodnota předmětu • Ad. 3.2) Konzervátor-restaurátor respektuje komplexní hodnotu předmětu svěřeného do jeho péče. Měděné spirálovité prstýnky s otisky lidských prstů, únětická kultura, výzkum Archeologického centra v Olomouci, Konzervováno v MCK TMB, 2004 Korozní vrstvy s otisky lidských prstů = komplexní hodnota předmětu ? Komplexní hodnota předmětu stanovení koncepce zásahu • 3D vizualizace pergamenového svitku z r. 1665 umístěného ve věži kostela v Telči Průzkum – Tomograf Centra Excelence v Telči Restaurování: Státní okresní archiv v Jihlavě Zdroj: Benešová, M. a kol.: In Fórum pro ko-re, 2019 https://mck.technicalmuseum.cz/casopis-fkr/ Komplexní hodnota předmětu – stanovení koncepce zásahu Zlacená bronzová socha Buddhy, 14. stol., Tibet, Victoria & Albert Museum, Conservation Journal 2002, Issue 40 Vyjmutí relikvií = narušení autenticity? Komplexní hodnota předmětu – stanovení koncepce zásahu Parní tramvaj Caroline, r. 1889, Technické muzeum v Brně, konzervováno-restaurováno v r. 1993 – vyměněn původní kotel za nově zhotovený , depo DP města Brna Minimální intervence/ Reverzibilita • Ad. 3.11) Konzervátor-restaurátor používá takové postupy, přístroje a materiály, které dle současného stavu poznání nejméně poškozují a ovlivňují předmět. Materiály použité v rámci konzervování by měly být snadno a kompletně odstranitelné (reverzibilní). Stříbrný pohárek, 1607, Moravská galerie v Brně, konzervováno v MCK TMB v r. 2012 odstranění patiny ? odkrytí puncu „MB“ Preventivní konzervace • Ad. 3.9) V rámci rozhodovacího procesu při navrhování postupu konzervace nesmí konzervátor-restaurátor opomenout žádný z prostředků a nástrojů preventivní konzervace. Archeologický nález stabilizovaný utěsněním v obalu při nízké RV Keramické střepy vhodně uložené, ale nerestaurované Preventivní konzervace / Sanační konzervace / Restaurování Pistole jezdecká, r. 1704, SNM, stav před požárem Stav po požáru na hradě Krásna Hôrka, r. 2012 Preventivní konzervace – ponechání fragmentů in- situ?. Sanační konzervace – očištění a stabilizace pouze originálních dílů? Restaurování – doplnění replik poškozených dílů a kompletace artefaktu? Spolupráce / Sdílení znalostí • Ad. 3.16) Konzervace je interdisciplinární obor, proto je spolupráce s odborníky z jiných oborů i z řad konzervátorů-restaurátorů velmi důležitá a neodmyslitelně spojena s celým procesem konzervace. • Ad. 3.17) Konzervátor-restaurátor přispívá k rozvoji profese sdílením svých zkušeností a získaných informací, nejlépe formou publikování dosažených výsledků a vzděláváním studentů a praktikantů. Workshop emailování, 2017, MCK TMB Konference konzervátorů-restaurátorů, 2019, Rožnov p. Radhoštěm Zpracování konzervátorskorestaurátorské dokumentace Ad 3.13) Konzervátor-restaurátor usiluje o maximální srozumitelnost a trvanlivost dokumentace, která zůstává jako autorské a zaměstnanecké dílo v jeho duševním vlastnictví. V dokumentaci musí být uvedeny všechny osoby, které se podílely na vlastní konzervaci. Dokumentace musí být poskytnuta vlastníkovi či správci předmětu: • Součástí dokumentace je zpráva o průzkumu a odsouhlasený ko-re záměr • Popis použitých postupů – zdůraznění postupů odlišných od navrhovaných v ko-re záměru • Použité prostředky a materiály (+ příp. materiály, metody zvažované, ale nepoužité) • Interpretace materiálového a technologického průzkumu (základního a rozšířeného) • Materiály odebrané během zásahu – jejich uložení • Nové informace a skutečnosti zjištěné během zásahu • Změny na předmětu během ošetření – popis stavu předmětu po ošetření • Fotodokumentace průběhu prací, stavu před a po ošetření předmětu • Jména spolupracovníků, asistentů • Doporučení pro uložení a zacházení s předmětem • Závěr, vyhodnocení • Datum práce/datum zhotovení zprávy; jméno autora Literatura • BRANDI, Cesare: Teorie restaurování. 2000. ISBN: 80-86359-03-4 • Dokument o profesi konzervátora-restaurátora, Asociace muzeí a galerií, 2011, https://www.cz- museums.cz/web/amg/zakladni-dokumenty/dokument-o-profesi-konzervatora-restauratora • E.C.C.O. Professional Guidelines I. (2002), II. (Code of Ethics, 2003), III. (Education, 2004), http://www.ecco- eu.org/documents/. • HALL, Anie: Ethical considerations in the teratment of a Tibetan sculpture, Conservation Journal 2002, Issue 40, Victoria and Albert Museum, http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/issue-40/ethical- considerations-in-the-treatment-of-a-tibetan-sculpture/ • HENDERSON, Jane, NAKAMOTO, Tanya: Dialogue in conservation decision-making, Studies in Conservation, 2016, ISSN: 0039-3630 (Print) 2047-0584 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/ysic20, str. 67 – 78. • ICOM Code of Ethics for Museums, International Council of Museums, 2017, ISBN 978-92-9012-420-7, https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOM-code-En-web.pdf • Oficiální stránky restaurátorů ČR pro ustavení celorepublikové oborové organizace, http://www.ckr.g6.cz/?page_id=9 • Profesní etický kodex ICOM pro muzea, ICOM, 2006, ISBN 92-9012-260-9, http://network.icom.museum/icom- czech/ • The Ethics Checklist, Victoria and Albert Museum, 2004, http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation- journal/issue-50/appendix-1/ • J. A. Smith: The Etics of doing nothing, JIC, 2018, https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19455224.2017.1416650?needAccess=true • Vácha, Zdeněk: Koncepce restaurování - více otázek než odpovědí?, s. 7-9, http://www.arte- fakt.cz/dokumenty/VI.konf/VI.sbornik_7-9.pdf