gravitační model mntWo.ámipríiEltjr^-íirYl^glfCC piamly |:;rujllniorj 2 -í 1 Q aĽibiriú-cle q i ■ -11 ■ li uzůjHHrtl ■■ L-ľl.ih ii-.Ii KK^ r*ll? ■■' lll-liľl) « m»fÍTHl l\MjmnÍ Ji-Jlf h ŕľ.ik'..... ■.;J..:iri:-r Mjtl^lJ H I.— .vil I--■ lil-■..-1 vsIUfli WiHlr imMty MU1[U -JHWOIil (HlUd pwudi rl L kľi ■ i I j upwuf utvUEklIflltSlI ru V V VOJ DOPRAVNÍCH 5ITI KONEKTIVITA SÍTĚ Kr lAINNIrK pocrl IranVučIpučlL ffíhnlii(ih?ilM -i';!.1: -1 FT.Iijr, itlit»*.'k™.ÍmnTn»"rfi-|."PÍi^h:l JHiin Li iKhrrJEEfEhphc- ^Vi^3.p C MMll A-0,5 B-= 0,75 : l doprava a prostor 'milcr ialiiacc" ratb a Prtnabri mni moly i proEinni rJniiTK rl plil luh II iHnhUillllll s m k tu raw n prflarmaw prosluní Hero^ňOrftlnrti ikii dopravní trasy a site {jQpriiwnl Slt Ruii|i[3[J[ Ulirlmílkůi -iľľ |iM>ndu|iiWrp Ifjh modelv vývoje dopravní sítě ni,kUy Tufu* model I i. Hli™*,, \ "ť1"—1 flerar#Ji!BK - .JjriZdWk&n 1 ■. y:' riurjj .UTwiJMHl.l r:--!' ■ f.':':'!■'j lAaisrH inilri. hni .... s'Mir^w ti P'ptV"''^ v^ll HÚklll konektivita SÍTĚ A LFiJi l-,rjĽ* pííelítiiatuilcíílíirriIrvríir^KPiůlii nwínrimi pwtu cyUfl [■-■'■■■■■■" i| A = Q fO cyHÚ) B -0,33 (1 cyklus) C ■ 0,66 (2 cykly) D = 1(3 cykly) prostorové interakce dynamití toků mV^I lidi rurtlBd^tlj^fa.erhtfgVn^oinŕarriiKfrŕinimŕTl!) volali nabi'dkf n jcpl iv-ty rv 'iiinvi-ipŇcprnsijrm jaoy prwrtoTOvŕ inl?™kc« vloVTTntilnnr rtu n am k; kŕm i Wlwy? 4 kompancniy dopraimích lok ú I proudu lokalizace dopravní trasy princip minimal uane ■dľi-fl-.l.'.i. í. . - ,, J «..7 ■ ,.l ■—j HľJk-«t h-Zdikr>AL p)v++v Q 1rjn L ■ ■. I ...... |fMW4(ni| Q d i r. I r i z- _ -ž n i aprj ii>ii hhi irnsii princip miijimalifucc analýzy dopravní site teorie grafu 1 lDprolrjf|ic*y pnislD" j . ir»h , F »J r il.....,.L,d n*v KU AKCESIEILITA 4i pxtf bunirni hodyuiily vdopravn' Jiti iHůJůtel ide iHjrnD eistf Dipólom it*í prastar - udivit u vrdiktieil i ..■ ,i i ■ i> ^riuiiy ti'ii j MedisKn i}Usi*iij*nJ cUméno niwui K U, ■ !b h « je u východiska prostorové interakce k ú m p ímrrtirilii ťirrtfírjhilrlj iMLivmĽJiu pnleiitosli bJuxl L, Jtur. SI ln JJl íJ. iní idn iiMirml v -rnkilii ifMii um komplementarita ■ i ■ -i - i - ■■ r. |-m:ii.i r, J: I I kulngltlin lj■ tvini'slj!iíijij-yl^jľiij"nr:li-w idrnjrcll lojlljurriťm bi pdifjclfemgspcřilgnl palf-nciálni hampl«fTiEn[ariLi irn-AJfiiii nňlmiríiy vfilniikŕ wnhn ŕudbpriiji jednůríi r*qisr^j sdei^nu > skuteční kuuipltHiefilarrti nadbřtík v jsdrati reowu ja fc**^* nŤlmoicIfcmkBpaknjíKrfdcľidl |nnp1hloj)v rrqinru riruhfm dopravní site i pDSi.iirii^i □ I r _ k Lu r 211: ■ l- :vi'ch ; .i .ik ^ i r ■: ■.- h j:pcinr: :árn .!U ■ir-tŕmnaislvi pjumcťu p-o kli»nkaci .■ ai.ifpii dopuvni+i siti analýzy dopravní síté teorie grafu 2 deviat1l1ta ni ml ■■■■■ j- ■=■ a -1 -i ■ i-iixi -r-HivUy k'diíftiníiAi;ieíí"sO ovliuŕiujici' laJtioryľ nľi tiiiiiuii héhv| pisuun' liWiily I bnpnEriFľ: ftfliM^- tKlpdndl... *Vr INTERVENUJÍCÍ PŘILCÍ.ITOSTI nLci-ľku _'ľji ihčrru mcLy pnkud u rňíľi n r i nny^kiituje iralľ rvtrwurti' iíiSte (ŕeene rujj in p nl ri h u L] dopravní sítě 2 jmní dťHnwnnv vfiprf* s'ricr.HlciK fcjr^y vnlKrra líDEMolUce Íh1riti|>rijLilÍtj TpiJ-ľpjlipj-ii-g't-Ji-HU ntd ňliňViTi ipTf íiľ liiHiil lirQlvifli^lirOírírriijr^pojit.íq] 'yíyifffíj.-5If*iJi1 11; konektivita site trouben paiiiiBtJUfMpisujiĽicli iniru profjújencrsii tasti alte ilLJiinhhidn^ŮD maiimálnĚ mnĚncmupučlu hran [lOĽahÚ ai 1) 3 (y-2) A =0,44 C • 0.88 D= I DEKUJI Z*POZORNOST GEOGRAFIE DOPRAVY základní pojmy a koncepty Jiří Malý Ondřej Mulíček DOPRAVA A PROSTOR "materializace" vazeb a interakcí mezi místy v prostoru dopravní proudy a jejich formy komplementarita transferabilita intervenující příležitosti modelování interakcí strukturace a organizace prostoru nerovnoměrná dostupnost typy prostorů trasy a sítě modely dopravních sítí prostorové metriky míry dostupnosti topologie prostoru | teorie grafů PROSTOROVÉ INTERAKCE dynamika toků (flows) lidí, nákladu, služeb, energií nebo informací mezi místy vztah nabídky a poptávky vyjádřený napříč prostorem jsou prostorové interakce vždy vyvolané ekonomickými faktory? 4 komponenty dopravních toků / proudů geografická každý proud má počáteční a cílové místo míra separace (vzdálenost odlehlost výchozího a cílového místa) fyzická každý proud je charakterizován možnými přepravními jednotkami (load units) a podmínkami dopravy transakční realizace interakce (proudu) je vyjednávána s poskytovatelem dopravní služby či provozovatelem infrastruktury distribuční proudy jsou často sekvencemi složitějších vzorců - koordinovány v čase a prostoru VÝCHODISKA PROSTOROVÉ INTERAKCE komplementarita | transferabilita | intervenující příležitosti Edward L. Ullman, 50. léta 20. st. dost silná zakotvenost v kontextu "spatial science" komplementarita existence nabídky a poptávky mezi 2 místy latentní komplementarita dvě místa (regiony) vykazují rozdíly ve zdrojích, kulturním či politickém uspořádání potenciální komplementarita produkční podmínky vedou ke vzniku nadbytku v jednom regionu a deficitu v regionu druhém skutečná komplementarita nadbytek v jednom regionu je produkován přímo s cílem uspokojovat deficit (poptávku) v regionu druhém VÝCHODISKA PROSTOROVÉ INTERAKCE transferabilita míra propustnosti / průchodnosti prostoru oddělujícího dvě místa (regiony) ovlivňující faktory? infrastruktura | hranice provozní náklady | bezpečnost cena dopravy | čas | pohodlí.... intervenující príležitosti komplementarita může generovat interakci mezi dvěma místy, pokud se mezi nimi nevyskytuje třetí intervenující místo (intervenující příležitost) intervenující příležitost ovlivňuje prostorovou interakci intervenující příležitost zprostředkovává prostorovou interakci na velkou vzdálenost NAPÁJECÍ SYSTÉMY provozované v jednotlivých evropských státech střídavá soustava 25 kV/50 Hz střídavá soustava 15 kV/16.7 Hz stejnosměrná soustava 3 kV stejnosměrná soustava 1,5 kV stejnosměrná soustava do 1000 V VÝCHODISKA PROSTOROVÉ INTERAKCE transferabilita míra propustnosti / průchodnosti prostoru oddělujícího dvě místa (regiony) ovlivňující faktory? infrastruktura | hranice provozní náklady | bezpečnost cena dopravy | čas | pohodlí.... intervenující príležitosti komplementarita může generovat interakci mezi dvěma místy, pokud se mezi nimi nevyskytuje třetí intervenující místo (intervenující příležitost) intervenující příležitost ovlivňuje prostorovou interakci intervenující příležitost zprostředkovává prostorovou interakci na velkou vzdálenost intervenující příležitost ovlivňuje prostorovou interakci X Y Q > 0 X Y X Y ° ^ intervenující příležitost zprostředkovává prostorovou interakci na velkou vzdálenost O-K) o o a b O-o->o a c O-o-o-K) a d DOPRAVNÍ TRASY A SÍTĚ dopravní síť = soustava vzájemně propojených dopravních bodů, uzlů a cest (dopravních zařízení) The term network refers to the framework of routes within a system of locations, identified as nodes. A route is a single link between two nodes that are part of a larger network that can refer to tangible routes such as roads and rails, or less tangible routes such as air and sea corridors. Rodrigue 2020 die Brinkeho 1999: dopravní bod = místo ležící na dopravní cestě, umožňující výstup/nástup/přestup cestujících, nakládku/vykládku/překládku zboží dopravní uzel = dopravní bod, ve kterém se sbíhají nejméně 3 dopravní cesty dopravní zařízení = infrastrukturní systém zabezpečující dopravu / dopravní vazby dopravní cesta = liniová struktura, v rámci které se uskutečňuje doprava; obvykle infrastrukturně definovaná a zabezpečená pro dopravní cestu je používán také pojem dopravní trasa LOKALIZACE DOPRAVNÍ TRASY princip minimalizace optimální trasa princip maximalizace minimalizace (least-effort principle) minimalizace úsilí - vyjádřeno časem, cenou... maximalizace (traffic principle) maximalizace dopravy (přepraveného zboží, osob, kontaktů... DOPRAVNÍ SITE 1 prostorová struktura dopravních sítí jako klíčový předmět zájmu GD velké množství parametrů pro klasifikaci / analýzu dopravních sítí Concrete Abstract O- Continuous míra abstrakce relativní umístění v širším území Divided ^JJ prostorová spojitost propustnost/kapacita Q 153 mQ Time orientace topologická komplexita rychlost v síti hierarchizace struktury Railyard Port Rail Road Depot fHighway Secondary road 'i o modálni organizace infrastrukturní diferenciace prostorové vzorce stabilita vs. dynamika DOPRAVNÍ SÍTĚ 2 jasně definované a vymezené silnice, zeleníce, kanály vágně definované a vymezené vzdušné a námořní trasy nedefinované telekomunikace (vybrané) ko-evoluce různé dopravní sítě mohou v daném území reagovat na podobné sídelní, politické Či ekonomické podmínky napr. územní "shoda" dálnic a VRT komplementarita některá místa mohou být v některých sítích klíčová, zatímco v jiných sítích marginální např. pozice Zlína v silniční interoperabilita a síti míra možností přechodu mezi různými typy sítí r i in napr. komplikovane realizace intermodálních terminálů zranitelnost/resilience míra ohrožení fungování sítě různými typy poruch, resp. schopnost sítě fungovat i v případě více či méně vážného narušení 1apř- riz'k° nffunkčn°sti suezského ci Panamského průplavu pro námořní dopravu vývoj dopravních síti současná podoba dopravních sítí je výsledkem často komplikovaného historického vývoje palimpsest | "layers of investments působící faktory: "inkrementální" rozvoj postupný, často málo koordinovaný růst sítě probíhající v dlouhém časovém období dynamika technologického vývoje vliv technologických inovácia technologicky podmíněných infrastrukturních změn vliv politických a plánovacích koncepcí poplatnost politickým podmínkám, plánovacím cílům či ideologickým narativům závislost na zvolené cestě (path-dependency) technologické uzamčení poplatnost stabilnímu sídelnímu uspořádání setrvačnost prostorové struktury sítě MODELY VÝVOJE DOPRAVNÍ SÍTĚ příklady Taafeho model Taaffe, Morili, Gould 1963 o- □ rozptýleně pŕisUvy o- □ £—0 ^f^|_ pen ľ Lr a i: r i ce-o o- o— □ ^ rozvoj ^^^^^ 1 nik pf inrimídi generalizace kolonizační kontext důraz na vnější stimuly rozvoje Vanceho model, Rimmerův model Pre-iindustrial (concentric) Walking Horseear Streetcar (sector) -4---- i — r i Bicycle (concentric) Centers CBD \ Railways Automobile (concentric) Highway (concentric and nodal) • Suburb towns \ V Roads Main roads ighways model městských dopravních sítí vliv dopravních technologií a jejich společenské akceptace na prostorový vývoj města ...a vice versa... propojovaní Oř o o— penetrační linie o dovršení propojování B rozvoj napáječů o— vznik prioritních linií MODELY VÝVOJE DOPRAVNÍ SÍTĚ příklady Taafeho model Taaffe, Morili, Gould 1963 o- □ rozptýleně pŕisUvy o- □ £—0 ce-o o- o— □ ^ rozvoj ^^^^^ 1 nik pf inrimídi generalizace kolonizační kontext důraz na vnější stimuly rozvoje Vanceho model, Rimmerův model Pre-iindustrial (concentric) Walking Horseear Streetcar (sector) -4---- i — r i Bicycle (concentric) Centers CBD \ Railways Automobile (concentric) Highway (concentric and nodal) • Suburb towns \ V Roads Main roads ighways model městských dopravních sítí vliv dopravních technologií a jejich společenské akceptace na prostorový vývoj města ...a vice versa... ANALÝZY DOPRAVNÍ SÍTĚ TEORIE GRAFŮ 1 topologie zkoumá tvar objektů a vlastnosti prostoru bez přihlédnutí ke vzdálenostem studuje vybrané vlastnosti prostorů, například souvislost, kompaktnost a spojitost... topologický prostor některé (geometrické) problémy nezávisí na přesném tvaru či metrice objektů v prostoru, ale jen na vztazích, které mezi sebou objekty mají vrchol vertice graf je v zásadě definován jako množina vrcholů (V) a hran (E) reálná síť reprezentace v grafu melro Stockholm //"///'///'// s— | (WftuíQ Bel n híí ijíé i 4. Hjulsta Akai la metro Stockholm J M ór by oentrum Rap si en M.i^Hry M-.ir.,t T-Centralen ///'///'/// V/ J """"ľ *^^^^^w»r»nx^ A Gull j—. r iKungs-I trader don Nkxsborg gard /MkNIkji Surety ! Taikrogan @-ť*.arar.jan j Rnlt \ Fruángen Hag sat'a Farsta strand Skarpnack analýzy dopravní sítě teorie grafů 2 planární graf graf, ve kterém se v rovinném zobrazení žádné dvě hrany ne kříží neplanární graf "3D" graf bez vrcholů/nódů v místě křížení dvou hran Planar reprezentace chodníků v parku, silnic třetí třídy... Non-planar reprezentace leteckých spojení, komunikací s mimoúrovňovým křížením... využiti grafů srovnání dopravních sítí v různých územích srovnání dopravních sítí různých druhů dopravy hodnocení vývoje dopravní sítě v čase konektivita sítě soubor parametrů popisujících míru propojenosti částí sítě gama index počet existujících hran vůči maximálně možnému počtu hran (rozsah 0 až 1) A = 0,44 B = 0,66 C = 0,88 D = l konektivita sítě beta index počet hran vůči počtu vrcholů (složitější grafy - hodnota vyšší než 1) o—o o—o ó—ó ô o ó ô o—o p = v A B c D = 0,5 = 0,75 = 1 = 1,25 konektivita sítě alfa index počet existujících cyklů vůči maximálně možnému počtu cyklů (rozsah 0 až 1) cyklus (u) = posloupnost hran a vrcholů, kde první a poslední vrchol posloupnosti je stejný o—o o—o o o o o o o—o r\pi a = u 2v-5 pro planární graf! A = 0 (0 cyklů) B = 0,33 (1 cyklus) C = 0,66 (2 cykly) D = 1 (3 cykly) akcesibilita ukazatel snadnosti/obtížnosti pohybu mezi body/uzly v dopravní síti ukazatel jde mimo čistě topologický prostor - uvažuje se vzdálenost porovnání efektivity sítě z hlediska obsloužení daného území d e vi ati lita ukazatel míry geografické a ekonomické efektivity sítě rozdíl mezi skutečnou délkou trasy a délkou přímé spojnice dvou uzlů DĚKUJI ZA POZORNOST