Determinanty zdraví v průběhu života Lifecourse epidemiology Gabriela Kšiňanová Andrea Dalecká Zdraví/morbidita v raných fázích života 1.Vliv na zdraví a wellbeing v samotném dětství 2.Dopad na zdraví v pozdějším životě! T Health Welfare Stability Physical The lifespan Ekologický (ecological) model zdraví v průběhu života Jaký vliv na zdraví v pozdějším životě může mít: 1. 1.Předčasné narození (např. ve 32 týdnu těhotenství) 2.Astma diagnostikované ve 3 letech 3.Nízký socioekonomický status rodiny při narození dítěte 4. •Co všechno může mít na zdravotní stav těchto dětí vliv? -Akumulace -Řetězce -Časové hledisko Expozice v dětství a pozdější zdraví •Kauzální řetězce (Causal pathways) •Akumulace •Řetězec rizik (chain of risk) •Trajektorie •Časové hledisko expozic •Kritická a senzitivní období • Akumulace Expozice (environmentální, socioekonomické, behaviorální) se postupně kumulují a poškozují zdraví v průběhu stárnutí a snížené schopnosti regenerace Řetězec rizik (chain of risk) Posloupnost vzájemně propojených expozic, které zvyšují riziko onemocnění, protože jedna negativní expozice má tendenci vést k dalším a dalších expozicím Trajektorie Dlouhodobý pohled na jednu charakteristiku života jedince v průběhu času Akumulace rizika Lynch, Kaplan & Shema, NEJM 1997 No. times household income below 200% of USA federal poverty level Sustained economic hardship and odds ratio of self- reported cognitive difficulty (C) and depression (D) in late midlife (controlling for age, sex and prevalent diseases) C C C D D D ** *** * - Co na grafu vidíte? - Co by z toho mohlo vyplývat pro prevenci? Mean vitamin C concentrations by number of adverse life course indicators among British women aged 60–79 years. Lawlor D A et al. Heart 2005;91:1086-1087 - Co na grafu vidíte? Adverzní dětské zkušenosti (Adverse Childhood Experiences - ACEs) a zdraví • •4+ ACE spojeny s vyšším rizikem onemocnění v dospělosti (19-92 let) •4+ ACE např. spojeny s 2,2krát vyšší pravděpodobností vzniku kardiovaskulárního onemocnění Řetězec rizik/příčin (chain of risk) determinants2 Education Adult SEP Sociální pozice v dětství a kognice později v životě: 13 Childhood SEP Health & Lifestyle Life course Cognitive development Cognition -Většina chronických/neinfekčních nemocí (Non-communicable diseases; NCDs) má mnoho vzájemně provázaných příčin Trajektorie Mean predicted health scores by NS-SEC Sacker et al. JECH, 2005 -SAH: self-assessed health -Co na grafu vidíte? -Proč myslíte, že se rozdíly mezi skupinami projeví až s přibývajícím věkem? Health decline by ethnic minority status Sacker A et al. (2011) JECH 65(2):130-6 -SRH: Self-rated health -Co na grafu vidíte? -Proč myslíte, že to tak je? Prenatální stres a spánek u dětí Kritická a senzitivní období Critical period ‘‘biological programming’’ or ‘‘latency model” of disease exposure has effects on body systems that cannot be modified in any dramatic way, precipitating disease later in life Sensitive period Time when the individual is particularly sensitive to the environment Increases risk but less deterministic than a critical period Probabilistic Expozice zarděnkám v těhotenství a riziko vrozených vad plodu https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/510Du2cMCuL._SX337_BO1,204,203,200_.jpg Barkerova hypotéza 1990 - Intrauterine growth retardation, low birth weight, and premature birth have a causal relationship to the origins of hypertension, coronary heart disease, and non-insulin-dependent diabetes, in middle age. - The hypothesis was derived from a historical cohort study that revealed a significant association between the occurrence of hypertension and coronary heart disease in middle age and premature birth or low birth weight. - Evidence remains inconsistent Kritická období (fetální programování - foetal programming) Impaired foetal growth Low Birth weight Obesity High blood pressure CVD In utero Birth Adolescence Midlife Porodní váha SYSTEMATIC REVIEW: SHENKIN ET AL. Psychol Bulletin 2004; 130: 989-1013 “Malá, konzistentní, pozitivní asociace mezi porodní váhou a kognitivními schopnostmi i po adjustaci pro konfoundery.” • Record et al. Ann Human Genet 1969; 33: 71-79 • Matte et al. BMJ 2001; 323: 310-314 • Richards et al. BMJ 2001; 322: 199-203 • Shenkin et al. Arch Dis Child 2001; 85: 189-196 • Jefferis et al. BMJ 2002; 325: 305-308. • Corbett et al. 2004 unpublished - Co je to systematické review? Rekapitulace •Riziko rozvoje cukrovky v těhotenství dle počtu rizikových faktorů: •https://www.cdc.gov/diabetes/basics/risk-factors.html 1.Akumulace 2.Řetězec rizik •Testování mediátorů zprostředkujících vztah mezi stresujícími událostmi v dětství a depresí v dospělosti. 1.Akumulace 2.Řetězec rizik • Prevence a intervence Prevention, interventions and policy change to address: Child and adolescent morbidity and mortality Adult morbidity and mortality due to conditions originating in childhood and adolescence Affecting causal pathways that lead to development of the disease Prevence morbidity a mortality Příklad kampaně Safe to Sleep •Prevence SIDS: •Sudden Unexpected Infant Death (SIDS) je jedním z hlavních příčin úmrtí kojenců v rozvinutých zemích •SIDS = nevysvětlitelné úmrtí dítěte mladšího 1 roku •Prevalence v USA byla 130.3 úmrtí na 100,000 živě narozených dětí in 1990 •Možnost prevence? Prevence morbidity a mortality Příklad kampaně Safe to Sleep •Rizikové faktory pro SIDS: •Pohlaví dítěte •Etnická příslušnost a SES rodiny •Předčasné narození •SIDS v rodinné anamnéze •Ukládání ke spánku na břicho •Sdílení lůžka •Expozice cigaretovému kouři (pasivní kouření) • • Potenciálně modifikovatelné rizikové faktory • • - Které z těchto faktorů by šlo ovlivnit prevencí? -Fungovala intervence? -Můžeme interpretovat jako kauzální vztah? Multilevel Interventions -Vliv kultury a zvyklostí: „Vláda, která zdraží pivo, padne“. -Strategie by měly být evidence-based, ale jsou? -Co je to evidence-based praxe? - Příklad harm-reduction strategií v USA https://www.vlada.cz/assets/ppov/protidrogova-politika/koordinace/Informacni_letak_RVKPP.pdf •Implementace Safe to Sleep na různých úrovních •Zařazení StS principů do vzdělávacích programů, např. zdravotních sester •Práce se zvyklostmi (např. kulturními) o péči o děti •Vzdělávání rodičů o rizikových faktorech • Preventivní programy •Máte osobní zkušenost s některými preventivními programy? • •Co bylo podle vás provedeno správně? •V čem mohla být intervence lepší? •Fungovala?