Cvičení 9: Optimalizace SHO Optimalizace systému M/M/1/∞/FIFO Vstupní proud zákazníků je Poissonův proces s parametrem λ, doba obsluhy se řídí exponenciálním rozložením. Známe náklady c1 na obsluhu jednoho požadavku (resp náklady na linku obsluhy za jednotku času) a náklady c2 na údržbu prázdného systému za jednotku času. Hledáme intenzitu obsluhy µ tak, aby funkce nákladů a ztrát ( ) ( ) λ−µ λ +µ=+µ=µ 2121 ccNEccF nabývala svého minima. Minima je dosaženo pro λ+λ=µ 1 2 c c . Optimální intenzitu obsluhy a hodnotu funkce nákladů a ztrát pro tuto optimální intenzitu počítá funkce opt_neomezeny_1.m. Příklad 1.: Do malé venkovské prodejny s jednou prodavačkou přichází ve všední den odpoledne průměrně 1 zákazník každé 4 minuty. Intervaly mezi příchody zákazníků mají exponenciální rozložení a doba obsluhy rovněž. Náklady na jednoho zákazníka jsou vyčísleny na 30 Kč a prostojové náklady na prodavačku činí 50 Kč/h. Najděte optimální dobu obsluhy jednoho zákazníka a zjistěte hodnotu funkce nákladů a ztrát pro tuto optimální dobu obsluhy. Výsledek: Optimální doba obsluhy zákazníka je 3 min. Pro tuto optimální dobu obsluhy činí hodnota funkce nákladů a ztrát 750 Kč. Příklad 2.: Na konci montážní linky se nachází pracoviště kontroly kvality, které se skládá z prostoru na čekání palet a zkušebního pracoviště. Průměrně přichází 80 palet v průběhu osmihodinové směny. Doba mezi příchody palet má exponenciální rozložení a doba kontroly rovněž. Náklady na kontrolu jedné palety činí 100 Kč, prostojové náklady jsou 40 Kč/h. Stanovte optimální dobu kontroly jedné palety a najděte hodnotu funkce nákladů a ztrát pro optimální intenzitu obsluhy. Výsledek: 5 minut, tedy za 1 h by se mělo zkontrolovat 12 palet. Funkce nákladů a ztrát nabývá hodnoty 1400. Příklad 3.: V dílně dochází v průměru ke třem poruchám strojů za hodinu. Prostojové náklady stroje jsou 1000 Kč za hodinu. Můžeme volit mezi průměrným opravářem, který opravuje čtyři stroje za hodinu a stojí i s režií 500 Kč za hodinu a zkušeným opravářem, který opravuje pět strojů za hodinu a stojí i s režií 650 Kč za hodinu. Kterého z nich je výhodnější přijmout? Návod: Rozhodněte podle funkce nákladů a ztrát. Výsledek: Funkce nákladů a ztrát nabývá menší hodnoty pro zkušeného opraváře (4750 Kč) než pro průměrného opraváře (5000 Kč), je tedy výhodnější přijmout zkušeného opraváře. Optimalizace systému M/M/n/∞/FIFO Vstupní proud zákazníků je Poissonův proces s parametrem λ, doba obsluhy se řídí exponenciálním rozložením s parametrem µ. a) Známe náklady c1 na čekajícího zákazníka za jednotku času a náklady c2 na nevyužitou linku obsluhy za jednotku času. Hledáme počet linek n tak, aby kriteriální funkce ( ) ( ) ( )[ ]S2Q1 NEncNEcnC −+= nabývala svého minima. Přitom ( ) ρ− ρ = 1 PNE QQ , ( ) ρ− = ρ− β = 1 a 1!n aP n n 0Q , µ λ =β , n β =ρ , ( ) 1 1n 0j nj 0 n!n n !j a − − =       β− β + β =  , ( ) ρ= nNE S . Podmínka stabilizace: µ λ >n . Optimální počet linek a hodnotu kriteriální funkce pro tento optimální počet linek počítá funkce opt_neomezeny_n.m. b) Známe náklady c1 na pobyt zákazníka v systému za jednotku času a náklady c2 na provoz jedné linky obsluhy za jednotku času. Hledáme počet linek n tak, aby kriteriální funkce ( ) ( ) ncNEcnC 21 += nabývala svého minima. Přitom ( ) ρ+ ρ− ρ = n 1 PNE Q . Podmínka stabilizace: µ λ >n . Optimální počet linek a hodnotu kriteriální funkce pro tento optimální počet linek počítá funkce opt_neomezeny_n_alt.m. Příklad 4.: V nově otevřené pobočce České spořitelny bylo rozhodnuto rezervovat pro operace s účtem Poštovní spořitelny 3 přepážky. Klienti, kteří do pobočky přicházejí kvůli těmto operacím, se řadí do jedné fronty a po uvolnění libovolné z přepážek mohou být obsluhováni. Po otevření pobočky bylo zjištěno, že v průměru přichází 68 klientů za hodinu, přičemž intervaly mezi jejich příchody mají exponenciální rozložení. Doba nutná pro odbavení klienta má exponenciálním rozložením se střední hodnotou 2 min 24 s. a) Za předpokladu, že náklady na pobyt klienta v pobočce po dobu 1 h jsou 120 Kč a náklady na provoz jedné přepážky činí 300 Kč/h, najděte optimální počet přepážek. b) Zjistěte, jak by se musely snížit náklady na pobyt klienta v pobočce po dobu 1 h, aby byl optimální původně uvažovaný systém se třemi přepážkami. Výsledek: ad a) Optimální počet přepážek je 4, ad b) Náklady na čekajícího zákazníka nesmí přesáhnout 41,56 Kč za hodinu. Příklad 5.: K lékaři přicházejí v průměru 4 pacienti za hodinu, ošetření jednoho pacienta trvá v průměru 12 minut. Doba mezi příchody pacientů i doba ošetření se řídí exponenciálním rozložením. Hodinová mzda lékaře je 500 Kč a náklady na pobyt pacienta ve zdravotnickém zařízení se odhadují na 300 Kč/h. Vyplatí se, aby byly v provozu dvě ordinace zároveň? Výsledek: C(1) = 1700 Kč, C(2) = 1285,70 Kč. Vidíme tedy, že otevření druhé ordinace se vyplatí.