Systémy nelineárních rovnic Příklady ze skript Příklad 1. Uvažujme systém nelineárních rovnic x1 = 2x1 − x2 1 + x2 2 (parabola), x2 = 2x1 − x2 1 + 8 9 + 4x2 − x2 2 4 (elipsa). Zvolte x0 = (1,4; 2,0)T a vypočtěte 2 iterace 1. iterační metodou xk = G(xk−1 ), 2. Seidelovou metodou. Výsledky porovnejte s přesným řešením ξ . = (1,4076401; 1,9814506)T . Příklad 2. Je dána soustava nelineárních rovnic x1 = 7x3 1 − x2 − 1 10 ≡ g1(x1, x2) x2 = 8x3 2 + x1 − 1 11 ≡ g2(x1, x2) Tato soustava má 9 pevných bodů. Ověřte, že v okolí bodu (0,0) splňuje tato soustava podmínku pro konvergenci iteračního procesu xk+1 1 = g1(xk 1, xk 2) xk+1 2 = g2(xk 1, xk 2) . Bude tato podmínka splněna v okolí bodu (1,1)? Příklad 3. Je dán systém nelineárních rovnic x2 1 − x2 − 0,2 = 0, x2 2 − x1 − 0,3 = 0. Užitím Newtonovy metody nalezněte kořen ležící v 1. kvadrantu. Počáteční aproximaci určete graficky. (x0 = (1,2; 1,2)T ) Další příklady Příklad 1. Střelec vystřelí projektil směrem na pohybující se terč, který je v okamžiku výstřelu 50 m daleko a 80 m vysoko a pohybuje se směrem od střelce ve vodorovném směru. Jeho počáteční rychlost je v1 = 2 m/s a má zrychlení a = 1 m/s2 . Projektil má počáteční rychlost v2 = 100 m/s, gravitační zrychlení je g = 10 m/s2 , odpor vzduchu zanedbáme. Pod jakým úhlem θ musí střelec vystřelit směrem k terči, aby ho zasáhl? Použijte Newtonovu metodu pro nalezení obou řešení a určete také čas do zásahu pro jednotlivé případy. Pohybové rovnice (s – vodorovná vzdálenost, h – výška) terč: s1 = v1t + 1 2 at2 , h1 = 80 projektil: s2 = v2t cos θ, h2 = v2t sin θ − 1 2 gt2 . Zásah nastane pro s2 = s1 + 50, h2 = h1. 1 Příklad 2. Použijte Newtonovu metodou na první dva příklady z předchozí části. Příklad 3. Problém zkřížených žebříků Dva žebříky o délkách 2 a 3 metry jsou opřeny v uličce mezi dvěma zdmi a to tak, že každý z nich stojí u jedné zdi a opírá se o druhou. Žebříky se kříží ve výšce 1 metr. Jaká je šířka uličky? Návod: Pokud označíme x šířku uličky, y a z výšky, ve kterých se žebříky opírají, získáme z podobnosti trojúhelníků a z Pythagorovy věty systém tři rovnic pro x, y a z, který můžeme vyřešit Newtonovou metodou. Úkoly v Matlabu Příklad 1. S pomocí funkce contour zobrazte křivky v předchozích příkladech pro systémy dvou rovnic a na základě obrázků najděte vhodné počáteční iterace pro jednotlivá řešení. Příklad 2. Zjistěte, jak funguje funkce jacobian pro symbolické výpočty v Matlabu a s její pomocí dokončete program newton sys2 dodelat. Pak jej otestujte jej na výše uvedených příkladech pro systémy dvou rovnic. 2