Hodina 11 (16. 5.) - Vzájemná inspirativní všehochuť
O čem bude závěrečná hodina 16. 5.
Každý z nás bude mít 10 minut na to, aby ostatní něčím učitelským, pedagogickým, využitelným inspiroval. Čím to bude praktičtější (vezmu, vytisknu a použiju), tím lepší. Může to být třeba:
- Dobrá kniha (rovnou ji vemte s sebou, nebo ofoťte pár stránek a můžete je promítnout a okomentovat)
- Aktivita, kterou rád/a používám (můžeme si ji rovnou zahrát)
- Web, kde beru materiály (rovnou ho můžete představit u plátna)
- Metoda, která se mi osvědčila (čím víc aktivní ukázka, tím lepší)
- Model přípravy hodiny, který mi pomáhá (ukázku, ochutnávku s sebou)
- Podcast, který mě rozvíjí a proč (rovnou si pro nás párminutový kus nachystejte, ať si ho můžeme poslechnout)
- Cokoli dalšího, co Marka nenapadlo
- ...
Inspirace z poslední hodiny
Kuba
Hranostaj
Ondra
Wordle
Mira
Průvodce ChatGPT
AI dětem
Marek
Žádné ruce nahoře
Jedním z obecných doporučení je přestat vyvolávat na základě hlášení žáků. Co totiž učitel zjistí, když po položení otázky nechá žáky hlásit se? Kolik žáků zná odpověď? Nikoli. Zjistí, kolik žáků si myslí, že ví odpověď, a navíc jsou tito žáci ochotní s ním spolupracovat. Mohou mezi nimi být žáci, kteří odpověď nevědí, na druhou stranu se nemusejí hlásit ti, kteří ji skutečně znají.
Náhodným vyvoláváním bez hlášení (např. pomocí špachtlí se jmény) aktivujete většinu žáků a získáte mnohem zajímavější reakce. Zřejmě také častěji zazní špatné odpovědi, což je v pořádku, protože jako učitel odhalíte mezery v učení žáků a spolužáci se naučí, že špatná odpověď není hrozba, ale situace, se kterou se dále pracuje.
Nespokojte se však s vyhýbavým „já nevím“. V této situaci se mohou zapojit i ostatní a původně vybraný žák poté rozhodne, které řešení považuje za nejlepší, případně se může „zeptat publika“. Zpočátku také nevadí, když žák odpověď pouze zopakuje.
Zavádění formativního hodnocení (Dylan William, český překlad od Edulab)
Vanda
Prezentace ve složce
Knížky, které doporučuje
Kačka
Slunce svítí na toho, kdo
Hra je zaměřená na : uvědomění si co mám/nemám rád/a. Všichni si stoupnou do kruhu. Je dána otázka, která vždy začíná slovy „Slunce svítí na toho, kdo“ a k tomu přidáme libovolnou činnost, nebo věc (např. plavání, sluníčko…) Pokud činnost má jedinec rád, jde co nejblíže středu, pokud ji nemá rád ustoupí dozadu, jestli ji má rád jen trošku, přiblíží se jen o krok, jestli ji nesnáší jde co nejdále od kruhu… Tím se nám vytváří živý „sociogram“ na kladenou otázku.
- Zdroj: KOLLNEROVÁ, M. Teatroterapeutický projekt na základní škole speciální. Bakalářská práce. Vedoucí práce: Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D. OLOMOUC 2009
Leoš
Prezentace (Únikovka) ve složce k hodině 11 (viz níže).
Materiály z hodiny najdete tradičně ve studijních materiálech, tedy tu:
- re