Pedagogická praxe * „Vnější“ podmínky – nabídka / povinnost (stanoveno ze strany fakulty) – asistentská praxe, souvislá / průběžná pedagogická praxe * Příležitost k přípravě pro budoucí povolání * pozorování – náslechy /eventuelně u více pedagogů – různé přístupy/ inspirace pro budoucí výuku praktikanta - navštívení více tříd, více různých hodin, všímání si společných prvků a rozdílů mezi nimi * provoz školy - nepřímá vyučovací povinnost (trénink těchto činností / představa o jejich rozsahu a náplni) * vlastní výstupy * komunikace, diskuse s vedoucím učitelem * Náslechy – „mimořádné možnosti hospitací“ * co se učí * množství učiva v daném časovém úseku * obtížnost učiva * použité materiály, zdroje * zadání a kontrola domácích úkolů jak se učí * způsob výkladu nové látky * formy zadání úloh * zápis na tabuli, do sešitů * způsob a rychlost práce * reakce třídy a reakce učitele na třídu, jejich vzájemná komunikace * povšimnutí si všech činností učitele i studentů * práce s nadanějšími i podprůměrnějšími studenty organizační činnosti * zápisy do třídních knih * případná domluva se třídou (termíny a rozsah písemných prací, ústní zkoušení, domácí úkoly, nepovinné úkoly, referáty, další aktivity (soutěže, větší práce), …) * zadání písemek a činnosti při nich * Provoz školy * písemné práce (zadání, opravování, klasifikace) * administrativa (zadávání klasifikace, absence, komunikace s rodiči, sepisování zpráv, vyplňování tabulek, výkazů, …) * „technické“ práce (dozory, evidence, rozdávání a vybírání učebnic, inventarizace, …) * získání povědomí o komplexu těchto činností, o „běžném“ pracovním dnu učitele * Vlastní výstupy * vhodné (ale žel ne vždy reálné) je účastnit se předcházející hodiny v dané třídě (náslech) * někdy možnost vybrat si různé třídy (učivo), typy hodin v nich (dle rozvrhových možností obou účastníků) * možnost pomoci vedoucího učitele „v nesnázích“ v hodině, korekce chyby, ukáznění třídy (pokud možno málo často) * trénink „nanečisto“ – před jiným „publikem“ než před kterým bude učitel později působit „naostro“ * pečlivá příprava – dopředu rozmyslet obsah hodiny, připravit si úlohy, zamyslet se přitom nad jejich skladbou, pracností, numerickým výsledkem, … * příležitost k vyzkoušení si výuky celých hodin * výklad nové látky – teorie – správnost a přesnost / srozumitelnost / názornost * ukázky nových typů úloh a jejich řešení * „kontrola“ – písemka * „konzultační“ hodina (zpravidla ve vyšších ročnících) výuka v půlených hodinách * trénink provedení srovnatelných dvou hodin po obsahové stránce, množství probraného učiva * větší míra práce se třídou * sledování podnětů z publika * různé náměty k řešení úlohy (více různých cest může vést k témuž cíli) * kontrola postupů a výsledků, zápis možnost ústního zkoušení * Komunikace s vedoucím učitelem * zhodnocení a rozebrání jednotlivých hodin (náslechů i výstupů) – přínos pro obě strany * objeví-li se kritika, měl by zkušenější učitel praktikantovi dát rady, jak se chyb vyvarovat, jak jim předcházet, na co si dát pozor – jde o trénink, získávání zkušeností * konzultace k problémům, na které společně v otázkách výuky narazí * ukázky výukových materiálů pro danou třídu, písemek, způsobů klasifikace * možnost sestavit si vlastní písemnou práci, opravit ji, bavit se o shodách resp. rozdílech v klasifikaci * příležitost projít si další materiály daného vyučujícího (k jiným tématům, rozšíření pro nadané studenty, tematické a časové plány, …) či dané školy (ŠVP, klasifikační řád, učební plán s nabídkou volitelných předmětů, …) * vzájemná diskuse o jednotlivých podnětech * zakončení a vyhodnocení praxe, závěrečná doporučení