Adobe Systems 20. 4. 2023 1 Performing Autism through a Layered Account Exploring the Ambiguity of Normative Time and Space Vigdis Stokker Jensen Geografie času Veronika Kotýnková Adobe Systems 2 Otázky ̶Jakou disciplínu text rozvíjí? ̶Jakým způsobem se článek vztahuje k času a prostoru? ̶Co článek zkoumá? Jaké jsou cíle článku? ̶Jakým způsobem argumentuje? ̶Jaké koncepty užívá? K čemu v textu slouží? ̶Vůči čemu se vymezuje? Jakou theoretical gap zaplňuje? ̶Jaký je přínos článku? ̶Co je to etnografie? ̶Jakým způsobem se článek vztahuje k některému z předešlých textů? ̶ Adobe Systems 3 Další otázky ̶Kde/kedy v bežnom živote sa u Vás najviac prejavuje chrononormativita a kde/kedy sa jej najviac vymykáte? ̶Existuje nějaká možnost jak sílu chrononormativu snížit? (objevuje se podobná myšlenka i v textu?) ̶Aký je vzťah bežných ľudí k chrono-topo-normativite? Nevyužívajú aj oni iné stratégie pri prispôsobovaní sa chrono-topo-normativite, poprípade aké? (napadají vás příklady situací?) ̶ ̶ Adobe Systems 4 Další otázky ̶Jak se může vícevrstevný přístup k porozumění autistických jedinců, který zahrnuje jejich vlastní zkušenosti a perspektivy, projevit v praxi v oblastech jako jsou vzdělávání, zaměstnanost a společenská integrace? ̶Který koncept (chrono a toponormativita) hraje ve vašem životě důležitější roli? ̶Spíš otázka k zamyšlení, dokážete vyjmenovat nějaké časové nebo místní normy, které sami dodržujete nebo které vás ovlivňují? ̶ Adobe Systems 5 Shrnutí textu ̶Text rozvíjí několik přístupů – výzkum staví na etnografické a autoetnografické výzkumné metodě (kterou rozvíjí jako Layered account); vychází z teorie queer temporality studies (Freeman), přispívá primárně do sociologie sledující podoby power/knowledge dispositivu (Foucault) ve vztahu k normativitě času a prostoru ̶Vytváří multi-vrstevnou analýzu (přístup) a poukazuje na to, jakým způsobem se žitá časo-prostorová zkušenost utváří u lidí s diagnostikou autismu. ̶Rozvíjí koncept chrononormativy (normativita linearityy vývoje, biologizace společenských norem); koncept toponormativy (prostorová normativita); Oba dva koncepty jsou součástí power/knowledge dispostitivu. ̶Autorka tak tvrdí, že žáci této třídy jsou pod dvojím protokolem současné společnosti-chrono-topo-normativní moci vědění. ̶Argumentem textu je, že projevy autismu v současnosti nemají žádné biomarks (tedy biologické znaky), jsou charakterizované jako neurovývojové poruchy, které se projevují v různých směrech. Autismus je tak chápán jako porucha neurologického a sociálního vývoje. Tyto poruchy jsou však vztahované k normativitě vývoje jedince v čase. Jsou to tedy deviace vůči chrononormativitě. ̶Autor se tak vymezuje vůči diskurzu linearity a očekávání růstu podle daných vývojových stádií, které jsou zakomponované do lidského života, a to jak v rámci běžného života, tak v rámci různých institucí. Dále argumentuje, že právě jím analyzované instituce přispívají skrze performativitu a enactment k re/produkování a perfornování daných deviací vůči tzv. normálu. ̶ Adobe Systems 6 Text na příští seminář 27. 4. 2023 ̶Sharma –Critical time